تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۴:۳۰
کد خبر : 46618

بهترین حافظه‌های SSD اکسترنال برای کامپیوتر و کنسول‌های بازی

بهترین حافظه‌های SSD اکسترنال برای کامپیوتر و کنسول‌های بازی

بهترین حافظه‌های SSD اکسترنال برای کامپیوتر و کنسول‌های بازیدر روزگاری که حجم بازی‌ها روزبه‌روز افزایش یافته و حافظه‌ی داخلی کنسول‌ها و کامپیوترها جوابگوی نیاز کاربران نیست، استفاده از حافظه‌ی SSD اکسترنال به امری ضروری تبدیل شده است. حافظه‌های SSD نه تنها در کامپیوتر، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس کاربرد داشته بلکه برای انتقال سریع اطلاعات از کامپیوتر به دستگاه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
حافظه‌های USB-C عملکردی بسیار سریع‌تر از حافظه‌های SSD داخلی کامپیوترها که مربوط به چند نسل پیش می‌شوند، دارند. امروزه برخی از حافظه‌های SSD اکسترنال پهنای باندی با سرعت ۲ گیگابایت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با این حال، چنین سرعتی در مقابل درایوهای PCIe 4.0 M.2 برخی کامپیوترها بسیار پایین‌تر بوده و با سرعت دیوانه‌کننده‌ی حافظه‌های SSD کنسول‌های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس قابل مقایسه نیست.
قیمت بالای کارت‌های حافظه‌ی SSD کنسول ایکس باکس سری ایکس و عدم پشتیبانی آن‌ها از دستگاه‌های دیگر و همچنین عدم دسترسی کاربران به شیار ارتقای حافظه‌ی SSD پلی استیشن ۵ باعث شده تا کاربران..

بهترین حافظه‌های SSD اکسترنال برای کامپیوتر و کنسول‌های بازی

در روزگاری که حجم بازی‌ها روزبه‌روز افزایش یافته و حافظه‌ی داخلی کنسول‌ها و کامپیوترها جوابگوی نیاز کاربران نیست، استفاده از حافظه‌ی SSD اکسترنال به امری ضروری تبدیل شده است. حافظه‌های SSD نه تنها در کامپیوتر، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس کاربرد داشته بلکه برای انتقال سریع اطلاعات از کامپیوتر به دستگاه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حافظه‌های USB-C عملکردی بسیار سریع‌تر از حافظه‌های SSD داخلی کامپیوترها که مربوط به چند نسل پیش می‌شوند، دارند. امروزه برخی از حافظه‌های SSD اکسترنال پهنای باندی با سرعت ۲ گیگابایت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با این حال، چنین سرعتی در مقابل درایوهای PCIe 4.0 M.2 برخی کامپیوترها بسیار پایین‌تر بوده و با سرعت دیوانه‌کننده‌ی حافظه‌های SSD کنسول‌های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس قابل مقایسه نیست.

قیمت بالای کارت‌های حافظه‌ی SSD کنسول ایکس باکس سری ایکس و عدم پشتیبانی آن‌ها از دستگاه‌های دیگر و همچنین عدم دسترسی کاربران به شیار ارتقای حافظه‌ی SSD پلی استیشن ۵ باعث شده تا کاربران به سمت خرید حافظه‌های SSD اکسترنال سوق پیدا کنند،

بهترین حافظه‌های SSD اکسترنال مخصوص بازی

ای‌دیتا SE800

۱) ADATA SE800 1TB

مشخصات:

حافظه: ۱ ترابایت اتصال: USB-C 3.2 سرعت انتقال ترتیبی: ۱ گیگابایت بر ثانیه
ابعاد: ۱۲ × ۴۴ × ۷۷ میلی‌متر

نقاط قوت

+ فناوری سریع NVMe

+ قیمت مناسب

+ گواهی IP68

حافظه‌ی ای‌دیتا SE800 مجموعه‌ای از بهترین و جدیدترین فناوری‌ها را در خود جای داده است. درایو NVMe، حافظه‌ی TLC NAND، گواهی IP برای مقاومت بالا در برابر ضربه و آب و قیمت پایین از ویژگی‌های این حافظه‌ی اکسترنال است.

درایو NVMe M.2 این حافظه به رابط USB-C آن متصل شده است. ای‌دیتا در این حافظه به جای اتصال USB-C 3.2 نسل ۲×۲ با سرعت ۲۰ گیگابایت از اتصال USB-C 3.2 نسل ۲ با سرعت ۱۰ گیگابایت استفاده کرده است. یا این حال، این درایو موفق شده تا سرعت انتقال ۱ گیگابایت را برای هر دو جهت به ثبت برساند. در نظر داشته باشید که این سرعت، دو برابر سرعت درایوهای SATA، از جمله حافظه‌های SSD اینترنال که از درایو SATA استفاده کرده‌اند، می‌باشد.

