تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
کد خبر : 68743

بعد از واردات خودرو، قیمت ماشین خارجی ها چقدر افت می‌کند؟

بعد از واردات خودرو، قیمت ماشین خارجی ها چقدر افت می‌کند؟

بعد از واردات خودرو، قیمت ماشین خارجی ها چقدر افت می‌کند؟آزادسازی واردات خودرو به کشور تقریبا قطعی شده است. اما در صورت واردات قیمت ماشین خارجی ها در ایران چقدر افت خواهد کرد؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن ..

بعد از واردات خودرو، قیمت ماشین خارجی ها چقدر افت می‌کند؟

آزادسازی واردات خودرو به کشور تقریبا قطعی شده است. اما در صورت واردات قیمت ماشین خارجی ها در ایران چقدر افت خواهد کرد؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد چنانچه واردات خودرو در لایحه بودجه به تصویب برسد احتمال این که شاهد این واردات باشیم زیاد است، اما در صورتی که در لایحه بودجه تصویب نشود و مجددا حذف بشود احتمال وقوع این اتفاق بسیار کم خواه بود و من بعید میدانم که که شاهد واردات باشیم.

دادفر در پاسخ به این سوال که آیا رفع ممنوعت واردات خودرو قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد، بیان کرد قطعا در صورت آزادسازی واردات،‌ خودروهای وارداتی کاهش قیمت را تجربه خواهند کرد،‌ اما این بدان معنی نیست که قیمت‌ها نصف خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد خودرو با ارز ۲۳ هزار تومانی وارد خواهد شد و تعرفه واردات نیز ۸۶ درصد است و مالیات بر عملکرد نیز اضافه شده است. اگر از عوارض و مالیات بر ارزش افزوده نیز صرف نظر کنیم، در نتیجه کاهش قیمت‌های خودروهای وارداتی چندان چشم‌گیر نخواهد بود و باعث تنظیم بازار نخواهد شد،‌ اما با این وجود تأثیرگذار خواهد بود و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت خودروهای وارداتی در بازار را کاهش خواهد داد.

دادفر افزود رفع ممنوعیت واردات خودرو در ضمن این که باعث کاهش قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد،‌ خودروهای چینی و همچنین محصولات داخلی را نیز با کاهش قیمت مواجه خواهد کرد.

مخالفان واردات خودرو در همه‌جا حضور دارند

دادفر در ادامه در پاسخ به این سوال که موانع واردات خودرو چه بوده است،‌ بیان کرد نکته اصلی این است که تمام مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که واردات یکی از اصلی‌ترین ارکان تنظیم بازار است،‌ اما نکته دیگر این است که چگونه‌ می‌خواهند در راستای اجرای این مهم گام بردارند. هم‌اکنون برخی از افراد مخالف سرسخت واردات خودرو هستند و به این موضوع واکنش منفی نشان می‌دهند. این افراد را می‌توان در جایگاه‌های مختلفی از جمله مجلس،‌ مجمع و صنایع خودروسازی پیدا کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه در پاسخ به این سؤال که از ممنوعیت واردات خودروهای خارجی بیشترین سود نصیب چه افرادی می‌شود،‌ عنوان کرد ممنوعیت واردات برای دلالان بیشترین سود را دارد،‌ زیرا خودروهای وارداتی ما با دلار ۶۰ هزار تومان روانه بازار می‌شوند و پس از آن‌ها بیشترین سود به چینی‌سازها می‌رسد، چرا که رقیبی ندارند و پس از آن‌ها نیز خودروسازان داخلی بیشترین سود را می‌برند، زیرا با عرضه قطره‌چکانی خودرو منجر به افزایش مستمر قیمت‌ها می‌شوند. این در شرایطی است که آن‌ها مدعی می‌شوند مخالفتی با ورود خودرو به کشور ندارند، اما در عمل شاهد چیز دیگری هستیم.

وی در ارتباط با این که خودروهای خارجی موجود در بازار به چه شکل با دلار ۶۰ هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شوند، اظهار کرد با یک بررسی ساده و تقسیم خودروهای خارجی موجود در بازار بر قیمت ارزی آن‌ها در خارج از کشور می‌توان متوجه این قضیه شد. خودرو سانتافه هم‌اکنون با قیمت ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در بازار تهران خرید و فروش می‌شود و اگر قیمت این اتومبیل را بر قیمت ارزی مدل ۲۰۲۲ آن در خارج از کشور تقسیم کنید پی خواهید برد که با دلار چند هزار تومانی خودروی مدل پایین را به مردم می‌فروشند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.