تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۸:۰۲
کد خبر : 68281

تفاوت کولر آبی پوشالی با سلولزی | کدوم رو بخریم؟ اسفند ۱۴۰۰

تفاوت کولر آبی پوشالی با سلولزی | کدوم رو بخریم؟ اسفند ۱۴۰۰

فهرست۱ مقایسه کولر آبی پوشالی و سلولزی (مصرف آب)۲ مقایسه کولر آبی پوشالی و سلولزی (قیمت)۳ مقایسه کولر آبی پوشالی و سلولزی (مصرف برق)۴ مقایسه کولر آبی پوشالی و سلولزی (طول عمر)۵ مقایسه کولر آبی پوشالی و سلولزی (پد)۶ جنس پرده کولر آبی سلولزی۷ انتخاب ظرفیت کولر آبی۸ نگه‌داری کولر۹  مزیت پوشال در کولر آبی۱۰ …

در این چند سال اخیر که کولر آبی سلولزی وارد بازار ایران شده است، بسیاری از مردم از خرید کولر آبی سلولزی به‌خاطر اینکه قیمت تعویض کردن سلولز نسبت به پوشال بالاتر است منصرف شده‌اند.

کولر آبی سلولزی بهتر است کولر آبی پوشالی است؟ آیا مقدار آبی که کولر سلولزی مصرف می‌کند کمتر از کولر آبی است؟ آیا کولر سلولزی محیط را به‌خوبی سرد و خنک می‌سازد؟ کدام کولر آبی محیط را بیشتر سرد و خنک می‌سازد؟

مقایسه کولر آبی پوشالی و سلولزی (مصرف آب)

مصرف آب در کولرهای سلولزی بیشتر از کولرهای آبی است باتوجه‌به تخلخل و میزان سرمایش بیشتر و بخش‌های سلولزی که همگی خیس می‌شوند می‌توان نتیجه گرفت که کولرهای سلولزی بیشتر از کولرهای پوشالی آب مصرف می‌کنند چرا که اندازه سردکنندگی هوا با میزان تبخیر یک رابطه مستقیمی دارد.

تفاوت کولر آبی پوشالی با سلولزی | کدوم رو بخریم؟ اسفند 1400

مقایسه کولر آبی پوشالی و سلولزی (قیمت)

در هنگام خرید کولر یکی از موضوعات اصلی که چالش‌برانگیز است، قیمت و هزینه‌ای است که برای کولر پرداخت می‌کنیم. مخصوصاً اگر هزینه برای ما مهم باشد و مقدار هزینه معینی را بخواهیم برای کولر در نظر بگیریم این مسئله که کدام کولر ارزان‌تر است برای ما اهمیت پیدا می‌کند.

باتوجه‌به این نکته که خرید پدهای سلولزی قیمت بیشتری نسبت به پوشال را دارند، همین خود بر روی قیمت کولر آبی سلولزی تأثیر زیادی گذاشته است. اگرچه که در طول چند سال و درازمدت به دلیل اینکه برق مصرفی کم می‌شود و به دلیل عمر طولانی پد‌های سلولزی هزینه شما کاهش پیدا می‌کند و این موارد می‌تواند قیمت خرید کولرهای آبی سلولزی را توجیه کند اما باید بدانید که کولرهای آبی پوشالی بسیار ارزان‌تر از کولرهای سلولزی است.

مقایسه کولر آبی پوشالی و سلولزی (مصرف برق)

خوب است که بدانید هنگامی که رطوبت هوای بیرون در فصل تابستان کمتر از ۱۵ درصد از پدهای سلولزی قابلیت این را دارند تا حد دمای هوای خروجی را تا ۱۵ درجه کم کنند.

ازآنجایی‌که هراندازه خنک‌سازی هوای خارج به‌وسیله کولر افزایش پیدا کند به همان اندازه مقدار مصرف برق در دستگاه پایه می‌آید و در نتیجه می‌توان گفت که اندازه مصرف برق در کولرهای سلولزی آبی خیلی کمتر از مدل کولرهای پوشالی است.

