تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر : 67492

تویوتا ، گیربکس دستی را به خودروهای برقی می‌آورد

تویوتا ، گیربکس دستی را به خودروهای برقی می‌آورد

تویوتا ، گیربکس دستی را به خودروهای برقی می‌آورددر سال‌های اخیر، ماشین‌های الکتریکی را در بهترین حالت فقط با جعبه دنده دو حالته می‌دیدیم اما اخیرا تویوتا از پتنت‌های جدید خود برای گیربکس دستی خودروهای..

تویوتا ، گیربکس دستی را به خودروهای برقی می‌آورد

در سال‌های اخیر، ماشین‌های الکتریکی را در بهترین حالت فقط با جعبه دنده دو حالته می‌دیدیم اما اخیرا تویوتا از پتنت‌های جدید خود برای گیربکس دستی خودروهای برقی رونمایی کرده.

بدون شک آینده خودروهای برقی تویوتا، جذاب‌تر از محصولات برندهای دیگر خواهد بود. در کنار تمام پیشرفت‌های بخش فنی محصولات این شرکت، حالا خریداران می‌توانند جعبه دنده دستی مخصوص، با حالت کنترل دستی کلاچ (clutch-operated manual transmission) را هم انتظار داشته باشند. اما عملکرد این سیستم دقیقا به چه صورت است؟ در ادامه قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.

معرفی پتنت گیربکس دستی خودروهای برقی تویوتا

اگر به بازار خودروهای برقی نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که اصولا چیزی به نام گیربکس، برای ماشین‌های الکتریکی تعریف نشده. البته تسلا سیستم گیربکس ۱ حالته را در محصولات برقی خود جای داده و پورشه هم یک سیستم جعبه دنده ۲ حالته را به خریداران پورشه‌های برقی پیشنهاد می‌کند. این آپشن پورشه برای حس رانندگی بهتر در بزرگراه‌های بدون محدودیت سرعت آلمان در نظر گرفته شده است. اما به جز دو برند یاده شده، هیچ شرکت دیگری در مارکت خودروهای EV، اصلا به گیربکس فکر نمی‌کند.

گیربکس دستی خودروهای برقی تویوتا

اولین تصاویر رسمی از پتنت Toyota EV manual transmission

ژاپن و اولین گیربکس دستی خودروهای برقی

همانطور که ژاپنی‌ها همیشه پیشرو فناوری‌های جدید صنعت خودرو بوده‌اند، تویوتا هم تصمیم گرفته تا حس و حال رانندگی کسل کننده خودروهای برقی را تغییر دهد. طرح جدید Toyota در مورد یک گیربکس دستی فعال با کلاچ (clutch-activated manual transmission) است که شاید ظاهری مثل دسته دنده تویوتا GR86 داشته باشد. مدیر ارشد طراحی پتنت گیربکس دستی تویوتا می‌گوید:

شاید بتوان کنترل خودروهای برقی را در کنترل میزان گشتاور موتور الکتریکی آن‌ها تعریف کرد. بنابراین با توجه به ساختار گیربکس‌های دستی، سیستمی را طراحی کردیم که بر اساس فشار دادن پدال گاز و موقعیت شیفتر، کار جعبه دنده دستی را انجام دهد. اما این سیستم دقیقا یک جعبه دنده دستی سنتی نخواهد بود.

گیربکس دستی خودروهای برقی تویوتا

نمودار تغییرات گشتاور در گیربکس دستی، متناسب با ضریب دنده

همانطور که از توضیحات مدیر پروژه MT تویوتا پیداست، این سیستم قرار نیست در بهبود عملکرد فنی خودروهای برقی تویوتا نقشی داشته باشد. بلکه حس و حال رانندگی اسپرت را به راننده القا خواهد کرد. این سیستم در کنار یک ژنراتور که روی نیروی واکنش موتورهای الکتریکی تاثیر می‌گذارد، می‌تواند عملکردی شبیه به گیربکس دستی را برای ماشین‌های برقی ایجاد کند.

مطالب خواندنی مرتبط:

خودرو برقی ۸ نفره استارت آپ نروژی با یک بار شارژ هزار کیلومتر را می‌پیماید

قوی‌ترین خودروهای پورشه در طول تاریخ؛ از ۹۱۷ افسانه‌ای تا ۹۱۸ خیابانی

منبع :motor1

جعبه دنده دستی تویوتا-ev

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.