تاریخ انتشار : جمعه ۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
کد خبر : 583137

بهترین بازی های PS2 برای گیمرهای نوستالژیک پلی استیشن

بهترین بازی های PS2 برای گیمرهای نوستالژیک پلی استیشن

بهترین بازی های PS2 برای گیمرهای نوستالژیک پلی استیشن در این متن نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از بهترین بازی های PS2 که توانستند با جذابیت‌های خود به عناوینی خاطره‌انگیز برای گیمرهای پلی استیشن تبدیل شوند. تهیه لیستی از برترین بازی‌های کنسول پلی استیشن 2 کار ساده‌ای نیست؛ چرا که تعداد بازی‌های فوق‌العاده این کنسول

بهترین بازی های PS2 برای گیمرهای نوستالژیک پلی استیشن

در این متن نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از بهترین بازی های PS2 که توانستند با جذابیت‌های خود به عناوینی خاطره‌انگیز برای گیمرهای پلی استیشن تبدیل شوند.

تهیه لیستی از برترین بازی‌های کنسول پلی استیشن 2 کار ساده‌ای نیست؛ چرا که تعداد بازی‌های فوق‌العاده این کنسول شگفت‌انگیز سونی آن قدر زیاد است که به سختی می‌توان لیستی محدود از بهترین عناوین آن ارائه کرد. علیرغم عرضه پنج نسل از کنسول‌های سونی، PS2 همچنان پرفروش‌ترین کنسول تاریخ و یادآور دوران طلایی بازی‌های ویدیویی است.

از نخستین تجربه ورود فرنچایز GTA به قلمرو بازی‌های سه‌بعدی گرفته تا فرنچایز شگفت‌انگیز متال گیر سالید و تجربه بی‌نقصش در کنار یکی از برترین بازی های ترسناک تاریخ، سایلنت هیل 2، همه و همه در شمار عناوینی قرار می‌گیرند که می‌توان ساعت‌ها در خصوص هریک از آن‌ها سخن گفت و تجدید خاطره کرد.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به بهترین بازی های PS2 در ژانرهای مختلف و هریک از این عناوین را به طور مختصر معرفی خواهیم نمود.

بهترین بازی های PS2

Gran Turismo 4

گیمرهایی که در عصر پلی استیشن 2 به به دنبال تجربه یک بازی شبیه‌سازی واقع‌گرایانه از رانندگی بودند به یک تجربه ناب تحت نام گرن توریسمو 4 دسترسی داشتند. در ساخت نسخه چهارم، سازنده بازی، Polyphony Digital سعی نکرد تغییر عجیب و غریب و رادیکالی را در گیم پلی یا سایر المان‌های بازی ایجاد کند. در عوض این استودیو سعی کرد تمام ویژگی‌های مثبت نسخه‌های پیشین این فرنچایز را پررنگ‌تر کند تا عنوان نهایی بتواند عملکرد شایسته‌ای را از خود ارائه دهد.

گرن توریسمو 4 حدود هفتصد خودروی مختلف و 50 مسیر مسابقه‌ای متفاوت را در اختیار گیمرهای PS2 قرار می‌داد و یک شبیه‌سازی کامل از رانندگی به شمار می‌رفت. بخش مدیریت مسابقه B-Spec به عنوان یکی از تاثیرگذارترین آیتم‌های جدید این بازی شناخته می‌شود که توانست سطح کنترل در طول مسابقات را به حداکثر برساند.

Kingdom Hearts

بهترین بازی های PS2

ترکیب کاراکترهای محبوب والت دیزنی با یکی از مطرح‌ترین فرنچایزهای نقش‌آفرینی ژاپنی ایده‌ای بسیار خلاقانه برای ساخت یک بازی به شمار می‌رفت و اسکوئر انیکس توانست با هنر ذاتی خود، عنوان شگفت‌انگیزی تحت نام Kingdom Hearts را روانه بازار کند. این بازی هنوز هم طرفداران بسیار سرسخت و دوآتشه‌ای دارد و یکی از برترین عناوین نقش‌آفرینی تاریخ ویدیوگیم به شمار می‌رود. فقط تصور کنید شخصیت‌های دوست‌داشتنی کودکی بسیاری از ما نظیر میکی ماوس یا دانلد داک در دنیاهایی نامربوط نظیر عقربه از سری علاالدین یا Halloween Town به ماجراجویی بپردازند و یا با برخی شخصیت‌های مطرح از دنیای فاینال فانتزی نظیر کلاود یا تایدس دیدار کنند! اگر این ایده برایتان جذاب است، بد نیست بدانید که کینگدم هارتس دقیقا چنین محتوایی را ارائه می‌دهد.

