تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
کد خبر : 32978

تفاوت کیفیت عکس دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی و ۱۲ مگاپیکسلی

تفاوت کیفیت عکس دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی و ۱۲ مگاپیکسلی

تفاوت کیفیت عکس دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی و ۱۲ مگاپیکسلی این روزها که بحث کیفیت دوربین‌ گوشی‌های هوشمند در میان شرکت‌ها بالا گرفته، می‌خواهیم بدانیم که تفاوت یک دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی و ۱۲ مگاپیکسلی چقدر است؟دوربین ۱۰۰MP یا ۱۲MP؟ امروزه هنگام خرید یک گوشی هوشمند این سوال یکی از دغدغه‌های بزرگ خریدارانی است که کیفیت عکس برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که دوربین گوشی هوشمندتان باید چه رزولوشنی را ارائه دهد تا رضایت شما را جلب کند؟ کسانی که به عکاسی و دوربین علاقمند هستند، می‌دانند که مسئله‌ی اصلی مقدار مگاپیکسل نیست. یک حسگر دوربین مشابه، در گوشی‌های هوشمند مختلف دارای عملکرد متفاوتی است. بنابراین، در کیفیت یک عکس به جز تعداد پیکسل‌، عوامل بسیار مهم دیگری نیز تاثیرگذار هستند. در اینجا سوالی که برای ما پیش می‌آید این است که واقعا تفاوت کیفیت عکس دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی و ۱۲ مگاپیکسلی چه اندازه است؟

امروزه تعداد زیادی تلفن هوشمند با دوربین ۱۰۰MPدر بازار وجود دارد. قیمت برخی از آنها حتی در حدود ۲۵۰ دلار است. بنابراین برای یک مشتری از قشر متوسط، خرید گوشی هوشمندی ک..

تفاوت کیفیت عکس دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی و ۱۲ مگاپیکسلی

این روزها که بحث کیفیت دوربین‌ گوشی‌های هوشمند در میان شرکت‌ها بالا گرفته، می‌خواهیم بدانیم که تفاوت یک دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی و ۱۲ مگاپیکسلی چقدر است؟دوربین ۱۰۰MP یا ۱۲MP؟ امروزه هنگام خرید یک گوشی هوشمند این سوال یکی از دغدغه‌های بزرگ خریدارانی است که کیفیت عکس برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که دوربین گوشی هوشمندتان باید چه رزولوشنی را ارائه دهد تا رضایت شما را جلب کند؟ کسانی که به عکاسی و دوربین علاقمند هستند، می‌دانند که مسئله‌ی اصلی مقدار مگاپیکسل نیست. یک حسگر دوربین مشابه، در گوشی‌های هوشمند مختلف دارای عملکرد متفاوتی است. بنابراین، در کیفیت یک عکس به جز تعداد پیکسل‌، عوامل بسیار مهم دیگری نیز تاثیرگذار هستند. در اینجا سوالی که برای ما پیش می‌آید این است که واقعا تفاوت کیفیت عکس دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی و ۱۲ مگاپیکسلی چه اندازه است؟

تفاوت کیفیت دوربین تلفن های هوشمند 100 مگاپیکسلی و 12 مگاپیکسلی

امروزه تعداد زیادی تلفن هوشمند با دوربین ۱۰۰MPدر بازار وجود دارد. قیمت برخی از آنها حتی در حدود ۲۵۰ دلار است. بنابراین برای یک مشتری از قشر متوسط، خرید گوشی هوشمندی که چنین دوربینی داشته باشد خیلی دشوار نیست. از سوی دیگر، اپل، با آن که آیفون‌های خود را با قیمتی بیش از هزار دلار عرضه می‌کند هنوز از حسگرهای ۱۲ مگاپیکسلی CMOS برای دوربین گوشی‌هایش استفاده می‌کند. اساسا، تفاوت دوربین‌ ۱۰۰ مگاپیکسلی با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی چیست و براساس چه معیاری باید یکی از آن‌ها را انتخاب کرد؟

