تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر : 72925

بررسی پوکو X4 پرو ۵G؛ مسیر متفاوت پوکو در ۲۰۲۲

بررسی پوکو X4 پرو ۵G؛ مسیر متفاوت پوکو در ۲۰۲۲

بررسی پوکو X4 پرو ۵G؛ مسیر متفاوت پوکو در ۲۰۲۲پوکو ایکس ۴ پرو ۵G به عنوان جایگزین گوشی پرطرفدار Poco X3 Pro عرضه شده است. در ادامه به بررسی صفحه نمایش، دوربین، عملکرد و عمر باتری پوکو X4 پرو می‌پردازی..

بررسی پوکو X4 پرو ۵G؛ مسیر متفاوت پوکو در ۲۰۲۲

پوکو ایکس ۴ پرو ۵G به عنوان جایگزین گوشی پرطرفدار Poco X3 Pro عرضه شده است. در ادامه به بررسی صفحه نمایش، دوربین، عملکرد و عمر باتری پوکو X4 پرو می‌پردازیم

پوکو توانست با ارائه گوشی‌هایی که مشخصات نسبتا خوب را در کنار طراحی خاص و برچسب قیمتی مناسب ارائه می‌دادند، طرفداران زیادی در ایران به دست آورد. این برند چینی سال گذشته گوشی پوکو X3 پرو را روانه بازار کرد و حالا شاهد عرضه نسل جدید آن با نام پوکو X4 پرو ۵G هستیم.

این روزها گوشی‌های میان رده می‌توانند نیاز اکثر کاربران را برطرف کنند و با نگاهی به مشخصات پوکو جدید نیز می‌توان متوجه شد که با ترکیبی از شارژ سریع، عمر باتری بالا، صفحه نمایش باکیفیت، دوربین قوی و پردازنده توانمند طرف هستیم. اما آیا این گوشی مناسب شماست؟ با گجت نیوز همراه باشید تا با بررسی ابعاد مختلف پوکو X4 Pro 5G به این سوال پاسخ دهیم.

فهرست عناوین بررسی پوکو X4 پرو ۵G

پوکو X4 پرو با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

  • مشخصات فنی پوکو X4 پرو ۵G
  • طراحی و کیفیت ساخت
  • صفحه نمایش
  • باتری
  • اسپیکر
  • نرم‌افزار و عملکرد
  • دوربین
  • جمع‌بندی

مشخصات فنی پوکو X4 پرو ۵G

گوشیPoco X4 Pro 5G
ابعاد و وزن۱۶۴.۲ در ۷۶.۱ در ۸.۱ میلی‌متر، ۲۰۵ گرم، بدنه جلویی گوریلا گلس ۵، بدنه پشتی از شیشه، فریم پلاستیکی، گواهی IP53 برای مقاومت در برابر نفوذ قطرات آب و گرد و غبار
صفحه نمایش۶.۶۷ اینچ، پنل امولد، رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، روشنایی پایدار ۷۰۰ نیت و حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰ به ۹، تراکم ۳۹۵ پیکسل در اینچ
پردازندهتراشه ۶ نانومتری کوالکام اسنپدراگون ۶۹۵ ۵G، هشت هسته‌ای (۲ هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز، ۶ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز)، پردازشگر گرافیکی آدرنو ۶۱۹
حافظه۶ گیگ رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۸ گیگ رم در کنار ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی UFS 2.2، پشتیبانی از کارت حافظه microSDXC (شیار مشترک با سیم‌کارت)
نرم افزاراندروید ۱۱ با رابط کاربری MIUI 13 اختصاصی پوکو
دوربین عقب
  • دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری، دیافراگم f/1.9، حسگر ۱/۱.۵۲ اینچی، اندازه پیکسل ۰.۷ میکرومتر، فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۱۱۸ درجه
  • دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
دوربین جلودوربین ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.5، حسگر ۱/۳.۰۶ اینچی، اندازه پیکسل ۱.۰ میکرومتر
فیلم‌برداری
  • دوربین عقب: ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • دوربین جلو: ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۶۷ وات
سایرحسگر اثر انگشت در بدنه کناری، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، درگاه مادون قرمز

طراحی و کیفیت ساخت

از همین ابتدا باید بگوییم که پوکو X4 پرو ۵G عملا همان ردمی نوت ۱۱ پرو ۵G است. البته به راحتی می‌توانید این گوشی را از ردمی نوت تشخیص بدهید، زیرا بدنه پشتی و مخصوصا بخش دوربین طراحی منحصر به فردی دارد. کنار دوربین اصلی نیز شاهد حضور لوگو پوکو هستیم که نسبت به سری X3 کوچکتر شده است.

