تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر : 596516

بهترین روش جمع بندی کنکور

بهترین روش جمع بندی کنکور

دانستن بهترین روش جمع بندی کنکور برای هر یک از داوطلبان کنکور بسیار مهم و حیاتی است. در صورتی که بسیار خوب درس خوانده باشید، اما؛ نتوانید به خوبی مطالب خوانده شده را جمع بندی کنید، این کار شما عبث و بیهوده خواهد بود. برای گرفتن بهترین نتیجه‌ی ممکن از تلاش و مطالعه‌ی خود حتماً

دانستن بهترین روش جمع بندی کنکور برای هر یک از داوطلبان کنکور بسیار مهم و حیاتی است. در صورتی که بسیار خوب درس خوانده باشید، اما؛ نتوانید به خوبی مطالب خوانده شده را جمع بندی کنید، این کار شما عبث و بیهوده خواهد بود. برای گرفتن بهترین نتیجه‌ی ممکن از تلاش و مطالعه‌ی خود حتماً باید مطالب خوانده شده را در زمان صحیح آن جمع بندی کنید.

توجه داشته باشید که با وجود وابسته بودن جمع بندی و مرور به یکدیگر، جمع بندی از مرور مطالب کاملاً جداست. مرور در فواصل زمانی معین پس از خواندن مطلب صورت می‌گیرد. اما؛ جمع بندی مختص ماه‌های مانده به کنکور است. در ادامه‌ی مطلب، نکات مربوط به بهترین روش برای جمع بندی کنکور را خواهید آموخت.

اهمیت جمع بندی دروس برای کنکور

به این دلیل دوران جمع بندی اهمیت ویژه‌ای دارد که می‌تواند از آشفتگی‌های ذهنی داوطلبان جلوگیری کرده و نظم و طبقه بندی درستی به مطالب خوانده شده در ذهن داوطلبان ببخشد. همچنین؛ در زمان جمع بندی، داوطلبان می‌توانند نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و تمرکز خود را روی برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت قرار دهند. همچنین؛ در این دوران مهم با حل تست‌های کنکور می‌توانند با سوالات پرتکرار بیشتر آشنا شوند و نکات مهمی را یاد بگیرند.

با انجام این کار، داوطلبان علاوه بر اینکه اعتماد به نفس کافی پیدا می‌کنند، با ذهنی متمرکز و آرام، استرس را نیز از خود دور می‌کنند و با تمرکز حواس به جلسه کنکور خواهند رفت.

روش صحیح جمع بندی دروس

با رعایت نکات زیر، می‌توانید بهترین روش جمع بندی کنکور را به کار ببرید:

  • خلاصه برداری و نکته نویسی: فایده‌ی نوشتن خلاصه و نکات مهم هر درس در یک دفترچه‌ی مخصوص، علاوه بر اینکه به یادگیری آن درس کمک می‌کند و در مرورهای منظم مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این است که در دوران طلایی جمع بندی نیز مورد استفاده‌ی داوطلبان کنکور قرار خواهد گرفت. در حقیقت؛ بهترین منبع برای هر داوطلب جهت جمع بندی و مرور مطالب، دست نوشته‌ها و خلاصه‌های خود اوست.
  • مطالعه‌ی مطالب جدید ممنوع: به هیچ عنوان در دوران جمع بندی برای کنکور مطالب جدید مطالعه نکنید! در این زمان تنها باید مطالبی که از قبل خوانده‌اید را در ذهن خود منظم و دسته بندی کرده و نقاط ضعف خود را برطرف کنید. نکات مهم را چندین و چند بار مرور کنید تا ملکه ذهن شما شوند. اگر مطلبی را به هر دلیلی در طی سال تحصیلی نخوانده‌اید، از خواندن آن در دو سه ماه مانده به کنکور پرهیز کنید. چرا که نه تنها مطلب را یاد نمی‌گیرید بلکه؛ دچار استرس می‌شوید.
  • و یا حتی مطلب را به طور ناقص یاد می‌گیرید و چون تسلط کافی روی مطلب ندارید، نمی‌توانید به تست‌های آن در کنکور پاسخ صحیح دهید.
  • آزمون‌های مشابه کنکور سراسری: کلید اصلی موفقیت شما در کنکور سراسری به کار بردن بهترین روش جمع بندی کنکور است. برای این کار حتماً باید در ماه‌های منتهی به کنکور، آزمون‌های مشابه کنکور سراسری از خود بگیرید. به این صورت که هم شرایط جلسه کنکور را برای خود فراهم کنید و در زمان تعیین شده به سوالات پاسخ دهید و هم تست‌های کنکور دهه‌ی اخیر علی الخصوص ۵ سال اخیر را حل کنید.
  • نقاط ضعف و قوت: آگاهی از نقاط ضعف و قوت در هر درس، امری بسیار مهم و ضروری در این دوران است. برای این کار کافیست به حل تست‌های زمان‌دار بپردازید. با حل این تست‌ها می‌توانید بفهمید که در کدام یک از بخش‌ها ضعیف‌تر عمل کرده‌اید. تحلیل تست‌های حل شده، خواندن خلاصه‌ی یادداشت‌ها و یا حتی تکرار مطالعه‌ی مبحث مورد نظر، می‌تواند به شما در برطرف کردن نقاط ضعف و رفع آن کمک شایانی کند. اگر در مبحث خاصی تسلط و تبحر دارید، می‌توانید با حل تست‌های بیشتر، تسلط کامل بر مطلب پیدا کنید و با اطمینان به سوالات آن در کنکور سراسری پاسخ دهید.
  • بررسی و تحلیل تست‌های مهم و پرتکرار: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در دوران جمع بندی باید صورت بگیرد، این است که تست‌های کنکور سراسری را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. تست‌هایی که از مباحث مهم و پرتکرار مطرح می‌شوند را پاسخ داده و به دقت پاسخ تشریحی آنها را مطالعه کنید. ممکن است نکاتی در پاسخ‌های تشریحی تست وجود داشته باشند که از دید شما هنگام مطالعه دور مانده باشند.
  • مرور در فواصل منظم: از پیش زمینه‌هایی که به شما کمک می‌کند جمع بندی خوب و مفیدی داشته باشید، این است که هنگام مطالعه‌ی هر مبحث در فواصل تعیین شده و منظم، مطلب خوانده شده را مرور کرده باشید. مرور مطالب به شما کمک می‌کند روی مطلب خوانده شده تسلط پیدا کنید. مرور به معنای خواندن تمام مطالب از روی کتاب درسی نیست. بلکه؛ می‌توانید از منابع مخصوص آن استفاده کنید و یا به حل تست بپردازید.

