تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۴:۳۰
کد خبر : 55760

بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد ۳

بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد ۳

بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد ۳سامسونگ در سال ۲۰۱۹ و با معرفی اولین گوشی از سری گوشی‌های فولد موفق به ارائه‌ی تعریفی کامل از گوشی‌های تا شونده در بازار گسترده‌ی گوشی‌های تلفن همراه شد. این گوشی‌ها به شما اجازه می‌دادند تا دستگاهی با کاربرد یک تبلت را در جیب خود جا کنید و در هر زمان که بخواهید آن را از یک تلفن همراه هوشمند به یک تبلت هوشمند تبدیل کنید. حال سامسونگ با گوشی گلکسی زد فولد ۳ اینجاست تا یکبار دیگر در این بازار یکه‌تازی کند.
با وجود نوآوری فوق‌العاده‌ی سامسونگ، گوشی گلکسی فولد در بحث تا شوندگی بسیار شکننده و حساس بود و از سوی دیگر قیمتی فوق‌العاده زیاد نیز داشت. سامسونگ در گوشی زد فولد ۲ بحث حساسیت تا شوندگی رو مورد توجه قرار داد و توانست این مشکل را رفع کند اما قیمت بالا همچنان یکی از مشکلات اصلی این گوشی به شمار می‌رفت.

سامسونگ در سال جاری و با معرفی گوشی زد فولد ۳ توانسته تمامی این مشکلات را رفع کند و تجربه‌ی کاملاً بازسازی‌شده از گوشی‌های تا شونده را در اختیارمان قرار دهد. از سوی دیگر، بازار گوشی‌های تا شونده جز سامسونگ بازیگر چندان مطرحی ندارد و مهم‌ترین رقیب سامسونگ یعنی..

بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد ۳

سامسونگ در سال ۲۰۱۹ و با معرفی اولین گوشی از سری گوشی‌های فولد موفق به ارائه‌ی تعریفی کامل از گوشی‌های تا شونده در بازار گسترده‌ی گوشی‌های تلفن همراه شد. این گوشی‌ها به شما اجازه می‌دادند تا دستگاهی با کاربرد یک تبلت را در جیب خود جا کنید و در هر زمان که بخواهید آن را از یک تلفن همراه هوشمند به یک تبلت هوشمند تبدیل کنید. حال سامسونگ با گوشی گلکسی زد فولد ۳ اینجاست تا یکبار دیگر در این بازار یکه‌تازی کند.

با وجود نوآوری فوق‌العاده‌ی سامسونگ، گوشی گلکسی فولد در بحث تا شوندگی بسیار شکننده و حساس بود و از سوی دیگر قیمتی فوق‌العاده زیاد نیز داشت. سامسونگ در گوشی زد فولد ۲ بحث حساسیت تا شوندگی رو مورد توجه قرار داد و توانست این مشکل را رفع کند اما قیمت بالا همچنان یکی از مشکلات اصلی این گوشی به شمار می‌رفت.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۳

سامسونگ در سال جاری و با معرفی گوشی زد فولد ۳ توانسته تمامی این مشکلات را رفع کند و تجربه‌ی کاملاً بازسازی‌شده از گوشی‌های تا شونده را در اختیارمان قرار دهد. از سوی دیگر، بازار گوشی‌های تا شونده جز سامسونگ بازیگر چندان مطرحی ندارد و مهم‌ترین رقیب سامسونگ یعنی هواوی نیز همچنان درگیر مشکلات خود است؛‌ این یعنی سامسونگ تا مدتی نسبتاً طولانی بازار این فناوری در انحصار خود خواهد داشت.

طراحی

سامسونگ در طراحی زد فولد ۳ سعی کرده تا در تقریباً هر جای ممکن طراحی این گوشی را ظریف‌تر و نازک‌تر کند. سامسونگ حالا برای شاسی‌های گوشی از جنسی به نام آرمور آلومینیوم استفاده می‌کند که به گفته‌ی خودش مقاومتی بیش از مقاومت هفت هزار ورقه‌ی آلومینیومی دارد. همانند قبل دو قاب فلزی دو قسمت مختلف تلفن را به یکدیگر متصل می‌کنند.

جنس پنل پشتی حالا به گوریلا گلس ویکتوس که بادوام‌ترین پنل تولیدشده در این شرکت است ارتقاءیافته و به طرز جالبی در نقاط اتصال به فریم فلزی به داخل انحنا می‌یابد. چهار گوشه‌ی تلفن نیز حالا کمی بیشتر گرد شده‌اند.

