تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر : 61602

تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ رسما معرفی شد؛ ورود قدرتمند مدیاتک به بازار پرچم داران

تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ رسما معرفی شد؛ ورود قدرتمند مدیاتک به بازار پرچم داران

تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ رسما معرفی شد؛ ورود قدرتمند مدیاتک به بازار پرچم داران مدیاتک از تراشه ۴ نانومتری دایمنسیتی ۹۰۰۰ رونمایی کرد. با عرضه Dimensity 9000، مدیاتک می‌تواند در بخش گوشی‌های پر..

دایمنسیتی 9000تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ رسما معرفی شد؛ ورود قدرتمند مدیاتک به بازار پرچم داران

مدیاتک از تراشه ۴ نانومتری دایمنسیتی ۹۰۰۰ رونمایی کرد. با عرضه Dimensity 9000، مدیاتک می‌تواند در بخش گوشی‌های پرچمدار با تراشه‌های قدرتمندی همچون اپل A15 و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ رقابت کند.

مدیاتک سرانجام از جدیدترین تراشه پرچمدار ۵G خود با نام دامنسیتی ۹۰۰۰ پرده برداری کرد. دایمنسیتی ۹۰۰۰ اولین چیپ TSMC است که بر پایه لیتوگرافی ۴ نانومتری ساخته شده است. لیتوگرافی جدید سبب می‌شود که عملکرد بهتری را در کنار بازدهی بهتر شاهد باشیم.

تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ آغازگر رقابت با بزرگان

دایمنسیتی 9000

این چیپست جدید ۵G که از فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند، اولین تراشه موبایلی است که به هسته فوق‌العاده قدرتمند کورتکس X2 با فرکانس ۳.۰۵ گیگاهرتز و البته بلوتوث ۵.۳ مجهز شده است.

این تراشه از چینش ۱+۳+۴ استفاده می‌کند که یعنی در کنار یک هسته کورتکس ایکس ۲، سه هسته توانمند کورتکس A710 با فرکانس ۲.۸۵ گیگاهرتز و چهار هسته بهینه کورتکس A510 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز قرار گرفته‌اند.

چیپست جدید همچنین از رم LPDDR5x با حداکثر سرعت ۷۵۰۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند و با دارا بودن ۱۴ مگابایت کش می‌تواند در مقایسه با تراشه‌های مجهز به ۸ مگابایت کش تا ۷ درصد عملکرد بهتر و تا ۲۵ درصد مصرف پهنای باند کمتری داشته باشد.

دایمنسیتی 9000

مدیاتک ادعا می‌کند که دایمنسیتی ۹۰۰۰ توانسته در بنچمارک‌های اولیه از پرچمدار اندروید (احتمالا اسنپدراگون ۸۸۸) پیشی بگیرد و امتیازی مشابه با پرچمدار ۲۰۲۱ (منظور تراشه اپل A15 Bionic) به دست آورد.

در بخش گرافیک، پردازشگر گرافیکی ده هسته‌ای Mali-G710 قرار دارد. مدیاتک در اقدامی جالب فناوری رهگیری پرتو را در پردازنده جدید خود گنجانده است تا توسعه‌دهندگان بتوانند با بهبود‌های بصری لازم عملکرد گرافیکی گوشی‌های موبایل را به سطح رایانه‌ها نزدیک کنند.

در بخش اتصالات تنها شاهد پشتیبانی از بلوتوث ۵.۳ نیستیم و پشتیبانی از وای‌فای ۶E 2×۲، استاندارد جدید Beidou III-B1C GNSS و صدای استریو بی‌سیم نیز به دایمنسیتی ۹۰۰۰ اضافه شده است.

دایمنسیتی 9000

پردازشگر سیگنال تصویر Dimensity 9000 می‌تواند از لحاظ تئوری به صورت همزمان با سه دوربین ویدیوهای ۴K HDR ضبط کند. مدیاتک در توضیح این مورد اعلام کرد که هر کدام از سه اکسپوژر دریافتی (به صورت همزمان از سه دوربین) از یکی از پردازشگر‌های سیگنال تصویر (ISP) گذر می‌کنند تا در نهایت شاهد پردازش مجموعا ۲۷۰ فریم بر ثانیه و ارائه ویدیو ۱۸ بیتی ۴K HDR باشیم.

ISP این چیپست می‌تواند حتی از حسگرهای دوربین ۳۲۰ مگاپیکسلی هم پشتیبانی کند.

مودم ۵G جدیدترین پرچمدار مدیاتک از استاندارد ۳GPP Release-16 پشتیبانی می‌کند. همچنین اگرچه هنوز خبری از پشتیبانی از mmWave دیده نمی‌شود؛ اما با وجود پشتیبانی از باند زیر ۶ گیگاهرتز شبکه ۵G می‌توان ار نظر تئوری به سرعت دانلود ۷ گیگابیت بر ثانیه رسید. دایمنسیتی ۹۰۰۰ چه در هنگام اتصال فعال ۵G و چه حالت استندبای مصرف انرژی کمتری دارد.

واحد پردازش هوش مصنوعی این چیپست نیز نسبت به نسل قبل تا ۴ برابر عملکرد بهتری دارد و در بنچمارک ETHZ رتبه اول را به خود اختصاص داده است. مدیاتک ادعا می‌کند که دایمنسیتی ۹۰۰۰ در بحث هوش مصنوعی تا ۱۶ درصد از تراشه گوگل تنسور قوی‌تر است.

اولین گوشی‌های مجهز به دایمنسیتی ۹۰۰۰ در اواخر زمستان سال جاری وارد بازار خواهند شد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.