تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
کد خبر : 52101

توضیحات نخبه ایرانی درباره "فرمول موفقیت ژنتیکی"/ هزینه هزار میلیارد تومانی کشور برای تربیت هر نخبه!

توضیحات نخبه ایرانی درباره "فرمول موفقیت ژنتیکی"/ هزینه هزار میلیارد تومانی کشور برای تربیت هر نخبه!

توضیحات نخبه ایرانی درباره “فرمول موفقیت ژنتیکی”/ هزینه هزار میلیارد تومانی کشور برای تربیت هر نخبه! – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ “نشست خبری و مراسم رونمایی از مدال‌ها و نوآ..

توضیحات نخبه ایرانی درباره "فرمول موفقیت ژنتیکی"/ هزینه هزار میلیارد تومانی کشور برای تربیت هر نخبه! – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ "نشست خبری و مراسم رونمایی از مدال‌ها و نوآوری‌های جهانی تیم اختراعات ایران" پیش از ظهر امروز در محل باشگاه خبرنگاران پویا برگزار شد.

"سید محمد آرین اکبری" عضو تیم اختراعات ایران و مخترع فرمول موفقیت ژنتیکی در این مراسم گفت: این طرح که در قالب یک فرمول بوده است برای نخستین بار در دنیا اتفاق افتاده است و رابطه بین میزان ژن‌ها و موفقیت افراد است؛ سال‌ها در دنیا سؤال این بوده که آیا ژن‌ها در موفقیت‌ انسان‌ها تاثیر دارند که جواب آن مثبت بوده است؛ این فرمول برای نخستین بار، برای هر صفت جداگانه، مقدار تاثیر ژن‌ها را محاسبه کرده و می‌تواند یک رابطه بین میزان تلاش و ژن‌ها ارائه بدهد.

وی ادامه داد: ما در ژنتیک یک بحثی به نام "توارث‌پذیری" داریم که درباره هر صفتی فرق می‌کند، به عنوان نمونه استعداد به ریاضی ۳۰ تا ۴۰ درصد توارث‌پذیر است و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد به تلاش شما و محیط اطراف بستگی دارد یا رنگ چشم شما ۱۰۰ درصد هیچ ارتباطی به محیط ندارد یا به عنوان مثال خوانندگی بیش از ۹۵ درصد ژنتیکی است و ۵ درصد به محیط ارتباط دارد، بنابراین مقدار ژن‌های استعداد هر فرد بستگی به میزان توارث‌پذیری ژن‌ها و صفت دارد.

علم و تکنولوژی , علمی ,

این عضو تیم اختراعات ایران گفت: این فرمول اینطور کار می‌کند که اگر کسی در زمینه خوانندگی، مقدار ژن‌های متوسطی دارد به وی توصیه می‌شود که اصلاً دنبال خوانندگی نرود! شاید فرد بگوید که من با تلاش بیشتر خوانندگی را جبران خواهم کرد و حرف ما نیز این است که این امکان‌پذیر نیست و جبران نخواهد شد به خاطر اینکه مقدار تلاش شما هر چقدر هم باشد ضربدر ۵ درصد می‌شود و عدد بزرگی نمی‌شود؛ پیشنهاد ما این است که به سمت صفتی برود که ممکن است از نظر ژنتیکی استعداد کمتری داشته باشد به عنوان مثال یک بچه‌ای اگر ۳۰ درصد در ریاضی استعداد داشته و ۵۰ درصد در خوانندگی استعداد داشته باشد توصیه ما به سمت ریاضی است به خاطر اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد در ریاضیات جا برای تمرین کردن دارد و امکان جبران برای وی وجود دارد.

اکبری درباره شناسایی و احصای ژنوم‌ها تصریح کرد: بسیاری از مردم در این مورد اشتباه فکر می‌کنند چراکه این ژنوم‌ها وجود دارند، الان از شما آزمایش خون گرفته می‌شود و DNA شما را استخراج می‌کنند و برای کشورهای دیگر ارسال می‌کنند که این توالی DNA شما سکوئنس می‌شود و ژن‌های استعداد شما استخراج می‌شود؛ اگر ما میزان توارث‌پذیری صفت را درنظر نگیریم این داده‌ها ما را فریب می‌دهد، ژن شما در صفاتی که ژنتیکی‌تر هستند، معنا پیدا می‌کند و در صفاتی که ژنتیکی نیستند شما نباید به آن ژن‌ها اهمیت بدهید و بیشتر باید به تلاش خودتان اکتفا کنید.

وی با اشاره به عدم امکان پیاده‌سازی این پروژه در ایران گفت: قابلیت عملیاتی‌سازی آن به این سادگی نیست چراکه باید با هوش مصنوعی کار بشود و داده‌های بروز دنیا باید همزمان به صورت آنلاین در این فرمول قرار بگیرد؛ آینده این فرمول که در ذهن بنده نیز وجود دارد این است که با استفاده از هوش مصنوعی به صورت آنلاین داده‌هایی که وارد می‌کنید بروز محاسبه کرده که مثلاً الان شما در دنیا نفر چندم از نظر استعداد هستید و در چه رتبه‌ای نسبت به آنها قرار می‌گیرید و حالا می‌توانید عددگذاری کنید به عنوان نمونه اگر فردی بگوید که روزی یک ساعت تمرین می‌کنم به وی گفته می‌شود که رتبه‌اش در کجا قرار می‌گیرد.

علم و تکنولوژی , علمی ,

عضو تیم اختراعات ایران با اشاره به عدم حمایت نهادهای بالادستی و سازمان‌های دولتی از این پروژه‌ها خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها فردی نیست و نیازمند تیم است و در ایران نیز پروژه‌هایی که نیازمند همکاری تیمی است معمولاً سرانجامی نخواهد داشت که یکی از دلایل آن این است که بودجه بسیار بالایی می‌خواهد و به صورت شخصی نیز هیچ‌کس به عنوان مثال ۲ میلیون دلار برای یک پروژه شخصی هزینه نمی‌کند و اصلاً دولت زیر بار چنین هزینه‌هایی نمی‌رود؛ مورد دوم موضوع همفکری تیمی است که باز یک همچنین مجموعه‌ای را شما در ایران مشاهده نمی‌کنید، من سال‌ها وقتی درباره پروژه خودم با اساتید صحبت می‌کردم به من می‌خندیدند! یکی از اساتید دانشگاه که دکتری ژنتیک دارد وقتی همین مسئله ساده را به وی توضیح می‌دادم قانع نمی‌شد و در ایران فقط ۲ استاد ژنتیک، فرمول بنده را متوجه شدند.

اکبری ادامه داد: این فرمول بنیادی است و یکی از اساتیدی که فلسفه علم در آلمان می‌خواند به ما می‌گفت که جواب بسیاری از سوالات فلسفی خودم را در مباحث جبر و اختیار از فرمول شما دریافت کردم.

وی در پایان با بیان اینکه سرمایه اصلی مملکت، صرفاً نفت، پول و گاز نیست، تصریح کرد: منابع اصلی، مغزهای کشور هستند که امروز از هر هزار دانش‌آموزی که وارد دبستان می‌شود اگر یک نفر نخبه را در نظر بگیریم و اگر از هر ۱ نفری که وارد دبستان می‌شود تا دوره دانشگاه ۱ میلیارد تومان هزینه شده باشد، هر هزارتای آنها هزار میلیارد تومان می‌شود! و درواقع از هر هزار میلیارد تومان یک نخبه حاصل می‌شود.

برگزاری نشست خبری رونمایی از مدال‌ها و نوآوری‌های جهانی تیم اختراعات ایران

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.