تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
کد خبر : 68388

بریتانیا نقشه پناهگاه‌های امن در برابر بمب اتم را منتشر کرد؛ جنگ هسته‌ای در راه است؟

بریتانیا نقشه پناهگاه‌های امن در برابر بمب اتم را منتشر کرد؛ جنگ هسته‌ای در راه است؟

بریتانیا نقشه پناهگاه‌های امن در برابر بمب اتم را منتشر کرد؛ جنگ هسته‌ای در راه است؟در پی تهدیدهای هسته ای روسیه، بریتانیا نقشه پناهگاه‌های امن در برابر بمب اتم را منتشر کرد. آیا جنگ هسته‌ای در راه اس..

بریتانیا نقشه پناهگاه‌های امن در برابر بمب اتم را منتشر کرد؛ جنگ هسته‌ای در راه است؟

در پی تهدیدهای هسته ای روسیه، بریتانیا نقشه پناهگاه‌های امن در برابر بمب اتم را منتشر کرد. آیا جنگ هسته‌ای در راه است؟

تا چند هفته پیش تصور جنگ هسته‌ای هم ایده‌ای خنده دار و نا ممکن به نظر می‌رسید، اما با حمله ناگهانی روسیه به اوکراین، تمام معادلات به هم ریخته است و تمام گزینه‌های جنگی محتمل به شمار می‌رود.

بعد از حمله روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور به اعضای اتحادیه اروپا و جوامع غربی هشدار داد که در صورت دخالت، عواقب بی سابقه و شدیدی در انتظارشان خواهد بود.

این صحبت‌ها به شکل غیر قابل انکاری اشاره به قدرتمندترین سلاح ساخته بشر یعنی بمب اتم و آغاز جنگ هسته‌ای داشت و به شدت تنش بین غرب و روسیه را افزایش داد.

بدون شک با شروع جنگ هسته‌ای هیچکس عاقبت خوشی نخواهد داشت و بازی باخت – باخت آغاز خواهد شد. اما به لطف شبکه گسترده پناهگاه‌های اتمی بریتانیا که مربوط به زمان جنگ سرد می‌شود، ممکن است عده‌ای در آن کشور بتوانند از این فاجعه احتمالی جان سالم به در ببرند.

جنگ هسته‌ای

همانطور که احتمالا مطلع هستید، همزمان با اوج‌گیری جنگ سرد که بین شرق و غرب جریان داشت، دولت بریتانیا تصمیم به ساخت شبکه‌ای از پناهگاه‌های اتمی در سرتاسر بریتانیا گرفت تا با آغاز جنگ هسته‌ای غافلگیر نشود.

صدها پناهگاه بتنی در نقاط مختلف کشور ساخته شد که با تجهیزات ارتباطی و آذوقه پر شده بود. طراحی این پناهگاه‌ها به گونه‌ای نبود که بتواند به کل جمعیت بریتانیا پناه بدهد؛ چراکه این امر کاملا محال است.

هدف اصلی از ساخت این پناهگاه‌ها، حفظ فعالیت دولت بعد از جنگ هسته‌ای و ارتباط با سایر پناهگاه‌ها جهت برنامه‌ریزی برای جبران خسارات بوده است.

بعد از اینکه تنش بین ابر قدرت‌های جهان فروکش کرد، پروژه پناهگاه‌ها به روز مبادا سپرده شدند و بسیاری از این نقاط امن تخریب شدند. خبر خوب این است که طبق تحقیقات انجام شده، هنوز ۲۵۸ پناهگاه اتمی در سراسر بریتانیا باقی مانده است.

هم اکنون در شهر لندن حدود ۴۶ پناهگاه قرار دارد و سایر شهرهای مهم مانند منچستر و بیرمنگام هم میزبان تعداد قابل قبولی از این پناهگاه‌ها هستند.

در کشور ولز هم ۱۲ پناهگاه وجود دارد که بیشتر در شمال و جنوب این کشور قرار دارند. نکته عجیب این است که در بخش‌های مرکزی ولز هیچ پناهگاهی وجود ندارد.

در عین حال کشور اسکاتلند شامل ۲۳ پناهگاه می‌شود که بیشتر آن‌ها در اطراف دو شهر گلاسکو و ادینبورگ متمرکز شده است. ساکنان ایرلند شمالی هم باید ۴ منطقه امن را با یکدیگر شریک شوند.

منبعDailystarمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.