این تغییرات باعث شده‌اند تا گوشی حالتی نرم و صاف‌تر داشته باشد اما شکل عجیب و غریب مربعی شکل گوشی همچنان برای در یکدست قرار گرفتن غیرعادی است؛ هرچند که به احتمال زیاد صاحبان این گوشی در طول زمان به این شکل عادت کنند.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۳

لولای این گوشی همانند گوشی‌های قبلی این سری حیرت‌آور است. پشت گوشی با یک نوار آلومینیومی مشکی‌رنگ که تمام طول گوشی را در بر می‌گیرد پوشیده شده است و تمام مکانیسم‌های گوشی در زیر این نوار مخفی شده‌اند. باز و بسته شدن گوشی به راحتی و نرمی انجام می‌شود و لولای آلومینیومی به شما اجازه می‌دهد تا گوشی را در هر زاویه‌ای که خواستید تا کنید تا راحت‌ترین راه را برای استفاده از آن بیابید.

پنل داخلی منعطف این گوشی نیز یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌هایی است که در دست مصرف‌کنندگان قرار دارد. سامسونگ بر روی این پنل یک محافظ جدید قرار داده که گفته می‌شود تا ۸۰ درصد نسبت به محافظ صفحه‌ی زد فولد ۲ مقاوم‌تر است. از سوی دیگر استفاده از این گوشی وابسته به این محافظ است که نباید به هیچ وجه آن را جدا کنید. سامسونگ درواقع این بهبودها را برای استفاده از استایلوس اس پن در نظر گرفته است که حالا توسط این گوشی پشتیبانی می‌شود.

یکی دیگر از جزییات اصلاح شده در طراحی زد فولد ۳ نحوه‌ی آرایش دوربین‌های آن است که حال بجای آرایش مربعی زد فولد ۲ به یک آرایش خطی سه‌گانه که متناسب با شکل و شمایل گوشی است بسنده شده است.

در بحث جایگذاری دکمه‌های گوشی، دکمه‌ی پاور در میانه‌ی گوشی قرار گرفته است و در عین حال به عنوان یک حسگر اثرانگشت نیز عمل می‌کند. کیفیت خوانش این حسگر در حد خوبی قرار دارد و پس از چندین بار استفاده به سرعت می‌توانید قفل گوشی خود را باز کنید. با این حال پیدا کردن این دکمه ممکن است کمی سخت باشد.

دکمه‌ی ولوم ممکن است کمی کوتاه باشد اما در نهایت استفاده از آن و سرعت پاسخگویی بسیار راضی‌کننده هستند. پورت یواس‌بی سی به همراه جایگاه میکروفون و اسپیکر گوشی در لبه‌ی پایینی قرار دارند و یک بلندگوی دیگر به همراه چند حفره‌ی میکروفون در لبه‌ی بالایی نیز دیده می‌شوند.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۳

اسپیکر استریوی گوشی به طرز شگفت‌انگیزی کیفیت بسیار بالایی دارد و از تقویت‌کننده‌ی دالبی اتمس استفاده می‌کند. کیفیت صدای اسپیکر در ولوم بالا به قدری خوب هست که می‌توانید یک اتاق معمولی را بدون نگرانی از کاهش کیفیت صدا پر از صدای بلند کنید. در کنار این، پشتیبانی از کدک‌های مختلف بلوتوث نیز یک نکته‌ی مثبت دیگر برای این گوشی به شمار می‌رود.

نسخه‌ی بین‌المللی زد فولد ۳ از دو سیم‌کارت فیزیکی و یک سیم‌کارت الکترونیکی پشتیبانی می‌کند. حافظه‌ی قابل ارتقا در هیچ‌یک از مدل‌های این گوشی پشتیبانی نمی‌شود.

شاید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ارتقای موجود در زد فولد ۳، گواهی IPX8 این گوشی باشد که از آن در مقابل گرد و غبار و همچنین تا ۳۰ دقیقه در برابر عمق ۱.۵ متری آب مقاومت می‌کند.

با وجود پشتیبانی زد فولد ۳ از استایلوس مشهور سامسونگ، اس پن، این استایلوس در جعبه‌ی این گوشی قرار ندارد و باید به طور جداگانه خریداری شود. ضمن این که اس پن های قدیمی سامسونگ توسط این گوشی پشتیبانی نمی‌شوند و به گفته‌ی سامسونگ حتی می‌توانند به صفحه‌ی تا شونده‌ی گوشی آسیب بزنند. این بدان معنی است که برای استفاده‌ی صد در صد از زد فولد ۳ باید ۵۰ تا ۱۰۰ دلار دیگر نیز برای خرید یک استایلوس جدید هزینه کنید.

