تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
کد خبر : 42847

تبعات زیست‌محیطی رها کردن ماسک در معابر و طبیعت

تبعات زیست‌محیطی رها کردن ماسک در معابر و طبیعت

تبعات زیست‌محیطی رها کردن ماسک در معابر و طبیعت با گذشت بیش از یک سال از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور به‌نظر می‌رسید مردم با روش‌های بهداشتی دفع ‌پسماندهایی که خطرناک محسوب می‌شوند آشنایی و آگا..

تبعات زیست‌محیطی رها کردن ماسک در معابر و طبیعت

تبعات زیست‌محیطی رها کردن ماسک در معابر و طبیعت

با گذشت بیش از یک سال از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور به‌نظر می‌رسید مردم با روش‌های بهداشتی دفع ‌پسماندهایی که خطرناک محسوب می‌شوند آشنایی و آگاهی‌های لازم را ‌پیدا کرده باشند اما همچنان شاهد ماسک، دستکش و سایر وسایل بهداشتی رها شده در طبیعت و معابر هستیم. دبیر شبکه‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور ضمن تاکید بر لزوم دفع اصولی و بهداشتی این نوع کالاها می‌گوید: رها کردن وسایل بهداشتی در معابر و طبیعت تاثیرات منفی بر آب ، خاک، حیات وحش و … می‌گذارد.

محمد الموتی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به ‌پیامدهای زیست محیطی رها کردن ماسک و سایر لوازم حفاظتی در طبیعت و معابر اظهار کرد: آلودگی ناشی از رها کردن هرگونه اجناسی که متعلق به طبیعت نیست به‌ویژه وسایل حفاظتی که جزو ‌پسماندهای خطرناک به‌حساب می‌آیند علاوه بر ایجاد آلودگی در منابع آب و خاک که تاثیر مستقیمی بر سلامت جامعه، تولیدات کشاورزی و محیط زیست دارند، می‌توانند بسیاری از گونه‌های حیات وحش و حیوانات شهری را درگیر کنند و باعث از بین رفتن و تهدید جمعیت آن‌ها شود.

دبیر شبکه‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه برخی وسایل بهداشتی مانند ماسک، ‌پد بهداشتی و … از منسوجات بی‌بافت و ترکیب مواد مختلفی تولید می‌شود که فرایند بازیافت و خالص‌سازی آن‌ها بسیار ‌پیچیده‌ است، اظهارکرد: در دنیا هنوز این وسایل بهداشتی به‌صورت فراگیر بازیافت نمی‌شوند و ماسک، ‌پدهای بهداشتی، دستمال‌های مرطوب و … در فرایند ‌پردازش و دفع ‌پسماند مستقیم دفن می‌شوند.

وی ادامه داد: در تمام دوران‌های ‌وقوع ‌پاندمی در دنیا معمولا توصیه قطعی این است که فرایند ‌پردازش، دفع و بازیافت حذف شود و تمام زباله‌های تر مستقیم دفن شوند.

دبیر شبکه‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه وسایل بهداشتی مانند ماسک، دستکش و … در دوران همه‌گیری ویروس کرونا جزو زباله‌های تر محسوب و همراه با آن‌ها به‌صورت مستقیم دفن می‌شود، ‌ گفت: دفن زباله‌های تر در دوران ‌پاندمی کمی متفاوت است. به‌منظور اینکه آلودگی این ‌پسماندها انتشار ‌پیدا نکند و این زباله‌ها زودتر تجزیه شوند آهک‌ و مواد دیگری به آن‌ها اضافه می‌شود.

وی تاکید کرد: ویروس کرونا نوعی ویروس است که می‌تواند برای مدت‌ها روی سطوح باقی و در هوا نیز برای مدتی معلق بماند و منتقل شود بنابراین باید همه ما این مسئولیت را بپذیریم که دفع وسایل بهداشتی مانند ماسک، دستکش، دستمال کاغذی و … که مورد استفاده قرار می‌دهیم را با رعایت نکات ایمنی و در کیسه‌های در بسته جداگانه‌ای همراه با زباله‌های تر دفع کنیم تا در مرکز ‌پردازش به‌صورت بهداشتی دفن شوند.

الموتی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل شیوع ویروس کرونا و نوع‌های جهش یافته آن بی مبالاتی است که متاسفانه برخی افراد با انداختن ماسک در طبیعت و معابر انجام می‌دهند که علاوه‌بر تاثیرات مخربی که بر محیط زیست دارد، بر افزایش شیوع کرونا نیز موثر است.

به گزارش ایسنا، از ۱۸ فروردین تمامی مراکز استان‌ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند.

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.