تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۳:۰۸
کد خبر : 583474

به زودی تمام انرژی مورد نیاز بشر از اعماق زمین تامین خواهد شد

به زودی تمام انرژی مورد نیاز بشر از اعماق زمین تامین خواهد شد

به زودی تمام انرژی مورد نیاز بشر از اعماق زمین تامین خواهد شد یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه MIT قصد دارد تمام انرژی مورد نیاز بشر را از اعماق زمین تامین کند. در این پروژه از انرژی زمین گرمایشی استفاده خواهد شد. پل ووزکوف یک محقق مرکز علم و فیوژن دانشگاه MIT طی 14 سال طرحی

به زودی تمام انرژی مورد نیاز بشر از اعماق زمین تامین خواهد شد

یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه MIT قصد دارد تمام انرژی مورد نیاز بشر را از اعماق زمین تامین کند. در این پروژه از انرژی زمین گرمایشی استفاده خواهد شد.

پل ووزکوف یک محقق مرکز علم و فیوژن دانشگاه MIT طی 14 سال طرحی را توسعه داده که به کمک آن می‌توان یک واحد تولید برق زغال سنگی را بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای طی 10 سال مجددا فعال کرد. این روش توسط شرکت Quaise Energy به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه MIT به مرحله تجاری رسیده و به زودی در واحد تولید برق گازی در سراسر جهان اجرا خواهد شد.

جزئیات تامین انرژی بشر از اعماق زمین

شرکت Quaise Energy در اجرای این طرح عمیق‌ترین حفره‌های جهان را با تبخیر حجم زیادی از سنگ‌ها به وجود خواهد آورد تا بتواند انرژی مورد نیاز انسان‌ها را برای چندین میلیون سال تامین کند. انرژی زمین گرمایشی حاصل فرایند تشکیل سیاره و تجزیه رادیواکتیو مواد معدنی بوده و در مرکز زمین قرار دارد.

با توجه به این که تولید این انرژی همواره ادامه دارد، یک منبع انرژی پاک محسوب می‌شود. البته منابع انرژی تجدیدپذیر طی دهه‌های گذشته به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است، اما انرژی زمین گرمایشی با وجود دشوار بودن فرایند برداشت آن بسیار حائز اهمیت است. هم‌اکنون شرکت‌ها فقط در مناطقی می‌توانند تاسیسات زمین گرمایی احداث کنند که امکان استخراج انرژی در اعماق تا 121.92 متری زیر پوسته زمین وجود داشته باشد.

محققان دانشگاه MIT در گزارش خود با تاکید بر کارآمدی روش‌های فعلی حفاری تا عمق خاص عنوان کردند هر چه عمق پوسته بیشتر باشد، گرمای آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد و دسترسی به آن سخت‌تر خواهد شد. این موضوع باعث فرسوده شدن مته‌های حفاری نیز خواهد شد، اما در روش جدید از یک دستگاه انتشار امواج مایکرویو به نام ژیروترون استفاده خواهد شد.

در این روش جدید سیستم‌های حفاری در اطراف دستگاه ژیروترون قرار خواهند گرفت. از این دستگاه برای اهدافی چون داغ کردن مواد در آزمایش‌های همجوشی نیز استفاده می‌شود. شرکت Quaise Energy هم‌اکنون در حال بر طرف کردن موانع مهندسی این پروژه است تا بتواند طرح اولیه آن را در سال 2026 میلادی به اجرا برساند.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.