تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰:۵۹
کد خبر : 74067

بهترین روش ها برای ترمیم اجزای پلاستیکی بدنه خودرو

بهترین روش ها برای ترمیم اجزای پلاستیکی بدنه خودرو

بهترین روش ها برای ترمیم اجزای پلاستیکی بدنه خودروکمرنگ‌شدن اجزای پلاستیکی بدنه خودرو می‌تواند کابوس هر راننده‌ای باشد. در ادامه شاهد بهترین و راحت ترین روش های ترمیم پلاستیک خودرو باشید.

پلاستیک را ..

بهترین روش ها برای ترمیم اجزای پلاستیکی بدنه خودرو

کمرنگ‌شدن اجزای پلاستیکی بدنه خودرو می‌تواند کابوس هر راننده‌ای باشد. در ادامه شاهد بهترین و راحت ترین روش های ترمیم پلاستیک خودرو باشید.

پلاستیک را مخترع و شیمی‌دان بریتانیایی «الکساندر پارکس» (Alexander Parks) در سال ۱۸۶۲ در تلاش برای رفع نگرانی فزاینده در خصوص انقراض حیوانات اختراع کرد و سپس شیمی‌دان بلژیکی «لئو باکلند» (Leo Baekeland) پتنت اولین پلاستیک مصنوعی را در سال ۱۹۰۷ به ثبت رساند. این اختراع تحول‌آفرین مراحل تکامل خود را طی کرد تا جایی که خودروساز بزرگ آمریکایی جنرال موتورز اولین سپرهای پلاستیکی در یک خودرو ساخت آمریکا را برای پونتیاک GTO مدل ۱۹۶۸ به کار گرفت.

امروزه به دلایل واضحی در جای جای خودروها پلاستیک به چشم می‌خورد؛ پلاستیک سبک‌تر از فولاد است، تولید آن هزینه کمتری دارد، راحت‌تر شکل می‌گیرد و در برابر ضربه مقاوم است که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای قسمت‌هایی نظیر چراغ‌های جلو، سپرها، جلوپنجره، اجزای فضای داخلی و… تبدیل می‌کند. بدون پلاستیک، خودروهای امروزی بیشتر شکلی مربعی و جعبه‌مانند داشتند و سنگین‌تر (که مانعی برای مصرف بهینه سوخت و فرمان‌پذیری است) و گران‌تر بودند.

با این حال، پلاستیک معایب مخصوص خود را هم دارد. به عنوان مثال، چراغ‌های جلوی کامپیوزیت پس از قرارگیری در معرض نور خورشید طی چند سال، شفافیت خود را از دست می‌دهند و رنگ زرد به خود می‌گیرند. سپرهای پلاستیکی و تریم نمای بیرونی مشکی رنگ نیز خاکستری و کمرنگ می‌شوند، ترک می‌خورند یا تحت تاثیر نور شدید خورشید و تغییرات آب و هوایی، فرسوده می‌شوند. قدیمی به نظر رسیدن خودرو در اثر کمرنگ شدن تریم پلاستیکی، کابوس هر راننده‌ای است. از این رو، در ادامه به چند روش ساده برای ترمیم اجزای پلاستیکی بدنه خودرو اشاره خواهیم کرد.

کارآمدترین و راحت ترین روش ها برای ترمیم اجزای پلاستیکی بدنه خودرو

محصولات ترمیم‌کننده اجزای پلاستیکی بدنه خودرو

اسپری ترمیم کننده اجزای پلاستیکی بدنه خودرو

آسان‌ترین راه برای ترمیم اجزای پلاستیکی بدنه خودرو، استفاده از ترمیم‌کننده تریم پلاستیکی است که به هیچ وجه زحمت زیادی نمی‌طلبد. تنها کافی است ابتدا بخش‌های پلاستیکی را با آب و صابون بشویید و خشک کنید و سپس ترمیم‌کننده را روی قسمت مورد نظر به آرامی بکشید. در اکثر موارد باید به صورت دوره‌ای این کار را تکرار کنید تا همچنان ظاهر تازه اجزای پلاستیکی حفظ شود و دوباره به حالت اول بازنگردد.

