تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۳۲
کد خبر : 587099

تثبیت قیمت بیت کوین بالای حمایت ۲۰هزار دلاری؛ منتظر تداوم روند صعودی باشیم؟

تثبیت قیمت بیت کوین بالای حمایت ۲۰هزار دلاری؛ منتظر تداوم روند صعودی باشیم؟

تثبیت قیمت بیت کوین بالای حمایت ۲۰هزار دلاری؛ منتظر تداوم روند صعودی باشیم؟ قیمت بیت کوین در ۹ روز گذشته بالای ۲۰٬۰۰۰ دلار باقی مانده است؛ اما بدترشدن شرایط دیگر بازارها باعث شده است معامله‌گران درباره تبدیل‌شدن این منطقه به حمایت مهم برای ادامه روند صعودی تردید کنند. علاوه بر این، داده‌های جدید نشان می‌دهد

تثبیت قیمت بیت کوین بالای حمایت ۲۰هزار دلاری؛ منتظر تداوم روند صعودی باشیم؟

قیمت بیت کوین در ۹ روز گذشته بالای ۲۰٬۰۰۰ دلار باقی مانده است؛ اما بدترشدن شرایط دیگر بازارها باعث شده است معامله‌گران درباره تبدیل‌شدن این منطقه به حمایت مهم برای ادامه روند صعودی تردید کنند. علاوه بر این، داده‌های جدید نشان می‌دهد موقعیت‌های معاملاتی معامله‌گران حرفه‌ای می‌تواند بیت کوین را با مقاومت ۲۱٬۰۰۰ دلاری روبه‌رو کند.

به گزارش کوین تلگراف، بانک انگلستان در ۳ نوامبر (۱۲ آبان) نرخ بهره را ۰.۷۵ واحد درصد افزایش داد و به ۳درصد رساند، این بیشترین میزان افزایش نرخ بهره از سال ۱۹۸۹ بود. همچنین، با تلاش کمیته سیاست‌گذاری پولی برای مهار فشار تورم، خطرات رکود اقتصادی بلندمدت نیز افزایش یافت.

این مرجع پولی بریتانیا خاطرنشان کرد که جدیدترین پیش‌بینی‌های رشد و تورم، چشم‌انداز بسیار چالش‌برانگیزی را برای اقتصاد ارائه می‌کنند. این کمیته در بیانه‌ای افزود که قیمت‌ بالای انرژی و شرایط مالی سخت‌گیرانه‌تر مخارج را افزایش می‌دهد و این امر به‌شکل منفی بر داده‌های اشتغال فشار می‌آورد.

بانک مرکزی ایالات متحده نیز در ۲ نوامبر (۱۱ آبان) نرخ بهره را افزایش داد؛ این چهارمین افزایش متوالی توسط فدرال رزرو بود که نرخ بهره را به بالاترین میزان از ژانویه ۲۰۰۸ (دی ۱۳۸۶) رسانده است. پذیرش رویکرد محافظه‌کارانه از سوی بانک‌های مرکزی تا حدودی توضیح می‌دهد که چرا بیت کوین در ۲۹ اکتبر (۷ آبان) نتوانست از مقاومت ۲۱٬۰۰۰ دلاری عبور کند و از آن زمان تاکنون شاهد کاهش حدود ۳درصدی ارزش خود بود.

بررسی شاخص‌های بازار مشتقات به درک بهتر وضعیت موقعیت‌های معاملاتی معامله‌گران حرفه ای در شرایط فعلی بازار کمک می‌کند.

معامله‌گران آپشن نگاهی صعودی ندارند

انحراف دلتا ۲۵درصدی نشانه‌ گویایی از زمانی است که بازارسازها (Market Maker) و معامله‌‌گران آربیتراژ برای جلوگیری از حرکت صعودی یا نزولی قیمت هزینه بیشتری می‌پردازند.

در بازارهای نزولی، معامله‌گران آپشن از ضرایب بالاتری بر روی کاهش قیمت استفاده می‌کنند که باعث می‌شود اندیکاتور اسکیو (Skew) به بالای ۱۰درصد برسد. از سوی دیگر، در بازارهای صعودی تمایل دارند اندیکاتو اسکیو را به زیر منطقه منفی ۱۰درصد هدایت کنند؛ این بدان معنی است که قراردادهای اختیار فروش (Put Options) نزولی با تخفیف معامله می‌شوند.

انحراف دلتا ۲۵درصدی ۶۰ روزه معاملات آپشن بیت کوین

انحراف دلتا تا ۲۶ اکتبر (۴ آبان) در محدوده بالای ۱۰درصد قرار داشت که نشان می‌داد معامله‌گران آپشن تمایل کمتری به جلوگیری از کاهش قیمت دارند. وضعیت پس از ۲۶ اکتبر متعادل‌تر شد؛ اما تلاش برای عبور از مقاومت ۲۱٬۰۰۰ دلاری در ۲۹ اکتبر (۷ آبان) برای ایجاد اطمینان در معامله‌گران آپشن کافی نبود.

