تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
کد خبر : 588404

بهترین زمان نوشیدن قهوه/ چه موقع از روز قهوه بنوشیم؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه/ چه موقع از روز قهوه بنوشیم؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه چه وقتی از روز است؟ اگر این سوال را از اطرافیان خود بپرسید، احتمالا پاسخ‌های مختلفی دریافت می‌کنید. افراد بر اساس شرایط بدنی، علاقه و ذائقه خود در زمان‌های مختلفی از روز قهوه می‌نوشند. اما آیا هر ساعتی از روز، زمانی مناسبی برای مصرف قهوه است؟ چه زمانی قهوه بنوشیم تا

بهترین زمان نوشیدن قهوه چه وقتی از روز است؟ اگر این سوال را از اطرافیان خود بپرسید، احتمالا پاسخ‌های مختلفی دریافت می‌کنید. افراد بر اساس شرایط بدنی، علاقه و ذائقه خود در زمان‌های مختلفی از روز قهوه می‌نوشند. اما آیا هر ساعتی از روز، زمانی مناسبی برای مصرف قهوه است؟ چه زمانی قهوه بنوشیم تا بهترین اثربخشی را بر شادابی و سلامتی بدن داشته باشد؟ اگر به دنبال یافتن پاسخ مناسبی برای این سوال هستید، مقاله پیش رو می‌تواند به شما کمک کند.

نوشیدن قهوه صبحگاهی

قهوه یکی از نوشیدنی‌هایی است که افراد در هر زمانی آن را می‌نوشند. بیش‌تر مصرف‌کنندگان قهوه احتمالا به جنبه‌های سلامتی این نوشیدنی فکر نمی‌کنند و به همین دلیل زمان مناسب مصرف آن را نمی‌شناسند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۶۵ درصد افراد، روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه شروع می‌کنند. آن‌ها این کار را با هدف افزایش سطح هوشیاری و تمرکز در طول روز انجام می‌دهند.

هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، بدن مقدار زیادی هورمون کورتیزول تولید می‌کند. این در واقع هورمون استرس است که باعث می‌شود احساس هوشیاری کنید. این هورمون بدن شما را بعد از چند ساعت خوابیدن، بیدار می‌کند و بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی را تنظیم می‌کند. اگر بلافاصله بعد از برخاستن از خواب کافئین مصرف کنید، سطح کورتیزول تا حد زیادی بالا می‌رود.

این کار در ابتدا به شما حس خوبی می‌دهد، اما زمانی که سطح کافئین و کورتیزول کاهش یابد، احساس خستگی بیش‌تری خواهید کرد. پس نوشیدن قهوه در ساعات اول صبح، باعث به هدر رفتن کورتیزول می‌شود؛ چون شما در اوج هوشیاری طبیعی خود هستید. پس می‌توان گفت که نوشیدن قهوه صبحگاهی،  کم‌اثرترین زمان برای نوشیدن قهوه است و باعث می‌شود به تدریج و برای رسیدن به شادابی بیش‌تر، به قهوه بیش‌تر و بیش‌تری نیاز داشته باشید.

نوشیدن قهوه در نیمه روز

متخصصان می‌گویند برای دریافت بهترین نتیجه از نوشیدن قهوه، زمانی آن را بنوشید که بدن کورتیزول کم‌تری تولید می‌کند. این زمان حدود سه تا چهار ساعت بعد از بیدارشدن است. یعنی اگر بین ساعت ۶ تا ۸ صبح از خوابی بیدار می‌شوید، باید ساعت ۹ تا ١١ صبح قهوه بنوشید.

زمانی که کورتیزول در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد، مصرف یک محرک مثل قهوه می‌تواند با افزایش این هورمون، بدن را برای ادامه روز آماده نگه دارد. محققان می‌گویند در ساعات میانی روز، یعنی کمی پیش از ظهر، قهوه بیش از همیشه مورد نیاز است. از سوی دیگر، تداخلی در خواب و استراحت شبانه ایجاد نخواهد کرد.

البته کورتیزول تنها در ساعات ابتدایی روز ترشح نمی‌شود. این هورمون در بدن یک فرد عادی در ساعات بین ١٢ تا ۱ ظهر و حدود ۵ تا ۶ عصر هم مجدد تولید می‌شود. پس نوشیدن قهوه در این زمان‌ها هم می‌تواند افزایش بیش از حد کورتیزول را در پی داشته باشد.

