تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
کد خبر : 57917

تخته سه لایی چیست و چه کاربردی دارد؟

تخته سه لایی چیست و چه کاربردی دارد؟

  تخته سه لایی به نام تخته سه لا نیز شناخته شده است. از چسباندن چند لایه چوب به یکدیگر این محصول ساخته می‌شود. برای ساخت تخته سه لایی باید ورق‌های چوب را برش دهند. سپس با استفاده از چسب و فشار زیاد آن‌ها را به یکدیگر می‌چسبانند. اکثر افراد تصور می‌کنند این تخته فقط …

 

تخته سه لایی به نام تخته سه لا نیز شناخته شده است. از چسباندن چند لایه چوب به یکدیگر این محصول ساخته می‌شود. برای ساخت تخته سه لایی باید ورق‌های چوب را برش دهند. سپس با استفاده از چسب و فشار زیاد آن‌ها را به یکدیگر می‌چسبانند. اکثر افراد تصور می‌کنند این تخته فقط با سه لایه ورق تولید می‌شود. در حالی‌که این ورق‌ها می‌توانند به تعداد بیشتری باشند. تعداد ورق‌های نازک که بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند؛ باید فرد باشند.

تخته سه لایه و جنس آن

برای ساخت این تخته‌ها از چوب درختانی همچون ماهون؛ توس و بلوط استفاده می‌کنند. چسبی که برای چسباندن ورق‌های چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چسب کازئین؛ چسب حیوانی؛ خمیر نشاسته و … می‌باشد. این چسب‌ها از قدرت چسبندگی کمی برخوردار هستند. بنابراین اگر می‌خواهید تخته‌ها بسیار محکم به یکدیگر بچسبند و به راحتی از یکدیگر جدا نشوند؛ بهتر است از چسب صنعتی استفاده کنید.

تخته سه لایی

کاربرد تخته سه لایی

برای ساخت کابینت؛ درب و دکوراسیون تخته‌های سه لایی گزینه مناسبی هستند. از این محصول برای پروژه‌های بزرگ تجاری؛ مسکونی و عمومی استفاده می‌شود. این محصول در صنعت ساختمان نیز کاربرد دارد و از آن در ساخت پانل‌های سقفی؛ قالب‌های جعبه و قالب‌های ساختمانی و … استفاده می‌شود. برای ساخت تجهیزات قایق و هواپیما تخته سه لایی کارایی زیادی دارد. این محصول به عنوان یکی از اجزای اصلی ساخت مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادی که بیشترین استفاده از این محصول را دارند طراحان؛ معماران و مهندسین ساختمانی هستند.

تخته سه لایی و مزایای آن

بررسی‌ها نشان می‌دهد این محصول از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است به طوری‌که در برابر ضربات شدید از خود مقاومت نشان می‌دهد. همین ویژگی سبب شده است که تخته سه لا دچار انحنا و خمیدگی نشود. در صورتی که به تخته سه لا آسیب و صدمه‌ای وارد شود ممکن است تنها لایه بیرونی دچار صدمه گردد و لایه‌های دیگر مانند یک پشتیبان عمل می‌کنند. در محیط‌های مرطوب؛ شرجی و نم به راحتی می‌توان از این محصول استفاده کرد. وزن این محصول نسبت به تخته‌های تک لایه کمتر است. این محصول دارای تنوع در رنگ؛ لایه و ظاهر می‌باشد. طول عمر و ماندگاری تخته سه لا بیشتر از تخته یک لا می‌باشد.

 

تخته سه لایی

تخته سه لایی و انواع آن

این تخته دارای انواع مختلفی همچون تخته لایه ناهمگن؛ همگن؛ دراز تار؛ پهنا تار و قالبی می‌باشد که هر کدام به شکلی ساخته می‌شوند.

تخته لایه ناهمگن: هرگاه برای ساخت این نوع محصول از لایه‌های مختلف چند نوع چوب استفاده شود به آن تخته لایه ناهمگن می‌گویند.

تخته لایه همگن: برای ساخت تخته لایه همگن از لایه‌های یک نوع چوب استفاده می‌کنند.

تخته لایه پهنا تار: زمانی‌که الیاف لایه خارجی موازی عرض تخته قرار گیرد؛ به آن تخته لایه پهنا تار گویند.

تخته لایه دراز تار: زمانی‌که الیاف لایه خارجی موازی طول تخته قرار گیرد؛ به آن تخته لایه دراز تار گویند.

