تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
کد خبر : 45724

بررسی شیائومی می ۱۱ الترا؛ گران و باارزش!

بررسی شیائومی می ۱۱ الترا؛ گران و باارزش!

بررسی شیائومی می ۱۱ الترا؛ گران و باارزش!با معرفی و عرضه می ۱۱ الترا، شیائومی اکنون یک خانواده کامل از محصولات می ۱۱ شامل می ۱۱ پایه، می ۱۱i و می ۱۱ پرو را مهیا کرده است. بنابراین فارغ از بودجه یا هزینه‌ای که مد نظر کاربران است، آن‌ها می‌توانند یکی از محصولات این خانواده جدید شیائومی را تهیه کنند. یکی از تنها تفاوت‌های این سری جدید با مجموعه پیشین پرچم‌داران شیائومی، عرضه انحصاری می ۱۱ پرو در کشور چین است. بنابراین می ۱۱ الترا که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت، به صورت جهانی و بین‌المللی در تمام کشورها و مناطق عرضه خواهد شد.
می ۱۱ الترا در نگاه اول شباهت‌های بسیاری با محصول پیشین این سری یعنی می ۱۰ الترا دارد اما شیائومی برخی از ویژگی‌های این گوشی هوشمند از جمله دوربین را ارتقا داده و با افزودن نمایشگر ثانویه به پشت دستگاه و به کار گیری فناوری بهتر در باتری، قدم‌های بزرگ‌تری برداشته است.

البته تمام این ارتقاها منجر به افزایش قیمت این دستگاه شده‌اند. می ۱۱ پایه به عنوان عضو استاندارد این خانواده کمتر از ۷۹۹ یورو (تقریباً معادل ۹۵۰ دلار) قیمت دارد. در واقع قیمت بیشتر گوشی‌های این سر..

بررسی شیائومی می ۱۱ الترا؛ گران و باارزش!

با معرفی و عرضه می ۱۱ الترا، شیائومی اکنون یک خانواده کامل از محصولات می ۱۱ شامل می ۱۱ پایه، می ۱۱i و می ۱۱ پرو را مهیا کرده است. بنابراین فارغ از بودجه یا هزینه‌ای که مد نظر کاربران است، آن‌ها می‌توانند یکی از محصولات این خانواده جدید شیائومی را تهیه کنند. یکی از تنها تفاوت‌های این سری جدید با مجموعه پیشین پرچم‌داران شیائومی، عرضه انحصاری می ۱۱ پرو در کشور چین است. بنابراین می ۱۱ الترا که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت، به صورت جهانی و بین‌المللی در تمام کشورها و مناطق عرضه خواهد شد.

می ۱۱ الترا در نگاه اول شباهت‌های بسیاری با محصول پیشین این سری یعنی می ۱۰ الترا دارد اما شیائومی برخی از ویژگی‌های این گوشی هوشمند از جمله دوربین را ارتقا داده و با افزودن نمایشگر ثانویه به پشت دستگاه و به کار گیری فناوری بهتر در باتری، قدم‌های بزرگ‌تری برداشته است.

مشاهده مشخصات کاملمشاهده جعبه گشایی

البته تمام این ارتقاها منجر به افزایش قیمت این دستگاه شده‌اند. می ۱۱ پایه به عنوان عضو استاندارد این خانواده کمتر از ۷۹۹ یورو (تقریباً معادل ۹۵۰ دلار) قیمت دارد. در واقع قیمت بیشتر گوشی‌های این سری و به‌خصوص می ۱۱ الترا به دلیل دوربین ارتقایافته آن‌ها و برخی ویژگی‌های اضافی است.

می ۱۱ الترا به صورت پیش‌فرض قیمتی برابر با سامسونگ گلکسی S21 الترا دارد و چند صد دلار از وان پلاس ۹ پرو، یکی دیگر از پرچم‌داران تازه عرضه شده گران‌تر است. بنابراین در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که دوربین عظیم‌الجثه و ویژگی‌های اضافی این دستگاه آن قدری مناسب و خوب هستند که کاربر راضی به پرداخت چنین هزینه‌ای شود؟

در حال که این دستگاه در دو پیکربندی رم ۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت در چین عرضه خواهد شد، کاربران غیرچینی تنها قادر به تهیه نسخه مجهز به رم ۱۲ گیگابایت و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت خواهند بود.

