تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
کد خبر : 47113

بزرگترین دغدغه کشور بحث سلامت روان است

بزرگترین دغدغه کشور بحث سلامت روان است

  رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: برای سلامت روان باید شناسنامه سلامت روان صادر کنیم تا کسانی که نیاز به مشاوره دارند آنها را در الویت کاری قرار گیرند. به گزارش خبرنگار اجتماعی – سلامت کافه دانش، نشست خبری به مناسبت نهم اردیبهشت ماه – سالروز تاسیس سازمان نظام روان‌ شناسی و مشاوره کشور، صبح …

 

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: برای سلامت روان باید شناسنامه سلامت روان صادر کنیم تا کسانی که نیاز به مشاوره دارند آنها را در الویت کاری قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی – سلامت کافه دانش، نشست خبری به مناسبت نهم اردیبهشت ماه – سالروز تاسیس سازمان نظام روان‌ شناسی و مشاوره کشور، صبح امروز روز سه شنبه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰،  با حضور دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان، معاونین سازمان و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات سازمان نظام روان‌ شناسی و مشاوره برگزار شد.

دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان‌ شناسی و مشاوره

دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان‌ شناسی و مشاوره، در ابتدای این نشست خبری گفت: امروزه در دانشگاه ها بحث روانشناسی و مشاوره اهمیت پیدا کرده و این رشته با ۳۰۰ هزار دانشجو رقیب رشته های پزشکی شده است.

وی با بیان اینکه جایگاه روانشناسی در نظام سلامت اهمیت بالایی پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: صف های طولانی متقاضیان برای این رشته مهر تایید این امر است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور خاطرنشان کرد: بزرگترین دغدغه کشور بحث سلامت روان است و از بعدی دیگر این جلسه سلامت روان در دوران کرونا و برنامه هفتم توسعه از اهمیت چندانی دارا  است.

دکتر حاتمی، تصریح کرد: کمیسیون آموزش و بهداشت باید به این مسئله اهمیت داده و بر حسب صحبت ها و پیشنهادهای ما و نیاز جامعه اقدام کند و در کنار رئیس جمهور، استاندار و وزار یک روانشناس نیز باشد، آنها گاه تصمیماتی می گیرند که نیاز یک روانشناس در کنارشان احساس می شود زیرا گفتن یک کلمه بالا و پایین ممکن است روان مردم را به هم بریزد.

وی افزود: کرونا دشمنی شناخته شده نیست و در روانشناسی فوبیا نام دارد و در مواجهه با آن ترس غیرمنطقی از خود بروز می دهند تلاش کردیم این ترس کمتر شود که در اردیبهشت ماه این ترس غیرمنطقی فروکش کرد. البته  از نظر روانشناسی تایید می کنیم که اگر دشمنی باشد ترس هم وجود دارد و در ادامه همراه و همکار با ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدامات زیادی را انجام دادیم.

رئیس سازمان نظام روان‌ شناسی و مشاوره، به تعرفه های روانشناسی اشاره کرد و گفت: در سال های ۹۸ ، ۹۹ و ۱۴۰۰ اعلام کردیم که بحث تعرفه ها ساماندهی شود اما تاکنون تعرفه ها اعلام نشده و حقوق مردم در حال ضایع شدن است. بعضا برخی تعرفه های بالایی از مراجعه کنندگان می گیرند. برای مثال فردی می گفت ۷۵۰ هزار تومان برای ۴۵ دقیقه داده است. در حالی که سال ۹۹ ، مبلغ ۱۰۸ هزار تومان برای کارشناسی ارشد و ۱۵۶ هزار تومان برای دکتری است که گاه بیشتر می گیرند.

دکتر حاتمی، با اشاره به بحث حمایت های بیمه های پایه و خدمات اجتماعی تاکید کرد و گفت: در دوران کرونا مردم نیاز به خدمات روانشناسی و مشاوره دارند اما به خاطر هزینه های بالا مردم نمی توانند استفاده کنند و بیمه ها باید کمک کنند.

وی با اشاره به ارائه پروانه و مجوز گفت: با اقدامات ما از طریق مجلس و هیئت دولت ، سازمان بهزیستی متقاعد شد که افراد فعال در این حوزه، پروانه سازمان نظام روانشناسی را برای تاسیس مرکز داشته باشند.

رئیس سازمان نظام روان‌ شناسی و مشاوره، با اشاره به همکاری با حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: ما در این زمینه کمیسیون مشاوره اسلامی را برای همکاری با حوزه های علمیه مطرح کردیم. آنها رشته هایی را تاسیس کرده و از شورای انقلاب فرهنگی مجوز داشتند. در این رابطه کمیسیون مشاوره اسلامی مبتنی بر فرهنگ دینی در نظر دارد سطح ۳ و ۴ حوزه را به عنوان مقطع حساب کند. در حال حاضر ۱۵۰ روحانی از ما مجوز دریافت کرده اند.