Ratchet & Clank: Up Your Arsenal

بهترین بازی های PS2

تیرانویدها در حال حمله به سرزمین ولدین هستند و راچت نمی‌تواند دست روی دست بگذارد تا سرزمین مادریش نابود شود! به همین جهت خیلی سریع در برابر ارتش دکتر نفاریوس قد علم می‌کند تا نقشه شیطانی او را نقش بر آب کند! همین چند خط کوتاه، بن‌مایه شکل‌گیری یکی از عناوین ماندگار کنسول پلی استیشن 2 شد.

با اینکه هر دو نسخه پیشین از مجموعه راچت و کلانک عناوین فوق‌العاده‌ای بودند، طراحی بصری بسیار جذاب و اسلحه‌های به‌یادماندنی نسخه سوم آن را به عنوان بهترین بازی در این مجموعه معرفی کرد. یکی از تفاوت‌های این نسخه با دو نسخه قبلی، تمرکز بیشتر بر روی بخش شوتر بازی در مقایسه با بخش پلتفرمینگ بود. سازندگان بازی این امر را به بهترین شکل پیاده‌سازی کردند تا راچت و کلنک به عنوانی خاطره انگیز برای گیمرهای PS2 تبدیل شود.

Okami

اوکامی

استودیوی Clover کپکام عمر کوتاهی داشت. با این وجود در همین مدت کوتاه موفق به عرضه عناوین ماندگاری به دنیای ویدیوگیم شد. بازی اوکامی یکی از بهترین عناوین این استودیوست که گیمرها را در نقش یک آماتراسو (الهه خورشید) در فرم یک گرگ قرار می‌دهد که قصد دارد سرزمینش را از تاریکی برهاند. این بازی نزدیک‌ترین رقیب مجموعه افسانه زلدا برای گیمرهای پلی استیشن است و تجربه‌ای فانتزی و رویایی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

مهم‌ترین عامل قرار گرفتن Okami در لیست بهترین بازی های PS2 طراحی بصری جذاب آن است که بر اساس آثار هنری کلاسیک ژاپن انجام شده و هیچ عنوانی نتوانسته از حیث خلاقیت بصری نزدیک به آن عمل کند. علیرغم عدم موفقیت اولیه اوکامی بر روی PS2 شاهد عرضه نسخه‌های مختلفی از آن برای سایر پلتفرم‌ها بودیم تا گیمرهای نسل‌های مختلف قادر به تجربه این بازی شگفت‌انگیز کپکام باشند.

Jak And Daxter: The Precursor Legacy

بازی جک و دکستر

پس از موفقیت چشمگیری که ناتی داگ با کراش باندیکوت بر روی PS1 کسب کرد تصمیم گرفت برای نسل دوم از کنسول‌های سونی عنوانی تازه را روانه بازار کند. نتیجه این تلاش ناتی داگ بازی جک و دکستر بود که توانست با ادغام ژانر بسیار محبوب پلتفرمر با طراحی سه بعدی محیط‌های بازی به دستاوردی بزرگ بر روی کنسول جدید سونی برسد.

جک و دکستر به خوبی نشان‌دهنده وسواس کمپانی ناتی داگ در ساخت بازی‌های خود است وطراحی بسیار کم‌نقص و دقیقی دارد. همچنین شخصیت‌پردازی بسیار قوی نیز دیگر ویژگی‌های منحصربفرد این عنوان است که در ادامه در سایر بازی‌های ناتی داگ نیز انتقال یافت و در دی ان ای این استودیو قرار گرفت. Jak & Daxter یک بازی بسیار خلاقانه در زمان خود بود و علاقمندان بسیاری داشت. ناتی داگ بخش بزرگی از شهرت خود را مدیون این بازی است و گیمرهای پلی استیشن نیز همواره از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین بازی‌های کنسول پلی استیشن 2 یاد می‌کنند.

در گجت نیوز بخوانید: آموزش نحوه اجرای بازی های پلی استیشن ۲ در کامپیوتر

Beyond Good and Evil

بازی beyond good and evil

یکی دیگر از بهترین بازی های PS2 بازی Beyond Good and Evil است که در سال 2003 روانه بازار شد و در آن زمان نتوانست توجهات چندانی را به خود جلب کند. با این وجود با گذر زمان رفته رفته این عنوان توانست به یک بازی محبوب تبدیل شود؛ هرچند که فروش پایین آن، عرضه نسخه دوم را با ابهامات فراوانی روبرو کرد.

