تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
کد خبر : 61300

تویوتا کمری در گذر زمان؛ محبوب همیشگی ژاپنی

تویوتا کمری در گذر زمان؛ محبوب همیشگی ژاپنی

تویوتا کمری در گذر زمان؛ محبوب همیشگی ژاپنیاگر از شیفتگان کمپانی تویوتا باشید، قطعاً عاشق تویوتا کمری هم هستید. در اینجا نگاهی به تاریخچه Toyota Camry و بررسی ۸ نسل مختلف آن می‌اندازیم.
تویوتا کمری به..

تویوتا کمریتویوتا کمری در گذر زمان؛ محبوب همیشگی ژاپنی

اگر از شیفتگان کمپانی تویوتا باشید، قطعاً عاشق تویوتا کمری هم هستید. در اینجا نگاهی به تاریخچه Toyota Camry و بررسی ۸ نسل مختلف آن می‌اندازیم.

تویوتا کمری به عنوان پاسخی برای صبر و تلاش کمپانی تویوتا در دهه ۸۰ میلادی معرفی شد. تویوتا، کرولا را ساخت تا مدل بزرگ‌تر و قدرتمندتری برای برادر او یعنی کرولا متولد شود. رسانه RepairSmith می‌گوید کمری از سال ۲۰۰۲ تاکنون، پرفروش‌ترین خودرو در ایالات متحده بوده است.

کمری از یک خودرو ساده به اتومبیلی زیبا و شیک تبدیل شد و یکی از مقرون به صرفه‌ترین اتومبیل‌های بازارهای جهانی است که نسبت به قیمتش ارزش بسیار زیادی برای خرید دارد. این مدل، نخستین خودروی کمپانی تویوتا است که از طراحی موتور-جلو و محور-جلو بهره می‌برد و در عین حال موفق شده به پرفروش‌ترین سدان سایز متوسط تبدیل شود. در واقع این خودرو طی ۱۸ سال گذشته بیش از هر سدان دیگری در آمریکا فروش رفته است.

ظهور تویوتا کمری

تویوتا کمری

تولد خودرو کمری به دهه ۸۰ میلادی باز می‌گردد که از همان ابتدا هم جزو پرفروش‌ترین خودروها بوده است. نام «کمری» در همان دهه در ژاپن برای ثبت برند یک خودرو چهار درب سدان مطرح شد. گرچه این خودرو در ظاهر شباهتی با کرولا ندارد، اما هر دو ویژگی‌های فنی مشابهی دارند. تاریخچه کمری از سال ۱۹۸۳ و با ورود به بازار بریتانیا آغاز شد.

در ابتدا کمری به عنوان یک سدان چهار درب با طراحی ساده و فقط در یک تریم ۱.۸GL عرضه شد. سپس این مدل ارتقا یافت و یک نسخه ۱.۸ لیتری توربو دیزل ۱C-TL با استقامت تقویت شده عرضه شد. هرچند در این مدل، بسیاری از امکانات نسخه اولیه وجود نداشت.

برای حل این مشکل تویوتا تصمیم گرفت مشخصات فنی و توان کمری را به سطح جدیدتری در بازار خودرو ببرد که همین قضیه باعث ارزشمند ماندن آن شد. برنامه تویوتا ارائه یک خودرو سبک، آیرودینامیک و کم مصرف به مشتریان با قیمتی مناسب بود.

پیشرانه‌های ۱.۸ لیتری کنار گذاشته شدند و جای خودشان را به پیشرانه‌های ۲.۰ لیتری دادند. یکی از آن‌ها نسخه بنزینی تزریق سوخت ۲S-EL با توان ۱۰۵ اسب بخار بود. در این پیشرانه ۱۴ درصد توان بیشتر شده بود، گشتاور ۱۳ درصد افزایش پیدا کرده بود و رکورد سرعت کمری هم ۰.۵ ثانیه بهتر شد.

انقلاب تویوتا کمری

تویوتا کمری

اولین مدل‌های کمری به عنوان خودروهایی جمع و جور با ظاهری باریک طراحی شده بودند. آن‌ها اولین نسخه‌های کمری بودند که در سال ۱۹۸۳ به عرضه جهانی رسیدند. تویوتا این ظاهر جمع و جور را در طول دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی هم حفظ کرد. اما آخرین مدل جمع و جور کمری در سال ۲۰۰۳ عرضه شد.

