تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر : 584090

بهترین نسخه های بازی محبوب رزیدنت اویل

بهترین نسخه های بازی محبوب رزیدنت اویل

بهترین نسخه های بازی محبوب رزیدنت اویل فرنچایز Resident Evil را باید آغازگر بازی‌های ترسناک ژانر بقا در دنیای ویدیوگیم دانست. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از بهترین نسخه های بازی رزیدنت اویل که تا کنون به بازار عرضه شده‌اند. احتمالا با شنیدن نام ژانر ترسناک و بقا (Survival Horror) نخستین نامی که

بهترین نسخه های بازی محبوب رزیدنت اویل

فرنچایز Resident Evil را باید آغازگر بازی‌های ترسناک ژانر بقا در دنیای ویدیوگیم دانست. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از بهترین نسخه های بازی رزیدنت اویل که تا کنون به بازار عرضه شده‌اند.

احتمالا با شنیدن نام ژانر ترسناک و بقا (Survival Horror) نخستین نامی که به ذهنتان می‌رسد، فرنچایز رزیدنت اویل است. این مجموعه ریشه‌دار کپکام را باید آغازگر این ژانر دانست که هسته این سبک را با نسخه اول خود پایه‌ریزی کرد و در ادامه به تکمیل این دنیای پر از موجودات وحشتناک و اتفاقات رعب‌آور پرداخت که تاثیر بزرگی در صنعت بازی‌های ویدیویی داشته است.

با این وجود تمامی نسخه‌های Resident Evil کیفیت یکسانی ندارند؛ به طوری که برخی نسخه‌ها تا ابد در خاطره‌ها خواهند ماند و برخی دیگر صرفا تجربه‌هایی گذرا بودند که در حد و اندازه‌های نام این فرنچایز ظاهر نشدند. به همین جهت امروز در گجت نیوز قصد داریم تعدادی از بهترین نسخه های بازی رزیدنت اویل را معرفی کرده و به بررسی مختصر آن‌ها بپردازیم.

در این لیست، هیچگونه اولویت‌بندی خاصی برای انتخاب نسخه‌های مختلف این فرنچایز وجود ندارد. بنابراین همان طور که در ادامه مشاهده خواهید کرد، برخی نسخه‌های اصلی مجموعه در این لیست غایب خواهند بود و عناوین حاشیه‌ای و اسپین‌آف‌ها جای آن‌ها را گرفته‌اند.

این لیست البته طبیعتا در آینده دستخوش تغییر خواهد شد؛ خصوصا با در نظر گرفتن این نکته که در آینده بسیار نزدیک باید منتظر عرضه بازسازی رزیدنت اویل 4 برای کنسول های نهم و PC و مد واقعیت مجازی برای Resident Evil Village بر روی PS5 باشیم.

بهترین نسخه های فرنچایز رزیدنت اویل در تاریخ

Resident Evil: Revelations 2

پس از موفقیت چشمگیر رزیدنت اویل 7، کپکام تصمیم گرفت با Resident Evil: Revelations 2 مسیر متفاوتی را امتحان کند. این بازی به طور کامل با نسخه هفتم متمایز است و ضمن ارائه خط داستانی چندبخشی، همانند بازی‌های قدیمی‌تر این فرنچایز، گیم پلی سوم شخص را ارائه می‌دهد. در این نسخه از بازی همچنین شاهد حضور بری برتون به عنوان شخصیت قابل بازی در کنار کلیر ردفیلد هستیم.

در گجت نیوز بخوانید: بهترین نسخه های سوپر ماریو؛ مروری بر خاطرات شیرین کودکی

نسخه Revelations 2 یک عنوان اکشن به شمار می‌رود و پر از صحنه‌های سینماتیک است؛ با این وجود در ریشه خود همچنان امضای مجموعه Resident Evil، یعنی همان حس و حال ترسناک و تلاش برای بقا را حفظ کرده است. این بازی سعی نمی‌کند نوآوری چندانی به مجموعه اضافه کند یا خود را به عنوان یک نسخه رادیکال و انقلابی جا بزند. با این وجود، نسخه Revelations 2 بازگشت فرنچایز رزیدنت اویل به آنچه این مجموعه را بر سر زبان‌ها انداخته بود به شمار می‌رود و از این حیث نسخه مهمی در این فرنچایز به شمار می‌رود.

