تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
کد خبر : 65573

بررسی پوکو X3 پرو؛ یک گوشی فوق‌‌العاده که در خاطره‌ها خواهد ماند

بررسی پوکو X3 پرو؛ یک گوشی فوق‌‌العاده که در خاطره‌ها خواهد ماند

بررسی پوکو X3 پرو؛ یک گوشی فوق‌‌العاده که در خاطره‌ها خواهد ماند پوکو X3 پرو یکی از پرفروش‌‌ترین گوشی‌ها در بازار ایران است. امروز می‌خواهیم با بررسی صفحه نمایش،‌ عملکرد، دوربین و باتری پوک..

بررسی پوکو X3 پرو؛ یک گوشی فوق‌‌العاده که در خاطره‌ها خواهد ماند

پوکو X3 پرو یکی از پرفروش‌‌ترین گوشی‌ها در بازار ایران است. امروز می‌خواهیم با بررسی صفحه نمایش،‌ عملکرد، دوربین و باتری پوکو X3 Pro متوجه دلیل محبوبیت این گوشی شویم.

روح اولین گوشی از برند پوکو (F1) در گوشی میان رده پوکو X3 پرو حضور دارد و این گوشی با نمایشگر ۱۲۰ هرتز، باتری بزرگ، اسپیکر‌های استریو و چیپست پرچمدار یک گام مهم رو به جلو برداشته و مجموعه‌ای ارزشمند را به کاربران ارائه می‌دهد.

فهرست عناوین بررسی پوکو X3 پرو

پوکو X3 پرو

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

  • مشخصات فنی شیائومی پوکو X3 پرو
  • طراحی و کیفیت ساخت
  • صفحه نمایش
  • باتری
  • اسپیکر
  • نرم‌افزار و عملکرد
  • دوربین
  • جمع‌بندی

مشخصات فنی پوکو X3 پرو

گوشیPoco X3 Pro
ابعاد و وزن۱۶۵.۳ در ۷۶.۸ در ۹.۴ میلی‌متر، ۲۱۵ گرم، بدنه جلویی از شیشه (گوریلا گلس ۶)، بدنه پشتی از پلاستیک، فریم پلاستیکی، گواهی IP53 برای مقاومت در برابر نفود گرد و غبار و پاشیدن قطرات آب
صفحه نمایش ۶.۶۷ اینچ IPS LCD، رفرش ریت ۱۲۰ هرتز، پشتیبانی از HDR10، حداکثر روشنایی پایدار ۴۵۰ نیت، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰ به ۹، تراکم ۳۹۵ پیکسل در اینچ، نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰ هرتز
پردازندهکوالکام اسنپدراگون ۸۶۰ (۷ نانومتری)، هشت هسته‌ای (ا هسته کورتکس A77 با فرکانس ۲.۹۶ گیگاهرتز، ۳ هسته کورتکس A77 با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز، ۴ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز)، پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۴۰
حافظه۶ گیگ رم در کنار ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۸ گیگ رم در کنار ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی UFS 3.1، پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SDXC (درگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)
نرم افزاراندروید ۱۱ در کنار رابط کاربری MIUI 12 به همراه لانچر اختصاصی پوکو
دوربین عقب
  • دوربین اصلی: ۴۸ مگاپیکسل با فوکوس خودکار تشخیص فاز، گشودگی دیافراگم f/1.8، اندازه حسگر ۱/۲.۰ اینچ و اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتر
  • دوربین فوق عریض: ۸ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2، میدان دید ۱۱۹ درجه
  • دوربین ماکرو: ۲ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.4
  • حسگر سنجش عمق: ۲ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4
دوربین جلودوربین ۲۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، اندازه حسگر ۱/۳.۴ اینچ، اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتر
فیلم‌برداری
  • دوربین عقب: ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ / ۱۲۰ / ۹۶۰ فریم بر ثانیه gyro-EIS
  • دوربین جلو: ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
باتری۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۳۳ وات
سایرحسگر اثر انگشت در بدنه کناری، درگاه مادون قرمز، NFC، اسپیکر‌های استریو، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

