تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۱۳
کد خبر : 47567

تاثیر منفی عوامل خطرساز دوران بارداری بر روان کودکان

تاثیر منفی عوامل خطرساز دوران بارداری بر روان کودکان

تاثیر منفی عوامل خطرساز دوران بارداری بر روان کودکان ایسنا/خراسان رضوی بر اساس نتایج مطالعه جدید، دو یا چند مورد از عوامل خطرزای بارداری ممکن است سال‌ها بعد از تولد خطر ابتلا به مشکلات روانی کودک را ا..

تاثیر منفی عوامل خطرساز دوران بارداری بر روان کودکان

تاثیر منفی عوامل خطرساز دوران بارداری بر روان کودکان

ایسنا/خراسان رضوی بر اساس نتایج مطالعه جدید، دو یا چند مورد از عوامل خطرزای بارداری ممکن است سال‌ها بعد از تولد خطر ابتلا به مشکلات روانی کودک را افزایش دهد.

به نقل از یو اس تودی، مدت‌هاست که پزشکان می‌دانند بارداری‌های بدون برنامه در زنان و قرار گرفتن رحم در معرض موادی مانند داروها و الکل با برخی مشکلات مزمن سلامتی همراه است و می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به مشکلات روانی یا رفتاری در کودک شود. اما نتایج تحقیق محققان بیمارستان عمومی ماساچوست، امریکا نشان داد که قرار گرفتن در معرض دو یا چند عامل خطر خاص، به‌طور قابل توجهی احتمال ابتلا به مشکلات روانی یا رفتاری کودک را افزایش می‌دهد.

دکتر جوشوا رافمن، محقق اصلی این تحقیق گفت: «در حالی که این عوامل پیش از این در مطالعات قبلی و اغلب جزئی‌تر با خطرات مشابهی مرتبط بودند اما این اولین‌بار است که ما می‌توانیم تاثیر قرار گرفتن در معرض خطر تجمعی را ارزیابی کنیم.»

نتایج این مطالعه نشان داد، کودکانی که طی بارداری مادر در معرض دو عارضه ناخواسته یا بیشتر از ۶ عارضه قرار داشتند، نمره بالاتری در فهرست همسنجی رفتار کودک داشتند؛ این همسنجی برای تشخیص مشکلات رفتاری و عاطفی در کودکان و نوجوانان مطابق انجمن روانشناسی آمریکا استفاده می‌شود. ۶ عارضه ناخواسته شامل بارداری بدون برنامه‌ریزی، استفاده از الکل، تنباکو یا ماری جوانا قبل از بارداری و عوارض دوران بارداری، مانند فشار خون بالا یا دیابت بارداری و عوارض درد زایمان و حین زایمان بود. فهرست همسنجی رفتاری کودک نیز شامل هشت علامت یا «مقیاس سندرم»؛ اضطراب یا افسردگی، گوشه‌گیری یا افسردگی، اختلالات جسمی، مشکلات اجتماعی، مشکلات فکری، مشکلات توجه، رفتار پرخاشگرانه و رفتار قانون‌شکنانه است.

در این مطالعه، محققان حدود ۱۰ هزار کودک ۹ تا ۱۰ ساله را در ۲۱ منطقه سراسر ایالات‌متحده مورد بررسی قرار دادند.

آنان دریافتند، کودکانی که در طول بارداری مادرشان در معرض هیچ‌کدام از عوامل قرار نداشتند، فقط ۷ درصد احتمال بروز علائم روان‌پزشکی داشتند. با این حال، کودکانی که چهار بار یا بیشتر در معرض عوامل قرار گرفته بودند، ۲۹ درصد شانس بروز علائم روان‌پزشکی داشتند.

دکتر پارکر هوستون، روانشناس کودکان در بیمارستان کودکان نشنال واید در کلمبوس اوهایو گفت: «می‌دانیم که رشد مغز حساس است و تغییرات زیادی با این علائم در مغز رخ می‌دهد. در دوران بارداری سیستم بدن مادر با سیستم بدن کودک مرتبط است، بنابراین وقتی استرس بیشتری بر سیستم مادر وارد شود می‌تواند رشد مغزی را تحت تاثیر قرار دهند.»

محققان پس از محاسبه وضعیت اقتصادی مادر و قرار گرفتن کودک در معرض عوامل پس از تولد، باز هم رابطه‌ای بین مواجهه قبل از تولد و علائم روان‌پزشکی در دوران کودکی را مشاهده کردند.

محققان برای تایید یافته‌های خود، گروه جداگانه‌ای از خواهر و برادر را که در مواجهه با عوامل در دوران بارداری متفاوت بودند، بررسی کردند. نتایج این زیرمجموعه نشان داد که خواهر یا برادری که با عوامل خطر بیشتری مواجهه بودند نیز در معرض خطر بیشتر ابتلا به مشکلات روانی و رفتاری قرار داشتند.

با این حال، این مطالعه درباره عفونت یا استرس در دوران بارداری که می‌تواند نتایج را منحرف کند، توضیحی نمی‌دهد.

اگرچه هنوز ناشناخته است که چگونه این مواجهه‌های ناخواسته می‌توانند بر سلامت مغز تاثیر بگذارند، اما متخصصان می‌گویند: این تحقیق برای درک روش‌های محافظت از رشد جنین و جلوگیری از خطرات تجمعی برای پزشکان و مادران حیاتی است.

هوستون گفت: «این اطلاعات بیشتر برای فکر کردن در مورد همه کارهایی است که می‌توانیم زودتر انجام دهیم و تلاش کنیم نگرانی‌های مرتبط با بهداشت روان کودکان را کاهش دهیم. هر کار دیگری که بتوانیم، انجام می‌دهیم تا مادران را در وضعیتی نگه داریم که بتوانند نوزادان و کودکان سالمی تربیت کنند.»

نتایج این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شد.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.