پوکو X4 پرو

پوکو X4 پرو و ردمی نوت ۱۱ پرو ۵G

بدنه جلویی و پشتی پوکو ایکس ۴ پرو از جنس شیشه و مسطح هستند. فریم میانی نیز از پلاستیک مات ساخته شده است. وظیفه محافظت از نمایشگر نیز به عهده گوریلا گلس ۵ قرار دارد؛ اما از برند یا سازنده شیشه پشتی اطلاعی نداریم. نماینده پوکو با تاییدیه IP53 همراه شده است که یعنی برای استفاده از آن در باران سبک مشکلی نخواهید داشت.

نمایشگر ایکس ۴ پرو حاشیه‌های بسیار باریکی دارد و در بخش بالایی نیز میزبان حفره کوچکی برای جا دادن دوربین سلفی شده است. در لبه بالایی نمایشگر هم خروجی نسبتا کوچکی برای بلندگوی تماس دیده می‌شود.

پوکو X4 پرو

در بدنه بالایی گوشی جک ۳.۵ میلی‌متر هدفون، میکروفون، درگاه مادون قرمز و خروجی اسپیکر قرار دارند. در بدنه پایینی نیز شاهد درگاه USB-C، میکروفون اصلی، شیار مشترک سیم‌کارت و کارت حافظه و اسپیکر دوم هستیم.

در سمت چپ بدنه دکمه خاصی وجود ندارد؛ اما در سمت راست دکمه‌های تنظیم صدا و پاور قرار گرفته‌اند. شیائومی حسگر اثر انگشت را در دکمه پاور ادغام کرده است و شما می‌توانید مکانیزم فعال شدن آن را روی حالت لمسی یا فشاری تنظیم کنید. در هر صورت، عملکرد حسگر بسیار سریع است و دقت فوق‌العاده بالایی دارد.

پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو

فریم مسطح و مات گوشی از پلاستیک ضخیم ساخته شده است و جلوی سر خوردن دستگاه را می‌گیرد. برخلاف فریم، بدنه پشتی طراحی منحصر به فردی دارد. کافیست پوکو X4 پرو در معرض نور قرار بگیرد تا متوجه خطوطی شبیه به اشعه‌های لیزر در بدنه پشتی بشوید. اینکه این افکت باعث زیبایی گوشی شده است یا خیر، به سلیقه شما بستگی دارد.

طراحی بخش دوربین نسبت به پوکو M4 و M4 5G بهتر شده است؛ اما آنچنان چنگی به دل نمی‌زند. البته انتظار نداریم که شیائومی برای یک گوشی میان رده سنگ تمام بگذارد، ولی خب استفاده از یک طراحی متفاوت می‌توانست به فروش بهتر این گوشی کمک کند.

پوکو X4 پرو

پوکو X4 پرو در کنار پوکو M4 و پوکو M4 5G

در کل باید بگوییم که پوکو X4 پرو از نظر کیفیت ساخت وضعیت خوبی دارد و نگه داشتن آن در دست نیز حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند.

صفحه نمایش

نمی‌توان گفت که نمایشگر پوکو X4 PRO 5G نسبت به نسل قبل پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ اما بهبودهایی همچون استفاده از پنل امولد، روشنایی بیشتر و نرخ نمونه‌برداری لمسی بالاتر تجربه بهتری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

پوکو برای گوشی جدید خود از یک نمایشگر ۶.۶۷ اینچی سوپر امولد بهره گرفته است که می‌تواند رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز را ارائه دهد. همچنین شاهد نرخ نمونه‌برداری لمسی ۳۶۰ هرتز هستیم. البته این نمایشگر از HDR10 پشتیبانی نمی‌کند.