تخته لایه قالبی: زمانی‌که به تخته فشار وارد می‌شود و آن تخته به شکل معین و خاصی بیرون می‌آید به طوری‌که سطح تخته صاف نباشد؛ به تخته لایه قالبی شناخته می‌شود.

با توجه به این‌که تخته سه لایی از متصل کردن سه ورق چوبی سخت و نرم تشکیل می‌شود؛ این تخته‌ها دارای مقاومت و استحکام بالایی هستند. واترپروف یا روکش‌دار؛ خام یا بدون روکش دو نوع تخته سه لا می‌باشند. نمونه روکش‌دار یا واترپروف در برابر نم و رطوبت مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. این نوع محصول در صنعت ساختمان و جهت قالب بندی بتن نیز کارایی دارد. اما نوع خام یا بدون روکش در برابر رطوبت مقاوم نمی‌باشد.

ابعاد تخته سه لایی

تنوع در ابعاد تخته سه لایی مشاهده می‌شود. نوع محصولات دیگری همچون روسی؛ اندونزی؛ مالزی؛ چین و …. در بازار وجود دارد. این محصولات در مجموعه مدرن چوب با قیمت مناسب به فروش می‌رسد. لازم به ذکر است مشتری می‌تواند بر اساس سلیقه خود نسبت به ابعاد تخته سه لا اقدام کند. معمولا ضخامت این محصول از سه میلی‌متر شروع می‌شود. ضخامت‌های دیگر این محصول در ابعاد ۶؛ ۹؛ ۱۲؛ ۱۵ و ۱۸ میلی‌متر می‌باشد. این محصول تا ضخامت ۱۸ میلی‌متر قابل تولید و ساخت می‌باشد. چنان‌چه به تخته‌ای با ضخامت بالاتر نیاز دارید؛ می‌توانید دو تخته سه لا را به یکدیگر پرس کرده و از آن استفاده کند. با توجه به وزن کم این تخته؛ اگر دو تخته سه لا نیز به یکدیگر پرس شوند؛ وزن تخته زیاد نمی‌شود و شما می‌توانید به راحتی آن را مورد استفاده قرار دهید.

تخته پلی‌وود

در تولید پلای وود موادی مانند ترموپلاستیک؛ چوب طبیعی؛ پلاستیک و آرد مخصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول بسیار مرغوب و با کیفیت است. به دلیل وارداتی بودن این محصول نسبت به سایر تخته‌ها از قیمت بالاتری برخوردار می‌باشد. اما با توجه به ماندگاری و طول عمر بالا؛ خرید این محصول بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

 

 

تخته سه لایی

تخته بنایی

این تخته به عنوان تخته زیرپایی شناخته می‌شود. بیشترین کاربرد تخته بنایی در ساختمان سازی؛ رنگ کردن قسمت‌های مختلف ساختمان؛ گچ‌کاری سقف‌ها؛ دیوارها و …. مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارگران برای انجام کارهای ساختمانی و ایستادن بر روی آن؛ از تخته بنایی استفاده می‌کنند. این محصول دارای انواع مختلفی می‌باشد. تخته بنایی ایرانی معمولا به طول چهار متر و ضخامت دو و نیم سانتی‌متر به بازار ارائه می‌گردد. عرض این محصول ده الی دوازده سانتی‌متر می‌باشد. با توجه به نوسانات بازار قیمت این محصول متغیر می‌باشد.

مدرن چوب https://modernchub.ir/

مدرن چوب به عنوان یکی از معتبرترین وارد کننده چوب می‌باشد. این مجموعه به عنوان فروشنده انواع تخته سه لایی؛ انواع تخته بنایی ( تخته زیرپایی )؛ تخته پلی‌وود و … فعالیت دارد. این مجموعه از محصولات مرغوب و با کیفیت برخوردار می‌باشد. اگر قصد خرید این محصولات را دارید می‌توانید به صورت غیر حضوری و اینترنتی به وبسایت Modernchub.ir محصول مورد نظر خود را انتخاب و سفارش دهید. این مجموعه انواع تخته سه لایی در اندازه و ابعاد مختلف به مشتریان ارائه می‌دهد. خرید اینترنتی از هدر رفتن وقت؛ انرژی و هزینه شما جلوگیری می‌کند. کیفیت بالا؛ قیمت مناسب؛ ارسال به موقع و دقیق؛ رضایت‌مندی مشتریان و …. سبب افزایش فروش محصولات مدرن چوب شده است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت Modernchub.ir مراجعه کنید.

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.