تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۵:۴۶
کد خبر : 68267

تولید طلا و فلزات سنگین از پسماند الکترونیکی/ توان یک شرکت فناور در بازیافت سالانه ۱۰۰۰ تن پسماند الکترونیکی

تولید طلا و فلزات سنگین از پسماند الکترونیکی/ توان یک شرکت فناور در بازیافت سالانه ۱۰۰۰ تن پسماند الکترونیکی

تولید طلا و فلزات سنگین از پسماند الکترونیکی/ توان یک شرکت فناور در بازیافت سالانه ۱۰۰۰ تن پسماند الکترونیکی – اخبار اجتماعی – “بابک نجمی” مدیرعامل یک شرکت فناور در حوزه بازیافت پسماند الکترونیکی در ح..

تولید طلا و فلزات سنگین از پسماند الکترونیکی/ توان یک شرکت فناور در بازیافت سالانه ۱۰۰۰ تن پسماند الکترونیکی – اخبار اجتماعی –

"بابک نجمی" مدیرعامل یک شرکت فناور در حوزه بازیافت پسماند الکترونیکی در حاشیه نمایشگاه تخصصی محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم گفت: این شرکت توان بازیافت و استحصال ۱۰۰۰ تن پسماند الکترونیکی در سال را دارد و فرایند این شرکت نزدیک به یک دهه است که در کشور بارگذاری شده و ما جزو صنایع نوین و های‌تک هستیم و از روش‌های دوستدار محیط زیست و بدون آلایندگی در کشور با روش "هیدرومتالوژی" و به تازگی با روش بیولوژیک استفاده می‌کنیم.

نجمی گفت: این کار با همکاری اساتید برجسته، پژوهشگران و نخبگان کشور پیش رفته است. در یک دهه گذشته فعالیت‌ها و همکاری‌ها را با سازمان‌ها و تولیدکنندگان مختلف، کارخانجات، سازمان مدیریت پسماند و کارخانجات مختلف پیش برده و خدمات دادیم و در حال حاضر نیز به واسطه ارتباطات جدید خود در حال ارتقاء و گسترش فعالیت‌های خود در کشور هستیم.

وی ادامه داد: محصولات ما فلزات سنگین از قبیل طلا،‌ مس، قلع و روی و گروه پلاتین‌ها هستند و بسته به نوع پسماند دریافتی ما، پلیمرها و فلزات دیگر را نیز در کنار آنها داریم. به واسطه منافع اقتصادی که در گرو این فرایند شامل سوزاندن آنها یا استفاده از حلال‌ها در منازل مسکونی و کارگاه‌ها است ما با تهدید سلامت در بخش درمان کشور مواجه هستیم. انسان از بدو بشریت، تحت‌الشعاع فلزات سنگین بوده است و امروزه نیز تمام بخش‌های مختلف زندگی ما را دستگاه‌های الکترونیکی مختلفی دربرگرفته است و از آنطرف "کووید" نیز مزید بر علت شده و عملاً تمام زندگی ما با بخش الکترونیک مرتبط است.

مدیرعامل این واحد تولیدی فناور تصریح کرد:‌ شاکله الکترونیک و پورت‌های الکترونیک نیز فلزات سنگین است و دارای مدارهای مغناطیسی هستند. تحقیق و توسعه دنیا در این حوزه نشان می‌دهد که این تجهیزات الکترونیکی به چه اندازه در زندگی بشریت مخرب است. امروز کشورهای پیشگام یا به نوعی کشورهای بزرگ که تولید‌کننده یا مصرف‌کننده پسماند الکترونیکی هستند، جلسات و نشست‌هایی را با محوریت نقشه راه بازیافت پسماند الکترونیکی داشتند و ما هم لازم است که بلوغ جامعه را برای این مقوله تغییر بدهیم.