طراحی

احتمالاً در همان نگاه اول متوجه برآمدگی و برجستگی نامعقول دوربین پشت می ۱۱ الترا شده‌اید. این دوربین به قدری برجسته و آشکار است که با تقریب دقیقی می‌توان گفت که شما آن را مشاهده کرده‌اید. می ۱۱ الترا در یک عبارت کلی به یکی از بزرگ‌ترین ماژول‌های دوربینی که تاکنون دیده‌ایم، مجهز است.

می ۱۱ الترا بدون در نظر گرفتن دوربین پشت، یک کپی کاملاً یکسان از می ۱۱ پایه به شمار می‌رود؛ با این وجود لازم به ذکر است که این دستگاه حتی حدود ۰.۳ میلی‌متر ضخامت کمتری در مقایسه با عضو پایه این سری دارد، اما برجستگی دوربین چنان ظاهر شده که مسلماً شما هرگز متوجه آن نخواهید شد.

شیائومی می ۱۱ الترا

جنس بدنه و مواد به کار رفته در ساخت آن همانند نسخه پایه این خانواده بسیار مطلوب و مناسب است اما شیائومی بیش از آن در ساخت یک دستگاه جذب کننده اثر انگشت موفق بوده است! می ۱۱ الترا با وجود مواد با کیفیتی که در بطن بدنه‌اش جای داده، از جذب هیچ اثر انگشتی غافل نمی‌شود!

گوشی هوشمند جدید شیائومی از هر زاویه‌ای یک محصول بزرگ و پرحجم در زمینه خود به شمار می‌رود. ابعاد بزرگ دستگاه در وزن آن نیز تاثیرگذار بوده و می ۱۱ الترا ۲۳۴ گرم وزن دارد. در مقایسه با وزن ۱۹۳ گرمی می ۱۰ الترا، می‌توان یک افزایش ۲۰ درصدی وزن را مقایسه کرده که مطمئناً برای کاربران ملموس و قابل درک خواهد بود. حجیم‌ترین قسمت گوشی بی‌شک ماژول دوربین اصلی آن است که حین استفاده‌های طولانی مدت، مدام این موضوع را به شما یادآوری می‌کند.

دیگر مواردی که در تجربه کاربری اثرگذار هستند، دقیقاً مانند می ۱۱ پایه ظاهر می‌شوند. دکمه‌های تنظیم صدا و باز کردن قفل صفحه در قسمت کنار دستگاه قرار گرفته‌اند و با عملکرد به موقع خود، جای هیچ شکایتی را باقی نمی‌گذارند. در قسمت زیر نیز شاهد تعبیه شیار سیم‌کارت هستیم که از دو عدد سیم‌کارت پشتیبانی می کند. متاسفانه این قسمت شامل درگاه کارت میکرو اس‌دی (micro SD) نمی‌شود و کاربران باید به حافظه داخلی دستگاه بسنده کنند.

شیائومی می ۱۱ الترا

درگاه یواس‌بی تایپ سی (USB-C)، میکروفون و بلندگو هم که مشخصاً در قسمت زیرین محصول تعبیه شده‌اند. دومین بلندگو برخلاف موارد رایج در بازار گوشی‌های هوشمند، در قسمت بالایی دستگاه قرار گرفته است. این بلندگوی ثانویه در تولید صدای استریو نقش زیادی بازی می‌کند. بلندگوها هر دو توسط Harman Kardon تنظیم شده‌اند و این موضوع هم می‌تواند در بازاریابی می ۱۱ الترا تاثیرگذار باشد. می ۱۱ الترا به لطف این دو بلندگوی با کیفیت خود به حد کافی خوب عمل می‌کند و معمولاً یک اتاق با ابعاد عادی را غرق در صدا می‌سازد. از طرف دیگر مشاهده فیلم با چنین کیفیتی بسیار لذت‌بخش است.

ماژول دوربین همان‌طور که اشاره کردیم، ابعاد بسیار بزرگی دارد. در حقیقت دوربین می ۱۱ الترا به قدری بزرگ است که گلکسی S21 الترا که پیش‌تر در این زمینه موردی عجیب به نظر می‌رسید، کاملاً فراموش می‌شود. در نگاه اول دو لنز بزرگ و یک حسگر پریسکوپ به خوبی آشکار می‌شوند و می‌توان عجیب‌ترین و هیجان‌انگیزترین قابلیت این دستگاه را هم در همان قسمت مشاهده کرد: نمایشگر ثانویه کنار دوربین جهت تصویربرداری سلفی.

