تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
کد خبر : 589245

ترانس ماکروفر _ هرمس پارت

ترانس ماکروفر _ هرمس پارت

در خانه‌ها و ادارات زیادی شاهد استفاده از مایکروفرها هستیم. بسیاری از افراد از این دستگاه استقبال کرده‌اند. گرم کردن مواد غذایی و حتی پخت‌وپز آن در مایکروفر به سادگی قابل انجام است. اما روزی همین دستگاه می‌تواند شما را گرفتار کند. خراب شدن قطعات مایکرفر با دردسرهای زیادی همراه است. از همه مهم‌تر اینکه

در خانه‌ها و ادارات زیادی شاهد استفاده از مایکروفرها هستیم. بسیاری از افراد از این دستگاه استقبال کرده‌اند. گرم کردن مواد غذایی و حتی پخت‌وپز آن در مایکروفر به سادگی قابل انجام است. اما روزی همین دستگاه می‌تواند شما را گرفتار کند. خراب شدن قطعات مایکرفر با دردسرهای زیادی همراه است. از همه مهم‌تر اینکه بتوانید کسی را پیدا کنید که قادر به تشخیص ایراد اصلی از روی علائم باشد.

یکی از قطعاتی که در مایکروفرها زیاد می‌تواند دردسر ایجاد کند ترانس آن است. ترانس در واقع یکی از قطعات سنگین در مایکروفر شماست که بیشترین وزن دستگاه مربوط به همان می‌شود. برای اینکه مایکروفر بتواند حرارت بسیاری بالایی را فراهم سازد که حتی قادر به پخت گوشت هم باشیم نمی‌توان از برق شهر استفاده کرد. به همین علت درون مایکروفرها ترانس قرار داده شده است. ترانس ماکروفر برق شهر را به ولتاژ لازم درون دستگاه تبدیل می‌سازد. برای تعمیر ترانس حتماً از کارشناسان کمک بگیرید.

ترانس چیست؟

ترانس ماکروفر در واقع قطعه‌ای درون آن است که به شکل مربع می‌باشد. ترانس سیم‌پیچ‌هایی طولانی دارد که با القا نمودن بار الکتریکی باعث افزایش میزان ولتاژ در مایکروفر خواهد شد. به همین علت است که ترانس یکی از خطرناک‌ترین قطعه‌هایی است که در مایکروفر استفاده می‌شود. ولتاژ بسیار زیاد در ترانس می‌تواند کشنده باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود هیچ‌وقت برای تعمیر آن خودتان اقدام نکنید. همیشه این کار را به متخصصین در نمایندگی‌های مجاز بسپارید.

ترانس ماکروفر چه مسئولیتی را در دستگاه بر عهده خواهد داشت؟

حتماً دوست دارید در مورد نحوه کارکرد ترانس در این دستگاه بدانید. پخت غذاهایی مانند گوشت در مایکروفرها امکان‌پذیر است. اما برای پخت آن نیاز است حرارت بسیار بالا و البته یکنواختی را درون دستگاه داشته باشید. برای تأمین این حرارت لازم است ولتاژ بالایی به دستگاه داده شود. شما با متصل نمودن مایکروفر خود به برق شهری ولتاژ را فقط تا 220 ولت می‌توانید برسانید که کافی نیست. حداقل ولتاژ لازم در مایکروفرها چیزی حدود 1000 وات می‌باشد.

جهت تأمین این ولتاژ از ترانس ماکروفر استفاده خواهد شد. ترانس به معنای تبدیل است. همان‌طور که از نام آن پیداست ترانس وظیفه تبدیل ولتاژ را در مایکروفر بر عهده دارد. شما در ترانس ماکروفر چیزی به عنوان تولید ولتاژ ندارید. این قطعه تنها ولتاژ شهری را دریافت کرده و آن را تبدیل به ولتاژ لازم برای کار مایکروفر می‌کند. خراب شدن این قطعه باعث از کار افتادن ماکروفر شما خواهد شد. حتماً برای تعمیر یا تعویض آن از متخصصین کمک بگیرید.

ترانس چه ویژگی‌هایی دارد

توان ترانس چیزی ما بین 700 تا 1350 وات است. هرچه مقدار این عدد بزرگ‌تر باشد یعنی ترانس شما جریان ورودی و خروجی بالاتری دارد. هسته ترانس مسئول تبدیل ولتاژ در آن می‌باشد. اغلب افراد تصور می‌کنند ترانس ولتاژ تولید خواهد کرد. اما این‌طور نیست. ترانس در واقع تنها مسئول تبدیل کردن ولتاژ برق شهری به ولتاژ مورد نیاز است.