بهترین زمان نوشیدن قهوه/ چه موقع از روز قهوه بنوشیم؟

نوشیدن قهوه در بعد از ظهرها

شاید بسیاری از متخصصان در مورد بهترین زمان نوشیدن قهوه اتفاق نظر نداشته باشند، اما کم‌تر کسی را می‌توانید پیدا کنید که به شما توصیه کنید در ساعات بعد از ظهر قهوه بنوشید. تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که مصرف کافئین در ساعات بعد از ظهر (حداقل ۶ ساعت پیش از خواب) می‌تواند خواب شما را مختل کند و باعث از دست دادن بیش از یک ساعت از خواب مفیدتان شود. چون اثرات تحریک‌کننده کافئین در بدن افراد مختلف بین ۶ تا ١٢ ساعت باقی می‌ماند.

تجربه خواب عمیق و بدون وقفه بعد از نوشیدن قهوه کار دشواری به نظر می‌رسد. پزشکان می‌گویند نوشیدن قهوه عصرگاهی می‌تواند تولید ملاتونین را به تاخیر بیندازد. این موضوع باعث به هم خوردن ریتم شبانه‌روزی بدن می‌شود. در نتیجه شما نمی‌توانید به خوبی به خواب بروید، خواب کافی و باکیفیتی داشته باشید و روز بعد با انرژی بیدار شوید. اگر به دنبال یک نوشیدنی کافئین‌دار برای ساعات پایانی روز خود هستید، بهتر است چای سیاه یا چای سبز را که کافئین کم‌تری دارند، امتحان کنید.

بهترین زمان نوشیدن قهوه/ چه موقع از روز قهوه بنوشیم؟

بهترین زمان روز برای مصرف قهوه حاوی کافئین

پس از بررسی توضیحاتی که در بخش‌های قبلی به آن‌ها اشاره شد، احتمالا می‌توانید بهترین زمان نوشیدن قهوه را برای خودتان پیدا کنید. محققان معتقدند که بهترین زمان آن، بلافاصله بعد از اوج کورتیزول است. این زمان  با توجه به ساعتی که از خواب بیدار می‌شوید، تنظیم می‌شود. مثلا اگر بین ساعت ۶ تا ٨ صبح بیدار می‌شوید، بهترین زمان نوشیدن قهوه برای شما، صبح‌ها بین ساعت ٩ تا ۱۱ و عصرها بین ساعت ۱ تا ٣ است. این دوره‌های بین افزایش کورتیزول طبیعی، زمان‌هایی هستند که مصرف کافئین می‌تواند بیش‌ترین بازدهی را داشته باشد.

برای پیدا کردن بهترین زمان برای نوشیدن قهوه ریو، لازم است به ساعت خواب و بیداری خود توجه کنید. یعنی حداقل سه ساعت بعد از بیدار شدن و ۶ ساعت پیش از خوابیدن، قهوه حاوی کافئین مصرف نکنید تا بهترین نتیجه را از نوشیدن آن به دست آورید. جدول بدترین و بهترین زمان نوشیدن قهوه برای یک فرد که برنامه خواب و بیداری طبیعی منظمی دارد به شرح زیر است:

  • قبل از ساعت ٨ صبح: بد است
  • بین ساعت ٨ تا ۹ صبح: ایده‌آل نیست
  • بین ساعت ۹ تا ١١ صبح: خوب است
  • بین ساعت ١٢ تا ١ عصر: خوب نیست
  • بین ساعت ١ تا ٣ عصر: خوب است
  • بعد از ساعت ۶ عصر: بد است

کلام پایانی

قهوه برای بسیاری از افراد یک نوشیدنی مفید برای شروع یک روز پر از مشغله است. اما باید توجه کنید که آن را در بهترین زمان ممکن بنوشید تا بالاترین اثربخشی را داشته باشد. افراد مختلف ممکن است تجربه‌های متفاوتی از نوشیدن قهوه داشته باشند؛ اما به طور معمول، بهترین زمان برای نوشیدن قهوه حدود سه ساعت بعد از بیدار شدن از خواب است. البته برای این که از نوشیدنی قهوه خود لذت کافی را ببرید، باید یک قهوه عالی و درجه یک تهیه کنید. قهوه ریو با چند دهه سابقه در ارائه محصولات تازه و باکیفیت، بهترین گزینه برای خرید قهوه است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.