این ویژگی باعث شده تا حافظه‌ی SE800 به محصولی خاص تبدیل شود. همچنین قیمت پایین این حافظه باعث شده تا گواهی IP آن تقریباً به‌صوزت رایگان در دسترس کاربران قرار بگیرد. این حافظه از نظر عملکرد نیز نمره‌ی قابل قبولی دریافت می‌کند. سرعت انتقال همزمان این حافظه ۱ گیگابایت بوده و در انتقال محتوای ۴کی، سرعت خواندن اطلاعات آن به ۲۱ مگابایت و سرعت نوشتن آن به ۴۰ مگابایت می‌رسد.

وسترن دیجیتال P50

۲) WD Black P50 1TB

مشخصات:

حافظه: ۲ ترابایت اتصال: USB-C 3.2 نسل ۲×۲ سرعت انتقال ترتیبی: ۲ گیگابایت بر ثانیه
ابعاد: ۱۴ × ۶۲ × ۱۱۸ میلی‌متر

نقاط قوت

+ اتصال USB 3.2 نسل ۲×۲

+ سرعت انتقال ترکیبی ۲ گیگابایت

حافظه‌ی وسترن دیجیتال بلک P50 سریع‌ترین حافظه اکسترنال مخصوص بازی این لیست است. این حافظه که در سه نسخه‌ی ۱ ترابایتی، ۵۰۰ گیگابایتی و ۲ ترابایتی عرضه شده است، نوع خاصی از حافظه‌های SSD اکسترنال با اتصال USB-C است. این حافظه از سریع‌ترین اتصال موجود، یعنی USB-C نسل ۲×۲ با سرعت ۲۰ گیگابایت بهره برده و به عبارت دیگر، سرعت خواندن و نوشتن این حافظه برابر با ۲۰۰۰ مگابایت است.

در آزمایش‌های انجام‌شده، این حافظه سرعت ۱ گیگابایت را در دو جهت به ثبت رساند. این سرعت در رابط‌های سریع‌تر به ۲ گیگابایت نیز می‌رسد اما پس از انتقال ۳۰ گیگابایت اطلاعات، این سرعت به ۳۷۵ مگابایت کاهش پیدا می‌کند. همچنین سرعت خواندن و نوشتن برای فایل‌های ۴کی به ترتیب ۲۲ و ۴۰ مگابایت می‌باشد.

کروشال X8

۳) Crucial X8 2TB

مشخصات:

حافظه: ۱ ترابایت اتصال: USB-C 3.2 نسل ۲×۲ سرعت انتقال ترتیبی: ۱ گیگابایت بر ثانیه
ابعاد: ۱۲ × ۵۳ × ۱۱۰ میلی‌متر

نقاط قوت

+ عملکرد سریع NVMe

+ کش ۲ گیگابیتی DRAM

+ حافظه‌ی ۲ گیگابایتی

حافظه کروشال X8 یکی از سریع‌ترین حافظه‌های SSD با اتصال USB-C است. این حافظه، فضای ۲ ترابایتی را در اختیار کاربر قرار داده و همچنین بدنه‌ی آن از جنس فلز مقاوم است. قیمت پایین این محصول، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن است. این حافظه در وب‌سایت آمازون به قیمت ۲۴۹ دلار به فروش می‌رسد که ۱۵۰ دلار ارزان‌‌تر از نسخه‌ی ۲ ترابایتی حافظه‌ی وسترن دیجیتال P80 می‌باشد.

سرعت انتقال اطلاعات حافظه کروشال X8 در دو جهت به ۱ گیگابایت می‌رسد. عملکرد این حافظه در انتقال فایل‌های ۴کی نیز قابل قبول بوده و سرعت خواندن و نوشتن این فایل‌ها به ترتیب ۲۷ مگابایت و ۴۰ مگابایت می‌باشد. همچنین سرعت انتقال اطلاعات پس از انتقال چندین فایل سنگین به ۳۸۰ مگابایت کاهش پیدا می‌کند. به‌طور کلی عملکرد این حافظه مشابه حافظه‌های گران‌قیمت‌تر است.