در این بازی شما در نقش جید قرار خواهید گرفت که سیاره‌اش تحت حمله DomZ قرار دارد. این موجودات بی‌رحم بیگانه هر تمدن و موجودی که سر راهشان قرار بگیرد را نابود یا اسیر می‌کنند. طراحی بازی بسیار از زمان خودش جلوتر بود و کیفیت بخش روایی بازی در کنار شخصیت‌پردازی جذاب کاراکترهای مختلف، آن را به عنوانی ستودنی تبدیل کردند که حتی پس از گذشت نزدیک به بیست سال هنوز هم می‌تواند عنوانی سرگرم‌کننده برای علاقمندان به بازی‌های ماجراجویی باشد.

Burnout 3: Takedown

بهترین بازی های PS2

دو نسخه اول از فرنچایز برن اوت استودیو Criterion هر دو بازی‌های فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رفتند. با این حال نسخه سوم این مجموعه بود که توانست به عنوان یکی از جذاب‌ترین بازی‌های مسابقه ای آرکید تاریخ ویدیوگیم تبدیل شود. بر خلاف نسخه‌های قبلی که در آن‌ها تصادف نکردن به عنوان یکی از اهداف اصلی برشمرده می‌شد، طراحان بازی در نسخه سوم تصادف و سرشاخ شدن اتومبیل‌ها با یکدیگر را به عنوان یکی از مهم‌ترین هدف‌ها قرار دادند.

خلاقیت در این بازی بیداد می‌کرد و گیمرها می‌توانستند در این بازی از هر روشی برای از میان برداشتن رقیبان و بردن مسابقه استفاده کنند. کوبیدن خودروهای حریف به دیوار، هدایت آن‌ها به سمت ترافیک و یا حتی پرش از سطوح مرتفع‌تر و فرود آمدن بر روی خودروی رقبا از جمله مواردی بودند که با جزئیات هرچه تمام‌تر در این بازی پیاده‌سازی شده بودند و می‌توانستید برای موفقیت در بازی از آن‌ها استفاده کنید.

Devil May Cry 3

دویل می کرای 3

وارد کردن ژانر هک اند اسلش به بازی‌های سه بعدی یکی از چالش‌های بزرگ بازی‌سازان در گذشته‌های نه چندان دور بود و کپکام یکی از نخستین کمپانی‌هایی بود که با عرضه یکی از عناوین کلاسیک پلی استیشن 2 توانست این کار را با موفقیت به انجام برساند. نخستین حضور دانته پسر اسپاردا بر روی کنسول‌های ویدیویی در ابتدا قرار بود نسخه‌ای از مجموعه رزیدنت اویل باشد. با این وجود سرانجام، دویل می کرای به مجموعه‌ای جداگانه تبدیل شد که با ترکیب گام پلی فوق‌العاده خود با مبارزات تن به تن نفس‌گیر با تمرکز بر روی انجام حرکات نمایشی و کمبوها توانست جایگاه ویژه‌ای در میان بازی‌های ویدیویی برای خود دست و پا کند.

دویل می کرای خیلی سریع توانست به یکی از موفق‌ترین فرنچایزهای دنیای بازی‌های ویدیویی تبدیل شود و دانته را در شمار خاطره‌انگیزترین شخصیت‌های تاریخ این صنعت قرار دهد. در میان نسخه‌های مختلف این بازی Devil May Cry 3 توانست یک عنوان انقلابی باشد و حد و مرزهای بازی‌های هک اند اسلش را در هم بشکند.

Ico

بازی ico

نخستین تجربه کارگردانی فومیتو اوئدا یک عنوان مسحورکننده و شگفت‌انگیز است که به راحتی در بین بهترین بازی های PS2 قرار می‌گیرد. اساس بازی Ico شباهت بسیاری به مجموعه Prince of Persia دارد و با ارائه ترکیبی متوازن از معما، پلتفرمینگ و مبارزات، یک تجربه اکشن ماجراجویی کامل به شمار می‌رود. در این بازی شخصیت اصلی مسئولیت حفاظت از یک اسیر به نام یوردا را بر عهده دارد که تعامل با او و کمک برای رد شدن از محیط‌های مختلف بازی شاکله اصلی گیم پلی را تشکیل می‌دهد. ممکن است در ظاهر یک بازی که هدف اصلی آن اسکورت کردن یک شخصیت باشد، در ظاهر چندان جذاب به نظر نرسد؛ اما مطمئن باشید Ico یکی از بهترین بازی‌های اوریجینالی است که کنسول پلی استیشن 2 به خود دیده است!

