تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۷:۵۵
کد خبر : 68279

تارا یا دنا پلاس ؛ برنده مقایسه سدان های ایران خودرو کدام است؟

تارا یا دنا پلاس ؛ برنده مقایسه سدان های ایران خودرو کدام است؟

تارا یا دنا پلاس ؛ برنده مقایسه سدان های ایران خودرو کدام است؟در این مطلب قصد داریم دو سدان ایران خودرو را مقایسه کنیم و ببنیم تارا یا دنا پلاس ، کدام‌یک از نظر مشخصات، امکانات و طراحی بهتر است؟
ایران..

تارا یا دنا پلاس ؛ برنده مقایسه سدان های ایران خودرو کدام است؟

در این مطلب قصد داریم دو سدان ایران خودرو را مقایسه کنیم و ببنیم تارا یا دنا پلاس ، کدام‌یک از نظر مشخصات، امکانات و طراحی بهتر است؟

ایران خودرو در میان تولیدات خود خودروهایی دارد که می‌توانند به لحاظ قیمتی و امکانات و مشخصات فنی یکسان باشند و رقابت شدیدی را برای خرید داشته باشند. تارا دنده‌ای و دنا پلاس از جمله این خودروهای کامپکت بازار داخلی هستند که توان رقابتی شدیدی با یکدیگر دارند و در این مطلب قصد داریم آنها را با یکدیگر مقایسه نمائیم.

تارا یا دنا پلاس؟ دو سدان خانوادگی بازار داخلی

تا چند ماه پیش شاید بازار رقابتی خودروهای داخلی در دست محصولاتی نظیر دنا پلاس توربو، پژو ۲۰۷ و تندر ۹۰ و پژو پارس بود و این‌ها بازیگران قدر قدرت بازار ایران بودند، اما مدتی است که یک خودروی سدان جذاب و تازه‌وارد دیگر نیز به این جمع پیوسته و به نظر می‌رسد در کوتاه مدت هم می‌تواند بازار چندین ساله خودروهای مذکور را دچار تلاطم کند.

ایران خودرو تارا از تازه واردهای ایران خودرو است. این سدان اقتصادی و خوش‌ترکیب قرار است در بازار رقابتی کنونی آشوب به پا کند و گوی سبقت را از سایر رقبای خود برباید. اما یکی از رقبای سرسخت این خودروی ملی هم‌خانواه‌اش، دنا پلاس است. از آنجایی که دنا پلاس سال‌هاست در بازار حضور دارد و حساب خود را پس داده می‌توان نسبت به آن امیدوار بود.

مقایسه تارا دنده‌ای با دنا پلاس از لحاظ طراحی ظاهری

تارا یا دنا پلاس

اول از همه این نکته مهم را فراموش نکنید که هم تارا دنده‌ای تازه وارد و هم دنا پلاس دو خودروی فیس لیفت بازار داخلی هستند و به هیچ وجه کاملا جدید نخواهند بود. البته شاید ایران خودرو و لیست محصولات این گروه خودروسازی مشتریان را به اشتباه بیندازد، زیرا هر دو خودرو را کاملا جدید معرفی کرده است.

ولی شما در نظر داشته باشید که دنا پلاس نسخه فیس لیفت سمند است که نمای ظاهری آن با تغییراتی رو‌به‌رو بوده است. از طرف دیگر تارا نیز محصولی جایگزین و فیس لیفت پژو ۳۰۱ فرانسوی محسوب می‌شود. پلتفرم و بدنه این خودرو دقیقا همان پژو ۳۰۱ فرانسوی است. با وجود این قسمت جلو و عقب این خودرو توسط مهندسان ایرانی ایرانیزه شده است.

دنا پلاس

متاسفانه این ایرانیزه کردن تارا دنده‌ای مقبول نیفتاده و نسبت به پژو ۳۰۱ ناهماهنگی‌های بسیاری در آن مشاهده می‌شود. این عدم برخورداری از هارمونی به خصوص در چراغ‌ها، جلو پنجره و سپرها بیشتر به چشم می‌آید، چرا که احساس زمخت‌تر بودن به خودرو داده و خطوط شکسته و ناملایم آن مشتریان را ناراضی می‌کند.

به سراغ دنا پلاس می‌رویم زیرا در قسمت عقب و جلو و حتی نماهای جانبی دچار تغییرات نسبتا خوبی در قیاس با سمند شده است. در بازار داخلی امروز دنا پلاس خودرویی زیبا و اسپرت و هیجان‌انگیز برای مشتریان جوان محسوب می‌شود، اما اگر منصفانه و از دید کارشناسی به آن نگاه کنیم، متوجه به هم‌ریختگی‌هایی در عناصر این خودروی سدان می‌شویم. به هر حال می‌توان گفت که در بازار فعلی ایران دنا پلاس چهره‌ای اسپرت و مدرن را ارائه می‌کند.

تارا ایران خودرو

البته موارد و نکات بالا به معنای این نیست که تارا دنده‌ای نیز زیبایی نداشته باشد. تارا ایران خودرو نیز اگرچه در روزهای ابتدایی حضورش در بازار ایران کمی توی ذوق مشتریان زد، اما هم اکنون رفته رفته زیبایی‌های خود را بیشتر نشان داده و تبدیل به خودرویی جذاب برای عموم مردم شده است.

