تاریخ انتشار: جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۷:۲۰

بررسی بهمن رسپکت ؛ مشخصات فنی، آپشن ها و قیمتبهمن رسپکت اخیرا به عنوان جدیدترین سدان بازار ایران توسط بهمن موتور معرفی شد. در ادامه مشخصات فنی، امکانات، قیمت و رقبای آن در بازار را بررسی خواهیم کرد.
ب..

بررسی بهمن رسپکت ؛ مشخصات فنی، آپشن ها و قیمت

بهمن رسپکت اخیرا به عنوان جدیدترین سدان بازار ایران توسط بهمن موتور معرفی شد. در ادامه مشخصات فنی، امکانات، قیمت و رقبای آن در بازار را بررسی خواهیم کرد.

بهمن موتور اخیرا در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ به صورت رسمی از محصول جدید خود با نام رسپکت پرده برداشت. این خودرو که به عنوان جدیدترین سدان بازار ایران محسوب می‌شود می‌تواند برای بسیاری از سدان‌های چینی بازار به رقیب سرسختی تبدیل شود. بهمن موتور قصد دارد بهمن رسپکت را در تابستان ۱۴۰۱ به بازار عرضه کند. در ادامه مشخصات فنی، امکانات، قیمت و رقبای آن در بازار را بررسی خواهیم کرد.

بهمن رسپکت در حقیقت نسخه ایرانیزه شده سدان چینی cowin xuandu محسوب می‌شود که بر اساس پلتفرم چری آریزو ۷ توسعه پیدا کرده و در سال ۲۰۲۱ روانه بازار شد. البته برند cowin به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های چری شناخته می‌شود که این خودروساز چینی آن را در سال ۲۰۱۴ با هدف تولید خودروهای اقتصادی و اسپرت طراحی کرد. از این رو بهمن رسپکت از لحاظ طراحی و فنی به محصولات چری شباهت زیادی دارد.

نقد و بررسی بهمن رسپکت

مشخصات فنی

بهمن رسپکت همانند سایر خودروهای چینی از جمله چری آریزو ۵ TE و چری آریزو ۶ به یک موتور ۱.۵ لیتری توربو مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۵۴ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند. البته به دلیل تفاوت‌های نرم افزاری این پیشرانه در آریزو ۵ TE و آریزو ۶ قدرتی برابر با ۱۴۷ اسب بخار را ارائه می‌دهد. یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر CVT با قابلیت تیپ‌ترونیک ۹ سرعته مجازی نیز قدرت تولید شده از این پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

این سدان جدید بازار ایران به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند و حداکثر سرعت آن نیز ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. بهمن موتور در خصوص شتاب این خودرو اطلاعاتی را منتشر نکرده، اما احتمالا این خودرو می‌تواند ظرف مدت حدود ۱۰ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

نام خودرو بهمن رسپکت
موتور ۴ سیلندر توربوشارژ با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور ۱۴۹۸ سی‌سی
حداکثر قدرت ۱۵۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور
حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر در ۱۷۵۰ – ۴۰۰۰ دور
گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر CVT با قابلیت تیپ ترونیک ۹ سرعته مجازی
مصرف سوخت ۷.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱ ثانیه ۱۰ ثانیه (تخمینی)
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
حجم باک سوخت ۵۰ لیتر
حجم صندوق بار ۴۵۵ لیتر
ابعاد لاستیک‌ها ۲۰۵/۵۰R17
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب چند اتصالی یا مولتی لینک
وزن خالص ۱۴۰۸ کیلوگرم
ابعاد ۴۶۷۰ میلی‌متر طول، ۱۸۲۵ میلی‌متر عرض، ۱۴۸۳ میلی‌متر ارتفاع
فاصله بین دو محور ۲۷۰۰ میلی‌متر

امکانات بهمن رسپکت

از امکانات بهمن رسپکت می‌توان به شش کیسه هوا، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری الکترونیکی، فرمان با نیروی کمکی برقی، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور فشار باد لاستیک‌ها، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده، روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف، سنسور نور، دی‌لایت، نورپردازی کابین با قابلیت انتخاب رنگ، مالتی‌مدیا با مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی لمسی، شارژر بی‌سیم موبایل، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه مطبوع الکتریکی، حالت رانندگی دو حالته اقتصادی، اسپرت، کروز کنترل و کی‌لس استارتر اشاره کرد.

لیست امکانات بهمن رسپکت نشان می‌دهد این خودرو به دلیل برخورداری از امکاناتی چون شارژر بی‌سیم، گرمکن صندلی‌های جلو و صندلی برقی از رقبای مدیران خودرویی خود پرآپشن‌تر خواهد بود. همچنین بهمن موتور سدان رسپکت را مانند شاسی بلندهای فیدلیتی و دیگنیتی در تیپ پرایم رونمایی کرده و به احتمال زیاد در آینده نسخه پرستیژ که یک تیپ پرآپشن‌تر است نیز روانه بازار خواهد شد.

جمع‌بندی

بهمن موتور همانند سایر محصولات خودروسازان خصوصی، سدان رسپکت را با مشخصات رقابتی روانه بازار خواهد تا در بخش سدان‌های بازار رقابت شدیدی به وجود آید. در حال حاضر بهمن موتور قیمت این سدان را اعلام نکرده، اما احتمالا این خودرو حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمت داشت که چنین قیمتی آن را نسبت به آریزو ۶ حدود ۱۰۰ میلیون تومان گران‌تر خواهد کرد.

منبع گجت نیوز

خروج از نسخه موبایل