تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
کد خبر : 14900

بیماری کرونا پاندمی شد؛ وضعیت قرمز در سراسر جهان

بیماری کرونا پاندمی شد؛ وضعیت قرمز در سراسر جهان

بیماری کرونا پاندمی شد؛ وضعیت قرمز در سراسر جهان بیماری کرونا به سطح جدیدی از شیوع رسید و بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری کرونا به حالت پاندمی یا همان شیوع گسترده در سطحی جهانی رسیده است.
بیماری کووید ۱۹ (Covid-19) که بسیاری آن را با نام بیماری کرونا می‌شناسند، از زمان شیوع در ماه‌های گذشته بیش از ۴ هزار نفر را به کام مرگ کشانده و تعداد افراد مبتلا به آن از مرز ۱۲۰ هزار نفر هم گذشته‌اند. در همین رابطه، سازمان جهانی بهداشت (WHO) به تازگی اعلام کرده که ویروس کرونا به حالت پاندمی رسیده و شیوع آن به صورت گسترده و جهانی، به حالتی بحرانی تبدیل شده است.
پاندمی شدن بیماری کووید ۱۹ در روز گذشته وضعیت شیوع بیماری کرونا در جهان به سطح پاندمی (pandemic) رسید و همان‌طور که رئیس سازمان جهانی بهداشت، دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس (Tedros Adhanom Ghebreyesus) پیش‌بینی کرده بود، ویروس کرونا در آینده نزدیک به تمام کشورهای جهان سرایت خواهد کرد و وضعیت آن بدتر خواهد شد.
دکتر گبریسوس اخیرا اظهار کرده که تعداد مبتلایان، آمار کشته‌ها و همچنین تعداد کشورهای درگیر بیماری کووید ۱۹ رو ..

بیماری کرونا پاندمی شد؛ وضعیت قرمز در سراسر جهان

بیماری کرونا به سطح جدیدی از شیوع رسید و بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری کرونا به حالت پاندمی یا همان شیوع گسترده در سطحی جهانی رسیده است.

بیماری کووید ۱۹ (Covid-19) که بسیاری آن را با نام بیماری کرونا می‌شناسند، از زمان شیوع در ماه‌های گذشته بیش از ۴ هزار نفر را به کام مرگ کشانده و تعداد افراد مبتلا به آن از مرز ۱۲۰ هزار نفر هم گذشته‌اند. در همین رابطه، سازمان جهانی بهداشت (WHO) به تازگی اعلام کرده که ویروس کرونا به حالت پاندمی رسیده و شیوع آن به صورت گسترده و جهانی، به حالتی بحرانی تبدیل شده است.

پاندمی شدن بیماری کووید ۱۹

در روز گذشته وضعیت شیوع بیماری کرونا در جهان به سطح پاندمی (pandemic) رسید و همان‌طور که رئیس سازمان جهانی بهداشت، دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس (Tedros Adhanom Ghebreyesus) پیش‌بینی کرده بود، ویروس کرونا در آینده نزدیک به تمام کشورهای جهان سرایت خواهد کرد و وضعیت آن بدتر خواهد شد.

دکتر گبریسوس اخیرا اظهار کرده که تعداد مبتلایان، آمار کشته‌ها و همچنین تعداد کشورهای درگیر بیماری کووید ۱۹ رو به افزایش است و انتظار می‌رود که این آمارها در روزها و هفته‌های آینده بیشتر شوند. پاندمی شدن از لحاظ اصول علم اپیدمی شناسی شامل فاکتورهای مختلفی می‌شود، اما به طور خلاصه می‌توان گفت که وضعیت پاندمی از حالت اپیدمی یک بیماری بدتر است و وقتی که ویروسی مثل کرونا در کشورهای مختلف قاره‌های جهان به صورت گسترده پخش شود و جوامع مختلف به طور جدی با آن درگیر باشند، می‌توان گفت که بیماری مورد نظر پاندمی شده است.

از همان ابتدای مشاهده موارد مختلف ابتلا به بیماری کووید ۱۹ سازمان جهانی بهداشت و سایر آژانس‌های بهداشتی بین‌المللی اعلام کرده بودند که ممکن است این بیماری پاندمی شود و وقتی WHO دیروز اعلام کرد که این سطح از شیوع رخ داده، پیش‌بینی‌های بسیاری از کارشناسان به حقیقت پیوست. تا زمان اعلام وضعیت جدید بیماری کرونا، بیش از ۱۱۴ کشور جهان مواردی از ابتلا به ویروس کووید ۱۹ را گزارش کردند.