در عین حال که به مقایسه طراحی ظاهری بیرونی این دو سدان کامپکت می‌پردازیم، باید دقت داشته باشیم که این مشتریان هستند که در نهایت زیبایی و زشتی هر یک از این دو را تشخیص خواهند داد. به کابین این دو خودرو می‌رسیم؛ جایی که به نظر ما مهم‌ترین قسمت یک خودروی خانوادگی است.

اول از همه به سراغ داشبورد دنا پلاس می‌رویم که با چوب طراحی شده و چشم‌نواز است. در آن سوی میدان طراحی داشبورد تارا چنگی به دل نمی‌زند و به نظر می‌رسد مهندسان ایرانی تارا سعی کرده‌اند از نمونه خارجی آن تقلید کنند و در این زمینه ناموفق عمل کرده‌اند.

دنا پلاس

در قسمت کابین داخلی چندان از زیبایی صحبت نمی‌کنیم، چرا که زیبایی کابین به مرور زمان دل راننده و سرنشینان را می‌زند و بیشتر باید به جنس متریالی که در ساخت آن به کار رفته و سایر موارد اشاره کرد. یکی از مزایای هر دو خودرو این است که می‌توانند به راحتی تا ۴ الی ۵ نفر را درون خود جای دهند. یکی از معضلاتی که سرنشینان عقب با آن مواجه هستند، لزوم وجود فضای کافی برای پای آنهاست که خوشبختانه در دنا پلاس و تارا این مولفه به خوبی طراحی شده است.

اینجاست که به مزیت برتر تارا دنده‌ای می‌رسیم؛ مزیت بزرگی که این سدان تازه وارد نسبت به رقیب خود دارد، صندوق عقب حجیم و بزرگ آن است. صندوق این خودرو گنجایش ۶۴۰ لیتری دارد و برای خانواده‌هایی که دائما در سفر هستند و وسایل زیادی با خود حمل می‌کنند ایده‌آل‌ترین خودروی بازار است.

نمی‌توان گفت که دنا پلاس در این زمینه عملکرد اصلا خوبی ندارد، زیرا فضای ۵۰۰ لیتری را در اختیار می‌گذارد. متریالی که در درون این دو خودرو به کار رفته مسلما از بهترین مواد موجود نیست، ولی بد هم ارزیابی نمی‌شود و در یک کلام تارا در این قسمت امتیاز بالاتری می‌گیرد.

تارا ایران خودرو

مقایسه دنا پلاس با تارا دنده‌ای از لحاظ فنی

در خصوص مشخصات فنی این دو خودرو، انتخاب یکی و کنار گذاشتن دیگری کار سخت و دشواری است، زیرا شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. هر دو خودرو مجهز به موتورهای تنفس طبیعی هستند و می‌توانند قدرت ۱۱۳ اسب بخار را تولید کنند. از طرفی جعبه دنده‌های ۵ سرعته هر دو خودرو قادر به انتقال قدرت به چرخ‌های جلو خواهند بود.

موتوری که روی دنا پلاس است همان موتوری است که روی سمند بوده (EF7) و به همین دلیل این موتور ۱.۷ لیتری گشتاور بیشتری تولید خواهد کرد، اما موتور تارا دنده‌ای روی پژو بوده (TU5) و ۱.۶ لیتری است. در همین راستا میزان گشتاور تولیدی دنا پلاس ۱۵۵ نیوتن‌متر است، در حالی که نهایت گشتاوری که تارا دنده‌ای ارائه می‌کند، ۱۴۴ نیوتن‌متر می‌باشد.

دنا پلاس

دنا پلاس در عرض ۱۲.۰۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و عملکرد بهتری از رقیب خود دارد. باز هم نمی‌توان گفت که این شتاب خیلی در دنا پلاس بیشتر است، زیرا اعداد مذکور در تست‌های این دو خودرو ثبت شده و ممکن است در شرایط مختلف و تحت عوامل مختلف یکسان عمل کنند.

نهایت سرعتی که با این دو خودرو می‌توانید برانید ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت است و مصرف سوخت هر دو خودرو اختلاف چندانی را تجربه نمی‌کنند؛ دنا پلاس ۷.۴۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند، در حالی که تارا دنده‌ای ۷.۰۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

مقایسه تارا دنده‌ای با دنا پلاس از لحاظ تجربه رانندگی

رانندگانی که سواری هر دو خودرو را بررسی کرده‌اند معتقدند تفاوت چندانی در این زمینه مشاهده نکرده‌اند و شباهت‌ها را زیاد دانسته‌اند. دنا پلاس اگرچه فضای کابین زیباتری دارد و توانسته به محبوبیت بالایی برسد، اما راننده را با اشیا و وسایل مصنوعی زیادی سردرگم می‌کند.