استفاده از منابع مناسب جمع بندی

جهت جمع بندی دروس خوانده شده برای کنکور باید از منابع مناسب دوران جمع بندی استفاده کنید. بزرگترین دغدغه برای داوطلبانی که می‌خواهند به جمع بندی مطالب خوانده شده بپردازند، این است که نمی‌دانند باید از چه منبعی برای این کار استفاده کنند. از طرفی زمان کافی برای خواندن مجدد مطالب از روی کتاب‌های درسی ندارند و از طرفی نمی‌توانند به هر منبعی بسنده کنند. چرا که ممکن است بعضی از منابع برای جمع بندی کامل نباشند و نکات مهم را جا انداخته باشند.

اصلی‌ترین منبع، همان خلاصه‌ها و یادداشت‌های شما است. کتاب‌هایی نیز برای دوران جمع بندی به چاپ رسیده‌اند. از جمله‌ی این کتاب‌ها می‌توان به سری کتاب‌های جیبی اشاره کرد که به صورت مبحثی نیز قابل تهیه هستند.

کتاب‌های جیبی در سایز بسیار کوچک و قابل حمل طراحی شده و نکات مهم و خلاصه مطالب را برای داوطلبان آماده کرده‌اند. خواندن آنها زمان زیادی از داوطلبان نمی‌گیرد. بنابراین؛ می توانند یکی از بهترین و مناسب‌ترین منابع برای استفاده در دوران جمع بندی باشند.

کتاب های جیبی منبعی مناسب برای جمع بندی کنکور

کتاب‌های جیبی، کاربردهای بسیاری برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور دارند. یکی از این کاربردها برای مرور و جمع بندی مطالب خوانده شده است. صرفا نمی‌توان گفت مطالعه‌ی دروس برای دانش آموزان کافی است.

آنها زمانی می‌توانند به تسلط کافی دست پیدا کنند که در فواصل معینی دروس خوانده شده را مرور و جمع بندی کرده باشند. برای آن دسته از دانش آموزانی که همیشه دغدغه‌ی منبع خوبی برای مرور و جمع بندی داشته‌اند، این مجموعه کتاب‌ها مناسب‌ترین انتخاب هستند.

کاربرد دیگر این محصولات، زمانی است که دانش آموزان می‌خواهند از زمان‌های مرده‌ی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. حتماً برای همه پیش آمده است که مجبور شوند در سال کنکور و یا ایام امتحانات، به مکان‌هایی مانند بانک و مطب دکتر بروند و یا زمانی را در اتوبوس و تاکسی صرف رفت و آمد کنند. این کتاب‌های کوچک و قابل حمل، می‌توانند بهترین انتخاب برای این دسته از دانش آموزان باشند.

مدت زمان مورد نیاز برای این دوران

با توجه به دو مرحله‌ای شدن کنکور سراسری، می‌توان گفت که ۲ دوره‌ی مهم جهت جمع بندی مطالب خوانده شده برای کنکور در اختیار داوطلبان است.

یکی از این دوره‌ها، تقریبا یک ماه پیش از برگزاری مرحله‌ی اول کنکور سراسری در دی ماه است. به همین دلیل توصیه می‌شود داوطلبان، مطالعه را از تابستان آغاز کنند.

دیگری را میتوان شامل دو مرحله‌ و طی سه ماه مانده به کنکور نوبت تیر ماه دانست. یکی دوران طلایی عید است که یک بازه‌ی زمانی ۱۵ الی ۲۰ روزه را تشکیل می‌دهد. ادامه‌ی جمع بندی را میتوان یک ماه مانده به کنکور دانست. این مدت داوطلبان باید مطالبی که در طی سال تحصیل خوانده‌اند را مرور و جمع بندی کنند.

سخن پایانی

دانستن بهترین روش جمع بندی کنکور از ضروریات برنامه ریزی تحصیلی برای هر داوطلبی است. با رعایت نکاتی که در این مطلب گفتیم، می‌توانید امیدوار باشید که به بهترین نحو ممکن، مطالب خوانده شده در طی سال تحصیلی را جمع بندی کنید.

استفاده از منابع مناسب مانند کتاب‌های جیبی که برای این دوران طراحی شده‌اند، حل تست‌های استاندارد و رفع نقاط ضعف از جمله اقدامات مهمی است که به شما کمک می‌کند بتوانید از این دوران به بهترین نحو ممکن استفاده کرده و با ذهنی آرام و منظم به دور از استرس به جلسه کنکور سراسری بروید و از تمام آموخته‌های خود استفاده کنید.

منبع تحلیل و بررسی : پایتخت کتاب

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.