تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰:۱۱
کد خبر : 53715

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشانی با فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری از زمین

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشانی با فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری از زمین

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشانی با فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری از زمین – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ تلسکوپ فضایی هابل در جدیدترین تصویر ثبت شده خود، نشان می‌دهد که گرانش می..

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشانی با فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری از زمین – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ تلسکوپ فضایی هابل در جدیدترین تصویر ثبت شده خود، نشان می‌دهد که گرانش می‌تواند تاثیر واقعاً قدرتمندی در جهان ما داشته باشد. در میان خوشه‌ای از کهشکان‌ها، هابل پدیده‌ای را مشاهده کرد که به عنوان لنزهای گرانشی شناخته می‌شود.

ما تمایل داریم فکر کنیم که نور به طور کلی در یک خط مستقیم حرکت می‌کند و این مسئله در فواصل کوتاه تقریباً درست است همانند اثری که از نور لامپ‌ها یا صفحه‌ نمایش‌ها بر روی زمین می‌بینیم اما وقتی به فضا نگاه می‌کنیم جاذبه نور به صورت خم شده، مشاهده می‌شود.

خوشه کهکشانی که دارای تاثیر گرانشی ناشی از مقدار جرم بالا و باورنکردنی است، می‌تواند نور جسمی را که پشت آن قرار دارد بسیار بزرگ کند و حتی آن را پیچ و تاب دهد تا به نظر برسد پشت آن نبوده و در کنار آن قرار دارد؛ در تصویر هابل، کهکشان مایل به قرمز حدود ۱۰ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد که در کیهان، گاز آن تمام شده و ستاره‌های جدیدی را تشکیل داده است.

یکی از ابزارهای طبیعی منجمان برای رصد کهکشان‌های دوردست، استفاده از نور یک ستاره یا کهکشان نزدیک برای رصد اهداف دورتر است که به آن لنز گرانشی می‌گویند؛ این پدیده که به "همگرایی گرانشی" نیز معروف است، با آنچه که لنزها بر روی پرتوهای نور تولید می‌کنند، قابل مقایسه بوده و به عنوان نوعی ذره‌بین عمل کرده و اندازه و میزان تصویر ظاهری شیء اصلی را تغییر می‌دهد.

علم و تکنولوژی , علمی ,

تازه‌ترین تصویر مریخ‌نورد چینی از تپه‌های شنی کره مریخآغاز فرآیند کاوش مریخ نورد چینی روی سطح سیاره سرخانتهای پیام/منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.