تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر : 67827

بهترین تست شخصیت شناسی آنلاین، یک کلیک تا خودشناسی

بهترین تست شخصیت شناسی آنلاین، یک کلیک تا خودشناسی

فهرست۱ کاربردهای تست شخصیت شناسی۲ نکاتی برای انجام تستهای شخصیت۳ بهترین تست های شخصیت شناسی۳.۱ ۱. تست شخصیت MBTI۳.۲ ۲. تست شخصیت نئو (NEO)۳.۳ ۳. تست شخصیت مینه سوتا MMPI۳.۴ ۴. تست طرحواره یانگ۳.۵ ۵. تست شخصیت کتل، آزمون شخصیت ۱۶ عاملی تست شخصیت شناسی ابزاری است که برای ارزیابی شخصیت و صفات انسان استفاده …

تست شخصیت شناسی ابزاری است که برای ارزیابی شخصیت و صفات انسان استفاده می شود. آزمون و ارزیابی شخصیت به تکنیک‌هایی اشاره دارد که برای اندازه‌گیری الگوهای مشخصه ویژگی‌هایی که افراد در موقعیت‌های مختلف از خود نشان می‌دهند، طراحی شده‌اند. از تست های شخصیت می توان برای کمک به روشن شدن تشخیص بالینی، راهنمایی مداخلات درمانی و کمک به پیش بینی نحوه واکنش افراد در موقعیت های مختلف استفاده کرد. تست شخصیت شناسی در مشاوره قبل ازدواج، استخدام، انتخاب رشته و بسیاری از موارد دیگر کابرد دارد. شخصیت چیزی است که ما هر روز به طور غیررسمی ارزیابی و توصیف می کنیم. وقتی در مورد خود و دیگران صحبت می کنیم، اغلب به ویژگی های مختلف شخصیت یک فرد اشاره می کنیم. روانشناسان وقتی شخصیت را ارزیابی می کنند، در سطحی منظم و علمی تر، همین کار را انجام می دهند.

کاربردهای تست شخصیت شناسی

تست های شخصیت شناسی برای اهداف مختلفی انجام می شود، از جمله:

  • مشاوره قبل ازدواج
  • مصاحبه استخدام
  • تشخیص بالینی
  • مشاوره تحصیلی
  • انتخاب رشته

 

نکاتی برای انجام تستهای شخصیت

هیچ راهی برای آماده شدن برای تست شخصیت وجود ندارد، اما مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که نتایج شما بهترین بازتاب برای شخصیت شماست:

  1. صادق باشید: سعی نکنید یک نسخه ایده آل از خود ارائه دهید. درعوض، سعی کنید به گونه ای پاسخ دهید که نشان دهد شما چه کسی هستید و چه احساسی دارید.
  2. دستورالعملها را بخوانید: اگر دستورالعمل‌ها یا سؤال‌ها را متوجه نشدید، ممکن است نتایج شما بازتاب دقیقی از شخصیت شما نباشد.
  3. سعی نکنید تست را شکست دهید: از تلاش برای حدس زدن چیزی که فکر می کنید ممکن است بهترین پاسخ باشد، خودداری کنید. فقط صادقانه در مورد خودتان جواب دهید.

بهترین تست های شخصیت شناسی

۱. تست شخصیت MBTI

تست شخصیت شناسی MBTI یکی از معتبر ترین و شناخته شده ترین تست های شخصیت شناسی است که کاربردهای متنوعی در زمینه های خودشناسی، انتخاب شغل، استعداد یابی، مشاوره ازدواج و بهبود ارتباطات کاری دارد. این تست برای اولین بار هفتاد سال پیش طراحی و منتشر شد و در طول این سالها بارها مورد ویرایش و بهبود قرار گرفته است. یکی از اصلی ترین ویژگی های این تست که باعث محبوبیت آن شده است ساده و کاربردی بودن آن است. به همین دلیل این تست به عنوان پرکاربرد ترین تست شخصیت شناسی شناخته شده است و مطالب و تحلیل های زیادی بر اساس همین تست صورت گرفته است.