پوکو X4 پرو

در حالت دستی حداکثر روشنایی نمایشگر به ۴۷۷ نیت می‌رسد و اگر هم روشنایی را روی حالت خودکار بگذارید و زیر نور آفتاب بروید، این میزان به ۷۵۴ نیت خواهد رسید. حداقل روشنایی نمایشگر نیز برای استفاده در محیط‌های تاریک ۲.۵ نیت است.

نمایشگر پوکو X4 پرو از فضای رنگی DCI-P3 پشتیبانی می‌کند. در بخش تنظیمات سه مدل رنگی پویا (حالت پیش‌فرض، DCI-P3)، اغراق شده (DCI-P3 با کمی اغراق در رنگ‌ها) و استاندارد (sRGB) را مشاهده خواهید کرد. در گزینه اول شاهد بازتولید وفادارانه رنگ‌ها به فضای DCI-P3 هستیم. اگر بخواهیم اندکی گرایش رنگ‌های سفید و خاکستری به آبی را نادیده بگیریم، رنگ‌ها نسبتا دقیق نشان داده می‌شوند.

پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو

در حالت استاندارد نیز رنگ‌ها منطبق با sRGB هستند و این بار حتی رنگ‌های سفید و خاکستری نیز دقیق ارائه می‌شوند.

پوکو ایکس ۴ پرو از رفرش‌ریت ۶۰ و ۱۲۰ هرتز ثابت پشتیبانی می‌کند که یعنی شاهد رفرش‌ریت تطبیقی نیستیم. همچنین گزینه پیش فرض این گوشی ۱۲۰ هرتز است که اگر آن را تغییر ندهید، به جز در هنگام پخش ویدیو و برنامه‌هایی که از رفرش‌ریت بالاتر از ۶۰ هرتز پشتیبانی نمی‌کنند، در تمامی موارد نمایشگر در هر ثانیه ۱۲۰ بار بروز می‌شود.

پوکو X4 پرو

این گوشی همچنین روی کاغذ از بازی کردن با رفرش‌ریت بالا پشتیبانی می‌کند؛ اما بعید می‌دانیم که گرافیک ضعیف اجازه چنین کاری را بدهد.

باتری

انرژی مورد نیاز پوکو X4 پرو ۵G توسط یک باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌‌آمپر ساعتی تامین می‌شود. شیائومی اخیرا در اکثر مدل‌های سری ردمی نوت پرو از باتری‌هایی با همین ظرفیت استفاده کرده است؛ اما شارژدهی پوکو بیشتر از ردمی نوت ۱۱ پرو ۵G (با نمایشگر، چیپست و باتری یکسان) است.

شما می‌توانید با یک بار شارژ تا ۱۴ ساعت و ۲۳ دقیقه وبگردی کنید یا حداکثر ۱۶ ساعت و ۳۳ دقیقه سریال مورد علاقه خود را ببینید. همچنین اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید یک تماس صوتی فوق‌العاده طولانی داشته باشید، باتری تا ۳۴ ساعت و ۱۹ دقیقه شما را همراهی می‌کند.

پوکو X4 پرو

پوکو X4 Pro از شارژ سریع ۶۷ وات پشتیبانی می‌کند که یک پیشرفت قابل توجه نسبت به نسل قبل و یک امتیاز مهم برای رقابت با سایر گوشی‌های بازار است. در جعبه گوشی نیز یک آداپتور ۶۷ وات و کابل USB 6A دیده می‌شود. با این شارژر در مدت ۳۰ دقیقه ۷۵ درصد از ظرفیت باتری پر می‌شود و شارژ کامل نیز ۴۸ دقیقه طول می‌کشد. این اعداد برای یک گوشی میان‌رده بسیار خوب هستند.

این گوشی از شارژ معکوس پشتیبانی نمی‌کند و خبری هم از شارژ بی‌سیم نیست.