این نمایشگر که از ویژگی Always-on (همیشه روشن) نیز پشتیبانی می‌کند، با ابعاد ۱.۱ اینچی معمولاً برای ثبت تصاویر سلفی با استفاده از ماژول دوربین پشتی استفاده می‌شود.

شیائومی می ۱۱ الترا

درباره بدنه دستگاه گفتیم اما این بدنه تا چه اندازه در برابر تهدیدات خارجی مقاوم است؟ می ۱۱ الترا برخلاف می ۱۱ پایه که در مقابل بارقه‌های آب و یا باران مقاومت نشان می‌دهد، به استاندارد IP68 مجهز شده است. بنابراین می ۱۱ الترا حتی زمانی که کاملاً در آب فرو می‌رود هم قادر به ادامه حیات است. با توجه به برچسب قیمت ۱۲۰۰ یورویی این دستگاه، مشاهده این قابلیت ضروری به نظر می‌رسید و باید خوشحال بود که شیائومی از این موضوع آگاه بوده است.

حسگر تشخیص اثر انگشت زیر نمایشگر قرار گرفته و با عملکرد صحیح و دقیق خود، ما را شگفت‌زده می‌کند. شیائومی در این دستگاه تشخیص چهره مبتنی بر نرم‌افزار را هم ارائه می‌دهد اما بر هیچ‌کس پوشیده نیست که در قیاس با تشخیص چهره مبتنی بر سخت‌افزار ضعف دارد و حسگر اثر انگشت راه بهتری برای حفظ ایمنی تلقی می‌شود.

نمایشگر

شیائومی نمایشگر به کار رفته در می ۱۱ را مستقیماً در می ۱۱ الترا هم به کار برده و باید اعتراف کرد که این تصمیم کاملاً به‌جا و مناسب است. نمایشگر ۶.۸۱ اینچی این دستگاه از رزولوشن فول اچ‌دی+ (FHD+) و نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. با این حال کاربران حتی می‌تواند از رزولوشن WQHD+ هم استفاده کرده و نرخ تازه‌سازی را به ۱۲۰ هرتز برسانند.

شیائومی این امکان را فراهم کرده که شما از هر دو رزولوشن و نرخ تازه‌سازی بالا به صورت همزمان استفاده کنید، اما یادآور می‌شود که نرخ تازه‌سازی با توجه به محتوای روی صفحه و فرایندی که در حال انجام است، بین ۳۰ الی ۱۲۰ هرتز متغیر خواهد بود. حتی بدون استفاده از بالاترین تنظیمات، نمایشگر می ۱۱ الترا عالی به نظر می‌رسد و نرخ تازه‌سازی آن انیمیشن‌ها را استثنائی جلوه می‌دهد.

شیائومی می ۱۱ الترا

نمایشگر می ۱۱ الترا دارای حداکثر روشنایی ۱۷۰۰ نیت است که رقمی بی‌نظیر تلقی می‌شود. نسبت کنتراست این نمایشگر ۵۰۰۰۰۰۰:۱ است و در کنار روشنایی حداکثری بالا، آن را در روز کاملاً روشن جلوه می‌دهد. از دیگر فناوری‌های به کار رفته در این نمایشگر می‌توان به HDR10+ و DCI-P3 اشاره کرد.

شیائومی از لحاظ نرم‌افزاری نیز در این زمینه فعال بوده و ابزارهای خوبی را برای متحول کردن نمایشگر در اختیار کاربر قرار داده است. برای مثال از طریق تنظیمات می‌توان محتوایی که دارای کیفیت عادی است را با رزولوشن بالاتر، و رزولوشن فول اچ‌دی‌+ را به WQHD+ تبدیل کرد. این به معنای آن است که حتی ویدیوهای قدیمی شما بدون در نظر گرفتن کیفیت پایینشان، روی این نمایشگر زیبا و خوب به نظر می‌رسند.

شیائومی در زمینه حسگرها هم مانند قبل خوب عمل کرده و سخت‌افزار ویژه‌ای را به این دسته اختصاص داده است. برای مثال در این دستگاه از یک حسگر ۳۶۰ درجه برای تشخیص سطح نور محیط استفاده شده است. این نمایشگر با توجه به شرایط نور محیط، رنگ مناسب نمایشگر و توازن سفیدی را تنظیم می‌کند.