طراحی و کیفیت ساخت

اگر تاکنون گوشی پوکو X3 NFC را از نزدیک دیده‌اید یا در دست گرفته‌اید، باید بگوییم که مدل پرو نیز از نظر ظاهری کاملا با آن گوشی یکسان است. لایه‌ای از گوریلا گلس ۶ بدنه جلویی این گوشی را پوشانده و از نمایشگر حفاظت می‌کند و در قسمت پشتی نیز شاهد حضور یک بدنه پلاستیکی هستیم. فریم براق این گوشی هم به نظر از پلاستیک ساخته شده است.

پوکو X3 پرو

شیائومی توانسته گواهی IP53 را برای این گوشی به دست آورد که به معنی مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و پاشیدن قطرات آب است. توجه داشته باشید که اگر گوشی زیر آب برود، آسیب خواهد دید.

پنل پشتی این گوشی و نحوه قرار گرفتن مجموعه دوربین سبب شده که پوکو X3 پرو نسبت به گوشی‌های ردمی متفاوت جلوه کند. این طراحی متفاوت سبب می‌شود که هر کاربری فورا متوجه شود با یک گوشی از برند پوکو طرف است. فقط به بدنه پشتی نگاه کنید!

پوکو X3 پرو

شرکت سازنده به دنبال یک طرح براق بوده است و می‌خواسته گوشی در همان نگاه اول به چشم بیاید. بدنه پشتی به سه قسمت تقسیم شده است که دو قسمت کناری مات هستند و قسمت وسط براق است. این قسمت الگوی جالبی هم دارد که سبب می‌شود نور به شکل زیبایی منعکس شود. بدنه پشتی به طور کلی منحصر به فرد است و شاید همه از آن خوششان نیاید؛ اما به احتمال زیاد پس از چند هفته استفاده کم کم به آن علاقه‌مند خواهید شد.

طراحی بخش دوربین نیز عجیب است. مجموعه دوربین به شکل یک مستطیل با لبه‌های خمیده در آمده و در یک قسمت دایره‌‌ای شکل به رنگ طوسی تیره قرار گرفته است. در دنیایی که مملو از گوشی‌هایی با طراحی‌های تکراری و شبیه به هم شده است، اینکه پوکو می‌خواهد متفاوت به نظر برسد، خبر بسیار خوبی است.

پوکو X3 پرو

از آنجایی که پوکو از یک نمایشگر LCD در این گوشی استفاده کرده، خبری از حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر نیست و این حسگر در بدنه کناری گوشی قرار گرفته است. در بدنه سمت راست دکمه‌های تنظیم صدا قرار گرفته‌اند و در سمت چپ نیز درگاه سیم‌کارت قرار دارد که می‌توانید از آن برای استفاده از دو سیم کارت به صورت همزمان و یا یک سیم کارت و کارت حافظه بهره گیرید.

پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو

در نهایت نیز باید به حضور جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و درگاه USB-C در بدنه پایینی گوشی اشاره کنیم. پوکو ایکس ۳ پرو ۲۱۵ گرم وزن دارد و طبیعتا نمی‌توان آن را یک گوشی سبک به حساب آورد؛ اما در عوض کیفیت ساخت خوبی دارد و به خوبی در دست جا می‌گیرد. همچنین بدنه پشتی این گوشی مستعد جذب اثر انگشت است که یعنی باید روزی چند بار گوشی را تمیز کنید.

صفحه نمایش

پوکو X3 پرو از یک نمایشگر ۶.۶۷ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل (تراکم ۳۹۵ پیکسل در اینچ) بهره می‌برد. رفرش ریت این نمایشگر برابر با ۱۲۰ هرتز است و نرخ نمونه‌برداری لمسی آن نیز به ۲۴۰ هرتز می‌رسد. همچنین شاهد پشتیبانی از استاندارد HDR10 هستیم.