اسپیکر

پوکو X4 پرو ۵G همانند اکثر گوشی‌های جدید ردمی و شیائومی به اسپیکر استریو مجهز شده است. یک اسپیکر در بدنه پایینی و دیگری در بدنه بالایی گوشی قرار گرفته است. البته اسپیکر بالایی دو خروجی دارد که یکی از آنها نقش اسپیکر تماس را ایفا می‌کند.

پوکو X4 پرو

خروجی صدا کاملا متعادل است و هر دو اسپیکر تقریبا در یک سطح عمل می‌کنند. بلندی صدای اسپیکرها را هم می‌توان خوب ارزیابی کرد و کیفیت آنها راضی‌کننده است. در واقع شما می‌توانید جزئیات زیادی را بشنوید و در ارائه صداهای میانی نیز عملکرد بسیار خوبی را شاهد هستیم.

شیائومی گزینه‌ای به نام بهبود خودکار دالبی اتموس را نیز در برنامه‌های مدیا محوری همچون گالری، می ویدیو و یوتیوب قرار داده است که تجربه صوتی بهتری را به ارمغان می‌آورد.

نرم‌افزار و عملکرد

پوکو X4 پرو ۵G از اندروید ۱۱ به همراه رابط کاربری MIUI 13 (اختصاصی پوکو) بهره می‌برد. تفاوت‌های این نسخه با نسخه استاندارد MIUI 13 بسیار اندک هستند و شاید آنچنان تاثیری در استفاده روزانه نگذارند. مخصوصا اینکه در این نسخه خبری از قابلیت‌های جذاب و جدید اندروید ۱۲ نیست.

پوکو X4 پرو

شیائومی اعلام کرده که در MIUI 13 روی ارائه یک رابط کاربری ایمن، هوشمند و روان کار کرده است؛ بنابراین شاید در مقایسه با MIUI 12 متوجه تغییر خاصی از نظر ظاهری نشوید. در صورتی که می‌خواهید متوجه جزئیات بخش نرم‌افزاری پوکو X4 پرو شوید، می‌توانید به بررسی شیائومی ردمی نوت ۱۱S مراجعه کنید. این دو مدل از نظر نرم‌افزاری تفاوت چندانی با هم ندارند.

بنچمارک

پوکو ایکس ۴ پرو از تراشه اسنپدراگون ۶۹۵ بهره می‌برد که یک پسرفت قابل توجه نسبت به پوکو X3 پرو (تراشه اسنپدراگون ۸۶۰) به حساب می‌آید. این تراشه بر پایه لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC ساخته شده است و از هشت هسته پردازشی بهره می‌برد. در این میان دو هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز و ۶ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز فعال هستند.

پوکو X4 پرو

وظیفه پردازش امور گرافیکی نیز بر عهده آدرنو ۶۱۹ قرار دارد که می‌توان آن را از نظر عملکرد یک میان رده رو به پایین نامید. این مجموعه با ۶ یا ۸ گیگ رم LPDDR4x و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی حافظه ذخیره‌سازی UFS 2.2 همراه شده است. در ادامه بنچمارک‌های مدل ۶/۱۲۸ گیگ را مشاهده خواهید کرد.

پردازنده اسنپدراگون ۶۹۵ تا ۱۵ درصد عملکرد بهتری نسبت به پوکو X3 NFC (با تراشه اسنپدراگون ۷۳۲) از خود نشان می‌دهد. پوکو جدید از مدل ۴G ردمی نوت ۱۱ پرو (با تراشه Helio G96) نیز سریع‌تر است؛ اما به هیچ‌ وجه حتی نمی‌تواند به پوکو X3 پرو (با تراشه اسنپدراگون ۸۶۰) نزدیک شود.

گیک‌‌بنچ ۵ (چند هسته‌ای)

Poco X3 GT (Dimensity 1100) : 2310Galaxy A52s 5G (Snapdragon 778G) : 2801Poco X3 Pro (Snapdragon 860) : 2574Poco X4 Pro (Snapdragon 695) : 2063

گیک‌بنچ ۵ (تک هسته‌ای)

Poco X3 GT (Dimensity 1100) : 693Galaxy A52s 5G (Snapdragon 778G) : 771Poco X3 Pro (Snapdragon 860) : 735Poco X4 Pro (Snapdragon 695) : 687

جالب اینجاست که بنچمارک انتوتو پوکو X4 پرو را به عنوان پوکو ایکس ۴ NFC می‌شناسد و راستش را هم بخواهید این گوشی بیشتر شبیه جایگزین پوکو X3 NFC است تا پوکو X3 پرو. شاید هم شیائومی در ابتدا می‌خواسته این گوشی را با نام Poco X4 NFC روانه بازار کند؛ اما بعدها تصمیم دیگری گرفته است.