 

مقایسه کولر آبی پوشالی و سلولزی (طول عمر)

در مرحله بعد موضوع که دارای اهمیت است طول عمر کولر است همه وسایل برقی که به‌واسطه برق‌کار می‌کنند دوام و طول عمر آن بستگی به کیفیت و جنس موتور آن دارد.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در کولرهای آبی وجود دارد این است که ممکن است آب بر روی موتور کولر و یا بر روی پمپ دستگاه بریزد و این موضوعی است که باعث سوختن موتور کولر و پمپ می‌شود. درصورتی‌که در کولرهای آبی سلولزی چون که آب در داخل دستگاه جمع می‌شود و به سمت پایین نمی‌ریزد هیچ‌گونه خطری برای موتور کولر به وجود نمی‌آورد و یا می‌توانید طول عمر کولر آبی سروری زیرا ازروی ماندگاری و دوام بالاتری که پدهای سلولزی در برابر پوشال دارند در نظر بگیرید.

مقایسه کولر آبی پوشالی و سلولزی (پد)

می‌توان گفت که کولر آبی سلولزی محیط را سردتر می‌کند. در کولرهای آبی پوشالی چون فواصل در پوشال‌ها به طور مساوی نیست اندازه هوایی که ازروی بستر پوشال عبور می‌کند در تمام نقاط به طور یکسان نیست به همین دلیل کار سرد و خنک‌سازی را به‌خوبی و یکسان انجام نمی‌دهد.

تفاوت کولر آبی پوشالی با سلولزی | کدوم رو بخریم؟ اسفند 1400

ضخامت پد که در کولرهای سلولزی به‌کاررفته است از پوشال‌ها که در کولر آبی استفاده شده بیشتر است پس در نتیجه میزان خنک‌کنندگی آن هم بیشتر می‌شود، زیرا تولید آن به طور صنعتی است و در نقاط مختلف دارای بلوک‌های یکسان با فاصله‌های مساوی است و هنگامی که پد خیس می‌شود در تمامی نقاط هوای که از آن عبور می‌کند به طور یکسان و مساوی بوده به همین دلیل سطح تماس پد سلولزی نسبت به پوشال بیشتر است.

در بسیاری از کولرها بعد از عوض شدن پوشال کولر آبی، پوشال‌ها نشست پیدا می‌کند و قسمت بالای دریچه بدون پوشال می‌ماند به همین دلیل بدون تبادل گرما، هوا را به‌صورت مستقیم به داخل محیط می‌فرستد. هنگامی که پوشال‌ها افت می‌کند، بخش زیادی از هوا توسط این قسمت وارد محیط می‌شود و ازروی پوشال، هوای خنک وارد محیط نمی‌شود.

جنس پرده کولر آبی سلولزی

جنس پدی که در کولرهای سلولزی به کار می‌رود از جنس نوعی کاغذ است که در برابر رطوبت مقاوم بوده و همچنین دارای شیارهای منظم در هر صفحه برای بالابردن سطح تماس و منتقل کردن حرارت و به‌وجودآوردن نقطه اتصال به صفحه‌های دیگر پد است.

انتخاب ظرفیت کولر آبی

باید در انتخاب کولر آبی دقت بسیار بالایی کرد و ظرفیت را به‌درستی محاسبه نمود به طور مثال در قسمت‌هایی که طول کانال کولر و یا زانوهای استفاده شده زیاد باشد هوادهی در کولر آبی بسیار کم می‌شود به همین دلیل باید ظرفیت بالاتری را انتخاب کنیم تا میزان هوادهی را بتواند تأمین کند.

اندازه هوادهی که بر روی پلاک کولر مشخص شده به‌دور بالای آن مربوط می‌شود، به همین دلیل برای صرفه‌جویی در انرژی برق، استهلاک پایین، صدای کمتر، باید دستگاه با ظرفیت بالاتری انتخاب شود.