Final Fantasy 10

بهترین بازی های PS2

شهر زانارکند به طور ناگهانی مورد حمله Sin قرار گرفته و شخصیت اصلی بازی، Tidus وظیفه دارد دنیا را نجات دهد. Tidus بی‌خبر از همه جا باید به کمک دوستان فراوانی که در خلال داستان پیدا می‌کند، به مبارزه با Sin و نیروهای او بپردازد. با اینکه فاینال فانتزی 7 به هیچ عنوان تغییراتی رادیکالی در گیم پلی مجموعه ارائه نداد، اما توانست انقلابی در این مجموعه ایجاد کند و منبعی برای الهام بسیاری عناوین مشابه باشد.

این بازی برای نخستین بار امکان جستجو در محیط کاملا سه بعدی بازی را فراهم می‌کرد و کات‌سین‌هایی ریل‌تایم را با بهره‌گیری از مدل‌هایی سه بعدی و بسیار واقعی ارائه می‌داد.‌ علاوه بر این، صداگذاری کامل شخصیت‌ها نیز یکی دیگر از تغییرات فوق‌العاده این بازی بود که مورد توجه بسیاری واقع شد.

God of War

گاد آف وار

امروز که مجموعه گاد آف وار از ریشه تاریخی خود در اساطیر یونان به تمدن نورس و داستان‌های این قلمرو وارد شده است، ارزش نسخه اول این بازی بیش از پیش آشکار می‌شود. طراحی فوق‌العاده بازی گاد آف وار به حدی عالی بود که حتی امروز نیز می‌توان از تجربه نخستین آشنایی با کریتوس لذت برد. همه چیز در این بازی به بهترین شکل ممکن انجام شده بود و از طراحی دقیق جزئیات گرفته تا موزیک‌های شگفت‌انگیز بازی، طراحی باس فایت‌ها و حتی سطح خشونت آن، همگی از جمله المان‌هایی بودند که در کنار هم تجربه‌ای تکرارنشدنی را برای گیمرهای PS2 رقم زدند.

لذت کندن بال‌های دشمنان کوچکتر و فرو کردن شمشیرهای معروف Blades of Chaos کریتوس در قلب باس‌های غول‌پیکر و ترسناک بازی مواردی هستند که نسخه اول گاد آف وار را به یک بازی فراموش‌نشدنی برای گیمرهای نسل دوم کنسول‌های پلی استیشن تبدیل کردند.

Silent Hill 2

سایلنت هیل 2

علیرغم اینکه نسخه اول سایلنت هیل بر روی PS1 بازی بسیار خوبی به شمار می‌رفت، این نسخه دوم این مجموعه بود که توانست نام Silent Hill را به عنوان یکی از نام‌های بزرگ ژانر ترسناک و بقا بر سر زبان‌ها بیندازد. نسخه دوم به جای اینکه بار دیگر به سراغ شخصیت‌های نسخه اول برود، قهرمان جدیدی به نام جیمز را معرفی می‌کند که پس از دریافت نامه‌ای از همسرش، که سه سال پیش از شروع ماجرای بازی کشته شده بود، وارد شهر می‌شود.

همچنین بخوانید: بهترین بازی های ترسناک تاریخ که باید تجربه کنید

شخصیت کله هرمی (Pyramid Head) بدون شک یکی از به‌یاد‌ماندنی‌ترین هیولاهای بازی‌های ویدیویی است و سایلنت هیل کمپانی کونامی را یک سر و گردن بالاتر از سایر بازی‌های مشابه در ژانر Survival-Horror قرار می‌دهد. دلیل این تمایز سایلنت هیل از سایر عنوان‌های مشابه، تمرکز بیشتر آن بر روی ژانر بقا در مقایسه با کشت و کشتارهای خونین و بی‌رحمانه است و از این حیث، یکی از طلایه‌داران ژانر بازی‌های ترسناک بقا به شمار می‌رود.

Resident Evil 4

بازی رزیدنت اویل 4

پس از چندین سال تجربه مجموعه رزیدنت اویل با دوربین‌های ثابت و سیستم کنترل نه چندان جذاب، این فرنچایز نیاز به تغییری بزرگ داشت و کپکام در بهترین زمان ممکن این کار را انجام داد. نخستین اقدام در این راستا کنار گذاشتن زامبی‌ها و جایگزینی آن‌ها با Los Ganados بود که بسیار باهوش بوده و حتی می‌توانستند از از اسلحه هم استفاده کنند. همچنین دوربین سوم شخص و بالای شانه بازی نیز به این معنا بود که گیمرها می‌بایست بسیار درگیرانه‌تر در مبارزات حضور داشته باشند.