در بنچمارک انتوتو، پوکو X4 پرو کمی‌ بالاتر از پوکو M4 پرو (با تراشه دایمنسیتی ۸۱۰) قرار می‌گیرد. پوکو جدید ابدا یک گوشی کند نیست؛ اما در مقایسه با بسیاری از رقبای خود در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

انتوتو ۸

Poco X3 GT (Dimensity 1100) : 506800Galaxy A52s 5G (Snapdragon 778G) : 429675Poco X3 Pro (Snapdragon 860) : 453223Poco X4 Pro (Snapdragon 695) : 335353

در بخش گرافیک، آدرنو ۶۱۹ تنها اندکی نسبت به آدرنو ۶۱۸ استفاده شده در پوکو X3 NFC عملکرد بهتری دارد و این ناامید کننده است. آدرنو ۶۱۹ ضعیف نیست؛ اما با نگاهی به سایر گوشی‌های میان رده در این بازه قیمتی، می‌توان متوجه شد که انتخاب مناسبی نبوده است.

GFX Car Chase ES 3.1 (onscreen)

Poco X3 GT (Mali G77 MC9) : 38Galaxy A52s 5G (Adreno 642L) : 28Poco X3 Pro (Adreno 640): 38Poco X4 Pro (Adreno 619) : 17

GFX Manhattan ES 3.1 (onscreen)

Poco X3 GT (Mali G77 MC9) : 68Galaxy A52s 5G (Adreno 642L) : 49Poco X3 Pro (Adreno 640) : 67Poco X4 Pro (Adreno 619) : 30

در نهایت نوبت به تست‌های ۳D Mark Stress و CPU Throttle می‌رسد. با نگاهی به نتایج می‌توان متوجه شد که پوکو X4 پرو ۵G پایداری بسیار خوبی دارد. این گوشی توانست در طول یک ساعت استفاده سنگین، ۷۴ درصد از عملکرد پردازنده را حفظ کند. همچنین شاهد پایداری ۹۹.۶ درصدی GPU در هنگام استفاده ۱۰۰ درصدی بودیم. این اعداد فوق‌العاده هستند.

پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو

پوکو ایکس ۴ پرو در اکثر مواقع مشکلی برای اجرای روان رابط کاربری و برنامه‌های مختلف (غیر بازی) با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز ندارد. البته اگر به دستگاه فشار بیاورید، ممکن است گاهی اوقات کمی لگ را در رابط کاربری مشاهده کنید و برنامه دوربین نیز کرش کند. همچنین GPU قدرت کافی برای بازی با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز ندارد، پس بهتر است حتی فکر این کار را هم نکنید.

این گوشی از نظر عملکرد پردازشی تفاوت خیلی زیادی با پوکو X3 NFC ندارد و نسبت به X3 پرو نیز با اختلاف زیاد ضعیف‌تر است. X4 پرو در مقایسه با سایر گوشی‌های ۲۰۲۲ که در این بازه قیمتی قرار دارند، یک گزینه معمولی به حساب می‌آید؛ اما در مقایسه با مدل‌های ۲۰۲۱ حرفی برای گفتن ندارد.

دوربین

شیائومی از همان ترکیب دوربین سه‌گانه ردمی نوت ۱۱ پرو ۵G در پوکو X4 پرو استفاده کرده است که یعنی در اینجا نیز شاهد حضور دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی هستیم. در کنار این مجموعه نیز یک فلاش LED قرار گرفته است.

