تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۶:۰۴
کد خبر : 59171

بررسی آیپد مینی ۶ اپل؛ سبک، تازه و کارآمد

بررسی آیپد مینی ۶ اپل؛ سبک، تازه و کارآمد

بررسی آیپد مینی ۶ اپل؛ سبک، تازه و کارآمداپل بار دیگر تصمیم به احیای سری مینی آیپدهای خود گرفته است. به لطف یک نمایشگر عالی، عمر باتری مناسب و عملکرد فوق سریع تراشه A15 بایونیک، اکنون آیپد مینی ۶ نیز به چیزی مجهز است که تمام اعضای خانواده آیفون ۱۳ از آن بهره می‌برند.
به این ترتیب خیلی زود حتی بدون مطالعه کامل این بررسی می‌توانید متوجه شوید اپل با انجام این کار، یکی از بهترین تبلت‌های بازار را طراحی و عرضه کرده است.
مطالب مرتبط:بررسی آیفون ۱۳ بررسی آیفون ۱۳ پروبررسی آیفون ۱۳ پرو مکسبه هر حال ما در این بررسی برای آن اینجاییم که دقیق‌تر به نکات مثبت و ضعف یکی از آخرین محصولات اپل بپردازیم. آیا باید قید خرید آیپد ایر ۲۰۲۰ را برای این محصول بزنید و یا حتی به سراغ یکی از اعضای خانواده آیفون ۱۳ بروید؟ یا آیپد مینی ۶ به قدری هدفمند و کارآمد طراحی شده که تمام نیازهای شما را پوشش خواهد داد. با ما همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.
مشاهده مشخصاتمشاهده جعبه‌گشاییقیمت و عرضهقیمت نسخه پایه آیپد مینی ۶ با پیکربنید حافظه ۶۴ گیگابایت ۴۹۹ دلار است. شما می‌توانید با پرداخت ۱۵۰ دلار بیشتر، مدل ۲۵۶ گی..

بررسی آیپد مینی ۶ اپل؛ سبک، تازه و کارآمد

اپل بار دیگر تصمیم به احیای سری مینی آیپدهای خود گرفته است. به لطف یک نمایشگر عالی، عمر باتری مناسب و عملکرد فوق سریع تراشه A15 بایونیک، اکنون آیپد مینی ۶ نیز به چیزی مجهز است که تمام اعضای خانواده آیفون ۱۳ از آن بهره می‌برند.

به این ترتیب خیلی زود حتی بدون مطالعه کامل این بررسی می‌توانید متوجه شوید اپل با انجام این کار، یکی از بهترین تبلت‌های بازار را طراحی و عرضه کرده است.

مطالب مرتبط:

  • بررسی آیفون ۱۳
  • بررسی آیفون ۱۳ پرو
  • بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس

به هر حال ما در این بررسی برای آن اینجاییم که دقیق‌تر به نکات مثبت و ضعف یکی از آخرین محصولات اپل بپردازیم. آیا باید قید خرید آیپد ایر ۲۰۲۰ را برای این محصول بزنید و یا حتی به سراغ یکی از اعضای خانواده آیفون ۱۳ بروید؟ یا آیپد مینی ۶ به قدری هدفمند و کارآمد طراحی شده که تمام نیازهای شما را پوشش خواهد داد. با ما همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

مشاهده مشخصاتمشاهده جعبه‌گشایی

قیمت و عرضه

قیمت نسخه پایه آیپد مینی ۶ با پیکربنید حافظه ۶۴ گیگابایت ۴۹۹ دلار است. شما می‌توانید با پرداخت ۱۵۰ دلار بیشتر، مدل ۲۵۶ گیگابایت این محصول را خریداری کنید. در نهایت اگر احساس می‌کنید به اتصال شبکه ۴G هم نیاز دارید، با اضافه کردن ‍۱۵۰ دلار به قیمت مذکور، با یک آیپد مینی ۶ گران‌قیمت ۸۹۹ دلاری مواجه می‌شوید.

بررسی آیپد مینی ۶ اپل

حتی اگر قیمت پایه را هم مد نظر قرار دهیم، مشخصاً آیپد مینی ۶ حدود ۱۰۰ دلار از آیپد مینی ۵ اپل گران‌تر است.