سامسونگ T5

۴) Samsung T5

مشخصات:

حافظه: ۱ ترابایت اتصال: USB-C 3.1 نسل ۲×۲ سرعت انتقال ترتیبی:: ۴۸۴ مگابایت بر ثانیه
ابعاد: ۱۰ × ۵۸ × ۷۶ میلی‌متر

نقاط قوت

+ بسیار سریع‌تر از HDD

+ بدنه‌ی کوچک

+ فضای ۲ گیگابایتی

برای افرادی که به دنبال سرعت و فضای زیاد هستند و حاضرند که مبلغ زیادی را برای آن بپردازند، سامسونگ T5 یکی از بهترین گزینه‌های موجود است. این درایو از فلش مموری‌های موجود در بازار سریع‌تر بوده و فضای زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. T5 از تمام ویژگی‌های حافظه‌‌ی سامسونگ ۸۶۰ Evo SSD بهره برده و سایز کوچکتری نسبت به آن دارد.

فضای ۱ ترابایتی این حافظه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. در حالی که فضای حافظه‌های ۳۲، ۶۴ و حتی ۱۲۸ گیگابایتی به سرعت پر می‌شود، این مشکل در حافظه‌های چند ترابایتی مشاهده نشده و همین امر، یکی از نقاط قوت حافظه‌ی سامسونگ T5 SSD می‌باشد. برخلاف حافظه‌‌ی سامسونگ T1 که از فضای ۱ ترابایتی بهره می‌برد، این شرکت حافظه‌ی T5 را در نسخه‌ی ۲ ترابایتی نیز عرضه کرده است. سامسونگ در این حافظه‌ی SSD از ۴۸ لایه حافظه‌ی فلش V-NAND استفاده کرده است.

کروشال X6

۵) Crucial X6 2TB

مشخصات:

حافظه: ۲ ترابایت اتصال: USB-C 3.2 سرعت خواندن: ۵۴۰ مگابایت بر ثانیه
ابعاد: ۱۱ × ۶۴ × ۶۹ میلی‌متر

نقاط قوت

+ فضای زیاد

+ عملکرد خوب

نقاط ضعف

– عدم استفاده از کابل USB-A

تفاوت‌های زیادی بین حافظه‌های SSD با اتصال USB-C وجود دارد. برخی از حافظه‌ها نقاط قوت بیشتر و برخی نقاط ضعف بیشتری دارند. متاسفانه حافظه‌ی کروشال X6 در دسته‌ی دوم قرار گرفته است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین حافظه‌ی کروشال X8 و X6، استفاده از کش ۲ گیگابایتی DRAM در X8 است. همچنین X6 به همراه کابل تبدیل USB-C به USB-A عرضه نشده و تنها حافظه‌ی این لیست است که از کابل C به C و C به A استفاده نمی‌کند. با این وجود، این حافظه از سیستم TRIM بهره برده که فایل‌های بدون کاربرد را شناسایی کرده و به سیستم‌عامل گزارش می‌دهد. سایز این حافظه بسیار کوچک بوده و فضای ۲ ترابایتی آن، پاسخگوی نیاز کابران خواهد بود.

سرعت نوشتن اطلاعات بر روی این حافظه در فایل‌های ۴کی به ۱۲ مگابایت و در فایل‌های متراکم به ۳۷۸ مگابایت می‌رسد. البته این سرعت پس از انتقال چندین فایل به ۱۸۰ مگابایت کاهش پیدا می‌کند.

حافظه‌ Vava SSD تاچ

۶) Vava Portable SSD Touch

مشخصات:

حافظه: ۲ ترابایت اتصال: USB-C 3.2 سرعت انتقال ترتیبی:: ۵۴۰ مگابایت بر ثانیه
ابعاد: ۹ × ۳۰ × ۱۰۰ میلی‌متر

نقاط قوت

+ رمزگذاری و حسگر اثر انگشت

+ مقاومت بالا

نقاط ضعف

– قیمت بالا

اصلی‌ترین نکته‌ی حافظه‌ی Vava Portable SSD Touch، استفاده از سیستم رمزگذاری ۲۵۶ بیتی AES و حسگر اثر انگشت برای فعال‌سازی آن است که باعث شده تا قیمت این محصول افزایش پیدا کند.

این حافظه، سرعت نسبتاً بالایی داشته و به لطف رابط SATA، این سرعت برای خواندن اطلاعات به ۵۴۰ مگابایت و برای نوشتن اطلاعات به ۴۸۰ مگابایت می‌رسد. سرعت انتقال فایل‌های ۴کی این حافظه نیز مشابه بسیاری از حافظه‌های NVMe می‌باشد. سرعت خواندن و نوشتن فایل‌های ۴کی در این حافظه به ترتیب ۲۳ مگابایت و ۴۰ مگابایت است. با این حال، سرعت انتقال اطلاعات پس از انتقال چند فایل به ۲۲ مگابایت کاهش پیدا می‌کند.