از این مدل باریک به بعد، Camry به یک سدان سایز متوسط عریض تبدیل شد که اکنون به یک استاندارد در دنیای اتومبیل‌ها تبدیل شده است. تویوتا کمری از زمان عرضه خود رشد چشمگیری در فروش داشته و هنوز هم یکی از بهترین خودروهای هیبریدی در جهان محسوب می‌شود. هیچوقت کمری از ابتدا در مرحله‌ای که حال حاضر قرار دارد نبوده است. این خودرو به مرور زمان تکامل پیدا کرده تا اکنون هشتمین نسل آن را در خیابان‌ها ببینیم.

– نسل اول: از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶

Toyota Camry

اولین نسخه Camry در سال ۱۹۸۳ معرفی شد. طول این مدل ۱۷۵.۶ اینچ بود و به یک پیشرانه ۲.۰ لیتری تک خطی مجهز بود که توان چشمگیر ۱۳۰ اسب بخار را تولید می‌کرد. کمری به طور قابل توجهی جادارتر و بزرگ‌تر از کرولا بود و این ویژگی کمری را به گزینه جذاب‌تری برای خانواده‌ها تبدیل می‌کرد. همین هم باعث عملکرد خوب آن در فروش، در ابتدای عرضه بود. کمری با ویژگی‌های قابل اتکا و سواری راحت خودش به خوبی توانست خریداران را جذب خودش کند.

– دومین نسل: از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱

تویوتا کمری

دومین نسل کمری ژانویه ۱۹۸۷ در بریتانیا معرفی شد. این نسخه ارتقا کاملی نسبت به نسل گذشته کرده بود که نیازهای مشتریان در سال‌های بعدی برای طراحی را برآورده می‌کرد. این مدل طولانی‌تر و عریض‌تر از مدل قبلی بود، اما تغییری در فاصله بین دو محور آن ایجاد نشده بود.

تویوتا برای توجه خاصی که به آیرودینامیک بدنه دارد مشهور است و این موضوع در تمام محصولاتش هم به چشم می‌خورد. خطوط زیبا و شیک روی بدنه این نسل کمی گردتر شده‌اند و همسطح با بدنه هستند که ظاهر منحصر به فردی را به وجود آورده است.

– سومین نسل: از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶

تویوتا کمری

این نسل که طراحی کاملاً متفاوتی نسبت به نسل قبلی داشت، سال ۱۹۹۱ در بریتانیا متولد شد. سومین نسل خودرو تویوتا کمری در تمام جهان بزرگ‌تر شده بود و تویوتا از بدنه بسیار عریض‌تر به همراه ظرفیت پیشرانه بزرگ‌تری را در آن استفاده کرده بود.

این خودرو ظاهری شبیه حرف V داشت که کاملاً متضاد با مدل‌های قبلی بود. سطح مقطع آن در پایه گسترده‌تر بود تا روی مرکز ثقل پایین آن تاکید شود. چراغ‌های کشیده شده آن به طرف بیرون و طراحی ویژه دستگیره درب‌ها از جمله ویژگی‌هایی هستند که باعث منحصر به فرد شدن ظاهر این خودرو شدند. این مدل به یک پیشرانه ۴ سیلند با توان ۱۳۰ اسب بخار و سیستم هدایت هر چهار چرخ مجهز بود. یک نسخه ۲.۵ لیتری ۶ سیلندر ۱۶۰ اسب بخاری از سومین نسل کمری هم تولید شد.

– چهارمین نسل: از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱

تویوتا کمری

در سال ۱۹۹۶ تویوتا تصمیم گرفت روی ویژگی‌هایی از کمری تأکید کند که بیشتر از نظر پولی ارزشمند بودند. تویوتا این مدل را به یک خودرو سالن با خط کمربند کمتر و ارتفاع بلندتر تبدیل کرد. چهارمین نسل تویوتا کمری این طراحی جدید را با هدف مشتریان جوان‌تر ارائه کرد.

