تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۴:۲۵
کد خبر : 73848

تکنولوژی و تاثیری که بر روی سلامت دارد

تکنولوژی و تاثیری که بر روی سلامت دارد

فهرست۱ تاثیرات منفی تکنولوژی بر روی سلامت۱.۱ ۱.     مشکلات عضلات و استخوان۱.۲ ۲.     کاهش دید چشم۱.۳ ۳.     اختلال خواب۱.۴ ۴.     کم تحرکی۲ تاثیرات مثبت تکنولوژی بر روی سلامت۲.۱ ۱.     اپلیکیشن های کاربردی در حوزه سلامت۲.۲ ۲.     دسترسی به منابع معتبر پزشکی۲.۳ ۳.     نوبت دهی آنلاین دکترهای مختلف تکنولوژی از چند سال اخیر به طرز عجیبی …

تکنولوژی از چند سال اخیر به طرز عجیبی پیشرفت کرده‌است و سرعت پیشرفت آن با تمامی دوره‌ها متفاوت بوده‌است. در واقع در زمانی کوتاه پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و نسبت به گذشته بسیار متفاوت عمل کرده است. این پیشرفت قابل توجه،‌ بر زندگی همه‌ی ما تاثیراتی گذاشته‌است که یکی از این تاثیرات، در حوزه‌ی سلامت است. نمی‌توان گفت که تکنولوژی تنها تاثیرات منفی و یا تنها تاثیرات مثبت داشته‌است. هر مسئله‌ای را باید از هر دو جنبه مورد بررسی قرار داد.

در ادامه به بررسی تاثیرات مختلف تکنولوژی بر روی سلامت می‌پردازیم که هم مثبت بوده‌اند و هم منفی. اگر این سوال برای شما جالب توجه است که تکنولوژی چه تاثیری بر زندگی‌ها داشته‌است، با ما همراه باشید.

تاثیرات منفی تکنولوژی بر روی سلامت

گفتیم که تکنولوژی هم تاثیرات مثبت و هم تاثیرات منفی بر روی سلامت دارد. در این مطلب می‌خواهیم به تاثیرات منفی تکنولوژی بر روی سلامت انسان بپردازیم.

۱.     مشکلات عضلات و استخوان

با توجه به این که افراد روزانه زمان زیادی را صرف نگاه کردن به گوشی موبایل خود می‌کنند، می‌بینیم که گردن درد و آسیب چشمی اخیرا در افزایش پیدا کرده است. هنگامی که شما برای مدت زیادی گردن خود را بر روی موبایل خود خم می‌کنید، ماهیچه‌‌ها و استخوان‌های گردن آسیب می‌بینند و در طولانی مدت دردهای ناخوشایندی را احساس خواهید کرد. این مسئله می‌تواند مشکلات بزرگتری هم برای شما ایجاد کند. از طرفی تنها گردن آسیب نمی‌بیند، بلکه مچ دست، شانه، بازو و بخش‌های دیگر بدن هم آسیب می‌بینند و تحت فشار قرار می‌گیرند.

از طرفی کار کردن با لپتاپ و تبلت باعث می‌شود که در حالت‌هایی قرار بگیرید که ارگونومی خوبی ندارند، بنابراین همین مسئله هم می‌تواند مزید بر علت شده و دردهای اسکلتی زیادی به شما وارد کند.

یکی از دردهایی که اخیرا بسیار معمول و شایع است، درد انگشت شست و شانه است. هر دو این موارد به خاطر کار کردن با موبایل و سیستم‌های کامپیوتری است.

تکنولوژی و تاثیری که بر روی سلامت دارد

۲.     کاهش دید چشم

یکی از مواردی که تکنولوژی استفاده از آن را افزایش داده‌است، استفاده از لوازم دیجیتال مانند تلوزیون، گوشی موبایل، لپتاپ، کامپیوتر و موارد مشابه است. با نگاه کردن بیش از اندازه به این صفحه‌های دیجیتال، چشمان شما ضعیف می‌شوند و در معرض نزدیک بینی، دور بینی، تاری دید، پیر چشمی و بسیاری بیماری‌های دیگر قرار می‌گیرند.

از طرفی نگاه کردن مداوم به صفحه‌ی نمایشگر می‌تواند چشمان شما را خشک کند و این خشکی چشم مشکلات بسیاری را برای شما ایجاد کند. یکی از عوارض خشکی چشم، آسیب دیدن قرنیه است. همچنین خستگی چشم نیز افزایش پیدا می‌کند و قدرت تطابق چشم کاهش پیدا می‌کند. با چنین مشکلاتی، دید شما ضعیف خواهد شد و کاهش پیدا خواهد کرد.