تاثیر تعداد پیکسل دوربین در بازاریابی

کیفیت تصاویر در دوربین ۱۰۰MP یا ۱۲MP، چه تفاوتی باهم دارد؟ کیفیت دوربین گوشی های هوشمند به فیلم CMOS، لنز و الگوریتم آن‌ها بستگی دارد. تعداد پیکسل ها ارتباط مستقیمی با اندازه‌ی فیلم CMOS ندارد بلکه فقط به تراکم نقاط تصویربرداری روی فیلم CMOS مربوط می‌شود. یعنی هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، تعداد نقاط تشکیل دهنده‌ی تصویر بیشتر است. صرف نظر از تاثیر شکست نور، تعداد پیکسل‌ بیشتر یعنی جزئیات تصویر نیز زیادتر می‌شود. هرچند که باز کیفیت عکس به کیفیت لنز محدود می‌شود. با ابن حال، این عبارت که هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، تصویر از کیفیت بیشتری برخوردار خواهد بود، صرفا یک ترفند بازاریابی است.

باید قبول کرد که یک دوربین ۱۰۰MP ممکن است نسبت به دوربینی با وضوح پایین‌تر نیز عکس‌های بدتری بگیرد. اما همچنین این را نیز باید پذیرفت که عبارت «دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی» جذاب به نظر می‌رسد. بسیاری از مشتریان مجذوب همین عبارت شده و گول می‌خورند. به هر حال، بسیاری از کاربران با این مقدار پیکسل به خوبی آشنا هستند و به طور کامل می‌دانند که این عبارت یک ترفند بازاریابی ساده، ابتدایی و تاثیرگذار است. در مقابل، اپل هرگز به داده‌های جدول‌های رتبه بندی اهمیت نمی‌دهد. برای اپل و طرفداران محصولاتش، همان تجربه‌ی اصلی، هسته‌ی اصلی بازاریابی آن به شمار می‌آید.

در اینجا بزرگترین سوالی که مطرح می‌شود این است: چگونه می‌توان برای مشتریان توضیح داد که چرا یک گوشی با دوربین ۱۰۰MP را ۲۵۰ دلار می‌فروشند در حالی که گوشی هوشمند دیگری با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی ۱۵۰۰ دلار قیمت دارد؟

تفاوت کیفیت دوربین تلفن های هوشمند 100 مگاپیکسلی و 12 مگاپیکسلی

دوربین‌ گوشی‌های پرچمداری که اپل و سامسونگ تولید می‌کنند تنها دارای وضوح ۱۲ مگاپیکسل هستند. اغلب این دوربین‌ها به بالاترین سطح ماژول‌های حسگر مجهز می‌شوند. از آنجا که تراکم پیکسل در آن‌ها نسبتاً معقول است، کیفیت کلی تصویر نیز بهتر است و می‌تواند اثر نهایی بهتری از خود نشان دهد، تمام فرآیند ساده، طبیعی و روان است و در ضمن، قیمت آن هم بالا است.

تفاوت نهایی ؛ تجربه کاربری

هم وضوح بالا و هم ساختار عالی، هر دو روش‌های مختلفی هستند تا کیفیت تصویر را بهبود بخشند. اگرچه می‌توان کیفیت صفحه نمایش گوشی هوشمند را تا حد زیادی بهینه کرد تا از طریق مسیرهای مختلف بتواند همان کیفیت را ارائه دهد اما چنین تجربه‌ای در روند کیفیت عکسبرداری کاملا متفاوت است. علت این که بسیاری از گوشی های پرچمدار اندرویدی گهگاهی هنگ می‌کنند، گیر می‌کنند و نمی‌توانند از پس فرایند ضبط برآیند، به این دلیل است که بیش از حد «چاشنی» وجود دارد.

با این که قدرت حسگر ۱۲ مگاپیکسلی CMOS بد نیست اما روند بزرگنمایی در این دوربین‌ها کندتر است. چند دلیل برای این مورد وجود دارد. ابتدا این که تعداد پیکسل ها باعث بزرگ شدن عکس می‌شوند. بنابراین، دوربین برای پردازش داده‌ها نیازمند تلاش بیشتر است. دوم این که تعداد زیادی از محاسبات هوش مصنوعی از قبل بارگذاری شده و همچنین فیلترهای مختلف تصویر برداری زیبایی و رندرهای درون دوربینی وجود دارد. بنابراین ترکیب تصاویر کوچک به شدت متکی به منابع دقیق است. به این معنی که دوربین «موروثی» اپل را می‌توان «برنامه‌ای سبک» ارزیابی کرد. حتی سایت DxOMarK نیز اذعان می‌کند که میزان موفقیت عکسبرداری در آیفون ۱۲ از بسیاری از گوشی‌ها بهتر است.