سرانجام به نمایشگری ثانویه موجود در قسمت پشت دستگاه می‌رسیم. نمایشگر مذکور استفاده محدودی دارد و کاربران می‌توان آن را برای نمایش همیشگی ساعت، تاریخ و یا اعلان‌ها تنظیم کند. بزرگ‌ترین مزیت و احتمالاً دلیل اصلی وجود این نمایشگر، ثبت تصاویر سلفی به وسیله دوربین اصلی دستگاه است.

با ابعاد ۱.۱ اینچی و روشنایی حداکثر ۴۵۰ نیت، این نمایشگر امولد (AMOLED) چندان قابل توجه نیست اما برای انجام هدفی که برای آن در نظر گرفته شده است، کافی به نظر می‌رسد. اگر به جنبه‌های دیگر قضیه توجه کنیم، شاید این نمایشگر را ناامید کننده بیابیم. برای مثال تماشای محتویات روی آن در نور روز اندکی مشکل‌زاست و به‌گونه‌ای که انتظار می‌رود، کارآمد نیست. نمایشگر برای نمایش تصویر کاربر هنگام سلفی ذهنیت خوبی در اختیار او قرار می‌دهد. در ادامه، در بخش دوربین کامل به این قضیه می‌پردازیم.

کارایی

می ۱۱ الترا در میان اولین محصولاتی است که همراه با پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸، تراشه پرچم‌دار شرکت کوالکام روانه بازار می‌شود. کارایی می ۱۱ پایه با می ۱۱ الترا با در نظر گرفتن سخت‌افزار یکسان آن‌ها باید مشابه باشد اما این شرایط در این‌جا صدق نمی‌کند.

می ۱۱ الترا مجهز به ۱۲ گیگابایت رم است که بدون شک از ۸ گیگابایت رم می ۱۱ تاثیر بیشتری بر عملکرد بهینه دستگاه دارد. می ۱۱ الترا در اغلب بنچ‌مارک‌های انجام شده با اندکی کارایی بهتر، عضو پایه این سری را شکست می‌دهد. همچنین به همان شکلی که انتظار می‌رود، می ۱۱ الترا در مقایسه با دیگر پرچم‌داران مبتنی بر اسنپدراگون ۸۸۸ مانند گلکسی S21 الترا و وان پلاس ۹ پرو هم بهتر عمل می‌کند.

شیائومی می ۱۱ الترا
شیائومی می ۱۱ الترا

می ۱۱ الترا در Speed Test G هم با ثبت زمان ۷۶ ثانیه، ۱ ثانیه تاخیر بیشتری از می ۱۱ پایه را نشان داد اما در مقایسه با گلکسی S21 الترا و وان پلاس ۹ پرو، چندین ثانیه بهتر است.

در زمینه گیمینگ موارد بسیار زیادی به برتری می ۱۱ الترا کمک می‌کنند. اول از همه باید به نرخ واکنس ۴۸۰ هرتز دستگاه نگاهی داشته باشیم. در نتیجه می ۱۱ نسبت بیشتر گوشی‌های هوشمند دیگر بازار، ورودی بسیار سریع‌تری دارد. اپلیکیشن Game Turbo از دیگر گزینه‌هایی است که به کاربر اجازه کنترل بیشتر روی کارایی بازی‌ها را می‌دهد. این اپلیکیشن بازی‌های نصب شده را شناسایی کرده و به شما اجازه می‌دهد که تنظیمات، اعلان‌ها و نتایج دلخواهتان را برای آن‌ها تنظیم کنید. کارایی گیمینگ می ۱۱ الترا همانند استفاده‌های عادی و روزمره قابل قبول است.

نهایتاً به بحث ارتباطات و اتصال می‌رسیم. شیائومی در طراحی می ۱۱ الترا از وای‌فای ۶E، بلوتوث ۵.۲ و شبکه ۵G بهره گرفته است. این گوشی همچنین از شبکه sub-6 گیگاهرتز ۵G هم پشتیبانی می‌کند؛ با این حساب یعنی خبری از mmWave نیست. احتمالاً زمانی که این ویژگی در کشورها بیشتر در مرکز توجه قرار می‌گیرد، کاربران متوجه فقدانی ناچیز می‌شوند.

