تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر : 67837

تلسکوپ فضایی جیمز وب به مرحله جدیدی وارد شد؛ اولین ستاره، هدف قرار گرفت

تلسکوپ فضایی جیمز وب به مرحله جدیدی وارد شد؛ اولین ستاره، هدف قرار گرفت

تلسکوپ فضایی جیمز وب به مرحله جدیدی وارد شد؛ اولین ستاره، هدف قرار گرفتهنوز ماه ها تا راه اندازی کامل تلسکوپ فضایی جیمز وب فاصله داریم اما روز گذشته این سازه غول پیکر وارد فاز جدیدی شد و یکی دیگر از ا..

تلسکوپ فضایی جیمز وب به مرحله جدیدی وارد شد؛ اولین ستاره، هدف قرار گرفت

هنوز ماه ها تا راه اندازی کامل تلسکوپ فضایی جیمز وب فاصله داریم اما روز گذشته این سازه غول پیکر وارد فاز جدیدی شد و یکی دیگر از ابزاهای آن تکمیل گردید.

با توجه به گفته‌های دو آژانس فضایی (آژانس فضایی کانادا و ناسا) که در راه اندازی و پرتاب رصدخانه جیمز وب مشارکت داشته‌اند، مهمترین و کلیدی ترین ابزار این تلسکوپ فضایی به خوبی کار می‌کند. آژانس فضایی کانادا روز گذشته اعلام کرد که حسگر هدایت دقیق جیمز وب (Fine Guidance Sensor) فعال شده و برای اولین بار یک ستاره را مورد هدف قرار داده است.

فاز جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب

آژانس فضایی کانادا همچنین افزود که سنسور هدایت دقیق به خوبی کار می‌کند و قرار است که در آینده از این ابزار برای تنظیم کردن و هماهنگی ۱۸ بخش ابتدایی آینه که به طور شش ضلعی هستند، استفاده شود. هفته گذشته مهندسان تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویری از یک ستاره در دب اکبر را منتشر کردند که توسط بخش‌های مختلف آینه ثبت شده بود و نشان می‌داد که هم ترازی آینه‌ها در حال انجام است. آژانس فضایی کانادا گفته است:

طی هفته‌های آتی به کمک سنسور هدایت دقیق (FGS) هر بخش از آینه‌ها به دقت با این سازه غول پیکر هماهنگ می‌شود و سپس با کالیبره کردن آن تصویر متمرکز و دقیقی از ستاره را نشان خواهد داد.

بیانیه ناسا در مورد این نقطه عطف، روز پنجشنبه توسط دو تن از دانشمندان درگیر در پروژه جیمز وب منتشر شد. (رن دویون (René Doyon) که محقق اصلی ابزار سنسور هدایت دقیق در کانادا است و ناتالی اوتلت (Nathalie Ouellett) از دانشگاه مونترال.) این دو پژوهشگر در خصوص ابزار سنسور هدایت دقیق و عملکرد آن در هفته‌های آینده صحبت کردند. این دو دانشمند در بیانیه خود پیرامون این ابزار گفتند:

برای اطمینان از اینکه جیمز وب روی اهداف آسمانی خود متمرکز است، سنسور هدایت دقیق در هر ۱۶ ثانیه یک بار ستاره مورد نظر را بررسی می‌کند و هر ۳ ثانیه یک مرتبه نیز تنظیمات را به مقر اصلی تلسکوپ ارسال خواهد کرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

دانشمندان از اینکه این ابزار به درستی کار کرده بسیار هیجان زده هستند و در وهله بعدی دنبال این خواهند بود که سنسور هدایت دقیق با دوربین مادون قرمز (NIRCam) هماهنگ شود تا بتوانند به هدف خود که رصد کیهان است، ادامه دهند. محققان همچنین می‌گویند:

از حالا به بعد فرآیند هم ترازی آینه‌های تلسکوپ با سنسور هدایت دقیق انجام خواهد شد و این در حالی است که تصاویر دوربین مادون قرمز اطلاعات تشخیصی را برای تنظیمات آینه ارائه می‌دهند.

انتظار داریم که رصدخانه سیار جیمز وب همچنان ماه تا تکمیل نهایی و راه اندازی کامل فاصله داشته باشد چرا که ابزارهای این تلسکوپ پس از اینکه در ۲۵ دسامبر راهی نقطه لاگرانژ شدند، هنوز در حال خنک شدن هستند. ابزارهای این سازه غول پیکر برای فعالیت در دمای منفی ۳۸۴ درجه فارنهایت (منفی ۲۳۳ درجه سانتی گراد) طراحی شده اند زیرا جیمز وب قرار است به دنبال اجرام گرم بگردد.

منبع :space.comمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.