پوکو X3 پرو

شیائومی دوربین سلفی را در یک حفره در نمایشگر جا داده است. این حفره کوچک است؛ اما به خاطر فناوری LCD، نور پس زمینه اطراف آن یکنواخت نیست.

حداکثر روشنایی نمایشگر در حالت دستی به ۴۵۸ نیت می‌رسد و این میزان در حالت خودکار نیز برابر با ۵۳۴ نیت است. راستش را بخواهید کمی از حداکثر روشنایی خودکار ناامید شدیم؛ زیرا مدل Poco X3 NFC روشنایی ۶۳۰ نیت را ارائه می‌دهد.

نمایشگر گوشی رنگ‌های مشکی را به خوبی نشان می‌دهد؛ اما نمی‌توان آن را بهترین در این زمینه دانست. کنتراست برابر با ۱۴۰۰:۱ است و حداقل روشنایی نمایشگر هم تنها ۰.۹ نیت است که واقعا فوق‌العاده است. کمتر گوشی هوشمندی را دیده‌ایم که بتواند به این عدد برسد.

پوکو X3 پرو

پوکو ایکس ۳ پرو در نشان دادن رنگ‌ها آنچنان دقیق نیست و کمی به رنگ آبی گرایش دارد. اگر می‌خواهید رنگ‌ها واقع‌گرایانه به نظر برسند، بهتر است وارد بخش تنظیمات گوشی شوید و رنگ‌ها را کمی تغییر دهید. حالا نوبت به رفرش ریت می‌رسد. در بخش تنظیمات دو گزینه رفرش ریت استاندارد ۶۰ هرتز و تطبیقی ۱۲۰ هرتز در اختیار شما قرار می‌گیرد.

شیائومی ادعا می‌کند که این گوشی از رفرش ریت تطبیقی پشتیبانی می‌کند؛ اما نتوانستیم آنچنان الگویی مشخصی را در آن پیدا کنیم. هر دفعه که نمایشگر را لمس کنید یا در حال گشت و گذار در رابط کاربری باشید، نرخ تازه‌سازی به ۱۲۰ هرتز می‌ٰسد و در صورتی که چند ثانیه به صفحه دست نزنید به ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند. مشکل اینجاست که گاهی اوقات نمایشگر همچنان در حالت ۱۲۰ هرتز باقی می‌ماند.

پوکو X3 پرو

از طرفی برنامه‌هایی مثل یوتیوب همیشه در حالت ۶۰ هرتز اجرا می‌شوند ولی مثلا رابط کاربری نتفلیکس در حالت ۶۰ هرتز به نمایش در می‌آید و خود فیلم‌ها ۴۸ هرتز هستند. Amazon Prime Videos هم چه در خود برنامه و چه در هنگام نمایش محتوا روی حالت ۹۰ هرتز قرار دارد.

البته در هنگام اجرای برخی بازی‌های محبوب همچون Mortal Kombat، Dead Trigger 2 و ۱۹۴۵ Air Force می‌توانید از رفرش ریت ۱۲۰ هرتز لذت ببرید. ولی وقتی صحبت از رفرش ریت تطبیقی می‌شود، انتظار داریم که گوشی بتواند به خوبی با توجه به محتوای در حال نمایش این میزان را تعیین کند تا همزمان با ارائه یک تجربه کاربری مناسب، باتری کمتری هم مصرف شود؛ اما پوکو در این زمینه عملکرد خوبی ندارد.

باتری

پوکو X3 پرو به یک باتری ۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است و از شارژ سریع ۳۳ وات نیز پشتیبانی می‌کند. خوشبختانه شرکت سازنده یک آداپتور ۳۳ وات را به همراه کابل ۳A در جعبه محصول قرار داده است. این گوشی می‌تواند با یک بار شارژ، تا ۳۲ ساعت و ۴۴ دقیقه تماس صوتی ۳G برقرار کند و یا پیش از خاموش شدن تا ۱۱ ساعت و ۴۹ دقیقه به صورت آفلاین ویدیو پخش کند.