باتری

کدام گوشی هوشمندی بدون وجود باتری قابل قبول به شمار می‌رود؟ می ۱۱ الترا مانند چیزی که قبل‌تر هم دیدیم، در مقایسه با می ۱۱ پایه بهبودهای قابل توجهی در زمینه باتری دارد. اول این که باتری دستگاه با ۴۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت بیشتر، دارای حداکثر ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت است.

این ظرفیت سبب می‌شود که کاربران از ابتدای صبح تا انتهای شب، به خوبی به گوشی خود دسترسی داشته باشد و از اتمام شارژ آن هراسان نباشد. در واقع با مقداری ارفاق می‌توان گفت که باتری دستگاه تا ۱.۵ روز کاملاً جوابگوی استفاده عادی کاربران خواهد بود. این شرایط با تنظیم کردن رزولوشن نمایشگر روی فول اچ‌دی+ و نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز به سادگی قابل دست‌یابی است. حتی با بهره‌گیری از بالاترین تنظیمات ممکن برای نمایشگر، افتضاحی بزرگ ایجاد نمی‌شود و باز هم می‌توانید ۱ روز کامل از پرچم‌دار جدید شیائومی استفاده کنید.

شیائومی در کنار ظرفیت باتری بیشتر، محصول خود را همراه فناوری شارژ سریع‌تر نیز عرضه و تبلیغ می‌کند. می ۱۱ الترا از نرخ شارژ مستقیم و بی‌سیم ۶۷ هرتز پشتیبانی می‌کند؛ این در حالی است که می ۱۱ پایه تنها از نرخ شارژ مستقیم و بی‌سیم ۵۵ وات بهره می‌برد.

شیائومی می ۱۱ الترا
شیائومی می ۱۱ الترا

شیائومی بدون توجه به روند همه‌گیر عدم قرار دادن شارژر در جعبه گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار، یک شارژر ۶۷ وات GaN را هم برای عرضه در کنار دستگاه ۱۲۰۰ یورویی خود در نظر می‌گیرد. نرخ شارژ این شارژر با نرخ شارژ می ۱۱ الترا یکسان است و ما پیش‌تر عرضه آداپتورهای مشابه همراه اوپو فایند ایکس ۳ پرو و وان پلاس ۹ پرو را هم دیده‌ایم.

با تمام این اوصاف شیائومی یک پسرفت بسیار چشمگیر را نسبت به می ۱۱ الترا، پرچم‌دار سال گذشته میلادی خود تجربه کرده است. دستگاه سال قبل از نرخ شارژ ۱۲۰ هرتز هم پشتیبانی می‌کرد. هنوز مشخص نشده که چرا این روند اتخاذ شده اما ظاهراً ملاحظات مربوط به عمر باتری در این تصمیم نقش بزرگی داشته است.

ترکیب این شارژر و فناوری با وجود پسرفت چشمگیر شیائومی واقعاً دیدنی است. شارژ شدن ۱۰۰٪ از ظرفیت باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی می ۱۱ الترا توسط این شارژر تنها در ۳۷ دقیقه شدنی است. این زمان چند دقیقه از آمار ثبت شده توسط اوپو فایند ایکس ۳ پرو یا وان پلاس ۹ پرو بیشتر است اما فراموش نکنید که ۳۷ دقیقه واقعاً مناسب است. شارژ بی‌سیم این دستگاه هم تنها به وسیله لوازم جانبی این شرکت امکان‌پذیر است اما درون جعبه خبری از شارژر بی‌سیم نیست و اگر مایل به تجربه این روش نسبتاً جدید هستید، باید به نگاهی هم به جیبتان داشته باشید.

گفتنی است که این گوشی از شارژ معکوس با نرخ ۱۰ وات هم پشتیبانی می‌کند. ماژول دوربین بزرگ دستگاه شاید در شارژ کردن بعضی از لوازم جانبی مشکل‌آفرین باشد اما شارژ کردن قاب‌های هدفون استاندارد، کاملاً عادی صورت می‌پذیرد.

دوربین

اگر مانند همیشه بخواهیم مدل پایه سری را مد نظر قرار دهیم، همه چیز در می ۱۱ الترا نسبت به می ۱۱ بهبود پیدا کرده است. جدای از حذف لنز تله‌ماکرو که در می ۱۱ پایه نقش انجام بزرگنمایی‌های اپتیکال را بر عهده دارد، دیگر لنزها بی‌نظیر عمل می‌کنند. لنز تله‌فتو قادر به بزرگنمایی ۵ برابری اپتیکال، ۱۰ برابری هیبریدی و ۱۲۰ برابری دیجیتال است؛ مورد آخر بیشترین بزرگنمایی ممکنی است که تاکنون در یک گوشی هوشمند دیده‌ایم.