طراحی

اگرچه اپل از پسوند «مینی» برای نام‌گذاری این مدل استفاده کرده است، اما شما نباید فریب آن را بخورید. آیپد مینی مسلماً ابعاد کوچک‌تری از مدل‌های استاندارد آیپد دارد اما نمی‌توان آن را نسخه «مینی» سایر آیپدها نامید. در حقیقت این مدل تنها اندکی از آیپد ایر ۲۰۲۰ کوچک‌تر و فشرده‌تر به نظر می‌رسد.

وجود حاشیه‌ها، دکمه پاور مجهز به تاچ آی‌دی (Touch ID)، عدم استفاده از دکمه هوم، لبه‌های تخت و در نهایت استفاده از درگاه USB-C، مشخصه‌های اصلی تشکیل دهنده هویت آیپد مینی ۶ هستند. شاید اپل علاقه‌ای به «آیپد ایر مینی» نداشته و تصمیم گرفته است که از این نام‌گذاری برای بازاریابی این تبلت ۸.۳ اینچی بهره بگیرد.

از طرفی همان‌طور که آیپد ایرها تنوع رنگ گسترده‌تری دارند، آیپد مینی نیز همین ویژگی را از پدر خود به ارث برده است. اپل افزون بر نقره‌ای و خاکستری، این محصول را در رنگ‌های بنفش، صورتی و … به بازار عرضه کرده است.

بررسی آیپد مینی ۶ اپل

بنابراین باید اکنون یک ذهنیت کلی تشکل دهیم. آیپد مینی ۶ به هر حال از نظر ابعاد، کوچک‌تر از آیپد ایر ۴ و آیپد ۹ است. سامسونگ تب A7 شاید نزدیک‌ترین اندازه را به آیپد مینی ۶ داشته باشد و تنها اندکی از آن بزرگ‌تر به نظر برسد.

این تقابل اپل و سامسونگ در بحث وزن هم مشاهده می‌شود و دقیقاً مثل مورد پیشین، آیپد مینی ۶ وزن کمتری دارد که کاملاً منطقی است. این مورد در کنار ابعاد مناسب دستگاه اجازه می‌دهند تنها با یک دست از آن استفاده کنید. اکنون در بازار تبلت‌های بالارده چندانی، چنین تجربه کاربری‌ای را ارائه نمی‌دهند.

حسگر بایومتریک تاچ آی‌دی قرار گرفته در دکمه پاور آیپد مینی ۲۰۲۱ که یادآور آیپد ایر ۴ است،‌ عملکرد فوق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد.

سرانجام به درگاه USB-C می‌رسیم. اپل باید این درگاه را به سایر آیپدهای جدید هم اضافه کند. به خوبی مشخص است که بازار درگاه لایتنینگ سنتی اپل روز به روز کوچک‌تر می‌شود.

بررسی آیپد مینی ۶ اپل

اگرچه این تغییر مثبت احتمالاً آغازگر تغییرات مثبت دیگری است اما هنوز هم خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیست؛ یک میراث دیگر از سری آیپد ایر اپل!

البته کسانی که شروع به استفاده از هدفون‌های بلوتوث و یا ایرپاد کرده‌اند، این موضوع را یک فقدان در نظر نخواهند گرفت ولی اگر هنوز یک هدفون معمولی با کیفیت دارید، محصول جدید اپل در همان نگاه اول شما را ناامید می‌کند.

لازم به ذکر است که می‌توان با استفاده از یک آداپتور USB-C به جک ۳.۵ میلی‌متری صدا، این مشکل را حل کرد ولی آیا واقعاً باید کاربران چنین کاری انجام دهند در حالی که گوشی‌های اندروید این ویژگی را به سادگی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

نمایشگر و صدا

آیپد مینی ۶ به یکی از بهترین نمایشگرهای تبلت بازار در این محدوده ابعاد مجهز است. نه تنها دقت رنگ این نمایشگر به شکلی خارق‌العاده بالا است، بلکه روشنایی آن نیز به راحتی روی تصور شما از کیفیت سایر تبلت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

مهم نیست در حال تماشای چه محتوایی هستید، به هر حال جزئیات بالا، بافت‌های استثنائی و هر چیزی که برای نشان دادن کیفیت یک نمایشگر نیاز هستند، در همان تجربه اول جلوی چشم شما قرار می‌گیرند.

