تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
کد خبر : 53774

تخفیف ۲ میلیارد دلاری جف بزوس به ناسا برای انتخاب بلو اوریجین

تخفیف ۲ میلیارد دلاری جف بزوس به ناسا برای انتخاب بلو اوریجین

تخفیف ۲ میلیارد دلاری جف بزوس به ناسا برای انتخاب بلو اوریجینجف بزوس تخفیف حداقل ۲ میلیارد دلاری را به ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) ارائه داده است تا به شرکت فضایی خود اعتماد کند و قرارداد سودآوری را به منظور فرود بر روی ماه امضا کند. رقیب او، ایلان ماسک که مالک شرکت اسپیس ایکس است، در اوایل سال جاری موفق شد تا اعتماد ناسا را به دست آورد. پیشنهاد تخفیف ۲ میلیارد دلاری بزوس جدیدترین پیشنهاد در تلاش برای برنده شدن قرارداد ناسا و بلو اوریجین است.
در نامه‌ای صبح روز دوشنبه به بیل نلسون، مدیر ناسا ارسال شد، بزوس بیان کرد که اگر ناسا فضاپیمای بلو اوریجین را در مرحله اصلی برنامه فرود انسان به ماه بفرستد، برای دو سال اول تا ۲ میلیارد دلار از پرداخت قرارداد را به طور دائم چشم پوشی می‌کند. این سازمان خواستار فرود انسان به سطح ماه در دهه‌های گذشته است. علاوه بر این، بلو اوریجین برای پرتاب آزمایشی بلو مون به مدار کم بودجه خود را تأمین می‌کند و این عملی است که احتمالاً صد‌ها میلیون بیشتر ارزش دارد.
بزوس در مورد این موضوع بیان کرد:
من معتقدم این ماموریت مهم است. من افتخار می‌کنم که این مشارکت..

تخفیف ۲ میلیارد دلاری جف بزوس به ناسا برای انتخاب بلو اوریجین

جف بزوس تخفیف حداقل ۲ میلیارد دلاری را به ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) ارائه داده است تا به شرکت فضایی خود اعتماد کند و قرارداد سودآوری را به منظور فرود بر روی ماه امضا کند. رقیب او، ایلان ماسک که مالک شرکت اسپیس ایکس است، در اوایل سال جاری موفق شد تا اعتماد ناسا را به دست آورد. پیشنهاد تخفیف ۲ میلیارد دلاری بزوس جدیدترین پیشنهاد در تلاش برای برنده شدن قرارداد ناسا و بلو اوریجین است.

در نامه‌ای صبح روز دوشنبه به بیل نلسون، مدیر ناسا ارسال شد، بزوس بیان کرد که اگر ناسا فضاپیمای بلو اوریجین را در مرحله اصلی برنامه فرود انسان به ماه بفرستد، برای دو سال اول تا ۲ میلیارد دلار از پرداخت قرارداد را به طور دائم چشم پوشی می‌کند. این سازمان خواستار فرود انسان به سطح ماه در دهه‌های گذشته است. علاوه بر این، بلو اوریجین برای پرتاب آزمایشی بلو مون به مدار کم بودجه خود را تأمین می‌کند و این عملی است که احتمالاً صد‌ها میلیون بیشتر ارزش دارد.

بزوس در مورد این موضوع بیان کرد:

من معتقدم این ماموریت مهم است. من افتخار می‌کنم که این مشارکت‌ها را ارائه دهم و سپاسگزارم که در موقعیت مالی هستم که قادر به انجام این کار هستم.

مطالب مرتبط:

  • بلو اوریجین با موفقیت جف بزوس و همراهانش را به فضا فرستاد

  • موانع نهایی اداره هواپیمایی فدرال آمریکا برای پرتاب جف بزوس به فضا برطرف شد

  • جف بزوس همچنان یکی از افراد تأثیرگذار در آمازون خواهد بود

جف بزوس: همه آنچه ناسا لازم است انجام دهد قبول کردن این پیشنهاد است

جف بزوس

این پیشنهاد یک هفته قبل از رسیدن موعد اعلام دفتر پاسخگویی دولت ناظر مبنی بر اعطای جایزه ناسا به اسپیس ایکس است که بلو اوریجین در بهار امسال اعتراضی را به این دفتر ارسال کرده است. بزوس در مورد این موضوع بیان کرد:

همه آنچه ناسا باید انجام دهد قبول کردن این پیشنهاد و اصلاح قرارداد است.

سخنگوی ناسا بیان کرد که آژانس از نامه بزوس مطلع بود اما از اظهار نظر بیشتر به منظور حفظ یکپارچگی روند خرید در حال انجام و قضاوت درست دفتر پاسخگویی دولت ناظر در این مورد خودداری کرد.

لوری گارور، معاون سابق مدیر ناسا که نظارت بر آغاز برنامه خدمه تجاری ناسا را ​​بر عهده داشت، در مورد این موضوع گفته است:

اصلاح قرارداد برای استفاده از پیشنهاد بزوس به همین سادگی نیست که به نظر می‌رسد. در واقع، پیشنهاد بزوس چیزی است که آژانس نباید آن را کنار بگذارد، اما همچنین ممکن است آنطور که بلو اوریجین می‌خواهد به آن جواب ندهد. من این پیشنهاد جدید بلو اوریجین و جف بزوس را به عنوان یک نشان مثبت می‌بینم، اما نباید بر جوایز یا استراتژی فعلی تأثیر بگذارد.

