تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
کد خبر : 597323

بررسی شکایت کمیسیون بورس آمریکا از بایننس و ژائو؛ پاسخ بایننس چه بود؟

بررسی شکایت کمیسیون بورس آمریکا از بایننس و ژائو؛ پاسخ بایننس چه بود؟

بررسی شکایت کمیسیون بورس آمریکا از بایننس و ژائو؛ پاسخ بایننس چه بود؟ روز گذشته، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به‌دلیل نقض مقررات مربوط به اوراق بهادار در این کشور، شکایت گسترده‌ای را علیه صرافی بایننس و اشخاص وابسته به آن ثبت کرد. این پرونده تا این لحظه یکی از بزرگترین شکایت‌های این کمیسیون

بررسی شکایت کمیسیون بورس آمریکا از بایننس و ژائو؛ پاسخ بایننس چه بود؟

روز گذشته، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به‌دلیل نقض مقررات مربوط به اوراق بهادار در این کشور، شکایت گسترده‌ای را علیه صرافی بایننس و اشخاص وابسته به آن ثبت کرد.

این پرونده تا این لحظه یکی از بزرگترین شکایت‌های این کمیسیون علیه یک شرکت فعال در زمینه ارزهای دیجیتال است. در ادامه این مطلب که بر اساس گزارشی از وب‌سایت کریپتو اسیلت نوشته شده است، مهم‌ترین ادعاها و نکات مطرح‌شده در شکایت علیه بایننس و همین طور پاسخ مقامات این صرافی را به‌طور خلاصه بررسی خواهیم کرد. گفتنی است تاکنون هیچ‌کدام از ادعاهای کمیسیون بورس توسط دادگاه تأیید یا رد نشده است.

۱. ‌BNB و BUSD اوراق بهادار هستند

کمیسیون بورس آمریکا در این پرونده مدعی شده است ارزهای دیجیتال وابسته به تیم بایننس از جمله بایننس کوین (BNB) و بایننس یو‌اس‌دی (BUSD) اوراق بهادار محسوب می‌شوند و همچنین از طرح‌های سهام‌گذاری یا استیکینگ موجود در بخش بین‌المللی و آمریکایی (Binance.US) این صرافی به‌عنوان خدمات مرتبط با اوراق بهادار یاد شده است.

کمیسیون بورس آمریکا همچنین می‌گوید بایننس و بخش آمریکایی آن نتوانسته‌اند مجموعه خود را به‌عنوان یک صرافی، کارگزار یا‌ آژانس قانونی در آمریکا ثبت کنند، در حالی موظف به انجام این کار بودند.

۲. توکن‌های دیگری که اوراق بهادار در نظر گرفته شده‌اند

کمیسیون بورس آمریکا مدعی است توکن‌های دیگری در بایننس خریدوفروش می‌شوند که آنها نیز اوراق بهادار هستند. سولانا، کاردانو، پالیگان، فایل کوین، کازماس، سندباکس، دیسنترالند، الگورند، اکسی اینفینیتی و کوتی از جمله این توکن‌ها هستند.

استدلال کمیسیون بورس آمریکا این است که این توکن‌ها از ابتدا «در قالب قرارداد سرمایه‌گذاری فروخته شده‌اند و بنابراین اوراق بهادار در نظر گرفته می‌شوند». با این که این توکن‌ها مستقیماً توسط بایننس عرضه نشده‌اند، کمیسیون بورس آمریکا به دلیل تسهیل معاملات آنها از بایننس شکایت کرده است.

۳. اشاره به نقش ژائو در بخش‌های آمریکایی

طبق پرونده کمیسیون بورس، چانگ‌پنگ ژائو، مجموعه بایننس، «BAM firm Trading» به‌عنوان شرکت مادر بخش آمریکایی بایننس و دیگر اشخاص وابسته به آنها همگی به‌خاطر نقض مقررات اوراق بهادار در این کشور مسئول هستند و باید به انفصال و پرداخت جریمه محکوم شوند.

