تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر : 17302

برگزاری روز فردوسی به صورت مجازی

برگزاری روز فردوسی به صورت مجازی

برگزاری روز فردوسی به صورت مجازی نخستین جشنواره اینترنتی شاهنامه‌پژوهی همزمان با روز بزرگداشت فردوسی به صورت مجازی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه زمان دارند تا آثار خود را ارسال کنند. – اخبار فرهنگی – محمدرضا حقدوست، مدیرمسئول باشگاه ملی جوانان پژوهشگر و مدیرآموزش و آفرینش پژوهشکده ادبیات اسراء، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از برگزاری نخستین دوره جشنواره سراسری اینترنتی شاهنامه‌پژوهی خبر داد و گفت: فردوسی و اثر جاودان او؛ شاهنامه عناصری ناگسستنی از میراث گرانقدر ایران و ارمغان فرهنگ و هنر و ادبیات ایرانی اسلامی هستند. فردوسی با بهره‌گیری از تاریخ باستانی ایران، و آمیزش هنرمندانه و زیرکانه اسطوره‌های زرتشتی با ادبیات ایرانی اسلامی، اساطیری را جلوه‌گر می‌کند که آیینه روزگار ما هستند و گویی اساطیر شاهنامه در جامعه امروز زنده‌اند و کنار ما هستند. شاهنامه خود را با هر عنصری منطبق می‌کند و همواره هشدار می‌دهد، ملتی که تاریخ نخواند باید تمام تاریخ را تجربه کند.
وی با بیان اینکه شاهنامه فردوسی، نقش قابل ملاحظه‌ای در هنرهای نمایشی ایران دا..

برگزاری روز فردوسی به صورت مجازی

نخستین جشنواره اینترنتی شاهنامه‌پژوهی همزمان با روز بزرگداشت فردوسی به صورت مجازی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه زمان دارند تا آثار خود را ارسال کنند.

برگزاری روز فردوسی به صورت مجازی – اخبار فرهنگی –

محمدرضا حقدوست، مدیرمسئول باشگاه ملی جوانان پژوهشگر و مدیرآموزش و آفرینش پژوهشکده ادبیات اسراء، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از برگزاری نخستین دوره جشنواره سراسری اینترنتی شاهنامه‌پژوهی خبر داد و گفت: فردوسی و اثر جاودان او؛ شاهنامه عناصری ناگسستنی از میراث گرانقدر ایران و ارمغان فرهنگ و هنر و ادبیات ایرانی اسلامی هستند. فردوسی با بهره‌گیری از تاریخ باستانی ایران، و آمیزش هنرمندانه و زیرکانه اسطوره‌های زرتشتی با ادبیات ایرانی اسلامی، اساطیری را جلوه‌گر می‌کند که آیینه روزگار ما هستند و گویی اساطیر شاهنامه در جامعه امروز زنده‌اند و کنار ما هستند. شاهنامه خود را با هر عنصری منطبق می‌کند و همواره هشدار می‌دهد، ملتی که تاریخ نخواند باید تمام تاریخ را تجربه کند.

وی با بیان اینکه شاهنامه فردوسی، نقش قابل ملاحظه‌ای در هنرهای نمایشی ایران دارد، افزود: خاستگاه اصلی تئاتر را می‌توان یونان باستان دانست که تراژدی از ریشه تراگوئیدیا در زبان یونانی به معنای شعر حزن‌انگیز آغاز شد اما این سرگذشت در ایران جنبه دیگری دارد. تاریخچه نمایش ایران فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است؛ پیدایش و گسترش نقالی، شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی شاهنامه و آثاری در سبک مونولوگ و مونوپلی‌لوگ و حتی نمایش‌ها و پرفورمنس‌هایی با محوریت شاهنامه در عصر حاضر می‌تواند مُهر تأییدی بر تأثیر مثبت شاهنامه و تعالیم فردوسی بر هنر نمایشی ایران بزند.

حقدوست از برگزاری نخستین جشنواره سراسری اینترنتی شاهنامه‌پژوهی خبر داد و اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس مهلک کوید-۱۹، امکان برگزاری آیین بزرگداشتی در خور و شایسته فردوسی بزرگ مانند سال‌های پیشین وجود ندارد؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با همکاری و مشارکت مادی و معنوی چندین نهاد مربوطه در حوزه پژوهش، هنر و ادبیات از جمله سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران(فرهنگسرای خانواده)، پژوهشکده ادبیات اسراء، باشگاه ملی جوانان پژوهشگر، خانه موزه دکتر معین، پژوهش‌سرای آفرینش (منطقه ۴)، بنیاد فردوسی و گروه نمایشی «در آغوش سیمرغ » نخستین جشنواره سراسری اینترنتی شاهنامه‌پژوهی در شاخه هنرهای نمایشی را برگزار کنیم.

کتاب و ادبیات ,

به گفته وی؛ این جشنواره به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار می‌شود و علاقه‌مندان در کد رشته‌های «شاهنامه‌خوانی»،«نقالی»، «قصه‌گویی شاهنامه»، «مونولوگ» و «مونوپلی‌لوگ» می‌توانند ویدیوی خود را به مدت سه الی پنج دقیقه ضبط کرده و برای سامانه روابط عمومی باشگاه ارسال کنند تا توسط گروه داوران جشنواره شاهنامه‌پژوهی، که اعضای هیئت علمی و کارشناسان هنری پژوهشکده اسراء هستند، مورد داوری قرار گیرند. مهلت ارسال آثار تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۹ است و اسامی برگزیدگان جشنواره در روز ۲۵ اردیبهشت همزمان با سالروز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان پارسی، که به صورت مجازی برگزار می‌شود، با پوشش زنده در تهران و مشهد و با حضور پیشکسوتان و هنرمندان برگزار اعلام می‌شود.

به نفرات برتر علاوه بر جوایز نفیس، لوح تقدیر و گواهینامه معتبر حضور در جشنواره، سهمیه حضور رایگان در کارگاه‌های علمی پژوهش و فرهنگی هنری به همراه عضویت رایگان یک‌ساله در باشگاه ملی جوانان پژوهشگر تعلق می‌گیرد. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۹۳۰۸۲۸۲۸۸۱ و ۰۹۱۲۹۳۲۵۹۰۲ تماس بگیرند. نشانی الکترونیکی جشنواره نیز Info.simorghacg@gmail.com اعلام شده است.

نگاهی به کارکرد خطبه‌ها در شاهنامه فردوسیچرا داستان آرش در شاهنامه نیست؟

انتهای پیام/

– تسنیم نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.