تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
کد خبر : 22158

برای توقف پاندمی کرونا چه کارهایی از دست ما برمی‌آید؟

برای توقف پاندمی کرونا چه کارهایی از دست ما برمی‌آید؟

برای توقف پاندمی کرونا چه کارهایی از دست ما برمی‌آید؟ توقف پاندمی کرونا دغدغه تمامی افرادی شده که هرکدام به نوعی از شیوع این ویروس مرگبار دستگاه تنفسی ضربه خورده‌اند. در ادامه ۵ کار مهمی که برای این منظور باید انجام دهیم را بررسی خواهیم کرد.
برای توقف پاندمی کرونا و برگشتن اوضاع جهان به حالت عادی باید چه کار کنیم؟ در حالی که شاید این تصور به وجود بیاید که ما مردم عادی هیچ نقشی در جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ نداریم، در ادامه قصد داریم ۵ وظیفه مهم افراد عادی در مبارزه با کرونا ویروس را بررسی کنیم.
به احتمال قوی شما هم تا الان از رعایت برخی نکات و توصیه‌های خاص برای حفظ سلامتی خود، اطرافیان و سایر اعضای جامعه خسته شده‌اید و آرزو می‌کنید که شرایط به حالت عادی بازمی‌گشت. این در حالی بوده که موج جدیدی از ابتلا به کووید ۱۹ در آمریکا و کشورهای دیگر تحت تاثیر این ویروس مرگبار دستگاه تنفسی، به وجود آمده و آرزوهای ما در جلوگیری از همه‌گیری کرونا ویروس نقشی ندارند.
در همین رابطه اپیدمی شناسی از دانشگاه آریزونا به نام دکتر کیسی ارنست (Kacey Ernst) پنج مورد از مهم‌ترین توصیه‌ها برای توقف ..

برای توقف پاندمی کرونا چه کارهایی از دست ما برمی‌آید؟

توقف پاندمی کرونا دغدغه تمامی افرادی شده که هرکدام به نوعی از شیوع این ویروس مرگبار دستگاه تنفسی ضربه خورده‌اند. در ادامه ۵ کار مهمی که برای این منظور باید انجام دهیم را بررسی خواهیم کرد.

برای توقف پاندمی کرونا و برگشتن اوضاع جهان به حالت عادی باید چه کار کنیم؟ در حالی که شاید این تصور به وجود بیاید که ما مردم عادی هیچ نقشی در جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ نداریم، در ادامه قصد داریم ۵ وظیفه مهم افراد عادی در مبارزه با کرونا ویروس را بررسی کنیم.

به احتمال قوی شما هم تا الان از رعایت برخی نکات و توصیه‌های خاص برای حفظ سلامتی خود، اطرافیان و سایر اعضای جامعه خسته شده‌اید و آرزو می‌کنید که شرایط به حالت عادی بازمی‌گشت. این در حالی بوده که موج جدیدی از ابتلا به کووید ۱۹ در آمریکا و کشورهای دیگر تحت تاثیر این ویروس مرگبار دستگاه تنفسی، به وجود آمده و آرزوهای ما در جلوگیری از همه‌گیری کرونا ویروس نقشی ندارند.

در همین رابطه اپیدمی شناسی از دانشگاه آریزونا به نام دکتر کیسی ارنست (Kacey Ernst) پنج مورد از مهم‌ترین توصیه‌ها برای توقف پاندمی کرونا را مطرح کرده که در صورت رعایت آن‌ها توسط مردم سراسر جهان، تلاش‌های کشورها برای جلوگیری از همه‌گیری کووید ۱۹ به حداکثر نتیجه می‌رسد و هرچه زودتر به پایان این کابوس جهانی نزدیک خواهیم شد.

پنج توصیه برای توقف پاندمی کرونا

۱. ماسک بپوشید

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اخیرا توصیه کرده که افراد بالای ۶۰ سال و کسانی که از بیماری‌های جدی رنج می‌برند، خارج از منزل و به خصوص به هنگام نزدیک شدن به افراد دیگر از ماسک‌های تنفسی پزشکی استفاده کنند. WHO به افراد بالای دو سال هم توصیه کرده که در محیط‌های عمومی، خارج از محل زندگی و هر مکانی که افراد دیگری در آن حضور دارند، از ماسک‌های پارچه‌ای حداقل سه لایه استفاده کنند.

