تاریخ انتشار: پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۴:۴۳

بزرگ ترین باور غلط مردم درمورد خودروهای برقی خودروهای برقی امروزه خیلی فراگیر شده‌اند، ولی به حدی نو هستند تا هنوز تصورات غلط زیادی درباره آن‌ها وجود داشته باشد؛ حالا بزرگ ترین باور اشتباه درمورد خودروهای الکتریکی چیست؟ اگرچه خودروهای برقی به طرز چشمگیری طی چند سال گذشته عمومیت پیدا کرده‌اند، اما همچنان از دید

بزرگ ترین باور غلط مردم درمورد خودروهای برقی

خودروهای برقی امروزه خیلی فراگیر شده‌اند، ولی به حدی نو هستند تا هنوز تصورات غلط زیادی درباره آن‌ها وجود داشته باشد؛ حالا بزرگ ترین باور اشتباه درمورد خودروهای الکتریکی چیست؟

اگرچه خودروهای برقی به طرز چشمگیری طی چند سال گذشته عمومیت پیدا کرده‌اند، اما همچنان از دید عموم نسبتاً نو به نظر می‌آیند و از این رو همچنان تصورات غلطی نسبت به آن‌ها، چه مثبت و چه منفی وجود دارد. همواره عده‌ای خودروهای الکتریکی را آینده روشن اجتناب‌ناپذیر صنعت خودرو می‌دانند و برخی جریان آن‌ها را صرفاً یکی دیگر از جریان‌های غیر قابل اطمینان بی‌شماری می‌دانند که به سرعت محو می‌شوند. متاسفانه عده بسیاری خود در این باره تحقیق نمی‌کنند و در نتیجه در دام اطلاعات بی‌پایه و اساس می‌افتند.

اطلاعات کذب خصوصاً زمانی زیان‌آور می‌شوند که فردی با اتکا به آن‌ها اقدام به خرید محصولی مثل یک خودروی برقی گران‌قیمت می‌کند. در اکثر موارد مردم با نیت مثبتی درباره ویژگی‌های خودروهای برقی صحبت می‌کنند و این‌طور نیست که همه‌جا را شایعه‌های منفی درمورد این خودروها فرا گرفته باشد. با این حال، اتومبیل‌های الکتریکی مدت زیادی نیست که سر و صدا به پا کرده‌اند و به همین دلیل، اکثر مردم هنوز اطلاعات کافی یا درستی نسبت به آن‌ها ندارند.

نگهداری خودروهای برقی لزوماً کم‌هزینه‌تر نیست

باور غلط بزرگی وجود دارد مبنی بر اینکه نگهداری خودروهای الکتریکی به صورت کلی کم‌هزینه‌تر از خودروهای بنزین‌سوز مرسوم است. تا حدودی می‌توان این را درست دانست. با وجود این، هرچند نگهداری خودروهای برقی هزینه کمتری دارد، اما تعمیرات آن‌ها در صورت خرابی در مقایسه با خودروهای بنزینی پرخرج‌تر است.

اکثر مردم معتقدند که به خاطر وجود قطعات متحرک کمتر و عدم نیاز به کارهایی نظیر تعویض روغن، هزینه کلی نگهداری خودروهای الکتریکی پایین‌تر است. این شاید روی کاغذ درست به نظر بیاید، ولی اگر کمی نگاهی دقیق‌تری باشیم به حقیقت این موضوع پی می‌بریم.

در خصوص تعمیرات اتومبیل‌های برقی باید به این نکته توجه داشت که اکثر مراکز خدمات همچنان با این فرایند ناآشنا هستند. به همین خاطر، حتی تعمیرات ساده نسبت به حد معمول زمان بیشتری می‌برند و خیلی از مکانیک‌ها هم به صورت ساعتی دستمزد می‌گیرند. با توجه به تحقیقات We Predict هزینه سرویس و تعمیر یک خودروی الکتریکی حدود 2.3 برابر بیشتر از یک خودروی درون‌سوز است. به طور دقیق‌تر، میانگین هزینه‌های یک خودروی الکتریکی به 306 دلار می‌رسید ولی یک خودروی درون‌سوز فقط 189 دلار هزینه داشت.

این نکته لازم به ذکر است که جدا از طولانی‌تر بودن تعمیر خودروهای برقی، خود خدمات هم 1.3 برابر هزینه بیشتری برای این خودروها دارند. دلایل برای خرید اتومبیل‌های الکتریکی فراوان است، ولی کم‌هزینه‌تر بودن تعمیرات آن‌ها حداقل در حال حاضر باور غلطی به حساب می‌آید. در این گزارش اشاره شده است که با کاهش هزینه دستمزد نیروی کار، شکاف بین خودروهای الکتریکی و بنزین‌سوز هم کمتر می‌شود.

هزینه تعمیرات یک موضوع و اصل هزینه خودروهای برقی موضوع دیگری است؛ خصوصاً وقتی این یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که مردم خرید خودروهای برقی را ترجیح می‌دهند. نکته‌ای که باید مد نظر قرار داد این است که خریداران این خودروها فقط در زمینه هزینه بنزین صرفه‌جویی می‌کنند و در واقع به صورت میانگین خودروهای برقی گران‌تر از خودروهای بنزین‌سوز به حساب می‌آیند.

همچنین بخوانید:باتری خودروهای برقی بعد از خراب یا تمام شدن چرخه شارژ، به این سرنوشت دچار می‌شوندمقاله اصلی

خروج از نسخه موبایل