تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر : 41659

برج پرتاب و مهار ” استارشیپ” یک گام تا راه‌اندازی

برج پرتاب و مهار ” استارشیپ” یک گام تا راه‌اندازی

برج پرتاب و مهار ” استارشیپ” یک گام تا راه‌اندازی کار ساخت سکوی پرتاب و مهار موشک بزرگ “استارشیپ” که این موشک را پیش از پرتاب با دو بازوی غول آسای خود به خوبی ثابت نگه می‌دارد و در هنگام فرود نیز تقوی..

برج پرتاب و مهار " استارشیپ" یک گام تا راه‌اندازی

برج پرتاب و مهار " استارشیپ" یک گام تا راه‌اندازی

کار ساخت سکوی پرتاب و مهار موشک بزرگ "استارشیپ" که این موشک را پیش از پرتاب با دو بازوی غول آسای خود به خوبی ثابت نگه می‌دارد و در هنگام فرود نیز تقویت کننده موشک را در آغوش می‌کشد، در تگزاس در حال تکمیل شدن است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، عکس‌های هوایی جدید نشان از پیشرفت سریع شرکت فضایی خصوصی "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) در ساخت اولین برج پرتاب و مهار موشک "استارشیپ" موسوم به "برج پرتاب" در جنوب تگزاس دارد.

این شرکت قرار است دو "برج پرتاب" بسازد. این برج‌ها قرار است پیشران‌های "استارشیپ" را با بازوهای عظیم الجثه خود پیش و پس از پرتاب مهار کنند.

"ایلان ماسک" مدیرعامل "اسپیس‌ایکس" ماه‌ها قبل از برنامه غیر متعارف خود برای مهار تقویت کننده استارشیپ پرده برداشت و سه ماه پس از آن گفت در فکر برج‌های مهار کننده‌ای است که تقویت کننده موشک را در هنگام فرود مهار کنند و طبق عادت همیشگی خود در جاه‌طلبی و جامه عمل پوشاندن به وعده‌ها و ایده‌های خود به تعهد خود عمل کرد و اکنون کار ساخت اولین "برج پرتاب" در حال اتمام است.

"اسپیس‌ایکس" تا اواسط ماه مارس یک بنای سنگین متشکل از حدود ۲۵ ستون، هر یک با ضخامت یک متر که در عمق حداقل ۳۰ متری ماسه‌های مرطوب تگزاس کاشته شدند، بنا کرد. این فونداسیون در بتن محصور شده است و پایه‌های عظیم آن آماده بتن ریزی بیشتر است.

کار ساخت اولین برج پرتاب "اسپیس‌ایکس" در حال اتمام است و مانند یک دژ غول پیکر از زمین سربرآورده است. این برج برای ایجاد پایه‌ای استثنائی و قوی طراحی شده است که "اسپیس‌ایکس" بتواند پیشران‌های مرحله اول "استارشیپ" موسوم به "سوپر هوی"(Super Heavy) را روی آن قرار دهد و سپس "استارشیپ" را روی آن نصب کند.

این برج پرتاب کمتر از دو کیلومتر با خلیج مکزیک در بوکاچیکا فاصله دارد. این منطقه هم‌سطح با دریا دارای بادهای شدیدی است که در ارتفاع شدیدتر هم می‌شود. علاوه بر این، سواحل جنوب تگزاس در معرض خطر مداوم بارش باران‌های شدید و سیل آسا، رعد و برق و حتی طوفان و طغیان قرار دارد. بنابراین نیاز به ساخت برج‌های پرتاب مستحکم و غول پیکر برای انجام کارهایی با دقت فراوان مانند پرتاب موشک و بازوهای عظیم الجثه برای مهار پیشران موشک در هنگام فرود است.

گفته‌های "ماسک" حاکی از آن است که "برج پرتاب" بوکاچیکا احتمالاً ۱۵۰ تا ۱۶۰ متر طول خواهد داشت.

شاید جزئیات در مورد این برج‌ها مبهم باشد، اما توجه روزافزون "اسپیس‌ایکس" را به گسترش امکانات پرتاب مداری بوکاچیکا نشان می‌دهد و حاکی از آن است که به زودی شاهد ساختارهای عظیم خواهیم بود که قادر به پشتیبانی از آزمایش‌های "سوپر هوی" و "استارشیپ" است.

هدف این شرکت اولین پرتاب مداری "سوپر هوی" و "استارشیپ" در اوایل ژوئیه سال جاری میلادی است. این تاریخ دور از دسترس به نظر می‌رسد، اما اگر کارکنان این شرکت به طور شبانه‌روزی کار کنند، این اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.