اگر برای کمک به توقف پاندمی کرونا به هر دلیلی به ماسک‌های سه لایه دسترسی ندارید، برای ایجاد حداقل محافظت ممکن از هر ماسک یا پارچه‌ای که بتواند بینی و دهان شما را پوشش دهد، استفاده کنید. موضوع اصلی برای استفاده از ماسک‌های تنفسی جلوگیری از خروج ذرات تنفسی از دهان و بینی فرد مصرف کننده و همچنین پیشگیری از ورود ذرات تنفسی آلوده به سیستم تنفسی افراد بوده و به همین دلیل توصیه می‌شود که با هر وسیله تمیز و مناسبی چنین امکانی را فراهم کنید.

برای توقف پاندمی کرونا چه کاری از دست ما برمی‌آید؟

به علاوه بسیار دیده شده که افراد ماسک خود را به درستی نمی‌پوشند و تنها آن را روی چانه و یا دهان قرار می‌دهند که این موضوع عملا ماسک را بی‌اثر می‌کند. در عین حال، تماس مکرر دست به صورت برای تنظیم کردن ماسک هم می‌تواند احتمال ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش دهد و افراد تحت هیچ شرایطی نباید دستان آلوده خود را به صورت نزدیک کرده و یا به قسمت بیرونی ماسک که ممکن است آلوده به ذرات ویروس باشد، دست بزنند.

۲. برای توقف پاندمی کرونا از هم فاصله بگیرید

از تجمع‌ها دوری کنید و اگر باید دوستان و آشنایان خود را ببینید، به هنگام ملاقات ماسک بپوشید و ترجیحا ملاقات‌ها را در فضای باز انجام دهید. در عین حال فاصله حداقلی ۲ متر به هنگام صحبت با دیگران هم باید رعایت شود.

دکتر ارنست می‌گوید که فضاهای بسته و محیط‌های بدون گردش مداوم هوای آزاد مکان‌های مناسبی برای انتقال کووید ۱۹ بین افراد هستند و اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب و هوای مناسبی دارد، برای توقف پاندمی کرونا حتما ملاقات‌ها و فعالیت‌های اجتماعی خود را در فضاهای باز انجام دهید.

۳. دست‌های کثیفتان را بشویید!

حتی اگر این‌طور به نظر نرسد، دست‌های ما می‌توانند بسیار کثیف‌تر از آن چیزی باشند که تصور می‌کنیم. باکتری‌ها و ویروس‌های گوناگون می‌توانند روی پوست و در قسمت‌های مختلف دستان ما لانه کرده و با دست زدن به سطوح مختلف، به راحتی باعث انتقال ذرات آلوده به ویروس شوند.

به همین دلیل برای توقف پاندمی کرونا از همان ابتدای شروع همه‌گیری توصیه اکید مقامات بهداشتی شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون و به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بود.

برای توقف پاندمی کرونا چه کاری از دست ما برمی‌آید؟

می‌توانید هر بار که وارد منزل می‌شوید دستان خود را اول از همه بشویید و از این طریق یک عادت بهداشتی مناسب را حتی برای بعد از توقف همه‌گیری کووید ۱۹ به وجود آورید. بررسی‌ها نشان داده که شستن دست‌ها به مدت ۱۵ ثانیه با آب و صابون می‌تواند حداقل ۹۰ درصد باکتری‌های پوست ما را از بین ببرد و اگر این کار برای ۱۵ ثانیه دیگر هم ادامه داشته باشد، عدد مورد نظر به ۹۹ درصد می‌رسد.

در عین حال استفاده از این روش شست و شو از به کار گیری ضد عفونی کننده‌های مختلف بهتر است چرا که آب و صابون به صورت مکانیکی عوامل بیماری‌زا را از پوست ما جدا می‌کنند. با این حال می‌توانید یک بطری کوچک از مواد ضد عفونی کننده پایه الکلی را دم دست نگه دارید تا در زمان‌های اضطراری دستانتان را با آن تمیز کنید.