Resident Evil 0

رزیدنت اویل صفر

رزیدنت اویل 0 همانطور که از اسمش پیداست، پیش درآمدی برای مجموعه Resident Evil به شمار رفته و داستان آن قبل از ماجرای نسخه‌های اول و دوم به وقوع می‌پیوندد. این عنوان در ابتدا به عنوان یک بازی انحصاری کنسول گیم کیوب نینتندو به بازار عرضه شد؛ اما کمی بعد گیمرهای اکثر پلتفرم‌ها موفق به تجربه آن شدند.

نوع ترسی که این بازی القا می‌کند، با اکثر نسخه‌های دیگر رزیدنت اویل متمایز است؛ چرا که در این نسخه، زامبی‌ها هنوز به طور فراگیر در دنیا پخش نشده‌اند و حتی مردم جهان نیز تا حد زیادی از وجود آن‌ها بی‌خبر هستند.

علاوه بر این، رزیدنت اویل صفر در کنار شخصیت اصلی بازی، ربکا چمبرز، امکان بازی در نقش بیلی کوئن، یک افسر سابق ارتش که منتظر حکم اعدام است را نیز در اختیار کاربران می‌گذارد تا با همکاری این دو نفر بتوانید پرده از اسرار مخوف بازی بردارید.

Resident Evil 5

بهترین نسخه های رزیدنت اویل

رزیدنت اویل 5 را باید متفاوت‌ترین نسخه از مجموعه Resident Evil دانست که تقریبا تمامی المان‌های ترسناک فرنچایز را حذف کرده و به یک بازی اکشن تمام عیار تبدیل شد! به همین جهت این نسخه را نمی‌توان با هیچ کدام از دیگر نسخه‌های مجموعه مقایسه کرد.

محیط‌های بازی در نسخه پنجم به مراتب روشن‌تر از نسخه‌های دیگر هستند و کریس به اسلحه‌های سبک و سنگین متعددی دسترسی دارد. همچنین مبارزات بازی گسترده و سنگین طراحی شده‌اند و آلبرت وسکرز به شخصیتی عجیب و غریب تبدیل شده که بیش از هرکس به مامور اسمیت در مجموعه ماتریکس شبیه است!

Resident Evil 5 به هیچ عنوان بازی ترسناکی نیست. در عین حال این نسخه موفق شد یک تجربه اکشن فوق‌العاده و بی‌تکرار را ارائه دهد و یکی از طولانی‌ترین خطوط داستانی فرنچایز را به بهترین شکل ممکن به سرانجام برساند. به همین جهت این بازی بدون شک یکی از بهترین نسخه های بازی رزیدنت اویل خواهد بود.

Resident Evil Revelations

رزیدنت اویل Revelations

ممکن است مشاهده این که یک بازی انحصاری کنسول دستی 3DS در میان برترین عناوین مجموعه رزیدنت اویل قرار دارد، کمی برایتان عجیب باشد! با این حال، نسخه اول Revelations عنوانی بود که توانست اتمسفر ترسناک و رعب‌انگیز نسخه‌های اولیه بازی را با گیم پلی اکشن آشتی دهد و زمینه‌ساز خلق دنباله‌هایی جذاب‌تر شود.

بخش اعظمی از داستان بازی بر روی عرشه یک کشتی کروز رخ می‌دهد و در آن، جیل ولنتاین در میان انبوهی از زامبی‌ها گرفتار شده و می‌بایست از دست آن‌ها جان سالم به در ببرد.

بازی بر روی کنسول 3DS به خوبی اجرا می‌شد و با بهره‌گیری از اکسسوری‌های مخصوص این کنسول، مبارزات بازی نیز بسیار عالی از آب درآمده بود. همچنین، داستان بازی که پیرامون اتفاقات بین رزیدنت اویل 4 و رزیدنت اویل 5 است به خوبی توانست نقش جیل ولنتاین را در داستان فرنچایز جا بیندازد.

این بازی البته سال‌ها بعد برای پلتفرم‌های مختلف از ایکس باکس گرفته تا PC بازسازی شد و حتی نسخه‌ای از آن برای کنسول هیبریدی نینتندو سوییچ هم عرضه شد.

Resident Evil Code: Veronica

رزیدنت اویل کد ورونیکا

گول نامگذاری Resident Evil Code: Veronica را نخورید؛ چرا که عدم نامگذاری آن به صورت Resident Evil 3 در حقیقت حربه‌ای تجاری از سوی سازندگان بوده تا گیمرها را به سمت خرید نسخه انحصاری پلی استیشن بازی سوق دهد. این بازی در حقیقیت سومین نسخه اصلی از فرنچایز RE به شمار می‌رود که داستان آن به رویارویی کریس ردفیلد و آلبرت ویکسرز اختصاص دارد و از طرف دیگر بازگشت کلیر ردفیلد از رزیدنت اویل 2 را هم به تصویر می‌کشد.