بررسی آیپد مینی ۶ اپل

آیپد مینی ۶ به لطف تراکم ۳۲۶ ppi خود با ابعاد ۸.۳ اینچی (رزولوشن ۱۴۸۸ × ۲۲۶۶ پیکسل) به صورت مستقیم با آیپد ۹ با تراکم پیکسل ۲۶۴ ppi (۱۰.۲ اینچ، ۱۶۲۰ × ۲۱۶۰ پیکسل) و آیپد ایر ۴ با تراکم پیکسل ۲۶۴ ppi (۱۰.۹ اینچ، ۱۶۴۰ × ۲۳۶۰ پیکسل) مقایسه می‌شود. سامسونگ گلکسی تب A7 هم با تراکم ۱۷۹ ppi (۸.۷ اینچ، ۸۰۰ × ۱۳۴۰ پیکسل) در سوی دیگر ماجرا با اختلافی فاحش قرار می‌گیرد.

نمایشگر باکیفیت این دستگاه با تمام نقاط قوتش، برای انجام وظایف چند گانه مناسب نیست. با قسمت کردن صفحه میان چند اپلیکیشن، متون و گزینه‌های لمسی به قدری کوچک می‌شوند که تعامل با آن‌ها مشکل به نظر می‌رسد و این همان مشکلی است که تبلت‌های پرچم‌دار اپل از آن‌ها رنج نمی‌برند.

طیف خروجی رنگ این نمایشگر شاید بتوانند باری دیگر ثابت کند که اپل تا چه اندازه روی این قسمت دستگاه خود تمرکز کرده است. محدود خروجی رنگ ۱۰۳.۱ درصدی sRGB نمایشگر این دستگاه میان نمایشگرهای آیپد ۹ و آیپد ایر ۴ با خروجی‌های ۱.۵.۳ و ۱۰۲.۹ درصد قرار می‌گیرد. گلکسی تب A7 با محدوده خروجی sRGB بسیار کمتر ۸۱.۸ درصد، باری دیگر یک تفاوت قابل توجه را به رخ می‌کشد.

بررسی آیپد مینی ۶ اپل

با این حال در بحث روشنایی هیچ کدام از این تبلت‌ها توان شکست دادن آیپد مینی ۶ با حداکثر روشنایی ۵۲۰ نیت را ندارند. آیپد ۹ با حداکثر روشنایی ۴۷۲.۷ نیت، آیپد ایر ۴ با ۴۴۰ نیت و گلکسی تب A7 لایت با ۳۱۵ نیت هم پشت سر این تبلت قرار می‌گیرند.

آیا غیر از مشکل تجربه کاربری، نمایشگر محصول جدید اپل مشکل دیگری را هم پیش روی شما قرار خواهد داد؟ طبق برخی از گزارش‌ها این دستگاه از مشکل «پیمایش ژله‌ای» رنج می‌برد که هنوز اپل قادر به رفع آن نیست ولی انتظار می‌رود که به زودی حل شود. جدای از این، شما نباید مشکل خاصی حداقل در بخش نمایشگر باشید.

عملکرد و کارایی

آیپد مینی ۶ از پردازنده A15 بایونیک استفاده می‌کند که به واسطه ۶ هسته CPU، ۵ هسته گرافیکی و ۱۶ هسته موتور عصبی، یکی از قوی‌ترین تراشه‌های حال حاضر صنعت گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها است.

اصلاً عجیب نیست اگر چندین خط به تمجید از عملکرد و سرعت مناسب این پردازنده بپردازیم. طی تجربه مشخص شد شما حتی با باز کردن ۱۲ زبانه مرورگر سافاری و پخش ویدیوهای ۱۰۸۰p هم با هیچ تاخیری در عملکرد دستگاه مواجه نخواهید شد.

در تست چند هسته‌ای عمومی گیکبنج، این تبلت با ثبت امتیاز ۴۵۴۰ می‌تواند آیپد ایر ۴، آیپد ۹ و گلکسی تب A7 لایت را به آسانی شکست دهد. دو تبلت دیگر خود اپل بهپردازنده‌های A14 و A13 بایونیک مجهز هستند اما پردازنده MT8768T مدیاتک به کار رفته در محصول سامسونگ،‌ با فاصله بسیاری در فهرست بنچمارک محصولات مشابه موجود قرار می‌گیرد.