پوکو X3 پرو

اگر هم به وبگردی علاقه دارید، می‌توانید با یک بار شارز با خیال راحت تا ۱۷ ساعت و ۳۰ دقیقه از پوکو استفاده کنید. این گوشی در حال آماده به کار نیز مصرف انرژی بسیار کمی دارد. اگر هم باتری گوشی تمام شد، می‌توانید با آداپتور ۳۳ وات در ۳۰ دقیقه نیمی از ظرفیت باتری را پر کرده و در ۶۸ دقیقه آن را به صورت کامل شارژ کنید.

سرعت شارژ شدن گوشی به دمای محیط نیز بستگی دارد؛ بنابراین اگر یک یک اتاق خنک باشید، این زمان ممکن است اندکی کاهش پیدا کند.

اسپیکر

پوکو ایکس ۳ پرو به اسپیکر‌های استریو مجهز شده است که یکی از آنها در بدنه پایینی گوشی و دیگری در قسمت بالایی قرار گرفته است. میزان خروجی صدای این اسپیکر‌ها با هم یکسان است و همچنین متعادل هستند. پوکو X3 Pro را می‌توان از نظر بلندی صدا «خوب» ارزیابی کرد؛ زیرا کمی از مدل NFC ضعیف‌تر است. اسپیکر‌های این گوشی نت‌های میانی و بالا را خوب پوشش می‌دهند؛ اما بیسی را نمی‌شنوید.

پوکو X3 پرو

به طور کلی می‌توان گفت که کیفیت صدای این گوشی راضی‌کننده است، ولی خب خروجی بسیار بهتری را هم از گوشی‌های دیگر شنیده‌ایم.

نرم‌افزار و عملکرد

پوکو X3 پرو از اندروید ۱۱ به همراه رابط کاربری MIUI 12 اختصاصی پوکو بهره می‌برد. این نسخه از MIUI 12 کمی از نظر تم سیستم و آیکون‌ها با آنچه در گوشی‌های ردمی دیده‌ایم، متفاوت است. البته اگر از لانچر پوکو خوشتان نمی‌آید، می‌توانید ظاهر گوشی را با نصب یک لانچر دیگر به صورت کامل دگرگون کنید.

پوکو X3 پرو

شما می‌توانید گوشی را با استفاده از حسگر اثر انگشت در بدنه کناری باز کنید. راه‌اندازی این حسگر ساده است و سرعت و دقتی بسیار عالی دارد. با توجه به محل قرار گرفتن حسگر، بهتر است روش فعال شدن حسگر را روی «فشاری» بگذارید تا با هر تماس اتفاقی با دست فعال نشود. پوکو از قابلیت تشخیص چهره دو‌ بعدی نیز بهره می‌برد، ولی خب امنیت آن در حد حسگر اثر انگشت نیست.

پوکو X3 پرو

در گوشی‌های بالا رده شیائومی قابلیتی به نام Super Wallpaper وجود دارد؛ اما متاسفانه گوشی‌ پوکو از آنها پشتیبانی نمی‌کنند.

لانچر پوکو دارای منو برنامه است، ولی بر خلاف گوشی‌های ردمی نمی‌توان آن را غیرفعال کرد. گوشی برنامه‌ها را تحت چند دسته‌بندی مختلف قرار می‌دهد که از میان آنها می‌توان به همه، ارتباطات، سرگرمی، تصویربردای، ابزار، جدید و کسب و کار اشاره کرد. پوکو به صورت خودکار برنامه‌ها را در این دسته‌بندی‌ها قرار می‌دهد؛ ولی خب در مورد برنامه‌های فارسی آنچنان عملکرد دقیقی ندارد و شاید بهتر باشد این قابلیت را به طور کامل غیرفعال کنید.

پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو

از دیگر تغییرات قابل توجه MIUI 12 می‌توان به دو بخشی شدن صفحه تنظیمات سریع و نوتیفیکیشن‌ها و توجه به حریم خصوصی کاربران و امنیت آنها اشاره کرد که شرح مفصل‌تر آنها را می‌توانید در مقاله بررسی شیائومی ۱۱ اولترا ؛‌ غول دوربین محور چینی بخوانید.