بیماری کرونا در ۸۰ درصد موارد باعث بروز علائم خفیف عفونت دستگاه تنفسی می‌شود و گفته شده که نیمی از این افراد دچار ذات‌الریه می‌شوند. از میان مبتلایان ۱۵ درصد دچار مشکلات جدی تنفسی می‌شوند و حدودا ۵ درصد هم نیازمند مراقبت‌های ویژه خواهند بود.

بیماری کووید 19 پاندمی شد؛ بحران جهانی بیماری کرونا شدیدتر می‌شود!

پیش از این سازمان جهانی بهداشت برای اعلام پاندمی بودن ویروس کرونا دست نگه داشته بود و همان‌طور که دکتر گبریسوس اظهار کرده، مقامات از ترس ناامید شدن مردم و تسلیم شدن مقامات در مقابله با کرونا وضعیت واقعی بیماری کووید ۱۹ از لحاظ علم اپیدمی شناسی را اعلام نکرده بودند. با این وجود مقامات WHO و سایر کارشناسان همچنان معتقدند که انجام اقدامات پیشگیرانه و سخت‌گیری‌های شدید مانند آنچه در چین، سنگاپور و کره جنوبی در حال انجام است، می‌تواند جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا را بگیرد.

همچنین بخوانید:

نکات بهداشتی سازمان جهانی بهداشت درباره مقابله با ویروس کرونا

تدروس در بیانیه اخیر اعلام کرده که پاندمی بودن ویروس کرونا نحوه برخورد با بیماری را تغییر نمی‌دهد و کشورهای مختلف جهان هم نباید با اعلام وضعیت جدید، فعالیت‌های خود را متوقف کرده و یا تغییر دهند. البته شیوع بیماری کووید ۱۹ دیگر از حالت بحران بهداشتی گذشته و این بیماری به وضعیتی رسیده که برای تمامی قسمت‌های جامعه جهانی بحران‌زا شده است.

در یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیانیه سازمان جهانی بهداشت، تدروس گفت که پاندمی شدن یک ویروس از خانواده کرونا بی‌سابقه بوده و تاکنون پیش نیامده که یک بیماری پاندمی شده کنترل شود. ممکن است چنین مسئله‌ای باعث افزایش نگرانی‌ها شود، اما خبر خوشحال کننده اینجاست که چین در آستانه توقف گسترش ویروس کرونا بوده و در سه شنبه گذشته تنها ۲۴ مورد از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این کشور گزارش شده است.

وضعیت بیماری کرونا در جهان

بر اساس اطلاعات موجود، گفته شده که ویروس کرونا جدید برای اولین بار در شهر ووهان چین، از خفاش به انسان منتقل شده و اولین موارد ابتلا به کووید ۱۹ در اواخر نوامبر و اوایل دسامبر گذشته رخ داده‌اند. از آن زمان تاکنون این ویروس در کشورهایی مثل ایران، ایتالیا، ژاپن و کره شمالی به صورت گسترده پخش شده و آمریکا هم از ابتلا حداقل هزار نفر از شهروندانش به بیماری کرونا خبر داده است.

بیماری کووید 19 پاندمی شد؛ بحران جهانی بیماری کرونا شدیدتر می‌شود!

کره شمالی تاکنون بیش از ۸ هزار مورد ابتلا به کووید ۱۹ را گزارش کرده، اما اقدامات سخت‌گیرانه مقامات این کشور برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت شیوع بیماری بسیار موثر بوده است. با این حال WHO اعلام کرده که کشورهای دیگر به اندازه چین و کره شمالی جدی عمل نکرده‌اند و به همین دلیل امکان دارد که وضعیت شیوع بیماری کرونا بدتر شود.

تدروس می‌گوید که تمامی کشورها توانایی تغییر دادن مسیر پاندمی کرونا را دارند و این حقیقت که ۹۰ درصد موارد ابتلا در جهان، مربوط به ۴ کشور هستند، نشان می‌دهد که سایر کشورها هنوز فرصت جلوگیری از شیوع گسترده و فاجعه‌بار این بیماری را دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.