شیائومی می ۱۱ الترا

از سوی دیگر شیائومی در زمینه دیگر لنزهای خود هم گل کاشته و لنز فوق عریض این دستگاه دارای زاویه دید ۱۲۸ درجه است. بسیاری از گوشی‌های هوشمند بازار فراتر از زاویه دید ۱۰۷ الی ۱۲۰ درجه نمی‌روند. شما می‌توانید از لنز فوق عریض برای ثبت تصاویر ماکرو هم استفاده کنید. پیکسل هر سه دوربین با ضریب چهار کاهش می‌یابند و تنها دوربین اصلی دستگاه قادر به ثبت تصاویری با ۵۰ مگاپیکسل رزولوشن کامل است.

دوربین اصلی عملکرد خیره‌کننده‌ای دارد و تصاویر ثبت شده با آن کاملاً شفاف و واضح هستند. این تصاویر جزئیات فوق‌العاده زیادی را در خود جای داده‌اند و تنها مقدار بسیار اندکی نویز در آن‌ها دیده می‌شود. شاید بزرگ‌ترین مشکل این دوربین، در قسمت رنگ و به‌ویژه رنگ زرد باشد. رنگ زرد در اغلب تصاویر دقیق نیست و حس غیرطبیعی بودن را منتقل می‌کند. در حقیقت می‌توان به جرئت گفت که می ۱۱ پایه، در ارائه رنگ زرد بهتر عمل می‌کند. به جز این رنگ به‌خصوص تمام رنگ‌های آبی، سبز و قرمز در تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی عالی نمود پیدا می‌کنند و اشباع و توازن سفیدی نیز واقعاً عالی است.

شیائومی می ۱۱ الترا
شیائومی می ۱۱ الترا

لنز فوق عریض نیز هدف خود را با موفقیت به سرانجام می‌رساند. این لنز بزرگنمایی در حدود ۰.۵ برابر را ارائه می‌کند. رنگ تصاویر ثبت شده با این لنز واضح و اشباع آن‌ها در سطح مناسبی است. هیچ نویزی در این تصاویر مشاهده نمی‌شود و توازن سفیدی نیز تحسین‌برانگیز است.

می ۱۱ الترا در قسمت بزرگنمایی همه نیازهای کاربران را پوشش می‌دهد و کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانند بین حالت‌های بزرگنمایی ۵، ۱۰ و ۱۲۰ برابری تغییر وضعیت دهند. تصاویری که با بزرگنمایی ۵ برابر ثبت می‌شوند، با اندکی نویز، شفافیت رنگ را حفظ کرده و خوب به نظر می‌رسند. به تدریج با انجام بزرگنمایی‌های بیشتر مانند ۱۰ برابر، نویز بیشتر شده و کیفیت آن‌ها اندکی کاهش می‌یابد. تصاویر حداکثر تا بزرگنمایی ۲۰ برابر هنوز قابل قبول به نظر می‌رسند اما بزرگنمایی بالاتر از این مقدار، کاملاً شرایط را تغییر می‌دهد و شما با چیز منحصر‌به‌فردی مواجه نمی‌شوید. همانند بزرگنمایی ۱۰۰ برابری سامسونگ موسوم به «اسپیس زوم» (Space Zoom)، بزرگنمایی ۱۲۰ برابری می ۱۱ الترا هم کاملاً بی‌ارزش و ناکارآمد است.

تصویربرداری در شرایط نور کم، نتایج ضد و نقیضی دارد. دوربین در این شرایط خود را با وضعیت وفق می‌دهد. این لنز ۱.۱۲/۱ اینچی یکی از بزرگ‌ترین لنزهای موجود در گوشی‌های هوشمند است که در شرایط یاد شده کمک زیادی می‌کند. بعضی از تصاویر مانند پیانویی که مشاهده می‌کنید، در نور کم ظاهر خوبی دارند، اما تصاویری مانند گربه، اندکی نور بیشتر را بازتاب می‌دهند و همچنین روان‌تر از آن‌چه انتظار می‌رود، به نظر می‌رسند.