صفحه‌نمایش

شاید مهم‌ترین بخش گوشی‌های سری زد صفحه‌های نمایش دوگانه‌ی آن‌ها باشد که اساس این گوشی‌ها را تشکیل می‌دهد. برای بررسی این قسمت، به طور جداگانه به بررسی هریک از نمایشگرها خواهیم پرداخت.

نمایشگر بیرونی کوچک‌تر گوشی از یک پنل آمولد سامسونگ بهره می‌برد که همانند همیشه یکی از بهترین کیفیت‌های ممکن را بر روی تلفن‌های همراه دارد. رنگ‌های نمایش داده شده کاملاً زنده هستند و روشنایی صفحه به قدری هست که به راحتی بتوانید حتی در روشن‌ترین زمان روز نیز به راحتی صفحه‌ی نمایش را ببینید.

این نمایشگر نسبت به مدل قبلی نرخ تازه‌سازی دو برابر، یعنی ۱۲۰ هرتز پیدا کرده است. این نرخ تازه‌سازی جدید بسیار کمک‌کننده است و به لطف شکل نازک‌تر صفحه‌نمایش بیرون به شما اجازه‌ی گشت و گذار راحت‌تر در اینترنت را می‌دهد.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۳

اما صفحه‌ی نمایش داخلی این گوشی دلیلی است که آن را می‌خرید. این صفحه‌نمایش آمولد ۷/۶ اینچی که اصلی‌ترین دلیل تفاوت این گوشی با یک گوشی متفاوت محسوب می‌شود، فضای بسیار زیادی را برای انجام هم‌زمان کارها و دیدن عکس و ویدیو به شما می‌دهد. سامسونگ تصمیم گرفته تا رزولوشن صفحه‌ی نمایش را تغییر ندهد و در نتیجه رزولوشنی کمی بهتر از فول اچ دی در دسترستان خواهد بود.

کنتراست، رنگ‌بندی و روشنایی صفحه همگی کاملاً عالی هستند و خصوص این که این صفحه یک صفحه‌ی نمایش تا شونده است. همچنین نرخ تازه‌سازی این صفحه‌ی نمایش نیز ۱۲۰ هرتز است که به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی به در میان صفحات مختلف و با انیمیشن‌هایی کاملاً روان جا به جا شوید.

زد فولد ۳ از دوربین جلویی زیر صفحه (UDC) بهره می‌برد که می‌تواند برای بسیاری از کسانی که به دنبال یک صفحه‌ی نمایش یکدست هستند جذاب باشد. اگر از کسانی هستید که با دوربین‌های حفره‌ای مشکلی ندارید این دوربین نیز مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد اما حقیقت این است که جایگاه دوربین همچنان به راحتی قابل تشخیص است و چنین چیزی به قیمت کاهش کیفیت عکس‌ها به دست آمده است.

عملکرد فنی

عملکرد فنی زد فولد ۳ تقریباً بی‌نقص است. تراشه‌ی فوق‌العاده‌ی کوالکام در انجام کارهای روزمره بسیار عالی و بدون مشکل عمل می‌کند که دقیقاً همان چیزی است که از یک تلفن همراه هوشمند پرچم‌دار انتظار دارید. با این حال این گوشی در طی بنچمارک ها نمراتی کمی پایین‌تر از حد فوق‌العاده داشت که البته همچنان به عنوان یک گوشی با چنین قیمت و امکاناتی فوق‌العاده است.

با وجود این که چنین چیزی به هیچ وجه نباید برایتان نگران‌کننده باشد اما از آنجایی که در این رقابت همه‌چیز باید بی‌نقص باشد زد فولد ۳ کمی عقب‌تر از دیگر رقیبان قرار می‌گیرد. در کنار این موارد این گوشی از اینترنت ۵G نیز پشتیبانی می‌کند.

باتری

باتری زد فولد ۳ حدود ۱۰۰ میلی‌آمپر ساعت نسبت باتری مدل قبلی کوچک‌تر است که شاید در ابتدا چندان زیاد به نظر نیاید اما در طی استفاده‌ی طولانی‌مدت، این کاهش میزان عمر باتری کاملاً محسوس خواهد بود. صفحه‌نمایش داخلی مصرف باتری نسبتاً بیشتری نسبت به صفحه‌ی بیرونی دارد که البته این تفاوت چندان قابل‌مشاهده نیست.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۳

در طی استفاده از گوشی به مدت یک روز و به طور غیر پیوسته، می‌توانید مطمئن باشید که تا آخر روز می‌توانید از گوشی خود استفاده کنید اما هنگامی که به طور مداوم دست به استفاده از گوشی بزنید چیزی بیش از ۵ ساعت نصیبتان نخواهد شد. حتی با وجود این که صفحه‌های نمایش این گوشی نسبت به باقی گوشی‌های بازار بزرگ‌تر هستند بازهم چنین چیزی کمی غیرقابل‌قبول است.