کمیسیون بورس آمریکا همچنین می‌خواهد ژائو را از فعالیت در برخی نقش‌های مدیریتی خود منع کند. همچنین خواسته شده است تا بایننس و اشخاص وابسته به آن از فعالیت در زمینه اوراق بهادار، دارایی‌های دیجیتال مشمول قانون اوراق بهادار و کسب‌وکارهای مرتبط با آن منع شوند.

۴. بایننس از مقررات آمریکا سرپیچی کرده است

کمیسیون بورس می‌گوید بایننس از زمان شروع فعالیت خود در سال ۲۰۱۷، به‌طور مشخص برای جذب مشتریان آمریکایی بازاریابی کرده است و این فعالیت‌ها به‌طور مخفیانه پس از محدودکردن دسترسی کاربران آمریکایی به بخش بین‌المللی این صرافی در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه داشته است.

گفته می‌شود بایننس با نظر یک مشاور، دسترسی مشتریان آمریکایی را به پلتفرم اصلی خود مسدود کرده است، اما در عین حال به‌طور مخفیانه راه‌های دورزدن این محدودیت‌ها را به برخی کاربران نشان داده است.

۵. مدیران بایننس از وضعیت صرافی مطلع بوده‌اند

مدیر بخش مشتریان بایننس که در پرونده کمیسیون بورس از او نام برده نشده است، اظهاراتی داشته که نشان می‌دهد او از این خطاهای بایننس مطلع بوده است. او ظاهراً در سال ۲۰۱۸ گفته بود بایننس به‌عنوان یک بورس اوراق بهادار ثبت‌نشده و غیرمجاز در آمریکا فعالیت می‌کند. او همچنین در سال ۲۰۲۰ گفته بود بایننس (بخش بین‌المللی) نمی‌خواهد تن به نظارت قانونی دهد و به همین خاطر بخش‌های منطقه‌ای آن (مثل بخش آمریکایی) راه‌اندازی شدند.

طبق ادعای کمیسیون بورس، ژائو شخصاً تیم بایننس را در این مسیر قرار داده است تا کاربران را به دورزدن محدودیت‌های منطقه‌ای و مراحل احراز هویت تشویق کنند.

کمیسیون بورس آمریکا همچنین می‌گوید ژائو و بایننس از تعداد زیاد مشتریان آمریکایی این صرافی مطلع بوده‌اند و آمارهای حاصل از ارائه‌های داخل این مجموعه نشان از حضور ۱.۴میلیون کاربر آمریکایی در بایننس در سال ۲۰۱۹ دارد.

۶. شرکت‌های متعلق به ژائو دارایی‌های بخش آمریکایی را کنترل می‌کنند

کمیسیون بورس آمریکا می‌گوید ژائو و شرکت‌های متعلق به او، ۱۰۰درصد مالکیت شرکت‌های وابسته به بایننس را در اختیار دارند.

شکل وابستگی شرکت‌های مرتبط با بایننس به ژائو و دیگر مجموعه‌های متعلق به او.

اگرچه گفته شده است ژائو شخصاً مالکیت کامل شرکت‌های آمریکایی زیرمجموعه BAM را در اختیار ندارد، اما او و بایننس کنترل قابل‌توجهی به حساب‌های بانکی و سپرده‌های ارز دیجیتال کاربران این مجموعه‌ها دارند.

همچنین گفته شده است از شرکت‌های Merit Peak و Sigma Chain برای جابه‌جایی ده‌ها میلیارد دلار بین بایننس و بخش‌های آمریکایی آن استفاده شده است.

این نهاد دولتی آمریکایی همچنین گفته است ژائو و بخش بین‌المللی بایننس در طراحی، راه‌اندازی، استخدام‌ها و فعالیت‌های معاملاتی شرکت‌های آمریکایی خود نقش داشته‌اند.