همچنین بخوانید:

طرز تهیه مواد ضدعفونی کننده و دستمال مرطوب برای مقابله با کرونا

در مکان‌های عمومی مثل بانک‌ها و فروشگاه‌ها هم که امکان شستشو با آب و صابون وجود ندارد، می‌توان ظروف بزرگی از افشانه مواد الکلی را برای استفاده مراجعه کنندگان در دسترس قرار داد.

۴. برای مراقبت از یک بیمار کرونا آماده شوید

وقت آن رسیده که با واقعیت رو به رو شویم؛ تا قبل از توقف پاندمی کرونا بسیاری از ما ممکن است به این بیماری مبتلا شویم و آمار افراد آلوده هم در هفته‌ها و ماه‌های آینده بیشتر خواهد شد. بنابراین آماده‌سازی خود و اعضای خانواده برای شرایطی که یکی از شما به این بیماری مبتلا شود، می‌تواند آرامش خیال و اطمینان خاطر خاصی را به وجود آورد که از غافلگیر شدن شما در مواجهه با چنین وضعیتی جلوگیری می‌کند.

برای این منظور باید سطوح پرتماسی مانند دستگیره‌های در و کلید لامپ‌ها را دائما تمیز کنید و فروشگاه‌ها و مراکز مهم اطراف خود که در شرایط اضطراری باید به آن‌ها وابسته باشید را مشخص کنید. یک لیست از مخاطبین اضطراری تهیه کنید تا در صورت بروز هر مشکلی بدانید که باید با چه کسی تماس بگیرید و اگر هم که تنها زندگی می‌کنید، از دوست یا آشنایی بخواهید که به صورت مرتب وضعیت شما را چک کند و از سلامت شما مطمئن شود.

در عین حال برای توقف پاندمی کرونا لازم است که هر شهروند با علائم پایه‌ای کووید ۱۹ از جمله تب، سرفه خشک، بدن درد، احساس خستگی و در مواردی از دست رفتن حس بویایی آشنا باشد.

۵. دائما از وضعیت محیط اطراف آگاه باشید

به عنوان مورد نهایی لیست دکتر ارنست برای توقف پاندمی کرونا باید به کسب اطلاعات در مورد محله، منطقه، روستا یا شهر محل زندگی اشاره کرد. در کنار کنترل اخبار گوناگون، به آمار مبتلایان در محل زندگی خود توجه کنید و اگر محدودیت اطلاعاتی از این بابت توسط کشور محل زندگی شما به وجود نمی‌آید، سعی کنید که نرخ رشد و یا کاهش تعداد مبتلایان در اطراف خود را کنترل کنید.

از این طریق می‌توانید در صورت افزایش تعداد مبتلایان فعالیت‌های غیر ضروری را به حداقل رسانده و از خود و اطرافیانتان به خوبی محافظت کنید.

با وجود تمامی این اقدامات مهم، توجه داشتن به سلامت روان هم نکته‌ای اساسی بوده که در دوران همه‌گیری نباید از آن غافل شد. متخصصان توصیه می‌کنند که به دلیل فاصله‌گذاری‌ها و انزوای به وجود آمده با شیوع کووید ۱۹، اضطراب و ناآرامی روانی در سطحی جهانی رو به افزایش بوده و به همین دلیل توصیه می‌شود که هر از چند گاهی مسیر کوتاهی را برای قدم زدن در خارج از منزل انتخاب کنید، روزانه حداقل یک بار با دوستان و آشنایان خود از طریق فضای مجازی ارتباط داشته باشد و به هر طریقی که با توصیه‌های فاصله‌گذاری اجتماعی مغایرتی نداشته باشد، با دیگران در ارتباط باشید.

در عین حال توجه داشته باشید که سلامت شما و اطرافیانتان به میزان رعایت توصیه‌های بهداشتی و اجتماعی این چنینی وابسته است.

-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.