این بازی در زمان عرضه تنها بر روی کنسول دریم کست عرضه شد؛ هرچند که کمی بعد با عرضه نسخه‌های PS2 و گیم کیوب بازی، گیمرهای فراوانی موفق به تجربه آن شدند. جزئیات گرافیکی بازی در زمان خود به حدی بود که کنسول‌های پیش از دریم کست قادر به پردازش آن نبودند. با این وجود سبک گیم پلی RE Code: Veronica همان نمونه آشنایی بود که امتحان خود را در نسخه‌های قبل پس داده بود!

اگر تمایل دارید داستان این نسخه از بازی را در ژانر دیگری تجربه کنید، می‌توانید بازی Resident Evil: The Darkside Chronicles که عنوانی در سبک شوتر ریلی است را تجربه کنید. این بازی برای کنسول نینتندو Wii به بازار عرضه شد و بخش‌های مهمی از داستان Resident Evil Code: Veronica را مجددا روایت کرد.

Resident Evil

رزیدنت اویل 1

نسخه اول مجموعه رزیدنت اویل را می‌توان عنوانی انقلابی دانست که نه تنها زمینه‌ساز شکل‌گیری بازی‌های ترسناک در ژانر بقا شد، بلکه تصویر متفاوتی از زامبی‌ها را ارائه داد که تا به امروز هم توسط بسیاری بازی‌سازان مورد استفاده قرار گرفته است. این بازی به جای ارائه دسته‌های بزرگ و وحشی از زامبی‌ها و یا تعدادی زامبی با قدرت‌های ماوراء طبیعی که باید با اسلحه‌های سنگین به قلع و قمع کردنشان بپردازیم، از تاکتیک Less is More بهره گرفت و با ارائه گیم پلی آهسته و استفاده از تعداد کمتری زامبی سعی کرد ترس را به جان گیمرها بیندازد.

همچنین بخوانید: بهترین نسخه های فیفا؛ از جام جهانی ۹۸ تا فیفا استریت

این سیستم کپکام بعدها توسط بسیاری بازی‌سازان برجسته به کار گرفته شده و با موفقیت فراوانی هم روبرو شد. همچنین عناوینی از مجموعه رزیدنت اویل که نتوانستند به خوبی این فرمول را پیاده‌سازی کنند، عموما با شکست روبرو شدند. نسخه اول مجموعه رزیدنت اویل، چندین سال پس از عرضه به بازار برای کنسول‌های نسل هشتم بازسازی شد و جزئیات گرافیکی بسیار بالاتری را ارائه داد.

Resident Evil Village

بهترین نسخه های رزیدنت اویل

رزیدنت اویل Village دنباله نسخه هفتم بازی به شمار می‌رود که تقریبا تمامی نکات مثبت آن را ارتقا داد و به عنوانی فوق‌العاده تبدیل شد. در این بازی بار دیگر در نقش ایتن وینترز قرار می‌گیریم تا داستان او را جمع‌بندی کنیم. همچنین زامبی‌ها و شخصیت‌های جدیدی که به این نسخه از رزیدنت اویل افزوده شده‌اند آن را به یکی از هیجان‌انگیزترین و ترسناک‌ترین نسخه‌های کل مجموعه و یا حتی ترسناک‌ترین عناوین تاریخ بازی‌های ویدیویی تبدیل کرده‌اند.

رزیدنت اویل 8 همچنین تلاش می‌کند که به نحوی خود را به ریشه این فرنچایز متصل کند و داستانی مرتبط را روایت کند. با این وجود، طراحی فوق‌العاده این بازی که یادآور یک دهکده اروپایی شبیه به رزیدنت اویل 4 است، به تنهایی قادر است شما را تا ساعت‌ها میخکوب کند.

در کنار تمام آنچه از Resident Evil Village گفته شد، نمی‌توان از بانوی خوناشام و غول پیکر بازی هم چشم‌پوشی کرد که به تنهایی پتانسیل ساخت یک اسپین‌آف مجزا را دارد!

Resident Evil 7

رزیدنت اویل 7

پس از تلاش‌های ناموفق کپکام برای تبدیل مجموعه رزیدنت اویل به یک فرنچایز بلک باستر نظیر کال آف دیوتی که به شکست کامل رزیدنت اویل 6 منجر شد، این کمپانی تصمیم گرفت در نسخه هفتم بار دیگر به ریشه‌های مجموعه بازگردد.

