تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۶:۴۷
کد خبر : 583226

بزرگترین معایب اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

بزرگترین معایب اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

بزرگترین معایب اینترنت ماهواره‌ای استارلینک صحبت‌های زیادی راجع به مزیت‌های اینترنت ماهواره‌ای Starlink و پوشش گسترده آن می‌شود، اما آیا از معایب استارلینک خبر دارید؟ در سال 2019 میلادی بود که اولین گروه از ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد و از آن زمان تاکنون در سی و دو کشور دنیا اینترنت

بزرگترین معایب اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

صحبت‌های زیادی راجع به مزیت‌های اینترنت ماهواره‌ای Starlink و پوشش گسترده آن می‌شود، اما آیا از معایب استارلینک خبر دارید؟

در سال 2019 میلادی بود که اولین گروه از ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد و از آن زمان تاکنون در سی و دو کشور دنیا اینترنت را پوشش می‌دهد. همانطور که پایگاه خبری اسپیس نیوز اعلام کرد، این شرکت برای اینکه بتواند به هدف خود در ارائه پوشش اینترنتی به تمام نقاط کره زمین دست یابد، قصد دارد بیش از سی هزار ماهواره را به مدار زمین پرتاب کند.

در حال حاضر در مقایسه با دیگر شرکت‌هایی که اینترنت ماهواره‌ای ارائه می‌دهند، استارلینک دارای اینترنت پرسرعتی است. با این حال با وجود تبلیغات زیاد، سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیز دارای معایبی بوده که اگر در آینده قصد دارید از اینترنت آن بهره ببرید باید از این معایب مطلع باشید.

همچنین بخوانید:

نسل دوم ماهواره‌ های استارلینک توسط ایلان ماسک معرفی شد

بسیاری از این معایب استارلینک صرفاً مختص به این شرکت نبوده و بیشتر به محدودیت‌هایی مربوط می‌شود که ذاتاً تمام ارائه‌دهندگان اینترنت ماهواره‌ای دیگر نیز از این معایب برخوردار هستند، دیگر معایب نیز بیشتر به خاطر این است که استارلینک یک فناوری جدید بوده و هنوز جای پیشرفت بسیار زیادی دارد. این معایبی که در ادامه از آنها خواهیم گفت، شاید در طول زمان و با پیشرفت استارلینک تغییر کند و برطرف شود، اما با این اوصاف تا انتهای این مطلب همراه گجت نیوز باشید تا پنج معایب استارلینک که فعلاً وجود دارند را برایتان شرح دهیم.

معایب اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

پوشش اینترنتی همچنان ناقص است

اگرچه استارلینک در وب‌سایت خود نشان می‌دهد که در اکثر مناطق ایالات متحده آمریکا در دسترس است، اما هنوز مناطق زیادی وجود دارد که به دلیل کمبود ظرفیت غیرقابل دسترسی هستند. علاوه بر ایالات متحده آمریکا، بسیاری از کشورهای دیگر نیز وجود دارند که استارلینک تا سال آینده یا حتی مدتی بیشتر از آن در دسترس نخواهد بود. این کشورها شامل کانادا، اکثر منطقه اسکاندیناوی، کل قاره آسیا و خاورمیانه، قاره آمریکای جنوبی، قاره آفریقا و دیگر مناطق می‌شود. با این حال، استارلینک برنامه دارد که در تمام مناطق گفته‌شده اینترنت ارائه دهد، اما جامع عمل پوشاندن بر همچین برنامه‌ای مدت زمان زیادی وقت می‌خواهد.

این یکی از معایب استارلینک بوده که آنچنان نقطه ضعف وحشتناکی به شمار نمی‌رود، زیرا با گذشت زمان برطرف شده و شرکت اسپیس ایکس با ادامه پرتاب ماهواره‌های بیشتر به مدار زمین و دریافت مجوزهای قانونی در سایر کشورها می‌تواند در آینده در اکثر نقاط سیاره زمین اینترنت ماهواره‌ای ارائه دهد.

طبق اعلامیه سایت استارلینک، بسیاری از کشورهای یادشده تا پایان سال 2023 میلادی به اینترنت ماهواره‌ای این شرکت دسترسی پیدا خواهند کرد و با افزایش تعداد ماهواره‌های موجود در مدار زمین، حتی مناطق روستایی که قبلاً دسترسی به اینترنت نداشتند یا اینترنت ضعیفی داشتند نیز پوشش اینترنتی خواهند داشت.

الزامی بودن خود نصبی

معایب استارلینک

پایانه‌ها و روترهای خانگی استارلینک به صورت خودکار نصب می‌شوند، که احتمالاً باعث می‌شود استفاده‌کننده استارلینک هزینه نصب پرداخت نکند؛ با این حال، این رویه ممکن برای کسانی که هیچ تجربه و تخصصی در همچین پروژه‌هایی ندارند باعث ایجاد مشکل شود.

فرآیند خود نصبی پایانه‌ها احتمالاً ممکن است خطرناک باشد، زیرا اکثراً باید آن را در پشت‌بام خانه قرار دهند تا نصب شود. اگر استفاده‌کننده استارلینک فاقد دانش فنی باشد، انجام این فرآیند می‌تواند خیلی کار سختی برایش شود و در نهایت باید یک متخصص را استخدام کند تا این کارها را برای وی انجام دهد.

