تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
کد خبر : 70458

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت خودرو در بازار ایران چیست؟

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت خودرو در بازار ایران چیست؟

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت خودرو در بازار ایران چیست؟یکی از مهمترین نگرانی‌های اهالی بازار خودرو، تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت خودرو در بازار ایران است. آیا جنگ قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؟
ب..

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت خودرو در بازار ایران چیست؟

یکی از مهمترین نگرانی‌های اهالی بازار خودرو، تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت خودرو در بازار ایران است. آیا جنگ قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؟

بازار خودرویی ایران از عوامل مختلفی تأثیر می‌پذیرد. یکی از مهمترین عواملی که باعث گرانی خودرو و یا بعضاً افت قیمت می‌شود، مذاکرات وین و نتیجه برجام است. البته یک دلیل دیگر که آن هم متأثر از مذاکرات برجامی است، قیمت دلار است و بر بازار خودرویی کشور تأثیر بسزایی می‌گذارد. حال سوال اینجاست که در مقطع کنونی جنگ روسیه و اوکراین نیز اثری بر بازار خودرو دارد یا خیر؟

عاقبت جنگ روس‌ها و سرانجام قیمت خودرو در بازار ایران

سال ۱۴۰۰ نوسانات زیادی در بازار خودرو وجود داشت. قیمت‌ها خصوصاً در بازه‌های زمانی مشخصی سر به فلک کشید و برخی خودروها به معنای واقعی کلمه گران شدند. این نوسانات قیمتی متأثر از شرایط و نرخ دلار بود. با بالا رفتن دلار قیمت خودرو افزایش و با کاهش یافتن نرخ دلار، قیمت‌ها کاهش می‌یافت.

قیمت خودرو در بازار ایران

از طرف دیگر عامل مهمی که منجر به رکود بازار خودرو شد، از سر گرفتن مذاکرات وین بود. سوالی که در حال حاضر مطرح می‌شود، بحران جنگ روسیه با اوکراین است. به گفته حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو مشهد، تا به امروز جنگ میان این دو کشور تأثیر خاصی روی قیمت خودرو نداشته است. وی خاطر نشان می‌کند که بعید است این جنگ دامن گیر بازار خودروی ایران شود.

نکته مهم اینجاست که برخی مواد اولیه مانند آلومینیوم، نیکل، فولاد، پالادیوم و تمامی فلزات پایه از زمان آغاز جنگ تا به امروز دچار تغییرات اساسی و مهمی شده‌اند. در واقع این فلزات از لحظه شروع جنگ رکوردهای جدیدی را شکسته‌اند. همین افزایش قیمت‌ها در سطح جهانی نگرانی‌هایی بابت بالا رفتن قیمت خودروها ایجاد کرده است.

فرید زاوه، کارشناس خودرویی کشور در گفتگویی که چند هفته پیش صورت گرفته بود بیان کرد که علاوه بر فلزات، سایر مولفه‌های تأثیرگذار بر قیمت خودرو نیز روند صعودی دارند. بنابراین تورم خودرو در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بیش از نرخ وابستگی میزان خودرو به فلزات خواهد بود.

قیمت خودرو در بازار ایران

به گفته زاوه، طی سال آینده و در صورت تداوم جنگ میان روسیه و اوکراین، زمستان سختی به لحاظ رکود تولید خودرو پیش رو خواهیم داشت. علاوه بر این بحران مهم نباید از بحران انرژی، کمبود تراشه و چیپ و نوسان ارزها غافل ماند. وی در ادامه می‌گوید:

در نتیجه افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت خودرو در بازارهای جهانی طی یک سال آینده دور از ذهن نیست. همچنین بعید نیست که در سال ۱۴۰۱ خودروسازان ایرانی افزایش تیراژ داشته باشند و کاهش قیمت هم امری محال است.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.