تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
کد خبر : 70073

با یادگیری تکنیک پاشنه و پنجه، به یک راننده‌ی حرفه‌ای تبدیل شوید

با یادگیری تکنیک پاشنه و پنجه، به یک راننده‌ی حرفه‌ای تبدیل شوید

با یادگیری تکنیک پاشنه و پنجه، به یک راننده‌ی حرفه‌ای تبدیل شویدپاشنه و پنجه راهکاری کارآمد برای دنده معکوس است که شما را به راننده مسلط‌تری تبدیل می‌کند. در ادامه به آموزش تکنیک پاشنه و پنجه می‌پرداز..

با یادگیری تکنیک پاشنه و پنجه، به یک راننده‌ی حرفه‌ای تبدیل شوید

پاشنه و پنجه راهکاری کارآمد برای دنده معکوس است که شما را به راننده مسلط‌تری تبدیل می‌کند. در ادامه به آموزش تکنیک پاشنه و پنجه می‌پردازیم.

پاشنه و پنجه (Heel and Toe) تکنیکی کلیدی است که به هرچه روان‌تر ساختن پروسه دنده معکوس در خودروهای دنده دستی کمک قابل توجهی می‌کند. هرچند این تکنیک در ابتدا برای خودروهای مسابقه‌ای به کار می‌رفت، ولی امروزه در رانندگی روزمره نیز بسیار کارآمد ظاهر می‌شود. البته شاید این نام به بهترین شکل ممکن آن را شرح ندهد. با این حال، «قسمت چپ پای راست و قسمت راست پای راست» دقیق‌ترین توصیف این تکنیک در یک کلام خواهد بود. از این رو، می‌توان دید که چرا چنین نامی برای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به آموزش تکنیک پاشنه و پنجه می‌پردازیم.

آموزش تکنیک پاشنه و پنجه

تکنیک پاشنه و پنجه

اولین قدم برای استفاده از تکنیک پاشنه و پنجه کاملاً ساده است. پای خود را طوری قرار دهید که انگشت شستتان پدال ترمز را پوشش بدهد و بقیه پایتان به پدال گاز برسد. اگر فاصله پدال‌های خودروی شما بیش از حد زیاد باشد، باید موقعیتی را پیدا کنید که در آن بتوانید فشار روی پدال ترمز را حفظ کنید و در عین حال، پدال گاز را فشار بدهید. اگر هم پایتان به قدری کوچک است که نمی‌تواند دو پدال را پوشش بدهد، احتمالاً به دردسر خواهید افتاد.

تکنیک پاشنه و پنجه

مرحله اصلی تکنیک پاشنه و پنجه نیازمند کمی دقت و سرعت عمل است. در این مرحله، پدال ترمز را با پنجه پای راست خود فشار دهید و در همان حال، طبق معمول پای چپ خود را روی پدال کلاچ بفشارید و دنده را کم کنید. درحالی که با پای چپ خود پدال کلاچ را پایین نگه داشته‌اید و همچنین با پنجه پای راست خود فشار روی پدال ترمز را حفظ می‌کنید، مچ پای راست خود را بچرخانید تا بتوانید با گوشه پایتان سریعاً پدال گاز را فشار بدهید یا در واقع، ضربه‌ای کوتاه روی آن بزنید.

تکنیک پاشنه و پنجه

در این موقعیت، درست مانند حالت خنثی، دور موتور سریعاً بالا می‌رود. اینکه چقدر فشار روی پدال گاز نیاز است، بستگی به سرعت چرخش موتور خودرو بستگی دارد، اما حتی برای خودروهای دیزلی تنها کسری از ثانیه کافی خواهد بود. حالا که دنده را تعویض کرده‌اید و دور موتور کمی بالا رفته است، مثل همیشه آرام پای خود را از روی کلاچ بردارید.

تکنیک پاشنه و پنجه

اگر این مراحل را به درستی طی کنید، دور موتور با دنده مورد نظر تنظیم می‌شود. اگر فقط کمی در این پروسه اشتباه کنید، با جهشی به سمت جلو یا عقب مواجه خواهید شد درحالی که موتور دور موتور لازم برای دنده مذکور را پیدا می‌کند. بنا بر این، سعی کنید روی دور موتور لازم برای هر موقعیت اشراف پیدا کنید. با وجود این، اگر در انجام تکنیک پاشنه و پنجه فاجعه به بار بیاورید، خودرو به سر و صدا می‌افتد. به همین دلیل، موقع دنده معکوس کشیدن دقت کنید که به کجا می‌روید. در صورت نیاز به کاهش سرعت و همچنین دنده، این پروسه را تکرار کنید. وگرنه خودرو در دنده درست برای شتاب‌گیری هنگام خروج از پیچ قرار دارد.

همچنین بخوانید:

۱۱ اشتباهی که باعث کاهش عمر خودرو می‌شود

منبع :TopGearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.