نگه‌داری کولر

اگر از کولر آبی پوشالی استفاده کرده باشید باید این نکته را بدانید که هرسال باید پوشال کولر را عوض کنید چون ساختار و جنس پوشال به‌گونه‌ای است که هرگونه آلودگی در محیط را جذب کرده و چون آب بر روی پوشال‌ها می‌ماند احتمال زیاد دارد که تبدیل به شوره شود.

چنانچه هنگامی که کولر آبی را سرویس می‌کنید پوشال‌های آن را عوض نکنید باعث می‌شود که قدرت سرمادهی دستگاه پایین آید و همچنین باعث انتقال بیماری به افراد می‌شود.

درصورتی‌که پدهای سلولزی را می‌توانید هر ۵ سال یک‌بار عوض کنید و عمر مفید حد سلولزی تقریباً ۴ تا ۵ برابر پوشال است. چون‌که پد سلولزی قابل شستشو از نیاز به نگهداری آن کمتر است و در هنگام شستشو شکل ظاهری آن هیچ‌گونه تغییری پیدا نمی‌کند. همه مواردی که گفته شد حاکی از آن است که هزینه‌های نگهداری از کولر آبی سلولزی خیلی کمتر از مدل کولرهای معمولی با پوشال است زیرا شما مجبور نیستید هرسال هزینه‌ای را برای تعویض کردن پد پرداخت نمایید.

 

 مزیت پوشال در کولر آبی

  • دارای وزن سبک است
  • محدودیت در ابعاد و اندازه ندارد
  • قیمت آن ارزان است
  • عدم محدودیت دسترسی و تأمین

 معایب پوشال‌های کولر آبی

  • بعد از مدتی کارکرد تغییر حالت پیدا می‌کند
  • چوب به‌کاررفته در پوشال پوسیده می‌شود
  • ایجاد تخلخل ناهمسان
  • وجود بوی بد بعد از مدتی
  • ذرات آب به بیرون پرتاب می‌شود
  • پایین بودن عمر مفید حداکثر تا یک سال

 مزایای پدهای سلولزی

  • سطح انتقال دادن حرارت بسیار بالا
  • آب را به‌صورت یکنواخت توزیع می‌کند
  • دارای وزن سبکی است
  • مقاومت فیزیکی بالایی دارد
  • آب به بیرون از دستگاه پرتاب نمی‌شود
  • دارای ضخامت یکسان است
  • عمر مفید آن از ۴ سال بیشتر است
  • تعویض آن آسان و راحت و به‌صورت بلوکی است.

 معایب پد سلولزی

  • افت فشار نسبت به پوشال بالاتر است
  • قیمت اولیه آن نیز بسیار بالا است (که باتوجه‌به بالا بودن عمر مفید پد سلولی قابل‌توجیه است)

کدام کولر برای سلامتی انسان ضرر کمتری را دارد؟

بعضی افراد بر این باورند که کولرهای گازی در مقایسه با کولرهای آبی می‌توانند برای سلامتی انسان مفید باشند. علت آن این است که در کولرهای گازی هوایی که به داخل محیط وارد می‌شود از فیلتر عبور کرده و به‌طورکلی هوای خارج با هوای داخلی هیچ‌گونه تداخلی ندارد ولی در کولرهای آبی این احتمال وجود دارد که انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها از طریق کولر وارد محیط ساختمان شود و حتی بعضی از افراد ممکن است که به کولرهای آبی آلرژی داشته باشند.

چند دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد کولرهای آبی سلولزی برای انسان زیان ندارند بلکه برای سلامتی هم مفید هستند.

ترکیباتی که در پدهای سلولزی به‌کاررفته است به‌گونه‌ای است که بر عکس پوشال هیچ‌گونه آلرژی و عوارضی برای افراد به وجود نمی‌آورد. ولی در کولرهای آبی پوشالی این امکان وجود دارد که ذرات پوشال از آن جدا شده و از راه کانال وارد محیط شود و افراد دچار بیماری تنفسی شوند.