روند همه این اتفاقات در ماه‌ آوریل آغاز شد، زمانی که ناسا اعلام کرد با استفاده از سیستم استارشیپ اسپیس ایکس اولین خدمه آمریکایی انسان را پس از تقریباً نیم قرن نسبت به اولین فرود به ماه تا سال ۲۰۲۴ به ماه منتقل می‌کند. ناسا آن موقع اعلام کرد که پیشنهادات بلو اوریجین و یک شرکت پیشنهاد دهنده دیگر با نام داینتیکس را فعلاً کنار خواهد گذاشت.

این شرکت‌ها هنوز در حال رقابت برای فتح ماه در آینده نزدیک هستند که هنوز در دست کار است، اما ناسا ادعا کرد بودجه محدود خود را از کنگره تأمین کرده است و کنگره فقط به آژانس اجازه انتخاب یک پیمانکار واحد را داده است: اسپیس ایکس.

گارور گفته است که سرانجام با جذب پیمانکاران رقیب دیگر، این روند با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و همچنین امنیت پروژه با دقت بیشتری تأمین خواهد شد. گارور همچنین بیان کرده است که او فکر می‌کند بعید است پیشنهاد جدید نظر ناسا را ​​درباره جایزه کنونی تغییر دهد.

کارمندان آژانس نگران این هستند که تصمیم ناسا برای اعطای قرارداد انحصاری به اسپیس ایکس می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدید حقوقی شود. ناسا تنها سازمانی نیست که در مورد اعطای جایزه تصمیم می‌گیرد، زیرا بودجه توسط کنگره آمریکا ارائه می‌شود. هیچ مانعی برای جف بزوس وجود ندارد که با پول خود به صورت مستقل جلو رود تا موقعیت بهتری را بدست آورد تا در دور بعد برنده شود.

در نامه خود، بزوس بیان کرد که پیشنهاد ۲ میلیارد دلاری کمبود بودجه اچ ال اس را برطرف خواهد کرد و برنامه این سازمان را از همین حالا به حالت اولیه باز می‌گرداند. ممکن است ناسا نتواند در سال ۲۰۲۴ به وعده خود مبنی بر فرود دوباره انسان به ماه عمل کند و نیاز همیشگی آژانس به بودجه بیشتر باعث توقف پروژه‌های مختلف می‌شود.

اعتراض بلو اوریجین به تصمیم ناسا قرارداد ۳ میلیارد دلاری اسپیس ایکس ناسا توسط اسپیس ایکس را متوقف کرد در حالی که دفتر پاسخگویی دولت ناظر حقایق پرونده را قضاوت می‌کند. آخرین مهلت صدور حکم دفتر پاسخگویی دولت ناظر تا روز ۱۱ مرداد (۲ اگوست) یا همان دوشنبه آینده است. این حکم می‌تواند ناسا را ترغیب کند -اما مجبور نمی‌کند- تا برنامه جایزه را مجدداً شروع کرده و در تصمیم خود تجدید نظر کند، یا آنکه اعتراض بلو اوریجین را رد کرده و برنامه فعلی ناسا را ​​از سر بگیرد.

بلو اوریجین از زمان طرح اعتراض خود، استراتژی خاصی را هدف قرار داد تا ناسا را ​​متقاعد کند تا قبل از صدور حکم دفتر پاسخگویی دولت ناظر اقدام لازم را در مورد تصمیم اچ ال اس خود صادر کند. مدیر عامل شرکت بلو اوریجین، باب اسمیت، در ماه می‌، به کنگره اعتراض کرد و روند طولانی اعتراض دفتر پاسخگویی دولت ناظر به افراد موجود در بلو اوریجین فرصت داد تا از قانونی به طور جدید انتقاد کنند که به ناسا اجازه داده است ۱۰ میلیارد دلار بیشتر برای برنامه اچ ال اس خود هزینه کند.

بخشی از این برنامه می‌تواند به طور فرضی به تأمین بودجه ناسا کمک کند اما ممکن است هر دو شاخه استراتژی آن‌ها طبق برنامه پیش نرود. این اصلاحیه که از مجلس سنا عبور کرد و در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت، توسط منتقدان نجات بزوس شناخته شد و اعتراضات دفتر پاسخگویی دولت ناظر بندرت با موافقت مواجه می‌شود.

پیشنهاد ۲ میلیارد دلاری بزوس برای تخفیف آخرین پیشنهاد شرکت وی یعنی بلو اوریجین است و می‌توان گفت که عجیب‌ترین آن. اما این اولین پیشنهاد شخصی از بزوس به ناسا نیست. در سال ۲۰۱۹، در اوج فاش شدن اخبار مربوط به کاوشگر بلو مون بلو اوریجین در واشنگتن دی سی، بزوس با مدیر وقت ناسا یعنی جیم بریدنستاین در مقر آژانس دیدار کرد و پیشنهاد پرداخت ۳۰ درصد هزینه مأموریت فرود ماه ماه توسط بلو اوریجین را داد. طبق بیان سه نفر آشنا به اطلاعات این گفتگو، در آن زمان پیشنهاد جف بزوس تقریباً ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

منبع: The Verge

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.