تفاوتی بیش از حد تصور

نکته‌ی مهم اینجاست که اپل با استفاده از یک هشتم تعداد پیکسل و یک دوم مقدار حافظه، نتیجه‌ی بهتری را به ارمغان میآورد و نه تنها کیفیت عکس‌های آن پایین‌ نیست، بلکه تصاویری با کیفیت بالا ثبت می‌کند. همچنین اپل از سبک تصویرسازی بیشتری نیز استفاده می‌کند. اگرچه قدرت دوربین سری ۱۲ آیفون هنوز به اوج خود نرسیده است، اما کیفیت کلی آن باز هم در بالاترین سطح قرار دارد.

تفاوت کیفیت دوربین تلفن های هوشمند 100 مگاپیکسلی و 12 مگاپیکسلی

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده اپل از دوربین ۱۲ مگاپیکسل CMOS، بهبود کیفیت فیلمبرداری است. زیرا فیلمبرداری به تعداد پیکسل کم نیاز دارد. حتی فیلمبرداری با کیفیت ۴K هم در واقع فقط در حدود ۸MP وضوح نیاز دارد. پیکسل های منطقی و پردازنده قدرتمند A14 به اندازه کافی توانمند هستند تا بدون درنگ قادر باشند ویدیوهای HDR را ارائه دهند.

یک گوشی با دوربین ۱۰۰MP یا ۱۲MP؟

البته، به هیچ عنوان سعی بر این نیست که به کسی تلقین کرد سنسور دوربین با وضوح بالا بی‌فایده است. چرا که هم اکنون در بسیاری از مدل‌های سطح بالای هواوی و سامسونگ، بیشترین کیفیت تصویر اغلب از طریق ماژول‌های دارای وضوح و کیفیت بالا به دست می‌آید. به همین دلیل است که وقتی صحبت از تصمیم گیری برای انتخاب می‌شود، باز هم اولین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد، بودجه‌ی خریدار است. اگر شخص پول کافی در اختیار داشته باشد، می‌تواند هر مدلی را که دوست دارد انتخاب کند.

تفاوت کیفیت دوربین تلفن های هوشمند 100 مگاپیکسلی و 12 مگاپیکسلی

با توجه به آنچه ذکر شد، اگر به نحوه کارکرد دوربین، شاخص‌های آن و مولفه‌هایی از این قبیل برای شما از اهمیت زیادی برخوردار نیست، تلفن های اندرویدی باید گزینه‌های بهتری باشند. منظور این است که تولیدکنندگان این نوع گوشی‌ها نیازهای کاربر عادی را درک می‌کنند و عملکردی متناسب با تمایلات آن‌ها ارائه می‌دهند. در سوی مقابل، اما اپل افرادی را نشانه گرفته است که بدشان نمی‌آید تا هزینه ‌زیادی را برای کالایی صرف کنند که با وجود داشتن سخت‌افزار کم قدرت، بهترین عملکرد را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

همچنین بخوانید:

تعداد مگاپیکسل ها ، معیاری غلط برای سنجش کیفیت دوربین گوشی ها

عوامل موثر در کیفیت دوربین موبایل چه چیزهایی هستند؟

خوب، در پایان باید گفت که اپل بیشتر تمایل دارد تا مشکلات نور دهی، تاریکی و جزئیات مربوط به خود عکاسی را رفع کند در حالی که اکثر برندهای مهم اندرویدی تمایل بیشتری به تولید عکس‌های دلپذیر دارند. به هر حال، ایده آل‌ها اغلب با واقعیت‌ در مغایرت هستند. اکنون کاملا متوجه شدید که تفاوت کیفیت دوربین ۱۰۰MP و ۱۲MPدر چیست و کیفیت یک عکس به چه عناصر و شاخص‌هایی بستگی دارد.

شما خوانندگان گجت نیوز، تعداد مگاپیکسل را تا چه اندازه در کیفیت عکس دخیل می‌دانید؟ نظر خود را با ما درمیان بگذارید.

-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.