علاوه بر این، خشونت بسیار بالا و کات‌سین‌های فوق‌العاده بازی نیز از دیگر قابلیت‌های چشمگیر این نسخه از بازی به شمار می‌رفتند. تغییر رویه بازی Resident Evil 4 و ارائه گیم پلی اکشن‌تر باعث موفقیت در خور توجه این نسخه از بازی شد و منبع الهام عناوین بسیار دیگری قرار گرفت.

Shadow of the Colossus

بهترین بازی های PS2

بازی Shadow of the Colossus در خود چیزی دارد که تا تجربه نشود، نمی‌توان به طور دقیق آن را توصیف کرد! مبارزه با هیولاهای به شدت بزرگی که هریک داستان منحصربفرد خود را دارند، آن‌چنان زیبا در این بازی به تصویر کشیده شده‌اند که تا سال‌ها در ذهن گیمرها حک خواهند شد. همچنین محیط‌های وسیع و پهناور بازی و تم بی‌رنگ و روی آن که سکوتی مرگبار را رقم می‌زند، باعث می‌شود که جذابیت‌های بازی بیش از پیش نمایان شوند. علیرغم اینکه این بازی یکی از بهترین بازی های PS2 به شمار می‌رود، اما به دلیل قدرت فنی نسبتا پایین این کنسول در برخی صحنه‌ها شاهد لگ‌های گاه و بیگاه بودیم. به همین جهت اگر به دنبال تجربه‌ای مناسب‌تر از این بازی هستید، ریمسترهای PS3 یا PS4 بازی را امتحان کنید و از جزئیات گرافیکی برتر و روان‌تر شدن گیم پلی آن لذت ببرید.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

متال گیر سالید 3

پس از اینکه قهرمان نسخه دوم مجموعه متال گیر سالید، رایدن، نتوانست رضایت بسیاری از گیمرها را جلب کند، نسخه سوم این بازی با بازگشت مجدد اسنیک سعی کرد فرنچایز را به شکوه پیشین خود بازگرداند. همانند نسخه‌های پیشین از این مجموعه، متال گیر سالید 3 نیز بیشتر بر روی مخفی‌کاری متمرکز است تا اکشن. با این حال برخی موارد جدید و جذاب افزوده شده به گیم پلی، ارزشی مضاعف به این بازی می‌دهند.

به عنوان مثال در این نسخه از بازی می‌توانید اجازه دهید که باس‌های بازی از کهولت سن بمیرند! البته آنچه Snake Eater را به یک عنوان منحصربفرد در میان نسخه‌های مختلف این مجموعه تبدیل می‌کند، افزوده شدن المان‌های بقا به گیم پلی است. مثلا در این نسخه از بازی، گرسنگی اسنیک نیز فاکتوری تاثیرگذار در گیم پلی به شمار می‌رود و گیمرها می‌بایست همواره به نکات ریزی از این دست توجه داشته باشند. همچنین بهبود سیستم کنترل و مجموعه‌ای از موارد جدید که به این بازی اضافه شده‌اند نیز همگی از مواردی هستند که متال گیر سالید 3 را تبدیل به یکی از بهترین بازی های PS2 کرده‌اند.

Grand Theft Auto: San Andreas

بهترین بازی های PS2

از زمان معرفی نسخه سه بعدی GTA III، این مجموعه به سلطان بی‌بدیل بازی‌های جهان باز تبدیل شد. با این حال، نسخه سان آندریاس را باید موفق‌ترین و بهترین نسخه از این مجموعه دانست. تم دهه نودی بازی و شهر خیالی سان آندریاس که به عقیده بسیاری افراد با الهام از لوس آنجلس، سان فرانسیسکو و لاس وگاس طراحی شده است به بستری عالی برای روایت داستانی از پلیس‌های فاسد آمریکا و دسته‌های گنگ ریز و درشت در آن دوران تبدیل شدند.‌

سان آندریاس البته از حیث فنی هم یک دستاورد بسیار بزرگ برای سازندگانش به شمار می‌رفت و با نقشه‌ای بسیار پهناور و متنوع، بهره‌گیری بسیار هوشمندانه از گنگ‌های مختلف و قابلیت‌های آن‌ها و البته ویژگی‌های شخصی‌سازی فراوان سطح بازی‌های جهان باز را یک پله ارتقا داد. در اینکه GTA San Andreas یکی از بهترین بازی‌های پلی استیشن 2 است شکی وجود ندارد و فروش 17.33 میلیون نسخه‌ای آن بر روی این کنسول نیز به خوبی گویای همین امر است!

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.