این مدل کمی طولانی‌تر، عریض‌تر و قد بلندتر از نسل‌ قبلی بود. فاصله دو محور در این مدل ۵۰ میلی‌متر بزرگ‌تر شده بود تا فضای داخل کابین بزرگ‌تر شود. این مدل در دو نسخه عرضه شد که یکی به پیشرانه ۲.۲ لیتری چهار سیلند با توان ۱۳۳ اسب بخار و دیگری به یک پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر با توان ۱۹۴ اسب بخار مجهز بود.

– پنجمین نسل: از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶

تویوتا کمری

تویوتا Camry در پنجمین نسل خود ارتفاع بلندتری پیدا کرد تا موقعیت قرارگیری صندلی راننده و سرنشین جلو بلندتر شود. فضای جلوی پای سرنشینان عقب خودرو هم افزایش پیدا کرد. عملکرد فنی این نسل تفاوتی با نسل گذشته نداشت؛ با این حال از یک پیشرانه بزرگ‌تر ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر با توان ۱۵۷ اسب بخار برای نسخه پایه آن استفاده شده بود.

– ششمین نسل: از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱

Toyota Camry

تغییر کلی در طراحی ساختار و فرم برای این نسل دور از انتظار نبود؛ زیرا تویوتا هر نسل کمری را متفاوت از نسل قبلی وارد بازار می‌کرد. مدل سال ۲۰۰۷ بیش از هر مدل دیگری در بازار فروخت. تویوتا چهار سطح تریم مختلف را برای این خودرو به نام‌های CE ،LE ،SE و XLE در نظر گرفته بود.

این نسل Camry به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری با توان ۱۵۸ اسب بخار مجهز بود، در حالی که اگر توان بیشتری می‌خواستید می‌توانستید نسخه قدرتمندتر آن را با یک پیشرانه ۳.۵ لیتری ۶ سیلند و توان ۲۶۸ اسب بخاری تهیه کنید. این مدل نسبت به مدل‌های قبلی کارآمدتر، توانمندتر و البته مجهزتر بود.

– هفتمین نسل: از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷

تویوتا کمری

تویوتا در این نسل، پیشرانه استاندارد را به یک پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر با توان ۱۷۸ اسب بخار ارتقا داد و نسخه توانمندتر آن یک پیشرانه ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر با توان ۲۶۸ اسب بخار را ارائه می‌کرد. فضای داخل کابین این نسل گنجایش بیشتری از مدل‌های قبلی داشت و نخستین مدلی بود که اتصال موبایلی را ارائه می‌کرد.

این نسل همچنین آخرین نسل تویوتا کمری بود که با یک جعبه دنده دستی عرضه شد. این خودرو نیز همان سطح تریم نسل قبلی را ارائه می‌کرد، اما به صورت استاندارد به آپشن‌های بیشتری مثل فرمان برقی تلسکوپی، پاور ویندوز، کروز کنترل، یک پورت برای USB‌ و بلوتوث مجهز بود.

– نسل هشتم: از سال ۲۰۱۸ تا کنون

Toyota Camry

تویوتا زیر سایه رقابت با دیگر برندها به خصوص هوندا، آخرین مدل کمری را با هزاران ویژگی جدید ارائه کرد. هشتمین نسل این خودرو در نمایشگاه خودرو دیترویت ۲۰۱۷ معرفی شد که بدنه‌ای با ورقه فلزی بهبود پیدا کرده و ظاهری جدید را در بر می‌گرفت. این طراحی منحصر به فرد باعث شد Camry بزرگ‌تر از تمام نسل‌های گذشته خودش باشد. سطوح تریم در این خودرو ارتقا پیدا کرد و یک پیشرانه ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر با توان تولید ۳۰۱ اسب بخار هم به زیر کاپوت آن رفت. تریم پایه این مدل با یک موتور الکتریکی به همراه یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲۰۸ اسب بخاری همراه است.

جمع‌بندی

تویوتا کمری به تدریج تکامل پیدا کرد و در طول زمان تغییرات قابل توجهی در ساختار و طراحی بدنه این خودرو به وجود آمد. این‌ها تغییرات قابل توجهی هستند، زیرا هر نسل جدیدی که معرفی شد، مشتریان را بیشتر به خرید مدل جدید تشویق کرد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.