۷. رواج معاملات ساختگی در بایننس

کمیسیون بورس ایالات متحده در نهایت مدعی شده است بخش‌های آمریکایی بایننس با اغراق درباره مبارزه با مبادلات ساختگی (Wash Trading) و کنترل معاملات، کاربران خود را گمراه کرده‌اند.

به گفته این سازمان، معاملات ساختگی زیادی توسط شرکت Sigma Chain به‌دلیل نقش این مجموعه به‌عنوان یک بازارساز رخ داده است. کمیسیون بورس می‌گوید حساب‌های وابسته به Sigma Chain در مقطعی، معاملاتی ساختگی برای ۴۸ توکن از ۵۱ توکن تازه فهرست‌شده و در مقطعی دیگر برای ۵۱ توکن از ۵۸توکن تازه‌ فهرست‌شده انجام داده‌اند.

همچنین گفته می‌شود با وجود وعده‌های بایننس، حداقل تا فوریه سال ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) هیچ سیستمی برای نظارت بر معاملات بخش‌های آمریکایی این مجموعه وجود نداشته است. مدیران نیز با وجود اطلاع از معاملات ساختگی در این بخش‌ها، اقدامی نکرده‌اند.

این نهاد نظارتی معتقد است داده‌های مربوط به معاملات، اطلاعات با‌اهمیتی برای کاربران و سرمایه‌گذاران بایننس بوده و شرکت‌های آمریکایی وابسته به آن از اظهارات گمراه‌کننده خود کسب منفعت کرده‌اند.

پاسخ بایننس چه بود؟

بایننس در ابتدای پاسخ خود به شکایت کمیسیون بورس آمریکا، از این بابت که این نهاد با وجود تلاش‌های مستمر بایننس برای تعامل با قانون‌گذاران و پاسخ‌گویی به آنها راه شکایت قانونی را انتخاب کرده، ابراز تأسف کرده است و این اقدام را نمونه‌ای از خودداری کمیسیون بورس آمریکا در فراهم‌کردن شفافیت قانونی بیشتر در صنعت ارزهای دیجیتال دانسته است.

بایننس می‌گوید کمیسیون بورس به‌جای اتخاذ رویکردی منطقی برای برخورد با فناوری پویا و پیچیده ارزهای دیجیتال، از سلاح دعوی قضایی استفاده کرده و شرکت‌های دیگری نیز با این برخوردهای نادرست از سوی این نهاد مواجه هستند.

به عقیده بایننس، کمیسیون بورس در شکایت خود ارزهای دیجیتال و خدماتی را به‌عنوان اوراق بهادار معرفی کرده است که دیگر مقامات آمریکایی آنها را تأیید کرده‌اند و همین موضوع گره‌های بیشتری به وجود می‌آورد.

علاوه‌بر این، بایننس هرگونه ادعا مبنی بر اینکه سرمایه کاربران پلتفرم آمریکایی بایننس در معرض خطر بوده را رد کرده و گفته است با قاطعیت در برابر این ادعاها از خود دفاع خواهد کرد. بایننس همچنین گفته است هدف اصلی کمیسیون بورس آمریکا هرگز محافظت از سرمایه‌گذاران نبوده است و اگر این‌طور بود کارکنان این سازمان برای تعامل با بایننس جهت اثبات امنیت و ایمنی بخش آمریکایی این صرافی اقدام می‌کردند.

با وجود تمام این اختلاف‌ها، بایننس در پایان گفته است ادعاهای کمیسیون بورس را جدی می‌گیرد و به همکاری با قانون‌گذاران آمریکایی و بین‌المللی ادامه خواهد داد. همچنین تیم بایننس خود را یک صرافی غیرآمریکایی دانسته و گفته است به همین خاطر اقدام اخیر کمیسیون بورس تأثیر محدودی بر فعالیت آنها خواهد داشت.

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.