برای مقایسه باید گفت که رزولوشن دوربین اصلی این گوشی از پوکو X3 NFC (۴۸ مگاپیکسل) و پوکو X3 پرو (۶۴ مگاپیکسل) بیشتر است. البته رزولوشن دوربین‌های فوق عریض و ماکرو تفاوتی با نمونه‌‌های استفاده شده در X3 NFC و X3 پرو ندارند. حالا بیایید نگاه دقیق‌تری به این دوربین‌ها داشته باشیم.

پوکو X4 پرو

دوربین اصلی از حسگر ۱/۱.۵۲ اینچی ایزوسل HM2 سامسونگ با پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری بهره می‌برد. این حسگر در پس لنزی با فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری و دیافراگم f/1.9 قرار گرفته است. همچنین شاهد استفاده از فیلتر Nona-Bayer هستیم که یعنی هر ۹ پیکسل حسگر در ۱ پیکسل ۲.۱ میکرومتری ادغام شده و خروجی ۱۲ مگاپیکسلی را به ارمغان می‌آورند.

این دوربین به فوکوس خودکار تشخیص فاز مجهز شده است و بر خلاف سایر دوربین‌ها از حالت شب پشتیبانی می‌کند.

دوربین فوق عریض از حسگر ۸ مگاپیکسلی سونی IMX355 در کنار لنزی با فاصله کانونی ۱۶ میلی‌متری و دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد. فوکوس این دوربین به صورت ثابت روی بی‌نهایت تنظیم شده است. دوربین ماکرو هم به حسگر ۲ مگاپیکسلی GalaxyCore GC02M1 و لنزی با دیافراگم f/2.4 مجهز شده است. فوکوس این دوربین به صورت ثابت روی فاصله ۴ سانتی‌متر قرار دارد.

پوکو X4 پرو

در نهایت نوبت به دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی می‌رسد که از حسگر ۱/۳.۰۶ اینچی آمنی ویژن OV16A1Q با پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری و لنزی با دیافراگم f/2.4 تشکیل شده است.

کیفیت عکس‌ها در روز

تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی ثبت شده با دوربین اصلی پوکو X4 پرو کیفیت قابل قبولی دارند. جزئیات برای این کلاس قیمتی خوب هستند. دقت رنگ و تراز سفیدی نیز فوق‌العاده در حد خوبی قرار دارند. همچنین همه تصاویر ثبت شده دارای کنتراست بالا و گستره داینامیک متعادلی هستند.

پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو

اما متاسفانه نویز بالا تصاویر را نابود می‌کند. این نویز را می‌توان به وضوح در بافت گیاهان دید و تلاش گوشی برای وضوح بیشتر نیز کار را بدتر می‌کند. البته این تصاویر شاید برای بسیاری از کاربران قابل قبول باشند، زیرا روی نمایشگر گوشی و حتی در شبکه‌های اجتماعی عادی به نظر می‌رسند؛ اما اگر بخواهید با دقت به آنها نگاه کنید، متوجه ضعف پردازش تصویر خواهید شد. شاید این مشکل به خاطر قدرت پردازشی محدود گوشی باشد.

پوکو X4 پرو به لنز تله‌فوتو مجهز نشده است، ولی می‌توانید در منظره‌یاب دوربین گزینه زوم ۲ برابری را مشاهده کنید. در اینجا با زوم دیجیتال طرف هستیم و تلاش گوشی برای ارائه یک تصویر خوب نیز به نتیجه نمی‌رسد. در این حالت نه تنها نویز زیاد به تصویر آسیب می‌زند، بلکه نتیجه نهایی مملو از عیوب مختلف است.

پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو

شما همچنین می‌توانید در حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی عکاسی کنید. در این حالت شاهد بازتولید فوق‌العاده رنگ‌ها، گستره داینامیک خوب و کنتراست بالا هستیم. جزئیات هم نسبت به حالت ۱۲ مگاپیکسلی تا حدودی بیشتر هستند، ولی انتظار شما را برآورده نخواهند کرد. متاسفانه در اینجا هم مشکل نویز تا حدودی وجود دارد.

در کل توصیه می‌کنیم که تصاویر خود را در حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی ثبت کنید. بدین ترتیب جزئیات بیشتری را در کنار وضوح متعادل و خروجی طبیعی‌تر خواهید داشت و نویز نیز کمتر از حالت پیش‌فرض خواهد بود.