۳.     اختلال خواب

اختلال خواب از بدترین مشکلاتی است که می‌تواند برای یک شخص ایجاد شود و این مورد یکی از نتیجه‌های تکنولوژی است. کسانی که استفاده‌ی بیش از اندازه از لوازم دیجیتال و تکنولوژی دارند، معمولا ساعت خواب منظمی ندارند. هنگامی که ساعت خواب شما منظم نباشد، تمام سیستم دفاعی بدن شما مختل می‌شود. همچنین مشکلات گوارشی سر بلند می‌کنند و کم کم معده‌ی شما با دردهای متنوع مواجه می‌شود.

از طرفی کسانی که خواب منظم ندارند، نمی‌توانند به خوبی فعالیت کنند و کارهای روزانه خود را به خوبی انجام نمی‌دهند. همچنین تمرکز با وجود کم‌خوابی و یا بیش از اندازه خوابیدن مختل می‌شود.

۴.     کم تحرکی

از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در سلامت ما موثر باشد، حرکت کردن و فعالیت است. افرادی که معلولیت پا یا دست دارند را تماشا کرده‌اید؟ معمولا این افراد عضلات تحلیل رفته دارند و پوستشان با مشکلاتی چون زخم بستر مواجه می‌شود. اضافه وزن پیدا می‌کنند و مشکلات متنوعی گریبانگیر آنها می‌شود. چرا؟

توجه کنید که هر چقدر از بدن خود کار نکشید و فعالیت نکنید، بدن شما بیشتر تحلیل می‌رود و وزن اضافه می کنید. حتی اگر به طور جدی ورزش نمی‌کنید، می‌توانید با راه رفتن، کش و قوس آمدن و انجام بسیاری از فعالیت‌های سبک، بدن خود را نرم کنید. متاسفانه تکنولوژی در کنار راحتی فوق‌العاده‌ای که به ارمغان آورده‌است، باعث کم تحرکی و یک جا نشینی شده‌است. با آنلاین شدن بسیاری از خریدها و انجام دادن بسیاری از کارها به صورت غیرحضوری و آنلاین، فعالیت افراد کاهش یافته و بدن آنها ضعیف شده‌است.

تاثیرات مثبت تکنولوژی بر روی سلامت

تکنولوژی همیشه بد نیست و فواید بسیاری هم دارد. اپلیکیشن ها و وبسایت های بسیاری هستند تا به شما کمک کنند تا سلامت زندگی روزمره خود را تحت نظر بگیرید. در ادامه به برخی از مواردی که اثرات مثبت تکنولوژی بوده‌اند اشاره می‌کنیم؛

۱.     اپلیکیشن های کاربردی در حوزه سلامت

خوشبختانه با وجود برخی از اپلیکیشن‌ها در حوزه سلامت، داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش کردن، ترک عادات نامناسب و رعایت موارد بهداشتی، بسیار ساده‌تر شده‌است. همچنین می‌توان پیشرفت خود را در این زمینه به وضوح بیشتری دید. زمانی که می‌خواهید رژیم غذایی مخصوصی را اجرا کنید و میزان کالری خود را اندازه‌گیری می‌کنید، اشتیاق بیشتری برای اجرای رژیم غذایی خود دارید.

 

۲.     دسترسی به منابع معتبر پزشکی

دیگر لازم نیست برای دانستن جواب یک سوال حتما به مراکز درمانی مراجعه کنیم. با خواندن بسیاری از مقالات متنوع درباره سلامت، می‌توانید اطلاعات خود را در این زمینه به طرز چشمیگیری افزایش دهید و با آگاهی بیشتری به فعالیت‌های خود بپردازید. مثلا اگر می‌خواهید درباره بیماری دیابت بیشتر بدانید، می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت به جواب خود برسید.

۳.     نوبت دهی آنلاین دکترهای مختلف

جالب است که با یک کلیک می‌توانید نوبت برای دکتر مورد نظر خود دریافت کنید و با خیال راحت روز مد نظر را انتخاب کرده و برای دکتر متخصص مورد نظر نوبت دریافت کنید. این کار به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان امکان پذیر است. حتی می‌توان ملاقات‌ها و مشاوره‌های آنلاین برگزار کرد و ماندن در منزل از خدمات پزشکی مختلف بهره‌مند شد.

حتی برای دریافت جواب آزمایش هم لازم نیست به آزمایشگاه مراجعه کرد و تنها با یک تماس یا با بررسی سایت آزمایشگاه مورد نظر می‌توان به نتیجه‌ی آزمایش همراه با تفسیر دسترسی داشت و برای ادامه‌ی مسیر و روند درمان آگاهی کسب کرد.

 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.