در نتیجه ی انجام تست تست چه به صورت آنلاین و چه به صورت دستی، نتیجه ای که فرد دریافت می کند یک عبارت انگلیسی تشکیل شده از چهار حرف است که در مجموع ۱۶ تیپ شخصیتی مختلف را معرفی می کنند. این فاکتور ها عبارت اند از:

  • درونگرا (I) یا برونگرا (E)
  • شهودی (N) یا حسی (S)
  • فکری (T) یا احساسی (F) 
  • منظم (J) یا منعطف (P)

۲. تست شخصیت نئو (NEO)

یکی از مشهورترین تست هایی که در دنیا برای سنجش روانی مورد استفاده قرار می گیرد تست نئو آنلاین است. این تست کاربردهای مختلفی در زمینه ازدواج، استخدام و تشخیص اختلالات روانشناسی دارد. فرم استاندارد مدل شخصیت شناسی نئو پنج عامل اصلی شخصیت بزرگسالان را بررسی می‌کند که همان BIG FIVE است. تست نئو یک تست خودشناسی بسیار دقیق و کامل است. با تحلیل عوامل پنج‌گانه‌ی خروجی تست، می‌توان به شهود کاملی نسبت به وضع عاطفی، اجتماعی، تجربی، نگرشی و انگیزشی فرد دست یافت و این به وضوح به شما در خودشناسی و همچنین بعنوان مدیر یا مشاور منابع انسانی هر مجموعه‌ای کمک خواهد کرد. ۵ عاملی که در این تست بررسی می شود:

  • روان رنجوری (N)
  • برونگرایی (E)
  • تجربه پذیری (O)
  • توافق پذیری (A)
  • مسئولیت پذیری (C)

۳. تست شخصیت مینه سوتا MMPI

تست شخصیتی چند وجهی مینه سوتا یا به اصطلاح تست MMPI یکی از آزمونهای مهم شخصیتی است که مورد استفاده روانشناسان در بسیاری از کشورهای جهان قرار می گیرد. بر اساس برآوردهایی که در زمینه ی میزان استفاده ی روانشناسان از آزمون MMPI انجام گرفته است معلوم شده است که این آزمون از نظر تعداد اجرا در بین آزمونهای شخصیتی رتبه ی اول را به خود اختصاص داده است.  آزمون شخصیتی MMPI برای اشخاص بالای ۱۶ سال قابل اجرا می باشد. همچینن برای اجرای این آزمون لازم است که آزمودنی از حداقل میزان تحصیل برخوردار بوده و تا کلاس نهم درس خوانده باشد.

۴. تست طرحواره یانگ

در تست طرحواره یانگ، طرحواره ها پیش زمینه هایی هستند که بر اثر تجارب در نهاد انسان شکل می گیرند و به صورت یک عینک دید ما به دنیا را تغییر می دهند. طرحواره ها به شما نشان می دهند که دنیا را از پشت چه عینکی می بینید و کمک می کند که بتوانید حقیقت را همانطور که هست مشاهده کنید. تست طرحواره یانگ یا همان تست ۱۸ تله زندگی در سال ۱۹۹۸ توسط یانگ برای یافتن طرحواره های ناسازگار اولیه شخص پایه گذاری و طراحی شد. نسخه های متعددی از این تست وجود دارد که اصلی ترین و کامل ترین آنها همان نسخه ۲۳۲ سوالی است که در سایت جعبه ابزار ذهنی به طور کامل تست طرحواره آنلاین در اختیار شما قرار گرفته است. توجه داشته باشید که این تست تنها وجود مشکل در هریک از طرحواره های ۱۸ گانه را به شما نشان می دهد و تحلیل دقیق تر و واکاوی آن نیاز به بررسی توسط یک متخصص روانشناسی دارد. ۱۸ طرحواره ی ناسازگار مورد اندازه گیری عبارت اند از: محرومیت هیجانی، بی اعتمادی، وابستگی، نقص یا شرم، استحقاق، خود رشد نیافته، انزوای اجتماعی، رها شدگی، آسیب پذیری، شکست، تأیید، تنبیه، معیارهای سختگیرانه، منفی نگری یا بدبینی، ایثار، انقیاد.

۵. تست شخصیت کتل، آزمون شخصیت ۱۶ عاملی

ریموند کتل یک طبقه بندی از ۱۶ ویژگی مختلف شخصیت ایجاد کرد که می تواند برای توصیف و توضیح تفاوت های فردی بین شخصیت افراد مورد استفاده قرار گیرد. عوامل شخصیتی کتل در پرسشنامه شانزده عاملی شخصیت (۱۶PF) گنجانده شده است که امروزه به طور گسترده برای مشاوره شغلی و مشاوره خانواده و ازدواج (برای تناسب شخصیتی در ازدواج) استفاده می شود. تست کتل در تجارت، در انتخاب پرسنل، به ویژه برای انتخاب مدیران استفاده می شود. همچنین در تشخیص بالینی و برنامه ریزی درمان برای ارزیابی اضطراب، سازگاری و مشکلات رفتاری استفاده می شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.