شیائومی می ۱۱ الترا
شیائومی می ۱۱ الترا
شیائومی می ۱۱ الترا
شیائومی می ۱۱ الترا

دوربین جلو ۲۰ مگاپیکسلی می ۱۱ الترا با می ۱۱ یکسان است. در نتیجه هر دوی آن‌ها خروجی مشابهی را ارائه می‌کنند. تصاویری که در حالت سلفی ثبت می‌شوند، دقیق و تمیز هستند و نورپردازی در آن‌ها مناسب است. همچنین این کیفیت در نور کم هم حفظ می‌شود ود گاهی اوقات اندکی روان‌تر و به عبارت دیگر، محو به نظر می‌رسند. تصاویری که در حالت پرتره ثبت می‌شوند، شاید گوشه‌ها را به درستی نمایش ندهند و شاهد از دست رفتن و محو شدن قسمت‌هایی باشیم که نیازی به محو شدن آن‌ها نیست.

نمایشگر قرار گرفته در قسمت پشت دستگاه تا حد زیادی شما را وسوسه می‌کند که به سراغ دوربین اصلی بروید و تجربه‌های جدید کسب کنید. حال که به این بخش رسیده‌ایم، ابتدا باید ذکر شود که نمایشگر پشت دستگاه به معنای واقعی کلمه کوچک است. هنگامی که گوشی را در دستتان گرفته و آن را برای ثبت تصویر سلفی با دوربین پشت از خود دور می‌کنید، مشاهده وضعیت دشوار است. ثبت تصاویر سلفی با دوربین اصلی تنها برای اهداف غیرحرفه‌ای پیشنهاد می‌شود و اگر به دنبال ثبت تصاویری با قاب‌بندی بهتر و دقیق‌تر هستید، دوربین ۲۰ مگاپیکسلی جلوی دستگاه هنوز هم بهترین گزینه است.

شیائومی می ۱۱ الترا
شیائومی می ۱۱ الترا

البته نباید فراموش کرد که کیفیت تصاویر دوربین اصلی به مراتب بهتر از دوربین جلوی می ۱۱ الترا است. اگر شما به استفاده از دوربین پشت برای ثبت تصاویر سلفی علاقه‌مند هستید، می‌توانید از هر ۳ لنز موجود استفاده کنید. بنابراین طی این روند تمام حالت‌های ممکن در اختیار شما قرار می‌گیرند. نمایشگر ثانویه قرار گرفته در پشت دستگاه در مشاهده و استفاده از حالت‌هایی که پیش‌تر ممکن نبودند، کار بزرگی انجام می‌دهد، ولی ثبت تصاویر سلفی و پرتره با دوربین جلو سهولت بیشتری دارد.

استفاده از حالت عادی و حالت شب برای تصویربردای در شب‌هنگام، تفاوت‌های اساسی دارد. در حالت شب همه چیز روشنایی بسیاری را شامل می‌شود که تصویر را غیرطبیعی جلوه می‌دهد.

می ۱۱ الترا قادر به فیلم‌برداری با رزولوشن ۸کی (۸K) و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است. بهترین حالت برای رعایت تعادل بین کیفیت و حافظه، استفاده از رزولوشن ۴کی و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است. با این وجود استفاده از ۸کی هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد و به سختی می‌توان آن را نادیده گرفت.

شیائومی می ۱۱ الترا
شیائومی می ۱۱ الترا

افزون بر حالت‌های بسیار دوربین اصلی که کاملاً آشکار و بدیهی هستند، شیائومی از حالتی موسوم به «مولتی‌کم» (Multicam) هم نیز برای ثبت تصاویر به وسیله ۲ دوربین همزمان استفاده کرده است.

نرم‌افزار

شاید لازم به ذکر نباشد که می ۱۱ الترا دارای نرم‌افزاری مشابه با می ۱۱ پایه است. به این معنا که می ۱۱ الترا به اجرای رابط کاربری مخصوص شیائومی با نام MIUI 12 مبتنی بر اندروید ۱۱ می‌پردازد. اگرچه شیائومی هنوز جزئیاتی از به‌روزرسانی این دستگاه و یا سایر اعضای سری می ۱۱ ارائه نداده است اما انتظار می‌رود که به‌روزرسانی MIUI 12.5 هم در دسترس کاربران می ۱۱ الترا قرار گیرد.