اگر سپرهای پلاستیکی خودرو بیش از حد هوازده شده و اثری از تاشدگی، کوچک‌تر شدن، ترک‌خوردگی عمده یا خراش‌های عمیق در آن‌ها مشاهده می‌شود، بهتر است کلاً تعویض شوند. البته اگر نمی‌خواهید که هزینه زیادی صرف ترمیم اجزای پلاستیکی خودروی خود کنید، همچنان روش‌هایی وجود دارند که با کاهش انتظارات، می‌توانند رضایت‌بخش باشند.

روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون برای ترمیم پلاستیک ماشین

این روش ساده که پیش‌تر امتحان خود را پس داده، بی‌شک کارآمد است اگرچه اثر آن تا مدت زیادی باقی نمی‌ماند. روغن زیتون برای سطوح تقریباً تازه یا سطوحی که دستخوش هوازدگی یا رنگ‌پریدگی خفیفی شده‌اند، بسیار موثر عمل می‌کند و مهم‌تر از آن، اجرای آن هم به شدت آسان است که در ادامه به مراحل آن اشاره می‌کنیم:

  1. جهت رفع لکه و گرد و خاک، سطح پلاستیکی خودرو را با آب و صابون تمیز کنید. سطح مورد نظر را خوب با آب تمیز بشویید و با دستمال میکروفایبر خشک کنید.
  2. اندازه یک سکه روغن زیتون (روغن زیتون خالص بهتر است) روی یک دستمال میکروفایبر خشک بریزید. می‌توانید از اسپری WD-40 هم استفاده کنید.
  3. به آرامی و با حرکات دایره‌ای کوچک، دستمال روغنی را روی سطح پلاستیکی بمالید. در صورت کثیف شدن پارچه، آن را برگردانید، روغن بیشتری روی آن بریزید و به مالیدن ادامه بدهید تا زمانی که روغن تمام سطح را بپوشاند. در صورت لزوم، به هیچ وجه برای افزودن روغن بیشتر تردید نکنید، ولی به این نکته توجه داشته باشید که مقدار کمی روغن هم کفایت می‌کند. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید و بگذارید سطح پلاستیکی، روغن را به خود جذب کند.
  4. پس از اینکه روغن روی سطح پلاستیکی نشست، یک دستمال خشک تازه را با حرکات دایره‌ای تند روی سطح بکشید. دستمال را برگردانید و دوباره این کار را تکرار کنید.

البته لایه مشکی براقی که پس از انجام این مراحل روی سطح پلاستیکی خودرو به وجود می‌آید، بعد از شستشوی مکرر یا قرارگیری در معرض آب و هوا از بین می‌رود. به همین دلیل، لازم است حداقل هفته‌ای یک بار این پروسه را تکرار کنید تا لایه مذکور همچنان باقی بماند.

سشوار صنعتی

سشوار صنعتی برای ترمیم پلاستیک خودرو

این روش سرراست‌تر است، ولی به دقت زیادی نیاز دارد. با استفاده از یک سشوار صنعتی (Heat Gun) می‌توانید روغن‌ موجود در مواد را بیرون بکشید، اما در صورتی که دقت کافی به خرج ندهید، پلاستیک به راحتی تغییر شکل می‌دهد. برای ترمیم اجزای پلاستیکی بدنه خودرو با سشوار صنعتی، ابتدا کل سطح مورد نظر را تمیز کنید تا آلودگی‌ها داخل پلاستیک نفوذ نکنند. پس از آن، با حرکات دایره‌ای کوچک به سطح گرما بدهید و حتماً این نکته را در ذهن داشته باشید که با اعمال گرمای بیش از حد روی یک قسمت، پلاستیک را می‌سوزانید.

سشوار صنعتی برای ترمیم اجزای پلاستیکی خودرو

بدون شک روش سشوار صنعتی همیشه قابل استفاده نیست. بهتر است بعد از اعمال گرما با سشوار صنعتی، برای تکمیل این روش از روغن زیتون، اسپری WD-40 یا محصولات ترمیم‌کننده بهره بگیرید تا به بهترین شکل ممکن اجزای پلاستیکی بدنه خودرو را ترمیم کنید.

همچنین بخوانید:با یادگیری تکنیک پاشنه و پنجه، به یک راننده‌ی حرفه‌ای تبدیل شویدمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.