سیگیت Barracuda

۷) Seagate Barracuda Fast 1TB

مشخصات:

حافظه: ۲ ترابایت اتصال: USB-C 3.2 سرعت انتقال ترتیبی:: ۵۴۰ مگابایت بر ثانیه
ابعاد: ۹ × ۷۳ × ۹۳ میلی‌متر

نقاط قوت

+ پشتیبانی نرم‌افزاری مناسب

+ بدنه‌ی کوچک و باریک

نقاط ضعف

– عملکرد معمولی

سیگیت Barracuda SSD سریع‌ترین حافظه‌ی SSD با اتصال USB-C نیست اما قیمت آن نیز در مقایسه با دیگر حافظه‌ها، چندان بالا نمی‌باشد. سرعت خواندن اطلاعات در این حافظه ۵۴۰ مگابایت بوده و سرعت نوشتن آن نیز ۵۰۰ مگابایت است.

شاید این حافظه در مقایسه با حافظه‌ای مانند وسترن دیجیتال P50، با اتصال نسل ۲×۲ و سرعت ۲۰ گیگابایت، حرفی برای گفتن نداشته باشد اما قیمت این حافظه حدود ۷۵ درصد ارزان‌تر از حافظه‌ی P50 است. حافظه‌ی سیگیت Barracuda SSD در اصل از نوع SATA بوده و در نتیجه عملکرد آن، با وجود استفاده از اتصال ۱۰ گیگابایتی USB-C 3.2 نسل ۲، به ۶ گیگابایت محدود می‌شود. نکته‌ی قابل توجه، عملکرد دور از انتظار این حافظه در نوشتن فایل‌های ترتیبی است؛ جایی که سرعت نوشتن ۳۰۶ مگابایت بوده و در زمان انتقال چندین فایل، این سرعت به ۱۹۰ مگابایت تغییر پیدا می‌کند.

SSD SATA و یا SSD NVMe؟

سوالی که ممکن است برای بیشتر کاربران پیش بیاید این است که حافظه‌های NVMe بهتر هستند یا حافظه‌های SATA؟ از نظر عملکرد، سرعت انتقال اطلاعات در حافظه‌های SATA که از اتصال USB-C استفاده می‌کنند، حدود ۵۰ مگابایت است. اما این سرعت در حافظه‌های NVMe برابر با ۲ گیگابایت است.

با این حال، برای دسترسی به چنین سرعتی، شما به یک درگاه USB 3.2 نسل ۲×۲ با سرعت ۲۰ گیگابایت نیاز خواهید داشت. چنین درگاهی در کامپیوترها و لپتاپ‌های فعلی به ندرت مشاهده می‌شود و هیچ‌کدام از کنسول‌های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس از آن بهره نمی‌برند. در عوض، بیشتر درگاه‌های USB از سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند.

به‌نظر نمی‌سد که درگاه USB 3.2 نسل ۲×۲ هرگز بتواند به استاندارد بازار تبدیل شود. به احتمال زیاد، درگاه USB 4 به زودی جایگزین آن شده و پهنای باند آن را به ۴۰ گیگابایت ارتقا خواهد داد. خبر خوب این است که USB 4 از اتصال USB 3.2 نسل ۲×۲ پشتیبانی کرده و به وسیله‌ی آن می‌توان از نهایت سرعت این درگاه بهره برد.

کدام حافظه‌ی فلش NAND بهتر است؟

عملکرد حافظه‌ها فقط به رابط آن‌ها بستگی ندارد. ویژگی‌هایی مانند نوع کنترل‌کننده و نوع و کیفیت حافظه‌ی فلش NAND نیز از اهمیت بالایی برخوردارند. با این وجود، بسیاری از تولیدکنندگان، اطلاعات کامل حافظه‌ها را به اشتراک نمی‌گذارند و دسترسی به این اطلاعات، کار آسانی نیست.

از دیگر نکاتی که هنگام خرید حافظه‌ی SSD باید مورد توجه قرار بگیرد، می‌توان به مقاومت حافظه اشاره کرد. همچنین برخی از حافظه‌های SSD از رمزگذاری، چراغ ال ای دی، و یا حسگر اثر انگشت برای ارتقای امنیت استفاده می‌کنند. برخی از این ویژگی‌ها تاثیری بر روی سرعت حافظه‌ها ندارند اما برای برخی افراد از اهمیت بالایی برخوندار می‌باشند.

منبع: PCGamer

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

۰

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.