پوکو X3 پرو

یکی از دلایل ارزان بودن گوشی‌های شیائومی قرار گرفتن تبلیغات مختلف در برنامه‌های پیش فرض این شرکت است. این موضوع در رابطه با پوکو X3 پرو نیز صدق می‌کند. البته شما می‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات بسیاری از این برنامه‌ها، تبلیغات یا همان «توصیه‌های شیائومی» را غیرفعال کنید؛ اما غیرفعال کردن آنها در تمامی برنامه‌ها (مثل مدیریت فایل) ممکن نیست.

بنچمارک

پوکو X3 پرو اولین گوشی عرضه شده با تراشه اسنپدراگون ۸۶۰ است. اگرچه شماره مدل این تراشه جدید است؛ اما در واقع همان تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸۵۵+ سال ۲۰۱۹ است که اندکی بهبود یافته است. اسنپدراگون ۸۶۰ از همان پردازنده و گرافیک ۸۵۵+ بهره می‌برد و تنها تفاوت بین آنها را می‌توان به پشتیبانی از دوربین و رم بیشتر مربوط دانست.

پوکو X3 پرو

همچنین این تراشه دارای یک مودم ۵G است؛ اما پوکو در گوشی خود آن را حذف کرد است تا تنها شاهد پشتیبانی از شبکه ۴G LTE باشیم. پردازنده گرافیکی این گوشی آدرنو ۶۴۰ است که به دو سال قبل تعلق دارد؛ اما به هر حال از گوشی‌های میان رده کنونی قوی‌تر است و بدون هیچ مشکلی بازی‌های با رفرش ریت بالا را کنترل خواهد کرد.

حالا بیایید نگاهی به بنچمارک‌ها بیندازیم. همانطور که پیش‌بینی میشد، پردازنده اسنپدراگون ۸۶۰ توانست تمامی پردازنده‌های استفاده شده در گوشی‌های میان رده را به راحتی پشت سر بگذارد.

گیک‌‌بنچ ۵ (چند هسته‌ای)

Poco X3 Pro (Snapdragon 860) : 2574 Xiaomi Redmi Note 10 Pro (Snapdragon 732G) : 1780 Samsung Galaxy A52 5G (Snapdragon 720G) : 1577 Poco X3 NFC (Snapdragon 732G) : 1777

گیک‌بنچ ۵ (تک هسته‌ای)

Poco X3 Pro (Snapdragon 860) : 735 Xiaomi Redmi Note 10 Pro (Snapdragon 732G) : 569 Samsung Galaxy A52 5G (Snapdragon 720G) : 525 Poco X3 NFC (Snapdragon 732G) : 568

همین جمله را در رابطه با عملکرد پردازنده گرافیکی نیز می‌توان گفت. GPU این گوشی نه تنها در این کلاس قیمتی بی‌نظیر است، بلکه حتی می‌توان آن را در سطح گوشی‌های پرچمدار به حساب آورد.

GFX Manhattan ES 3.1 (onscreen)

Poco X3 Pro (Adreno 640) : 67 Xiaomi Pocophone F1 (Adreno 630) : 53 Samsung Galaxy A52 (Adreno 618) : 26 Poco X3 NFC (Adreno 618) : 27

GFX Car Chase ES 3.1 (onscreen)

Poco X3 Pro (Adreno 640) : 38 Xiaomi Pocophone F1 (Adreno 630) : 31 Samsung Galaxy A52 (Adreno 618) : 15 Poco X3 NFC (Adreno 618) : 16

پوکو X3 پرو در تست انتوتو نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و با اختلاف زیاد رقبا را از میدان به در کرد.
انتوتو ۸

Poco X3 Pro (Snapdragon 860) : 453223 Xiaomi Redmi Note 10 Pro (Snapdragon 732G) : 295442 Samsung Galaxy A52 (Snapdragon 720G) : 261282 Poco X3 NFC (Snapdragon 732G) : 283750

پوکو X3 Pro بدون شک سریع‌ترین گوشی بازار در بازه قیمتی زیر ۳۰۰ یورو است. با این سخت‌افزار قدرتمند، پوکو از انجام هر کاری برمی‌آید و گرافیک نیز برای اجرای‌ بازی‌های با رفرش ریت بالا کافی است. این گوشی همچنین سیستم گرمازدایی خوبی نیز دارد که از داغ شدن گوشی جلوگیری می‌کند و گوشی در صورت استفاده سنگین تنها کمی گرم می‌شود.