رابط کاربری مذکور به لطف پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ و ۱۲ گیگابایت رم خیلی خوب روی می ۱۱ الترا اجرا می‌شود. برخی از اپلیکیشن‌ها به صورت پیش‌فرض روی این دستگاه و دیگر اعضای مجموعه می ۱۱ نصب هستند. نتفلیکس یک نمونه آشکار است که شرکت‌هایی مانند هوآوی هم به نصب پیش‌فرض آن در گوشی‌هایشان ادامه می‌دهند اما خوشبختانه شما می‌توانید تعداد زیادی از آن‌ها را حذف کنید.

شیائومی می ۱۱ الترا

شیائومی چندان سابقه درخشانی در به‌روزرسانی گوشی‌های هوشمند خود ندارد، بنابراین باید این موضوع را بررسی کنید. این شرکت در مجموع تا ۲ سال از پرچم‌داران خود پشتیبانی می‌کند. سامسونگ از جمله شرکت‌هایی است که تعهد زیادی به محصولات خود دارد و اخیراً هم این تعهدات را افزایش داده است. این یکی از مواردی است که خرید گوشی‌های شرکت شیائومی و مخصوصاً دستگاهی مانند می ۱۱ الترا را اندکی سخت می‌کند. اگر کاربران به دنبال خرید گوشی هوشمند گران‌قیمتی هستند، علاقه دارند که تا جای ممکن از محصول آن‌ها پشتیبانی شود و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری به صورت طولانی مدت در اختیارشان قرار گیرد.

جمع‌بندی

شیائومی حین کار روی می ۱۱ الترا یک محصول قابل توجه و هیجان‌انگیز را طراحی کرده است. نمایشگر ثانویه در پشت دستگاه مسلماً قابل توجه‌ترین قسمت آن است که می‌تواند بیش از هر چیز دیگری منجر به تمایز آن با محصولات دیگر بازار شود. اگرچه می‌توان اول از هر چیز، از شیائومی متشکر بود که طراحی سنتی و کلیشه‌ها را کنار زده و چنین چیزی را طراحی کرده، اما باید حقیقت را قبول کنیم و حقیقت این است که نمایشگر یاد شده کارایی فوق‌العاده زیادی ندارد و تاثیر به‌سزایی در تصویربرداری ایجاد نمی‌کند. آیا دیگر بهبودهای موجود در سخت‌افزار ارزش می ۱۱ الترا را موجه جلوه می‌دهند؟ این قضیه شدیداً به چیزی که شما نیاز دارید، بستگی دارد.

استاندارد مقاومت در برابر گرد و غبار و آب IP68، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت و فناوری شارژ سریع به کار رفته در می ۱۱ الترا برای برخی از کاربران نقش کلیدی ایفا می‌کنند. سپس به دوربین اصلی دستگاه می‌رسیم که مقایسه‌اش با دوربین می ۱۱، ارزش آن را نشان می‌دهد. اگر شما عاشق عکاسی هستید، دوربین می ۱۱ الترا حداقل از عضو پایه این سری یعنی می ۱۱ بسیار بهتر و جذاب‌تر است؛ با این حال باید به قیمتی که این دوربین موجب اعمالش شده است نیز دقت کنید.

به صورت مستقل، می ۱۱ الترا گوشی هوشمند قابل احترام و خوبی است. این دستگاه تمام نیازهای اولیه کاربران را پوشش می‌دهد و سپس به سراغ چیزهایی می‌رود که هر دستگاهی قادر به انجامشان نیست. با وجود رقبایی مانند گلکسی S21 الترا و وان پلاس ۹ پرو، تصمیم درباره خرید می ۱۱ الترا به ذهنی واقعاً درخشان احتیاج دارد که همه چیز را دقیق و بادقت مقایسه و برنده را مشخص کند.

نکات مثبت:

  • نمایشگر با کیفیت و روان
  • جنس عالی بدنه
  • دوربین‌های منعطف و سازگار با هر شرایط
  • عمر باتری بلند مدت
  • فناوری شارژ فوق سریع

نکات منفی:

  • گران‌قیمت!
  • وزن زیاد
  • نمایشگر ثانویه دستگاه چندان کاربردی نیست
  • در حال حاضر نمی‌توان از به‌روزرسانی طولانی مدت نرم‌افزار اطمینان حاصل کرد

منبع: Android Authority

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

۰

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.