تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
کد خبر : 52757

تسهیل‌گری معاونت علمی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در "گمرگ، مالیات و وزارت صمت"

تسهیل‌گری معاونت علمی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در "گمرگ، مالیات و وزارت صمت"

تسهیل‌گری معاونت علمی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در “گمرگ، مالیات و وزارت صمت” – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ “سعید منجم‌زاده” معاون مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناور..

تسهیل‌گری معاونت علمی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در "گمرگ، مالیات و وزارت صمت" – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ "سعید منجم‌زاده" معاون مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به گزارش اخیر یونسکو در تایید دستاوردهای علمی ایران و نقش شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۱، کشور وارد مرحله جدیدی از توسعه برنامه‌های حمایتی در این حوزه شده است؛ ما در یک دهه اخیر شاهد اجرای سیاست‌هایی بودیم که سال‌ها فعالان اقتصادی انتظار اجرای آن را می‌کشیدند و بسیاری از سازوکارهایی که برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انتظار می‌رفت، در یک دهه اخیر انجام شده است.

وی با اشاره به ایجاد زیست‌بوم نوآوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: در سال‌های اخیر تلاش شده است که یک زیست‌بومی برای شرکت‌های دانش‌بنیان شکل بگیرد، یعنی اگرچه فضای کسب و کار کشور به طور کلی برای تولید، ممکن است خیلی مهیا نباشد یا شاهد سختی‌هایی برای فعالیت‌های تولیدی باشیم، اما تلاش ما در مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این بوده است که با همکاری دستگاه‌های مختلف، یک فضای مناسبی را برای فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان مهیا کنیم.

معاون مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: زیرساخت‌های فیزیکی مثل‌ پارک‌های علمی و فناوری، مراکز رشد، مراکز شتاب‌دهی، مراکز نوآوری و کارخانه‌های نوآوری، در سال‌های اخیر توسعه بسیار خوبی پیدا کرده است و شرکت‌های دغدغه‌مند می‌توانند از این زیرساخت‌ها به ویژه زیرساخت‌های نرم استفاده کنند که اتفاقاً از زیرساخت‌های سخت مهم‌تر است.

منجم‌زاده با اشاره به ویژگی‌های حوزه حساس "بیوتکنولوژی" خاطرنشان کرد: بخشی از صنایعی که در گذشته فعالیت خود را انجام می‌دادند با فعال شدن حمایت دولت از بخش دانش‌بنیان، تصمیم گرفتند که وارد حوزه دانش‌بنیان بشوند و طبیعتاً زمانی که در یک حوزه جذابیت بیشتری وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاری بیشتری نیز انجام می‌شود و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و پروژه‌های دانشگاهی بیشتری در این زمینه‌ها فعال می‌شوند؛ یکی از حوزه‌های بسیار مهم، حوزه بیوتکنولوژی است که دانش در آن بسیار اهمیت دارد و در لبه تکنولوژی باید فعالیت کند و حساسیت محصولات در این حوزه بسیار بالا است و در همه کشورها از جمله کشور ما اخذ استانداردها برای این حوزه‌ها بسیار سخت است و زمانی که شرکت‌ها در این حوزه می‌توانند فعالیت کنند نشان‌دهنده این موضوع است که امکان فعالیت برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های پیچیده و سخت فراهم است.

وی با اشاره به پیچیدگی و سختی‌های این حوزه تصریح کرد: در این حوزه محصولات یک بازار تقریباً تضمین‌شده است یعنی زمانی که یک دارو تولید می‌شود اگر بتواند استانداردهای لازم را پاس کند این اطمینان وجود دارد که مردم خریدار این دارو هستند و اگر این موضوع به سایر حوزه‌های دانش‌بنیان تسری پیدا کند قطعاً در آن حوزه‌ها نیز شاهد رشد و شکوفایی خواهیم بود، در واقع یکی از جدی‌ترین موضوعاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان با آن مواجه هستند "تضمین بازار" است.

معاون مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مهم‌ترین منبع برای شناسایی مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان خود این شرکت‌ها هستند. در دو سال اخیر جلسات متعدد و هم‌اندیشی‌های مختلفی با شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم برای اینکه موانع و چالش‌هایی که بر سر راه آنها وجود دارد را شناسایی کنیم. بخشی از موانع، همین امروز نیز در سد راه فعالان اقتصادی وجود دارد به عنوان مثال "اخذ مجوزها" و "رسیدگی به پرونده شرکت‌ها" در سازمان‌های دولتی مختلف، چالش‌هایی است که بیشتر شرکت‌ها با آن مواجه هستند در برخی از موارد ما به لطف قانون دانش‌بنیان و براساس تعاملاتی که بین معاونت علمی و فناوری با سازمان‌های مختلف وجود داشته است، توانسته‌ایم تسهیل‌گری‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم که در گمرگ، مالیات، سازمان تامین اجتماعی، وزارت صمت این تسهیل‌گری‌ها ایجاد شده است.

منجم‌زاده گفت: ما از تمام سازمان‌ها می‌خواهیم که خود را مجهز به فناوری‌های جدید کنند، یعنی کاغذ‌بازی، پرونده‌های کاغذی و مراجعات سلیقه‌ای به شرکت‌ها باید حذف بشود و اگر این اتفاق نیافتد صحبت از اقتصاد دانش‌بنیان به جایی نخواهد رسید. امروز وزارت نیروی ما متولی برق‌رسانی صرفاً نیست بلکه متولی تامین برق به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان نیز است و امروز اگر تامین برق ما با مشکل مواجه شده است یک دلیلش این است که ما در حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم و مشکل فناوری هم نداشتیم، یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار خوبی در حوزه خورشیدی، باد و .. وجود داشتند که از نظر تامین فناوری می‌توانستند نیاز ما را برآورده کنند اما مشکل سمت بازار و تقاضا بوده است.

درخشش علمی ایران در دوران کرونا و تحریم به‌روایت مراکز معتبر علم‌سنجی غربیحرکت لاک‌پشتی دولت در حوزه دانش‌بنیان/ فاصله فاحش تا افق ایجاد ۴۰۰۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان!

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.