تست ۳D Mark Wild Life Stress نیز پایداری ۹۷ درصد را نشان داد که معرکه است. هنگامی که نمایشگر در حالت ۱۲۰ هرتز قرار دارد، ممکن است کمی کندی را در هنگام کشیدن صفحه نوتیفیکیشن‌ها، گشت و گذار در منو‌ها و سوییچ بین برنامه‌ها مشاهده کنید. این موضوع به خاطر ضعیف بودن چیپست نیست، بلکه به کیفیت نمایشگر برمی‌گردد.

مسئله اینجاست که زمان واکنش پیکسل در پنل خیلی خوب نیست و همین نیز باعث می‌شود که گوشی گاهی اوقات کند به نظر برسد.

دوربین

دوربین اصلی پوکو X3 پرو از یک حسگر ۱/۲ اینچی و ۴۸ مگاپیکسلی سونی IMX582 با پیکسل‌هایی به اندازه ۰.۸ میکرومتر و لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و فاصله کانونی ۲۵ میلی‌متر تشکیل شده است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز و نایت مود پشتیبانی می‌کند.

پوکو X3 پرو

دوربین دوم دارای یک لنز فوق عریض ۱۵ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2.2 است که در زیر آن یک حسگر ۸ مگاپیکسلی قرار دارد. این دوربین نیز از نایت مود پشتیبانی می‌کند.

دوربین سوم ۲ مگاپیکسلی و از نوع ماکرو است و گشودگی دیافراگم آن به f/2.4 می‌ٰرسد. اندازه هر پیکسل نیز برابر با ۱.۷۵ میکرومتر است. متاسفانه این دوربین از فوکوس خودکار پشتیبانی نمی‌کند. در آخر نیز حسگر ۲ مگاپیکسلی سنجش عمق قرار دارد.

کیفیت عکس‌ها در نور مناسب

تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی به صورت پیش فرض ۱۲ مگاپیکسلی هستند. کیفیت این عکس‌ها برای یک گوشی میان رده قابل قبول به نظر می‌رسند. جزئیات را می‌توان کافی ارزیابی کرد؛ اما فاصله زیادی با بهترین گوشی‌های میان رده در این زمینه دارند؛ زیرا مثلا برخی جزئیات حساس همانند برگ‌ها خراب شده‌اند.

پوکو X3 پرو

گستره داینامیک خوب است و رنگ‌ها نیز به دنیای واقعی نزدیک هستند. نویز هم در تصاویر بسیار کم است و حتی می‌توان گفت که همین سیستم کاهش نویز پوکو باعث از بین رفتن برخی جزئیات شده است. این مشکل می‌تواند در آینده با یک آپدیت نرم‌افزاری حل شود. در نهایت نیز باید گفت که وضوح تصویر به اندازه کافی و مناسب است. این در حالی است که اکثر گوشی‌های میان رده در این زمینه زیاده‌روی می‌کنند.

پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو

گزینه‌ای برای زوم دو برابری هم در برنامه دوربین وجود دارد؛ اما همانطور که احتمالا حدس زده‌اید با زوم دیجیتالی مواجه هستیم که روی خود نمایشگر گوشی بد به نظر نمی‌رسد، ولی بهتر است خیلی دقت نکنید.

حالت عکاسی ۴۸ مگاپیکسلی نیز در دسترس است. تصاویر ثبت شده در این حالت کمتر پردازش می‌شوند و به همین خاطر نویز بیشتری دارند؛ اما از طرف دیگر بافت گیاهان را بهتر می‌توان مشاهده کرد. در این حالت گستره داینامیک حتی از حالت پیش فرض نیز بهتر است؛ اما نویز مخصوصا در سایه‌ها کار را خراب می‌کند.