با این حال نسخه هفتم تفاوت‌های عمده‌ای با نسخه‌های پیشین خود داشت و سعی می‌کرد همان حس رعب و وحشت همیشگی را با دوربین اول شخص همراه کند. از این طریق، دید محیطی گیمر نسبت به اطرافش کاهش می‌یافت و صحنه‌های ترسناک تاثیرپذیری بیشتری داشت.

علاوه بر این، تقریبا تمامی بازی در یک عمارت بزرگ رخ می‌داد. این امر نیز باعث محدود شدن گیم پلی بازی نشد؛ به طوری که تعبیه پازل‌های گوناگون در نقاط مختلف نقشه بازی در کنار محیط‌های پر از حس رعب و وحشت و البته رویارویی‌های فراموش نشدنی با اعضای خانواده بیکر باعث شد که عمارت بیکرها به یکی از خاطره‌انگیزترین نقاط در تاریخ بازی‌های ترسناک تبدیل شود.

Resident Evil 4

بازی Resident Evil 4

رزیدنت اویل 4 را باید عنوانی انقلابی در تاریخ فرنچایز رزیدنت اویل دانست که این مجموعه را از عناوینی با سیستم کنترل محدود، گیم پلی بسیار آهسته و با عناصر سنگین بقا به مجموعه‌ای اکشن‌تر با صحنه‌های سینمایی بیشتر تبدیل کرد.

این امر البته هرگز به قیمت از دست رفتن صحنه‌های ترسناک بازی تمام نشد؛ چرا که سفر لیون به دهکده دورافتاده بازی در اسپانیا صحنه رویارویی او با نیمه زامبی‌های باهوش و ترسناکی بود که لحظه‌ای دست از سر او بر نمی‌داشتند. افزوده شدن سیستم کنترل سوم شخص به بازی باعث شده بود که تیراندازی نیازمند دقت بیشتری باشد. همچنین، محیط بازی که نتیجه چندین سال تلاش کپکام در خلق اتمسفری رعب‌انگیز بود نه تنها توانست گیمرهای قدیمی علاقمند به مجموعه را با خود همراه کند، بلکه برای گیمرهای تازه‌وارد به این مجموعه هم جالب بود و استقبال آن‌ها را هم در پی داشت.

البته موفقیت نسخه چهارم بازی با توجه به اینکه کارگردانی آن بر عهده شخص شینجی میکامی بود، کاملا قابل انتظار بود.

Resident Evil 2 (هر دو نسخه)

بهترین نسخه های رزیدنت اویل

در اینکه نسخه اول فرنچایز رزیدنت اویل یکی از مهم‌ترین بازی‌های ویدیویی ساخته شده در تاریخ است، شکی نیست. با این حال، نسخه دوم موفق شد این مجموعه را به یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فرنچایزها در صنعت ویدیو گیم تبدیل کند.

این نسخه از بازی، نقشه را از عمارت نسخه اول به کل شهر راکون سیتی گسترش داد و دید کاملی در خصوص مسببین شکل‌گیری فاجعه زامبی‌ها و اسلحه‌های بیولوژیکی ارائه داد. همچنین، ماهیت پلید کمپانی آمبرلا و نقشی که این کمپانی در شکل‌گیری رویدادهای بازی داشت هم در این بازی به طور کامل توضیح داده می‌شود.

در حال حاضر بازسازی سال 2019 این بازی در اختیار گیمرهای کنسول‌های نسل هشتم و نهم قرار دارد. این بازسازی ضمن ارائه جزئیات گرافیکی بسیار بالاتر گیم پلی سوم شخص را ارائه داده و همان داستان جذاب لیون و کلیر را روایت می‌کند. این بازی بر خلاف ارائه بخش اکشن بهتر، المان‌های ترس و بقای نسخه اصلی را رها نمی‌کند و به همین جهت موفق به ارائه تجربه ماندگاری دیگر می‌شود. کپکام این اشتباه را در سال 2020 و با بازسازی رزیدنت اویل 3 انجام داد و طبیعتا نتیجه آن را هم دید!

نظر شما در خصوص فرنچایز رزیدنت اویل چیست؟ آیا به این مجموعه علاقمند هستید؟ فکر می‌کنید جای کدام عنوان در لیست بهترین نسخه های بازی رزیدنت اویل خالیست؟

مقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.