بررسی آیپد مینی ۶ اپل

تجربه بازی‌ها روی این تبلت به هر نحو لذت‌بخش است. ابعاد کوچک‌تر نمایشگر حتی حس نمی‌شود و عملکرد و سرعت این تراشه به قدری بالا است که هیچ عنوانی در حال حاضر نمی‌تواند از تمام قدرت آن بهره بگیرد یا آن را به دردسر بیندازد.

بحث لایو تکست هم در این قسمت می‌تواند خودی نشان دهد. این ویژگی آیپد او اس ۱۵ اجازه می‌دهد شما تنها با انتخاب یک متن از درون دوربین، فاصله میان دنیای مجازی و واقعیت را کم‌رنگ کنید. البته این ویژگی پیش‌تر در گوگل لنز هم وجود داشت اما اکنون باید برای ادغام آن در پلتفرم‌های اپل خوش‌حال باشیم. عملکرد و سرعت این ویژگی در تمام مدل‌های آیپد پرو ۲۰۲۰ و آیفون ۱۲ پرو مکس یکسان است.

بلندگوهای استریوی آیپد مینی ۶ می‌توانند صدایی را تولید کنند که هرگز از تبلتی با این ابعاد انتظار نمی‌رود. البته این صدای بلند تنها یک رنج بی‌کیفیت نیست. اگر آهنگ باکیفیت در حال پخش باشد، می‌توانید تمایز میان سازهای مختلف و لهجه‌ها را هم درک کنید.

مورد عجیب دیگری که پیش از این در آیپد ایر ۴ هم دیده بودیم، به قوت خود در این تبلت هم پا بر جا است. شما نمی‌توانید در حالت پرتره (عمودی) از مزایای صدای استریو بهره‌مند شوید. آیپد مینی ۶ تنها در حالت افقی اجازه این کار را می‌دهد!

لوازم جانبی

با وجود آن که لبه‌های تخت آیپد مینی ۶ اجازه می‌دهد شما حین استفاده از این تبلت جدید این غول آمریکایی از اپل پنسیل ۲ هم با قیمت ۱۲۹ دلار استفاده کنید اما برخلاف آیپد ایر ۴ و آیپد پرو از مجیک کیبورد پشتیبانی نمی‌کند. ظاهراً به دلیل ابعاد ۸.۳ اینچی، این تبلت بیش از آن کوچک است که بتواند تجربه کاربری مناسبی برای صفحه کلید استاندارد اپل ایجاد کند.

بررسی آیپد مینی ۶ اپل

استفاده از اپل پنسیل ۲ اتفاق خوشایندی است و کاربران به راحتی می‌توانند متوجه سهولت استفاده از آن شوند. کاربران برای شارژ اپل پنسیل نسل اول فقط می‌توانستند از درگاه لایتنینگ انتهای آن استفاده کنند که چندان خوشایند نبود. نسل دوم این قلم هوشمند اپل در عوض با اتصال به کنار دستگاه شارژ می‌شود.

با این حال تاخیر ورودی اندک اپل پنسیل نسل اول نیازی به بهبود چندان زیادی نداشت و تقریباً همان عملکرد رضایت‌بخش را در نسل دوم این محصول در کنار آیپد مینی ۶ شاهد هستیم. این تاخیر کم و کارایی بالای اپل پنسیل ۲ آن را حین استفاده از ویژگی‌های آیپد او اس ۱۵ مانند تبدیل دست‌نوشته به متن، کارآمدتر نیز جلو می‌دهد.

از سوی دیگر با وجود آن که ما دوست داشتیم اپل به صورت رسمی یک صفحه کلید مخصوص برای این مدل عرضه کند اما با توجه به پشتیبانی دستگاه از محصولات بلوتوث، شما می‌توانید از صفحه کلیدهای شخص ثالث بازار هم استفاده کنید.

صفحه کلید Logitech MX Keys و Logitech MX Master 3 از جمله صفحه کلیدهایی هستند که به خوبی با این تبلت ۸.۳ اینچی کار می‌کنند.

دوربین‌ها

تاکنون باید درک کرده باشید که هر چقدر یک تبلت ابعاد کوچک‌تری به خود بگیرد، کاربران بیشتری تمایل پیدا می‌کنند که از آن به عنوان یک دوربین استفاده کنند. دوربین ۱۲ مگاپیکسلی به کار رفته در قسمت جلو و عقب این تبلت کیفیت تصویربرداری خوبی را ارائه می‌دهد.