اغلب عددی روی ترانس ماکروفر حک شده می‌باشد. این عدد گرید حفاظتی ترانس شما است. با بالا رفتن مقدار این عدد حفاظت بالاتری روی ترانس اجرا می‌شود. اندازه ترانس استفاده شده نیز اهمیت دارد. باید در زمان خرید دقت داشته باشید که ترانس مورد نظر با دستگاه شما سازگاری داشته باشد. گاهی کمی اختلاف باعث می‌شود ترانس به درستی داخل مایکروفر شما جای نگیرد.

نشانه‌های خراب شدن ترانس در یک مایکروفر

خراب شدن ترانس مایکروفر نشانه‌های مختلفی را به همراه خواهد داشت. یک فرد ماهر و متخصص می‌تواند از روی همین نشانه‌ها به خرابی ترانس پی ببرد. یکی از اولین علامت‌های مشکل در این قطعه سروصدای زیاد در مایکروفر شماست. در چنین شرایطی بهتر است دیگر از دستگاه استفاده نکرده و آن را از برق بکشید تا به بخش‌های دیگر مانند لامپ مگنترون و خازن آسیب نرسد. در صورتی که به صداهای غیرعادی در دستگاه توجه نکنید مشکل بزرگ‌تر شده و شاهد دود و بوی سوختگی از آن خواهید بود.

یکی دیگر از علامت‌های خرابی ترانس احساس بوی بد از آن است. این بو شبیه بوی سوختن پلاستیک خواهد بود. همچنین اگر دستگاه شما روشن نمی‌شود بعد از اطمینان از وصل بودن جریان برق، نگاهی به ترانس ماکروفر بیندازید. مورد دیگری که می‌تواند مربوط به خرابی ترانس باشد گرم نشدن غذا در مایکروفر است. خرابی ترانس می‌تواند مانع از تولید حرارت مورد نیاز گردد.

ترانس ماکروفر _ هرمس پارت

چگونه ترانس ماکروفر را چک کنیم

دقت داشته باشید برای تست کردن ترانس ماکروفر حتماً از متخصصین این کار کمک بگیرید. ترانس می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اما اگر  خودتان می‌خواهید این کار را انجام دهید ابتدا برق دستگاه را قطع کنید. با باز کردن پیچ‌هایی که برای متصل شدن کاور به بدنه هستند آن را جدا کنید. سپس شارژ خازن را تخلیه نمایید. حالا از یک مولتی متر کمک گرفته و مطمئن شوید هیچ ولتاژی داخل ماکروفر شما نمانده باشد.

سوکت‌هایی که به ترانس های ولتاژ متصل هستند را جدا کنید. حالا یک مولتی متر را به پایه‌های خروجی با زمین وصل خواهیم کرد. مقاومت آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کنیم. عدد نشان داده اگر بین 50 تا 70 اهم نبود یعنی ترانس ماکروفر شما خراب شده است. همچنین بد نیست میزان مقاومت پایانه‌های ورودی برق را نیز بسنجید. اگر عدد آن نزدیک به صفر نبود یعنی مشکلی وجود دارد.

در مرحله بعد به سراغ ترمینال‌های ورودی برق می‌رویم. مقاومت آن‌ها را اندازه‌گیری خواهیم کرد. این مقدار باید بی‌نهایت باشد. همچنین تمام سیم‌های ورودی را چک خواهیم کرد. مقاومت این سیم‌ها اگر عددی کمتر از یک اهم باشد یعنی ایرادی ندارند. در آخر نیز بررسی می‌کنیم مقاومت سیم‌های ورودی به زمین بی‌نهایت است. اگر متوجه شدید ایرادی در ترانس ماکروفر وجود دارد نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

ترانس ماکروفر _ هرمس پارت

اندازه ترانس در ماکروفرها

در زمان خرید ترانس خواهید دید این قطعه با ابعاد بسیار متفاوتی در بازار وجود دارد. بیشتر ترانس‌ها به تمامی مایکروفرها می‌خورند اما در برخی مدل‌ها نحوه قرارگیری و نوع بستن پیچ‌ها فرق خواهد داشت. به همین علت بهتر است قبل از خرید ترانس جدید مدل ماکروفر خود را در نظر داشته باشید. همچنین به عدد نوشته شده در کنار ترانس‌ها دقت کنید. این عدد همان کلاس عایقی ترانس ماکروفر می‌باشد. برای خرید ترانس می‌توانید از سایت هرمس پارت کمک بخواهید.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.