تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
کد خبر : 17950

تأثیر تلاوت قرآن بر اجابت دعا در بیان امام حسن (ع)

تأثیر تلاوت قرآن بر اجابت دعا در بیان امام حسن (ع)

تأثیر تلاوت قرآن بر اجابت دعا در بیان امام حسن (ع) پیامبر گرامی اسلام و امام حسن مجتبی به برخی تأثیرات تلاوت قرآن اشاره فرمودند. – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، با بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) به عنوان آخرین پیامبر الهی، دورانی به نام عصر نزول قرآن آغاز شد که مصادف با ایام ماه مبارک رمضان بود. این کتاب مقدس در بردارنده تمام احکام، سنت‌ها و نیز مشتمل بر تمام حقایق عالم و به تعبیر قرآن «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْءٍ» یعنی بیانگر و مبین هرچیز است.
این کتاب مقدس به تعبیر امام سجاد (ع) در چهار سطح قرار دارد که شامل عبارت، اشاره، لطایف و حقایق است. عبارت آن برای عوام، اشارت آن برای خواص، لطایف آن برای اولیاء و حقایقش برای انبیاست؛ کِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ [عَلَى‏] أَرْبَعَهِ أَشْیَاءَ:عَلَى الْعِبَارَهِ، وَ الْإِشَارَهِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَهُ لِلْعَوَامِّ، وَ الْإِشَارَهُ لِلْخَوَاصِ‏، وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِیَاءِ، وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِیَاء» (جامع‌الأخبار(للشعیری)، ص۴۲)؛ بنابراین قرآن برای تمام سطوح و درجات مؤمنین دارای کاربرد ا..

تأثیر تلاوت قرآن بر اجابت دعا در بیان امام حسن (ع)

پیامبر گرامی اسلام و امام حسن مجتبی به برخی تأثیرات تلاوت قرآن اشاره فرمودند.

تأثیر تلاوت قرآن بر اجابت دعا در بیان امام حسن (ع) – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، با بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) به عنوان آخرین پیامبر الهی، دورانی به نام عصر نزول قرآن آغاز شد که مصادف با ایام ماه مبارک رمضان بود. این کتاب مقدس در بردارنده تمام احکام، سنت‌ها و نیز مشتمل بر تمام حقایق عالم و به تعبیر قرآن «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْءٍ» یعنی بیانگر و مبین هرچیز است.

این کتاب مقدس به تعبیر امام سجاد (ع) در چهار سطح قرار دارد که شامل عبارت، اشاره، لطایف و حقایق است. عبارت آن برای عوام، اشارت آن برای خواص، لطایف آن برای اولیاء و حقایقش برای انبیاست؛ کِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ [عَلَى‏] أَرْبَعَهِ أَشْیَاءَ:عَلَى الْعِبَارَهِ، وَ الْإِشَارَهِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَهُ لِلْعَوَامِّ، وَ الْإِشَارَهُ لِلْخَوَاصِ‏، وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِیَاءِ، وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِیَاء» (جامع‌الأخبار(للشعیری)، ص۴۲)؛ بنابراین قرآن برای تمام سطوح و درجات مؤمنین دارای کاربرد است.

از جمله کارکردهای مثبتی که در روایت مذکور درباره قرآن اشاره شد، خواندن عبارات آن یا به تعبیر امروزی، روخوانی قرآن است که عوام می‌توانند از آن بهره ببرند؛ در واقع خداوند برای تلاوت قرآن خاصیت‌های معنوی فراوانی قرار داده است تا از این طریق همگان بتوانند از این کتاب مقدس بهره ببرند.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در روایتی فرمود:خانه‌‏هاى خود را به تلاوت قرآن روشن کنید (نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَهِ الْقُرْآن‏) و آنها را گورستان نکنید چنانچه یهود و نصارى کردند؛ در کلیساها و عبادتگاه‌هاى خود نماز خواندند، اما خانه‏‌هاى خویش را معطل گذارده‏‌اند (و در آنها عبادتى انجام ندهند) زیرا که هر گاه در خانه بسیار تلاوت قرآن شد خیر و برکتش زیاد شود و اهل آن به وسعت رسند و آن خانه براى اهل آسمان درخشندگى دارد چنانچه ستارگان آسمان براى اهل زمین می‌درخشند. (الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۲، ص: ۶۱۰)

حضرت در این روایت سه خاصیت را برای خانه‌ای که در آن تلاوت زیاد قرآن صورت گیرد برشمردند:
اول اینکه خیر و برکت آن خانه زیاد می‌شود؛ إِذَا کَثُرَ فِیهِ تِلَاوَهُ الْقُرْآنِ کَثُرَ خَیْرُهُ.
دوم اینکه اهل آن خانه به وسعت رزق چه مادی و چه معنوی دست می‌یابند؛ وَ اتَّسَعَ أَهْلُهُ.
سوم اینکه آن خانه براى اهل آسمان درخشندگى دارد چنانچه ستارگان آسمان براى اهل زمین می‌درخشند؛ أَضَاءَ لِأَهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِی‏ءُ نُجُومُ السَّمَاءِ لِأَهْلِ الدُّنْیَا.

همچنین امام حسن مجتبی علیه‌السلام یکی از خاصیت‌های قرآن را استجابت دعا معرفی کرده و فرمود: کسی که قرآن را قرائت کند، در پایان آن دعایش سریع مستجاب خواهد شد – و اگر مصلحت نباشد – در آینده مستجاب می‌شود؛ حال یا زود و یا دیر. مَنْ قَرَءَ الْقُرْآنَ کانَتْ لَهُ دَعْوَهٌ مُجابَهٌ، إمّا مُعَجَّلهٌ وَإمّا مُؤجَلَّهٌ» و این مسئله یا بستگی به مصلحت خداوند و یا بستگی به اعمال فرد دارد.

ثواب تلاوت یک آیه از قرآن در ماه رمضان/ آزادی یک میلیون نفر از جهنّم در هر شب این ماه

انتهای‌پیام/

– تسنیم نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.