بررسی آیپد مینی ۶ اپل

استفاده از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در بخش جلوی دستگاه به عنوان یک لنز مختص فیس‌تایم اچ‌دی یک اتفاق خوب دیگر است که در بخش بالا هم به آن اشاره کردیم.

این دوربین در کنار ویژگی سنتر استیج (Center Stage) با راحتی بالاتر از عملکرد دوربین سلفی آیپد مینی ۵ قرار می‌گیرد. شاید باور کردنی نباشد اما عملکرد این ویژگی (که سعی می‌کند شما در میانه فریم قرار دهد) حتی از ویژگی فریم‌گیری خودکار Logitech StreamCam به عنوان یک دوربین ۱۶۹ دلاری هم بهتر است.

این دوربین سلفی در تصویربرداری هم عملکرد دقیقی را بر جای می‌گذارد. رنگ‌های موجود در صحنه با دقت بالایی پردازش می‌شوند و اگرچه این روان‌ترین و بهترین لنز موجود نیست اما در ثبت جزئیات عملکرد بدی ندارد.

آیپد ۹ با یک دوربین جلوی ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین پشتی ۸ مگاپیکسلی به اندازه این دستگاه درخشان عمل نمی‌کند. آیپد ایر ۴ نیز با یک دوربین جلوی ۷ مگاپیکسلی و دوربین پشتی ۱۲ مگاپیکسلی فاقد ویژگی سنتر استیج است. گلکسی تب A7 هم با دوربین جلوی ۲ مگاپیکسلی و دوربین اصلی ۸ مگاپیکسلی به کلی از رقابت خارج می‌شود.

عمر باتری و شارژ

اپل ادعا می‌کند که شما با یک بار شارژ این دستگاه یک روز کامل یا دقیق‌تر،‌ ۱۰ ساعت می‌توانید از تبلت خود استفاده کنید. آزمایش‌ها نشان می‌دهند که این موضوع در حالت میانگین صدق می‌کند. آیپد مینی ۶ در حالت استفاده از وای فای با روشنایی ۱۵۰ نیت ۱۰ ساعت و ۵۶ دقیقه شارژدهی دارد. با توجه به تعداد پیکسل‌های موجود روی صفحه و عملکرد سریع تراشه دستگاه، این رقم قابل توجهی است.

آیپد ایر ۴ با ۱۰ ساعت و ۲۹ دقیقه شارژدهی و گلکسی تب A7 لایت با ۱۰ ساعت و ۷ دقیقه شارژدهی، عملکرد به مراتب ضعیف‌تری در این زمینه دارند اما آیپد ۹ با ثبت زمان ۱۱ ساعت و ۵۹ دقیقه‌ای عمر باتری نسبتاً بهتری از این مدل کوچک خانواده آیپدها دارد. گویا آیپد ۹ به خاطر ابعاد خود، باتری بزرگ‌تری را در بدنه‌اش جای داده است.

جمع بندی

اگر همین حالا هم از یک آیپد استفاده می‌کنید شاید این سوال برایتان مطرح شود که آیا باید به نسل بعد و مخصوصاً این نسخه مهاجرت کنید یا نیازی به این کار نیست. اگر وجود یک نمایشگر فوق‌العاده و عملکرد سریع‌تر از اولویت‌های افراطی شماست، آیپد مینی ۶ بهترین گزینه خواهد بود.

از سمت دیگر اگر عمر باتری برای شما اهمیت بیشتری دارد، آیپد ۹ انتخاب بهتری است. دوست دارید بیشتر تایپ کنید؟ آیپد ایر ۲۰۲۰ و البته صفحه کلید گران‌قیمت آن تمام رقبا را حذف می‌کنند.

قیمت کمتر در همین ابعاد نمایشگر اولویت شماست؟ گلکسی تب A7 نمایشگر و عملکرد چندان مناسبی را در مقایسه با این محصولات ارائه نمی‌دهد اما می‌تواند یک انتخاب بسیار اقتصادی‌تر باشد که نیازهای شما را پاسخ می‌دهد.

نکات مثبت:

  • وزن سبک و قابل حمل
  • پردازنده پرسرعت A15 بایونیک
  • نمایشگر قابل توجه
  • وب‌کم عالی
  • درگاه USB-C
  • نسل دوم اپل پنسیل ۲

نکات منفی:

  • عدم پشتیبانی از صفحه کلید مجیک کیبورد اپل
  • فقدان جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

۸.۵/۱۰

منبع: Tom’s Guide

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.