دکترحاتمی٬ با اشاره به اینکه روانشناسی باید بومی سازی شود، اظهار داشت: ما روانشناسی را به رسمیت نمی شناسیم مگر در چهارچوب فرهنگ خودمان باشد. این رشته باید با فرهنگ بومی ما عجین شود. در همین رابطه سازمان تاکنون به ۶ هزار نفر که دارای اخلاق و مطابق فرهنگ بومی جامعه رفتار می کنند پروانه داده است.

وی در بخش دیگری افزود: با تلاش های سازمان و نامه به دکتر نمکی درخواست کردیم روان‌شناسان و مشاوران نیز واکسیناسیون شوند. فرد دارای اختلالات روانی سیستم ایمنی پایین دارد و امکان ابتلا به کرونا را دارد. به همین دلیل مشاوران و روان‌شناسان در ارتباط با این افراد ممکن است در معرض ابتلا به کرونا قرار گیرند .

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور٬ درباره سلامت روان در دوران کرونا و پساکرونا  نیز گفت:  سلامت روان مردم دغدغه اصلی ماست و در این باره احساس خطر می کنیم زیرا درحال حاضر تمرکز بر درمان است و بحث سلامت روان در حاشیه قرار گرفته است.

دکتر حاتمی، با بیان اینکه نگاه باید از درمان محور به سلامت محور تغییر کند، گفت: برای سلامت روان باید شناسنامه سلامت روان صادر کنیم تا کسانی که نیاز به مشاوره دارند آنها را در الویت کاری قرار گیرند.

وی در ادامه گفت: از آنجایی که در شرایط بحران هستیم و مردم در فشار اقتصادی، از دست دادن شغل، از دست دادن عزیزان، مشکلات درون خانوادگی و… هستند قطعا سلامت روان آنها خدشه دار می‌شود بنابراین دومین پیشنهاد ما به ستاد ملی این بود که غربالگری ملی در حوزه سلامت روان انجام شود و این کار توسط کمیته امداد، سازمان بهزیستی، وزارتخانه ها و…  انجام شود و ما هم به عنوان سازمان بر انجام این برنامه ملی نظارت کنیم تا برای کردم شناسنامه سلامت روان صادر شود.

رئیس سازمان نظام روان‌ شناسی و مشاوره، بیان داشت: از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌خواهیم حرف های ما را بشنود و براساس نیازی که جامعه دارد اقدامات لازم را انجام دهند چرا که بالاخره آنها نماینده مردم هستند.

وی افزود: من معتقدم رئیس جمهور، وزاء، استانداران و تمامی مسولین باید درکنار خود روانشناس داشته باشند چون به وضوح به چشم می‌آید که مسئولین به دلیل نداشتن یک روانشناس و مشاوره تصمیماتی اتخاذ میکنن که درست نیست و با حرف هایشان مردم را عصبی می‌کنند پس لازم است که در کنار همه آنها یک مشاور باشد طریقه حرف زدن درست با مردم را یاد بدهد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: در ماده ۱۰۲ برنامه ششم توسعه مصوب شده تا مردم باید از بیمه های پایه و تکمیلی برای خدمات روانشناسی استفاده کنند و در این ماده به صورت اختصاصی نام سازمان آورده شده است. از دکتر لاریجانی خواستیم این ماده اجرایی شود و از بایگانی بیرون بیاید پیرو آن با بیمه های وزارت کار جلساتی برگزار کردیم اما گفتند چون نرخ خدمات روانشاسی بالاست، دولت باید سوبسید بدهد  به همین دلیل با آقای جهانگیری و واعظی صحبت کردیم و و آنها گفتند مجلس باید ردیف بودجه اختصاص دهد تا بتوانیم این کار را انجام دهیم،

دکتر محاتمی، بیان داشت: همین موضوع را به دکتر لاریجانی گفتیم و دستور دادند کارگروهی شکل بگیرد تا این ماده اجرایی شود اما این کار انجام نشد و دوره آقای قالیباف شروع شد و با ایشان هم مذاکراتی انجام دادیم تاکنون اما نتیجه نرسیده است و چند روز پیش بود آقای نوبخت گفتند جلسه ای داشته باشیم تا درمورد این مسئله تصمیم گیری شود.

رئیس سازمان نظام روان‌ شناسی و مشاوره، در پایان سخنان خود گفت: ۹ اردیبهشت ماه سالگرد تاسیس سازمان نظام روانشناسی است و ما می‌خواهیم این روز در تقویم ثبت شود امیدواریم  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کند تا این روز در تقویم به نام روز روانشناس و مشاوره ثبت شود.

گفتنی است٬ نهم اردیبهشت، سالروز تاسیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران است و این روز از طرف سازمان ملل متحد٬ به عنوان روز روان شناس در سراسر دنیا شناخته می شود.

خبرنگار: کوروش جم

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.