به نظر ما بهتر است در حالت ۴۸ مگاپیکسلی عکاسی نکنید چرا که گرفتن هر عکس چند ثانیه طول می‌کشد و حجم آنها نیز زیاد (حدود ۲۰ مگابایت) است و البته آنچنان مزیتی نسبت به حالت پیش فرض ندارد.

دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی این گوشی می‌تواند تصاویر زیبایی را ثبت کند. در این تصاویر جزئیات کافی هستند و کنتراست و گستره داینامیک نیز خوب ارزیابی می‌شوند. سیستم اصلاح اعوجاج نیز کار خود را به خوبی انجام می‌دهد که این موضوع در گوشه‌های تصویر به خوبی واضح است.

پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو

اگر در هنگام عکاسی HDR فعال نشود، نویز محسوسی را مشاهده خواهید کرد؛ اما اگر HDR فعال شود، گستره داینامیک به شکل قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند و از طرفی هم در حین پردازش نیمی از جزئیات تصویر از بین می‌روند.

دوربین ماکرو پوکو X3 Pro از نوع فوکوس ثابت (۴ سانتی‌متر) است و آنچنان کارایی ندارد. در واقع تصاویر ثبت شده با این دوربین تعریفی نیستند زیرا هم جزئیات کم است و هم اشباع رنگ خوب نیست. کنتراست نیز پایین است. همچنین برای ثبت تصاویری مشابه نمونه‌های زیر باید وقت زیادی بگذارید.

پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو

کیفیت عکس‌ها در شب

دوربین اصلی می‌تواند تصاویر قابل قبولی را در نور کم ثبت کند. نوردهی این تصاویر خوب است و به اندازه کافی روشن هستند. حتی رنگ‌ها نیز به خوبی حفظ شده‌اند؛ اما مشکل اینجاست که جزئیات زیادی در آنها وجود ندارد و نسبتا نرم هستند. تصاویر شب با ایزو بالا ثبت می‌شوند؛ اما مملو از نویز نیستند؛ زیرا سیستم کاهش نویز تلاش می‌کند هرچه نویز در تصویر هست را حذف کند و به همراه آنها بخش زیادی از جزئیات را هم نابود می‌کند.

این گوشی به حالت شب نیز مجهز شده است. البته در این حالت کیفیت تصاویر به شکل چشم‌گیری ارتقا پیدا نمی‌کند، ولی شاهد خروجی متعادل‌تری هستیم. در تصاویر نایت مود روشنایی کمتری را شاهد هستیم؛ اما در عوض نویز کمتر است و جزئیات بیشتری در تصویر هستند. اشباع رنگ نیز بهتر می‌شود و به طور کل این تصاویر را به حالت استاندارد ترجیح می‌دهیم.

پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو

دوربین فوق عریض در شب فاجعه است. تصاویر این دوربین تاریک هستند، جزئیات زیادی ندارند و نویز نیز همه چیز را نابود می‌کند. خوشبختانه بر خلاف Poco X3 NFC، مدل پرو از حالت شب در دوربین فوق عریض خود پشتیبانی می‌کند که سبب می‌شود تصاویر تا حدودی قابل استفاده شوند. البته تصاویر همچنان نرم هستند،‌ ولی خب اشباع رنگ، کنتراست و گستره داینامیک آنها بهتر از حالت پیش فرض است.

پوکو X3 پرو
نایت مود غیرفعال
پوکو X3 پرو
نایت مود غیرفعال
پوکو X3 پرو
نایت مود فعال
پوکو X3 پرو
نایت مود فعال

دوربین سلفی

در بدنه جلویی گوشی حسگر ۱/۳.۴ اینچی و ۲۰ مگاپیکسلی سامسونگ S5KET2 ISOCELL Plus در پس یک لنز ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. تصاویر ۲۰ مگاپیکسلی گرفته شده جزئیات خوبی دارند و در آنها رنگ‌ها نیز به زیبایی ثبت شده‌اند. همچنین کنتراست هم فوق‌العاده است.