در پدهای سلولزی چون بافت منسجمی دارند برای رشد ویروس و باکتری‌ها هیچ‌گونه منافذی وجود ندارد و نمی‌توانند رشد و تکثیر کنند، ولی در کولرهای آبی چون پوشال همیشه خیس و مرطوب است مکان مناسبی برای تکثیر و رشد انواع ویروس و باکتری است.

ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند از راه کانال کولر به داخل ساختمان وارد شده و برای افراد حساسیت و آلرژی ایجاد کنند.

در نتیجه می‌توان گفت که کولر آبی سلولزی می‌تواند فضای پاک و مناسبی را برای افراد به وجود آورد.

آیا امکان تبدیل کولر آبی پوشالی به سلولزی وجود دارد؟

ممکن است که در ذهن افراد یک سال پیش آید که آیا ممکن است کولر آبی پوشالی را به کولر سلولزی و یا بالعکس تبدیل کرد یا خیر؟

در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت که چون هر دو کولر، کولر سلولزی و کولر پوشالی از نظر ساختاری شباهت زیادی به هم دارند و اجزا تشکیل‌دهنده آن‌ها و موتور مشابه دارند به‌آسانی و راحتی می‌توان این دو مدل کولر را به یکدیگر تبدیل کرد. فقط نکته‌ای که در هنگام تبدیل این دو کولر به همدیگر باید توجه و دقت زیادی با آن داشته باشید تفاوت در نوع درب کولرها و اندازه پدهای آن است.

اگرچه که شما می‌توانید پدهای سلولزی را به‌وسیله کاتر به سایز و اندازه دلخواه خود در بیاورید و برای اینکه این پدها بر روی کولرهای آبی پوشالی نگه‌داشته شود می‌توانید به کمک یک ورق آهنی که به شکل کمربند باریک درست می‌کنند به درب کولر وصل کنید.

حل کردن بوی بد در کولر آبی

یک نکته مهمی که درباره استفاده کردن از پدهای سلولزی ممکن است وجود داشته باشد بوی بد کولرهای آبی سلولزی است و ما در این قسمت می‌خواهیم آن را برای شما توضیح دهیم.

تعدادی از مصرف‌کننده‌ها که از کولرهای آبی سلولزی استفاده می‌کند در ابتدای کار از بوی بد آن شاکی هستند. دلیل این بوی بد موادی است که در ساخت نفت‌های سلولزی به‌کاررفته و طبیعی است ولی برای رهایی از این بوی بد یک راهکار ساده و راحت وجود دارد. شما باید قبل از اینکه کولر سلولزی را مورداستفاده قرار دهید پدهای آن را به مدت ۲۴ ساعت در یک ظرف بزرگ خیس کرده و با مواد شوینده کف کولر را شستشو دهید.

بعد از گذشت ۲۴ ساعت پدها را از داخل آب بیرون آورده و در برابر آفتاب قرار می‌دهید تا کاملاً خشک شود بعد از آن پدها را روی درب کولر قرار داده و درب آن را می‌بندیم به این صورت شما به‌آسانی می‌توانید از بوی بد کولر راحت شوید.

 نتیجه‌گیری

همان گونه که در این مقاله برای شما مزایا و معایب انواع کولرها را گفتیم می‌توانید نتیجه بگیرید که کولرهای آبی سلولزی مزیت‌های خیلی بیشتری در مقایسه با کولرهای آبی پوشالی دارند مخصوصاً با درنظرگرفتن اینکه کولر آبی سلولزی برق خیلی کمتری مصرف می‌کند و قدرت سرمادهی بالایی دارد و داشتن خاصیت فیلترکردن هوایی که به داخل ساختمان وارد می‌شود خود می‌تواند یک مزیت فوق‌العاده باشد.

اگرچه که کولر آبی سلولزی برای مصرف‌کنندگان هزینه خرید بیشتری را در بر دارد ولی باتوجه‌به هزینه نگهداری در درازمدت قیمت آن توجیه‌پذیر است.

مشاهده راهنمای خرید یخچال + لیست پرفروش‌ترین یخچال فریزرهای بازار

مشاهده راهنمای خرید آبگرمکن لیست پرفروش‌ترین آبگرمکن بازار

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.