در حال حاضر، انحراف دلتای ۶۰ روزه ۶درصد است، در نتیجه نهنگ‌ها و بازارسازها از ضرایب مشابهی برای افزایش یا کاهش قیمت استفاده می‌کنند. با این حال، با نزدیک‌شدن بیت کوین به منطقه حمایت ۲۰٬۰۰۰ دلاری، سایر داده‌ها نیز اطمینان پایین معامله‌گران به ادامه‌یافتن روند صعودی را نشان می‌دهند.

معامله‌گران لوریج رشد اخیر قیمت را نادیده گرفتند

شاخص نسبت موقعیت‌های معاملاتی لانگ به شورت عوامل خارجی را حذف می‌کند که ممکن است صرفاً بر بازارهای آپشن تأثیر گذاشته باشند. همچنین، داده‌ها را از موقعیت‌های معاملاتی اسپات، قراردادهای پرپچوال و قراردادهای فیوچرز سه ماه صرافی‌ها جمع‌آوری می‌کند. در نتیجه، این شاخص اطلاعات بهتری درباره موقعیت‌های معاملاتی معامله‌گران حرفه‌ای ارائه می‌کند.

صرافی‌های مختلف گاهی اوقات در روش جمع‌آوری داده‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، بنابراین به‌جای بررسی مطق ارقام باید تغییرات داده‌‌ها را در نظر گرفت.

نسبت معاملات لانگ به شورت در صرافی‌های هوبی، بایننس و اوکی‌اکس

با توجه به اندیکاتور لانگ به شورت و با وجود رشد ۹درصدی قیمت بیت کوین در بازه ۲۲ تا ۲۹ اکتبر (۳۰ مهر تا ۷ آبان)، معامله‌گران حرفه‌ای حجم موقعیت‌های لانگ اهرمی خود را اندکی کاهش داده‌اند.

برای مثال، این نسبت برای معامله‌گران پس از شروع در عدد ۱.۲۵ تا حدودی افزایش یافته است؛ اما در پایان این بازه زمانی به ۱.۲۲ رسید. صرافی هوبی با کاهش این اندیکاتور از ۱.۰۳ به ۱ در ۷ روز منتهی به ۲۹ اکتبر (۷ آبان)، شاهد کاهش اندکی در نسبت معاملات لانگ به شورت بود.

این نسبت در صرافی اوکی‌اکس نیز از ۱.۰۱ در ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) به ۰.۹۴ در ۲۹ اکتبر (۷ آبان) کاهش یافت. این بدان معنی است که به‌طور متوسط، معامله‌گران به‌اندازه کافی برای افزودن اهرم به موقعیت‌های معاملاتی صعودی (لانگ) اطمینان نداشتند.

حمایت ۲۰٬۰۰۰ دلاری قدرتمند نیست؛ اما معامله‌گران نگاهی نزولی ندارند

بررسی دو شاخص‌ بازار مشتقات، انحراف معاملات آپشن (Options Skew) و نسبت معاملات لانگ به شورت، نشان می‌دهد که اصلاح حدود ۳درصدی قیمت بیت کوین از زمان تلاش برای عبور از مقاومت ۲۱٬۰۰۰ دلاری در ۲۹ اکتبر (۷ آبان) به پشتوانه سطح متوسطی از بی‌اعتمادی خریداران اهرمی رخ داد.

ایجاد احساسات خوش‌بینانه‌تر می‌تواند باعث شود تا انحراف دلتای ۶۰ روزه وارد منطقه منفی شده و احتمالاً نسبت معاملات لانگ به شورت را افزایش دهد. توجه به این نکته مهم است که حتی معامله‌گران حرفه‌ای نیز می‌توانند تحلیل اشتباهی از بازار داشته باشند. با این حال، بررسی کنونی بازار مشتقات بیت کوین نشان‌دهنده ضعیف‌بودن حمایت ۲۰٬۰۰۰ دلاری است.

اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم، نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد معامله‌گران حرفه‌ای انتظار حرکت نزولی بیت کوین را دارند. اساساً، حتی اگر قیمت بیت کوین دوباره به محدوده ۱۹٬۰۰۰ دلار بازگردد، هیچ چیزی تغییر نمی‌کند، زیرا ۵۰ روز از آخرین معامله بیت کوین بالای ۲۲٬۰۰۰ دلار گذشته است.

تثبیت قیمت بیت کوین بالای حمایت ۲۰هزار دلاری؛ منتظر تداوم روند صعودی باشیم؟

در این باره بیشتر بخوانید

  • ذخایر نهنگ‌های بیت کوین به پایین‌ترین حد خود در ۲۹ ماه گذشته رسید؛ به پایان فاز تسلیم رسیده‌ایم؟
  • آیا تداوم کاهش نقدینگی دلار بر فصل صعودی بیت کوین در ماه اکتبر تأثیر خواهد گذاشت؟
  • آیا عبور بیت کوین از خط مقاومت بلندمدت خود برای شروع روند جدید کافی خواهد بود؟
  • تحلیل آنچین: ۱۶هزار دلار احتمالاً کف بعدی بیت کوین خواهد بود
  • پایان رالی کوچک بیت کوین؛ آیا باید منتظر کاهش بیشتر قیمت باشیم؟

منبع خبر

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.