تصاویر ۸ مگاپیکسلی دوربین فوق عریض بهتر از دوربین اصلی هستند و حتی می‌توان کیفیت آنها را برای این کلاس قیمتی کافی دانست. کنتراست خوب است و گستره دانامیک بالایی را هم شاهد هستیم. از طرفی گوشی به خوبی اعوجاج موجود در تصاویر را اصلاح می‌کند.

پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو

هرچند که میزان جزئیات ثبت شده را می‌توان در بهترین حالت متوسط دانست. وقتی هم که HDR فعال می‌شود (اکثر مواقع)، جزئیات آسیب می‌بینند و تصویر نرم‌تر می‌شود. همچنین نویز محسوسی را می‌توان در تمامی تصاویر مشاهده کرد. البته میزان نویز در حدی نیست که کیفیت عکس را نابود کند.

حالا نوبت به دوربین ماکرو می‌رسد. برای استفاده از این دوربین حتما باید از فاصله ۴ سانتی‌متری عکس بگیرید، وگرنه با یک تصویر تار مواجه خواهید شد. در نهایت باید گفت که رنگ‌ها در این تصاویر کمی بی‌حال هستند؛ اما جزئیات و گستره داینامیک را می‌توان قابل قبول دانست. بهترین کاری که می‌توان با این تصاویر کرد، قرار دادن آنها در اینستاگرام (با استفاده از چند فیلتر) است.

پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو

پوکو X4 پرو در زمینه ثبت تصاویر پرتره فوق‌العاده عمل می‌کند و این در حالیست که به حسگر سنجش عمق مجهز نشده است. جداسازی سوژه به خوبی صورت می‌گیرد و شخص نیز با جزئیات بالا و نوردهی مناسب دیده می‌شود. همچنین کنتراست به شکل محسوسی بالا است و رنگ‌ها نیز شاداب و سرزنده به نظر می‌رسند. افکت بوکه هم چیزی کم ندارد.

پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو

البته اگر گاهی اوقات پشت سر هم عکس بگیرید، دستگاه از شما عقب میفتد و نمی‌تواند اطراف سوژه یا گوشه‌‌ها را به خوبی پردازش کند.

حالا بیایید نگاهی به تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی دوربین سلفی بیندازیم. در کل می‌توان گفت که کیفیت تصاویر سلفی قابل قبول است. میزان جزئیات، نوردهی و کنتراست خوب ارزیابی می‌شوند و رنگ‌ها نیز دقیق هستند. نویز هم در سطح پایینی قرار دارد.

پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو

دوربین سلفی توانایی ثبت تصاویر پرتره را دارد؛ اما کیفیت آنها خوب نیست. جداسازی سوژه را می‌توان در بهترین حالت متوسط ارزیابی کرد و شرایط با مدل‌های مو پیچیده بدتر هم می‌شود. شما به راحتی می‌توانید متوجه اعوجاج پس‌زمینه در اطراف سر و گوش‌ها شوید.

کیفیت تصاویر درشب

دوربین اصلی پوکو X4 پرو تصاویر خوبی را در نور کم ثبت می‌کند. سطح جزئیات در این تصاویر کافیست و نویز نیز بسیار پایین است. همچنین رنگ‌ها به واقعیت نزدیک هستند. البته نوردهی می‌توانست کمی بهتر باشد که خب حالت شب برای برطرف کردن همین مشکل است.

پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو

در اکثر مواقع قابلیت HDR خودکار، عکاسی با HDR را انتخاب می‌کند و همین نیز باعث بهبود کیفیت می‌شود. اگر بدون HDR عکاسی کنید، جزئیات بیشتری را می‌بینید و تصاویر نیز واضح‌تر هستند؛ اما نتیجه مملو از نویز خواهد بود و هایلایت‌ها نیز آسیب می‌بینند.

حالت شب عملکرد فوق‌العاده خوبی در ثبت تصاویر واقع‌گرایانه با جزئیات فراوان دارد و توصیه می‌کنیم که حتما از آن استفاده کنید. در این حالت نوردهی بهبود پیدا می‌کند و شاهد نویز کمتری هستیم. حتی گستره داینامیک نیز بالاتر می‌رود و سایه‌ها و هایلایت‌ها بهتر ثبت می‌شوند.

پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو

برخلاف دوربین اصلی، دوربین فوق عریض در نور کم اصلا کارایی ندارد؛ زیرا تصاویر گرفته شده با آن تاریک هستند و نویز بسیار زیادی در آنها وجود دارد. بازتولید رنگ‌ها نیز چندان خوب نیست.

پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو

البته این دوربین توانایی بدتر شدن هم دارند. اگر HDR را به صورت دستی غیرفعال کنید، تصاویری با نویز بیشتر در برابر شما قرار خواهند گرفت.

پوکو X4 پرو
پوکو X4 پرو

فیلم‌برداری

هر سه دوربین پوکو X4 پرو ۵G توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارند. متاسفانه به علت محدودیت پردازنده خبری از فیلم‌برداری ۴K نیست و این را نیز می‌توان یک پسرفت دیگر نسبت به سری X3 دانست.

دوربین اصلی و فوق عریض به لرزشگیر الکترونیکی مجهز شد‌اند که تاثیر خوبی روی پایداری فیلم دارد. ویدیو‌های ۱۰۸۰ ضبط شده با دوربین اصلی جزئیات خوبی دارند و وضوح آنها نیز متعادل است (البته برای یک گوشی میان رده). همچنین رنگ‌ها واقع‌گرایانه و شاداب هستند و گستره داینامیک و کنتراست نیز در وضعیت خوبی قرار دارند.

پوکو X4 پرو

ویدیو‌های دوربین فوق عریض را هم می‌توان قابل قبول دانست. رنگ‌ها دقیق هستند و گستره دانامیک نیز خوب است. نویز هم در سطحی نیست که مشکلی برای ویدیو ایجاد کند.

جمع‌بندی

پوکو X4 پرو همان ردمی نوت ۱۱ پرو ۵G است؛ اما ما مدل پوکو را به ردمی ترجیح می‌دهیم، زیرا خرید آن ۷۰ دلار کمتر هزینه دارد. پوکو X4 Pro امکانات زیادی از جمله نمایشگر باکیفیت، عمر باتری بالا، سرعت شارژ بسیار خوب، طراحی زیبا، تاییدیه IP53 و گزینه‌های ارتباطی متعدد را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ ولی مشکلات قابل توجهی هم دارد.

پوکو X4 پرو

اول از همه اینکه کاربران انتظار دارند این گوشی به عنوان جایگزین پوکو X3 پرو عملکرد پردازشی بهتری داشته باشد، ولی Poco X4 Pro در این زمینه پسرفت کرده است. مورد بعدی کیفیت متوسط تصاویر دوربین اصلی است. در نهایت نیز باید به اندروید ۱۱ در کنار MIUI 13 اشاره کنیم؛ زیرا انتظار داشتیم که پوکو از اندروید ۱۲ برای گوشی میان‌رده خود استفاده کند.

روی هم رفته می‌توان گفت که پوکو X4 پرو یک گوشی خوب با مشخصات کافی و قیمت جذاب است برای سال ۲۰۲۲ است؛ اما مشکل اینجاست که میان‌رده‌های ۲۰۲۱ هنوز در بازار هستند و امکانات بهتری را با برچسب قیمتی پایین‌تر ارائه می‌دهند.

مزایا و معایب

مزایا

  • طراحی شیشه‌ای زیبا
  • تاییدیه IP53 برای مقاومت در برابر نفوذ آب
  • عمر باتری فوق‌العاده، شارژ بسیار سریع
  • اسپیکر‌های استریو بلند با کیفیت خوب
  • اتصال به ۵G
  • عملکرد پردازشی مناسب برای این بازه قیمتی
  • پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

معایب

  • کیفیت پایین دوربین‌ها برای عکاسی
  • عدم پشتیبانی از فیلم‌برداری ۴K
  • مجهز نشدن به اندروید ۱۲
  • عملکرد ضعیف‌تر در مقایسه با پوکو X3 پرو

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.