نجمی ادامه داد:‌ در سال‌های گذشته تبلیغات، آموزش و فرهنگ‌سازی مختلفی را داشتیم اما با دیدگاه اقتصادی این فرایند مواجه شدیم یعنی بدون توجه به تخریب سلامت، تمرکز و نگاه‌ها بر روی بُعد اقتصادی این فرایند بوده است. امروز سیل سرطان‌ها، نازایی‌ها و بیماری‌های گوارشی را مشاهده می‌کنیم و در این میان سازمان بهداشت جهانی نیز نقشه راه و پروتکل‌هایی را در این زمینه اعلام کرده و حلقه ذی‌نفعان، روش‌ها و دستورالعمل‌ها نیز مشخص شده است و ایران نیز طبق آن نقشه راه حرکت کرده است.

مدیرعامل این واحد تولیدی فناور گفت: امروز متاسفانه شاهد شکل‌گیری صنایع غیراصولی بازیافت پسماند شدیم که عنوان صنایع را نیز نمی‌توان درباره آنها به کار بست چراکه عملاً فعالیت‌های آنها به صورت زیرزمینی انجام شده است. امروز عده‌ای پورت‌ها را جمع‌آوری کرده و مشغول فعالیت در منازل خود هستند و در اینستاگرام و فضای مجازی پکیج‌های آموزشی ارائه می‌شود که چگونه با اسید‌ها طلا استخراج کنید! بله، یک بخشِ ۲ صدم درصدی شاید از این فرایند، طلا استخراج شود اما تخریب و تهدیدی که در حوزه بهداشت و درمان ایجاد می‌شود با اتفاقات انجام شده،‌ قابل قیاس نیست.

نجمی گفت: سازمان محیط زیست از شرکت ما حمایت کرده است اما این حمایت بیش از این نیاز است چراکه نه تسهیلاتی تاکنون دریافت کرده‌ایم و نه حمایت خاصی صورت گرفته است و بیشتر حمایت‌ها، معنوی بوده است. صنایع به طور کلی باید تحت حمایت دولت‌ها باشند اما این اتفاق برای ما نیفتاده است. هزینه استحصال یک‌پنجم استخراج است یعنی اگر شما معدن طلا داشته باشید برای استخراج طلا، ۵ برابر کارخانه ما هزینه دارد اما نیاز به حمایت‌های دیگری است. شما در معادن معدنی را مشخص کرده و با انجام تحقیقات، بارگذاری معدن انجام می‌گیرد اما در فعالیت ما،‌ معدن در همه جای کشور پخش شده است.

وی ادامه داد: در کشوری مثل ایتالیا اگر پسماند الکترونیکی داشته باشید قادر خواهید بود در مکان‌هایی که شهرداری تعیین کرده، تحویل دهید. در ایران شاید هر ایرانی حداقل یک مادربورد کامپیوتر در منزل خود داشته باشد که قدیمی شده و دیگر احتیاجی به آن ندارند!

صنعت بازیافت در کل دنیا جزو ۵ صنعت برتر است. یک زمانی آقایان خیامی ایران ناسیونال را تاسیس کردند و همه مخالفت کردند که چرا باید با این کیفیت ماشین تولید کنیم؟! امروز نزدیک به ۴۵ سال است که از آن صنعت در حال استفاده هستیم چراکه به صورت صنعتی بارگذاری شده است. امروز نیز شرکت ما بارگذاری صنعتی پسماند الکترونیکی با هزینه‌های چند میلیون یوریی را انجام داده است.

وی ادامه داد:‌ دولتی‌ها ارزش این پسماند را می‌دانند و به واسطه اینکه کیس کامپیوتر برچسب اموال دارد و داخل کیس خالی است، خود کیس را به عنوان پسماند الکترونیکی تحویل می‌دهند که اسناد آن نیز موجود است. بخش مهمی از این مقوله، فرهنگ و دانش در جامعه است. بسیاری از کشورهای اروپایی اجازه استفاده از این صنعت را ندارند به خاطر اینکه حریم شهری و رعایت حدفاصل آب و سطح خاک رعایت نمی‌شود اما شرکت ما در شهرک صنعتی ایوانکی احداث شده و تمامی این موارد نیز رعایت شده است.

گزارش ویژه تسنیم|کوه‎های طلای جنوب و شرق تهران در قبضه چین و آلمان‌بزرگترین شرکت استخراج طلای روسیه تولید خود را افزایش می‌دهد

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.