تارا ایران خودرو

در عوض اگر پشت فرمان تارا دنده‌ای بنشینید، متوجه احساس راحتی این خودرو می‌شوید و از طرفی هم صندلی‌ها مناسب‌تر هستند و هم تسلط بیشتری روی اجزای مختلف درون کابین خواهید داشت. خوشبختانه زمانی که خودرو را روشن می‌کنید، سر و صدای زیادی درون کابین نمی‌پیچد. تارا دنده‌ای در این خصوص عملکرد بهتری نیز دارد و توانسته از نظر سر و صدا از رقیب خود پیشی بگیرد.

به لحاظ سرعتی که با حرکت خودرو نصیبتان می‌شود باید بگوییم که هر دو خودرو عملکرد خوبی دارند و به عنوان دو سدان جذاب شهری می‌توانند رضایتتان را جلب کنند. در صورتی که سرعت‌های بالایی را تجربه کنید متوجه خواهید شد که تارا دنده‌ای پایداری و عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد.

در کل کنترل پایداری تارا در سطح بالاتری از رقیب خود است و هندلینگ بهتری را از آن شاهد هستیم. پایداری بهتر این خودرو به این دلیل است که پلتفرم رقیب آن پژو ۴۰۵ است و قدیمی محسوب می‌شود و سیستم‌های کنترل پایداری را ندارد. ترمزهای خودرو در شرایط خوبی به سر می‌برند و در نسخه‌هایی که مجهز به ترمز دیسکی عقب هستند اطمینان‌بخش‌تر هستند.

دنا پلاس

گفتنی است که سیستم پایداری و هندلینگ بهتر خودروها سیستم تعلیق نرم و کیفیت سواری را به شدت کاهش می‌داد. البته سیستم تعلیق تارا آن‌قدرها سفت و خشک نیست، اما نسبت به دنا پلاس کمی اسپرت و سفت‌تر به نظر می‌رسد.

مقایسه دنا پلاس با تارا دنده‌ای از لحاظ امکانات رفاهی

در زمینه ارائه امکانات رفاهی و آپشن‌های بیشتر به نظر می‌رسد که دنا پلاس پیروز این رقابت باشد، زیرا اگر نگاهی منصفانه به لیست امکانات آن بیندازید خواهید دید که در مقایسه با رقیب خود بهتر ظاهر شده است. البته منظورمان از آپشن‌ها و امکانات بیشتر، در نسخه فول آپشن آن است. از جمله امکانات رفاهی دنا پلاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترمز دیسکی عقب، ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو، ترمز ضد قفل ABS و EBD، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترل، چهار عدد کیسه هوای سرنشینان جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه دریچه برای سرنشینان ردیف دوم، مالتی مدیا با نمایشگر لمسی، چراغ بدرقه، مه شکن‌های جلو و عقب، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، حسگر پارک و دوربین عقب، رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات ۸ حالته برقی، سانروف و سامانه کروز کنترل.

از طرفی در زمینه آپشن‌ها و امکانات رفاهی می‌توان تارا دنده‌ای را نیز مجهز دانست و این خودرو هم عملکرد رضایت‌بخشی برای مشتریان ارائه داده است. از جمله امکانات این سدان تازه وارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کروز کنترل، سانروف، سنسور دنده عقب، سیستم روشنایی ترک خودرو، سنسور فشار باد تایرها، چراغ روز، دو کیسه هوا، فرمان برقی با کلیدهای کنترل، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر و میرورلینک، مه شکن‌های جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش، ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، سیستم کمکی ترمز (HBA).

در پایان این بخش می‌توان گفت که دنا پلاس امکانات بهتر و بیشتری دارد که شامل برتری‌هایی همچون صندلی برقی و سانروف می‌شود و از طرف دیگر تارا دنده‌ای در قسمت تجهیزات ایمنی و کنترل کشش و پایداری ارتقای بیشتری یافته است.

سخن پایانی

در پایان کار مقایسه این دو خودرو باید از تارا دنده‌ای به عنوان سدانی جمع و جور و خانوادگی یاد کرد که توانسته محبوبیت زیادی کسب کند. از آن طرف به علت قدمت و حضور بیشتر دنا پلاس در بازار داخلی و تجربه‌ای که مشتریان با آن کسب کرده‌اند، این سدان محبوب اطمینان بیشتری دارد.

اگر بخواهیم مزایای تارا دنده‌ای را در یک نگاه مختصر نام ببریم باید به صندوق عقب بسیار وسیع، کیفیت ساخت تقریبا بهتر به ویژه در بخش مونتاژ کابین، هندلینگ بهتر خصوصا هنگام عبور پرسرعت از مسیرهای مارپیچ، بهره‌مندی از سامانه‌های کنترل پایداری و کنترل کشش اشاره کرد.

دنا پلاس نیز در رقابت با رقیب سرسخت خود، مزایایی از قبیل طراحی ظاهری اسپرت‌تر، وفور لوازم جانبی به ویژه لوازم بدنه، بازار خرید و فروش پر رونق، طراحی داخلی زیباتر و امکانات رفاهی بیشتر دارد. در پایان این شما هستید که تصمیم می‌گیرید تا کدام یک از این دو سدان را بخرید. نظر خود را در رابطه با این دو خودرو کامنت کنید.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.