شارژ باتری از طریق پورت یواس‌بی سی با حداکثر ۲۵ وات انجام می‌شود و این باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی حدود ۹۰ دقیقه برای شارژ نیاز به زمان دارد. توجه داشته باشید که گلکسی زد فولد ۳ با شارژر داخل جعبه عرضه نمی‌شود و برای شارژ کردن آن نیاز به خرید یک شارژر جداگانه دارید.

دوربین

گلکسی زد فولد ۳ دارای پنج دوربین مختلف است. دوربین پشتی با سه لنز اصلی، اولترا واید و تله؛ یک دوربین جلویی عادی و یک دوربین جلویی زیر صفحه. تمام این دوربین‌ها امکانات بسیاری به شما برای عکاسی می‌دهند.

سه دوربین پشتی همانند گوشی سال قبل دارای سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی هستند؛ دوربین سلفی دارای سنسور ۱۰ مگاپیکسلی است و دوربین زیر صفحه نیز کیفیتی ۴ مگاپیکسلی دارد. با وجود این که زد فولد هیچ‌گاه به عنوان سری‌ای برای عکاسی شناخته نشده است اما با این حال چنین کیفیتی همچنان کمی ناامید کننده است.

سامسونگ از یک برنامه‌ی دوربین فوق‌العاده استفاده می‌کند که به شما اجازه‌ی عکاسی در حالت‌های مختلف از جمله عکاسی عادی و حالت پرتره را می‌دهد. این برنامه در حالت عادی بر روی عکاسی تکی قرار دارد و می‌توانید از طریق منوی مربوطه حالت‌های دیگر را انتخاب کنید و یا کادربندی عکس را تغییر دهید.

کیفیت عکس دوربین اصلی در هنگام وجود نور کافی به طرز قابل پیش‌بینی‌ای قابل قبول و خوب است و می‌توانید رنگ‌بندی‌های زنده و کنتراست نسبتاً مناسب تصاویر را در زیر نور مناسب به خوبی مشاهده کنید. نکته‌ی نگران‌کننده این است که این کیفیت خوب پس از کاهش نور دوام پیدا نمی‌کند. هرچه در طول روز جلوتر می‌رویم و نور خورشید کمتر می‌شود، کیفیت عکس‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند؛ جزییات کمتری در عکس قابل تشخیص هستند و رنگ‌ها نیز حالت طبیعی خود را از دست می‌دهند.

سامسونگ گلکسی زد فولد ۳

با این وجود، عکاسی با این گوشی در طول شب همچنان قابل قبول است. با وجود نویز بالای تصاویر گرفته شده در شب، این عکس‌ها همچنان جزییات نسبتاً خوبی دارند و تصویر کلی نیز تا حد زیادی واضح و دارای طیف رنگی مناسب یک عکس گرفته شده در تاریکی شب است.

لنز تله به شما اجازه‌ی زوم دو برابر و لنز اولترا واید به شما اجازه‌ی زوم نیم برابری را می‌دهد. عکس‌های گرفته شده توسط لنز اولترا واید به نسبت خوب هستند اما گاهی کمی نویز در اطراف تصاویر مشاهده می‌شود. لنز تله نیز کیفیت قابل قبولی دارد و زوم دو برابر به هیچ وجه نویز قابل توجهی از خود به جا نمی‌گذارد.

برای گرفتن سلفی دو راه دارید: آسان‌ترین راه بسته نگه‌داشتن گوشی و استفاده از دوربین جلویی معمولی ۱۰ مگاپیکسلی برای گرفتن یک سلفی نسبتاً خوب است. با این وجود سامسونگ می‌توانست در این زمینه بهتر کار کند. راه دیگر استفاده از دوربین زیر صفحه است که به شما اجازه می‌دهد تا به طور کامل و واضح دوربین را تنظیم کنید و خود دوربین مانع از دیده نشدن بخشی از صفحه نشود. با این حال تصاویر گرفته شده توسط این دوربین به هیچ وجه عالی نیستند و نویز و محوی زیادی در این تصاویر دارای طیف‌های رنگی غیرطبیعی دیده می‌شود.

فیلم‌برداری توسط این گوشی حداکثر تا رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۶۰ محدود می‌شود و می‌توانید با تغییر نرخ فریم به ویدیوهای اسلوموشن یا تایم لپس دسترسی داشته باشید. ویدیوهای گرفته شده توسط این گوشی رنگ‌بندی‌های جذابی دارند و کاملاً واضح هستند.