اینکه این مورد برای همه جزء معایب استارلینک به شمار می‌آید یا خیر به خود شخص بستگی دارد؛ ممکن است شخص خریدار استارلینک از تجربه و تخصص خوبی در این زمینه‌ها برخوردار بوده و خیلی راحت اقدام به نصب پایانه کند. اما برای آن دسته از کسانی که نمی‌توانند این کار را انجام دهند و در بین آشنایانشان نیز همچین شخصی را ندارند، خرید اینترنت ماهواره‌ای از شرکت‌های دیگر گزینه مناسب‌تری برای آنها است، زیرا اکثر این شرکت‌ها یک متخصص فنی نیز برای نصب سخت‌افزارها ارسال می‌کنند.

اینترنت‌های کابلی بهتر هستند

با وجود اینکه شرکت استارلینک یکی از سریعترین ارائه دهندگان اینترنت ماهواره‌ای است، اما با این حال نمی‌تواند با اینترنت کابلی رقابت کند. طبق توضیحاتی که توسط متخصصان در این زمینه ارائه شده است، اگر خواهان اینترنت پرسرعت هستید، در مجموع اینترنت کابلی سرعت بیشتری نسبت به اینترنت ماهواره‌ای دارد. اینترنت ماهواره‌ای طبف گسترده‌ای از مناطق را به اینترنت متصل می‌کند اما در این جهت سرعت اینترنت قربانی شده و کاهش می‌یابد که یکی از اصلی‌ترین معایب استارلینک به شمار می‌رود.

طبق گزارش‌ها، استارلینک می‌تواند اینترنتی باسرعت 50 تا 250 مگابایت فراهم کند که هزینه اشتراک به مبلغ 99 دلار در ماه به علاوه 499 دلار هزینه کیت نصب دارد. این سرعت در مقایسه یا اینترنت کابلی کمی کمتر بوده اما در مقایسه با اینترنت فیبر نوری خیلی کمتر است.

استارلینک همچنین یک بسته اشتراک پریمیوم نیز دارد که با هزینه 500 دلار در ماه و 2500 دلار کیت نصب، برای خریدار اینترنتی با سرعت 150 تا 500 مگابایت فراهم می‌کند. با این حال، همچین هزینه‌ای برای یک شخص و اینترنت خانگی اصلاً معقول نیست و این بسته بیشتر برای مشاغل و ادارات هدف‌گذاری شده است.

همچنین بخوانید:

اینترنت ماهواره ای استارلینک به زودی جیبی می‌شود

موانع می‌تواند باعث ایجاد مشکل در اتصال شود

معایب استارلینک

یکی از معایب استارلینک که در کل معایب اینترنت‌های ماهواره‌ای به شمار می‌رود و می‌تواند مشکل‌ساز شود، وجود موانع است. این موانع می‌تواند هرچیزی باشند که سیگنال دریافتی از ماهواره‌ها را قطع می‌کنند. پایانه‌ها باید در قسمت‌هایی از ساختمان نصب شوند که فضای باز دارند و هیچ چیزی بالای آنها وجود نداشته باشد، در غیر این صورت در معرض یک سری موانع قرار می‌گیرند که باعث قطعی در اتصال اینترنت می‌شوند؛ در نتیجه کسانی که در مناطق پرجمعیت یا جنگلی زندگی می‌کنند، دشواری‌های زیادی را باید تحمل کنند.

اما برعکس اینترنت‌های ماهوراه‌ای، اینترنت کابلی برای اتصال اصلاً به فضای باز نیاز ندارد و چنین مشکلاتی را برای کاربر ایجاد نمی‌کند؛ اگرچه چنین وضعیتی باعث می‌شود که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک گزینه ایده آلی برای مناطق روستایی باشد.

در شهرها به خوبی کار نمی‌کند

اگر در شهرهای بزرگ و پرجمعیت از اینترنت ماهواره‌ای استفاده کنید، متوجه خواهید شد که سرعت کم می‌شود؛ به این دلیل که تمام افراد آن شهر که از همان سرویس ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای استفاده می‌کنند، پهنای باند ماهواره‌هایی که از روی آنها عبور می‌کنند را به اشتراک می‌گذارند و از آنجایی که افراد زیادی در شهرها از یک ارائه‌دهنده استفاده می‌کنند، در نتیجه این امر بر سرعت اینترنت تأثیر می‌گذارد. در مناطق روستایی یا حومه شهر، که اینترنت ماهواره‌ای می تواند بسیار کارآمدتر باشد، این مسئله چندان مشکل ساز نخواهد بود.

در این مطلب سعی کردیم تا از معایب استارلینک برایتان بگوییم اما باید این نکته را به یاد داشته باشید که هر نوع ارائه‌دهنده اینترنت دارای معایب مختص به خود است و هیچ ارائه‌دهنده اینترنت بی‌نقصی نداریم؛ شما فقط باید این مسئله را در نظر بگیرید که کدام یک برایتان مفیدتر خواهد بود.

در مورد استارلینک، همانطور که در مطلب نیز به آن اشاره شد، برای کسانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، گزینه خوبی است، به خصوص زمانی که ماهواره‌های بیشتری اضافه شود. راجع به هزینه استارلینک، در مقایسه با دیگر ارائه‌دهندگان اینترنت ماهواره‌ای از قیمت خوبی برخوردار است و با نصب خودکاری که دارد می‌تواند هزینه‌های خریدار را کاهش دهد.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.