پوکو X3 پرو
پوکو X3 پرو

شما می‌توانید با دوربین سلفی تصاویر پرتره نیز ثبت کنید. البته جداسازی سوژه اصلی از پس زمینه آنچنان خوب نیست و گاهی اوقات ممکن است گوش و یا موهای شما تار شود، ولی قسمت تار شده خوب به نظر می‌رسد.

فیلم‌برداری

دوربین اصلی پوکو X3 پرو می‌تواند با کیفیت ۴K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. البته گزینه‌های ۱۰۸۰p با رزولوشن ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه نیز در دسترس است و پس از یک آپدیت نرم‌افزاری امکان فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰p و نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه نیز به آن اضافه شده است.

پوکو X3 پرو

دوربین فوق عریض به رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و دوربین ماکرو به ۷۲۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه محدود شده‌اند. لرزشگیر الکترونیکی را می‌توان روی دوربین اصلی و فوق عریض فعال کرد که البته از تمامی رزولوشن‌ها و فریم‌ریت‌ها پشتیبانی می‌کند. همچنین قابلیتی شبیه به آنچه در دوربین‌های اکشن GoPro دیده‌ایم، در اینجا مشاهده می‌شود که به شکل زیبایی ویدیو‌های Full HD دوربین اصلی را پایدار می‌کند.

حالا بیایید در مورد کیفیت دوربین اصلی صحبت کنیم. بیت‌ریت ویدیو در حالت ۴K بین ۴۰ تا ۴۲ مگابیت در ثانیه است و صدا نیز با بیت‌ریت ۹۶ کیلوبیت بر ثانیه ضبط می‌شود. در ویدیو‌ها جزئیات خوبی مشاهده می‌شوند و رنگ‌ها نیز دقیق‌ هستند. کنتراست نیز فوق‌العاده است. در ویدیو‌های ۱۰۸۰p دوربین فوق عریض جزئیات چندانی مشاهده نمی‌شود، ولی خب رنگ‌ها، کنتراست و گستره داینامیک قابل قبولی دارند.

جمع‌بندی

پوکو X3 پرو

به طور کلی شیائومی پوکو X3 پرو یک گوشی دوست داشتنی است و این را میتوان از میزان فروش این گوشی در ایران هم متوجه شد. از طرفی هیچ دستگاهی نمی‌تواند در این بازه قیمتی، چنین امکانات خوبی را در اختیار شما قرار دهد.

عملکرد پردازنده این گوشی در سطح گوشی‌های پرچمدار است و در زمینه صفحه نمایش، اسپیکر‌ها، باتری، سرعت شارژ و حتی دوربین حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شیائومی توانسته با رونمایی از پوکو X3 پرو، یک گوشی استثنایی را در خاطرات ثبت کند. حتی شاید بتوان مدل پرو را از این نظر با پوکو F1 مقایسه کرد. اگر به دنبال خرید یک گوشی خوب تا ۷ میلیون تومان هستید، ما Poco X3 Pro را توصیه می‌کنیم.

مزایا و معایب

مزایا

  • طراحی خاص، گواهی IP53
  • صفحه نمایش بزرگ با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز و پشتیبانی از HDR10
  • عمر باتری طولانی و شارژ سریع
  • اسپیکرهای استریو متعادل با بلندی صدای خوب
  • عملکرد پردازشی فوق‌العاده و پایداری کم نظیر
  • دوربین‌های قابل قبول در روز و شب
  • کیفیت خوب فیلم‌برداری ۴K به همراه EIS
  • اندروید ۱۱ به همراه MIUI 12، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، درگاه کارت حافظه
  • قیمت جذاب

معایب

  • ابعاد بزرگ دستگاه
  • ایده‌آل نبودن زمان واکنش نمایشگر در حالت ۱۲۰ هرتز

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.