نرم‌افزار

گلکسی زد فولد ۳ با اندروید ۱۱ و رابط کاربری وان یوآی ۳/۱ عرضه می‌شود که جدیدترین نسخه‌ی این رابط کاربری برای اکثر گوشی‌های فعلی سامسونگ است. سامسونگ ضمانت سه سال پشتیبانی نرم‌افزاری و چهار سال پشتیبانی امنیتی از این گوشی را داده است که به این معنی است که زد فولد ۳ تا اندروید ۱۴ پشتیبانی خواهد شد.

از آنجایی که این گوشی دارای دو صفحه‌ی نمایش است، سامسونگ تلاش زیادی کرده تا جا به جا شدن میان دو صفحه‌ی نمایش تا حد زیادی روان و بدون دردسر باشد. به همین صورت، قابلیت ادامه دار بودن برنامه‌ها به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا در هنگام باز شدن صفحه‌ی بیرونی گوشی به طور خودکار در صفحه جا به جا شوند و در جای جدید خود تنظیم شوند.

با این حال اگر می‌خواهید پس از بستن صفحه‌ی بیرون این اپلیکیشن‌ها به صفحه‌ی داخلی راه پیدا کنند، باید در بخش تنظیمات این قابلیت را به طور جداگانه برای هر اپلیکیشن مد نظر خود فعال کنید.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۳

سامسونگ گفته است که تا به حال صد اپلیکیشن پر استفاده‌ی جهانی برای استفاده بر روی این گوشی بهینه شده‌اند و باقی اپلیکیشن‌ها نیز به طور پیش‌فرض بر روی نسخه‌ی تبلت خود اجرا می‌شوند. با این حال در صورت وجود مشکل می‌توانید به طور دستی این اپلیکیشن‌ها را برای اجرا بر روی نسبت ابعاد زد فولد ۳ تنظیم کنید.

قابلیت جذاب دیگر این گوشی حالت فلکس آن است که به شما اجازه می‌دهد تا از گوشی خود به عنوان یک لپ‌تاپ لمسی کوچک استفاده کنید. این حالت به شما اجازه می‌دهد تا در هنگام نیمه تا بود بودن گوشی بخش اصلی برنامه را بر روی یک صفحه و کنترل پنل آن برنامه را بر روی صفحه‌ی نمایش دیگر نمایش دهید.

در نهایت مولتی تسکینگ را داریم که دقیقاً هدف اصلی این گوشی به حساب می‌آید. استفاده‌ی هم‌زمان از حداکثر سه برنامه و قرار دادن آن‌ها در نقاط مختلف صفحه و مهم‌تر از آن، انتقال محتوای مختلف به طور هم‌زمان از یک برنامه به برنامه‌ی دیگر قدرت واقعی این گوشی را نشان می‌دهند. این ویژگی به طور کاملاً بی‌نقص در این گوشی قرار گرفته و جا به جایی میان برنامه‌ها و تنظیم ابعاد قرار گیری آن‌ها در صفحه کاملاً روان و بدون مشکل انجام می‌شوند.

جمع‌بندی

به طور شفاف می‌توان دید که سامسونگ گلکسی زد فولد ۳ را با توجه به نقاط ضعف مدل‌های سال‌های قبل توسعه داده و در ساخت یک نسخه‌ی ارتقاءیافته از گوشی‌های قدیمی‌تر این سری کاملاً موفق عمل کرده است. امکانات گوشی نسبت به قیمت آن حالا کمی بیش از پیش به رسیدن به مرحله‌ی داشتن ارزش نسبت به قیمت نزدیک شده‌اند و دیگر خبری از قیمت‌های عجیب و غریب نیست.

با این حال این گوشی همچنان یک تکنولوژی پیشرفته محسوب می‌شود و نباید اجازه دهید که قیمت ۱۸۰۰ دلاری آن چندان هم عجیب به نظر بیاید. هرچند که سامسونگ همچنان در برخی قسمت‌ها کم‌کاری کرده و برای مثال عمر کوتاه باتری گوشی و همچنین دوربینی که بر روی یک گوشی ۱۸۰۰ دلاری قرار دارد نقاط ضعفی غیر قابل چشم پوشی به شمار می‌آیند.

نقاط قوت

  • طراحی جذاب
  • پشتیبانی از استایلوس
  • شاسی ضد آب

نقاط ضعف

  • عمر کوتاه باتری
  • دوربین معمولی
  • سختی در نگه‌داری در هنگام باز بودن کامل گوشی

منبع: Android Authority

۰۰

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.