تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
کد خبر : 596424

با محبوب ترین صنایع دستی ایران بیشتر آشنا شوید!

با محبوب ترین صنایع دستی ایران بیشتر آشنا شوید!

  در فرهنگ و تمدن ایرانی آثار هنری و صنایع دستی جذاب و بی نظیری وجود دارند که همین امر سبب شده امروزه ایران از مهم‌ترین صادرکنندگان صنایع دستی و هنری در جهان شناخته شود. یکی از هنرهای ظریف و جذاب، اصیل و بومی ایرانی در صنایع دستی، هنر فیروزه کوبی است. در این مقاله

 

در فرهنگ و تمدن ایرانی آثار هنری و صنایع دستی جذاب و بی نظیری وجود دارند که همین امر سبب شده امروزه ایران از مهم‌ترین صادرکنندگان صنایع دستی و هنری در جهان شناخته شود. یکی از هنرهای ظریف و جذاب، اصیل و بومی ایرانی در صنایع دستی، هنر فیروزه کوبی است. در این مقاله بیشتر با محصولات فیروزه کوبی و مراحل آن آشنا می شویم.

فیروزه کوبی چیست؟

در صنایع فیروزه کوبی قطعات کوچک سنگ فیروزه را به شکل موزاییکی روی سطوح انواع ظروف، اشیای زینتی و زیورآلات مسی،برنزی، برنجی، ورشویی و نقره‌ای می چسبانند و به این صورت به اشیاء جان می بخشند. بین قطعات فیروزه از نوعی لاک تیره رنگ استفاده می شود تا به خوبی قطعه های فیروزه کنار هم روی سطوح بچسبند. هر چه فاصله میان این قطعات فیروزه کمتر باشد به این معنی است که ظرف فیروزه کوبی شده منظم ترو پرکارتر بوده و کیفیت بالاتری دارد. هنر فیروزه کوبی 60 یا 0 سال قبل در مشهد و استان خراسان رضوی به دست هنرمندی به نام حاجی بابا شکل گرفت و سپس وارد اصفهان شد. در حال حاضر اصفهان را مرکز هنری فیروزه کوبی ایران می دانند.

انواع سنگ فیروزه مورد استفاده در فیروزه‌ کوبی

سنگ فیروزه با توجه به رنگ و کیفیتی که دارد به دو نوع فیروزه سنگی- آبی، سبز و سنگ فیروزه گچی – سفید دسته‌بندی می شود. البته سنگ فیروزه آبی، سبز دوباره به دو گروه مرغوب و متوسط تقسیم می گردد. در صنایع دستی فیروزه کوبی نوع سنگ فیروزه آبی و سبز بیشتر استفاده می شود. برای فیروزه کوبی روی سطوح مسی باید از سنگ های به کار رود که تحمل گرما و فشار را به میزان زیاد داشته باشند؛ زیرا سنگ فیروزه طی مراحلی تحت گرما و فشار زیادی با استفاده از لاک روی سطوح مسی چسبانده می شود. از این رو باید مقاومت زیادی در برابر این دما و فشار داشته باشد و از بین نرود. از مهم ترین و پرطرفدار ترین محصولات فیروزه کوبی میتوان به آجیل خوری فیروزه کوبی آشاره کرد که علاوه بر کیفیت ساخت بالا و ماندگاری طولانی، جلوه خاصی به منزل شما خواهد داد.

مراحل فیروزه کوبی ظروف

به طور کلی هنر فیروزه کوبی شامل سه مرحله زرگری، فیروزه‌ کوبی و پرداخت‌ کاری است که در ادامه به شرح مراحل مختلف می پردازیم.

مرحله اول- ابتدا سطوح مس، نقره یا برنج که باید فیروزه کاری شوند توسط زرگر یا سازنده فلز با دستگاه پرس یا به صورت دستی صاف و صیقل داده می شوند.

مرحله دوم- در این مرحله خرده فیروزه های مورد استفاده که باید از لحاظ رنگ و اندازه مثل هم باشند از دیگر ضایعات جدا شده و نوع سنگی که می خواهد روی سطح چسبانده شود مشخص می گردد.

مرحله سوم- سطح کار فلزی مقداری گرم شده و روی آن کمی لاک گردویی پودر شده می ریزند.

مرحله چهارم – در این مرحله لاک حالت مذاب می گیرد و باید قطعات سنگ فیروزه روی آن چسبانده شوند.

مرحله پنجم- بعد از چسباندن تمام سطح با فیروزه، فضاهای خالی بین سنگ ها با خرده فیروزه های ریزتر پر می شود.

مرحله ششم- برای از بین رفتن برجستگی لاک و سنگ فیروزه، ظرف را با سنگ “آب سان” صاف و صیقل داده می شود.

مرحله هفتم- در این مرحله سطحی صاف و یک دست ایجاد شده و رنگ واقعی فیروزه به چشم می آید.

مرحله هشتم- پرداخت گری آخرین مرحله از فیروزه کوبی است که در آن روی سطح فیروزه کوبی پولیش کشیده می شود. سپس برای حفاظت سطح کار و زیبایی بیشتر روی آن پلی استر قرار داده می شود.

هنر فیروزه‌ کوبی چه کاربردی دارد؟

هنر فیروزه کوبی که جزو مهم‌ترین صنایع دستی ایران به شمار می رود؛ مانند سایر هنرها جنبه تجملی و تزئینی دارد و چون روی زیورآلات انجام می شود و مورد استقبال افراد زیادی نیز می باشد. البته از این هنر بر روی گلاب پاش، قندان، شیرینی خوری، گلدان، سنگاب و بسیاری ظروف دیگر نیز کار می رود؛ به همین دلیل جنبه کاربردی نیز پیدا کرده است.

در حال حاضر فیروزه کوبی در ساخت تابلوهای نفیس نیز کاربرد دارد؛ به این صورت که روی سطح پارچه‌ای خوشنویسی نوشته شده و قطعات سنگ فیروزه را روی آن می چسبانند. همچنین برای سطوح چوبی، ابتدا طرح مورد نظر را روی چوب با لیزر ایجاد می کنند و سپس فیروزه در داخل تکه های چوب کار می شود.

جمع بندی

ظروفی که فیروزه کوبی شده‌اند می توانند دوام و ماندگاری زیادی تا حدود 200 سال داشته باشند. البته این امر بسته به نحوه نگهداری آن دارد؛ بنابراین باید از افتادن ظروف فیروزه کوبی شده یا ریختن مواد روغنی روی آن ها جلوگیری کرد. چرا که در اثر افتادن قطعات فیروزه می شکنند و با تماس روغن با آن‌ها رنگ آبی فیروزه بدرنگ و کدر می شود. لوکسین لوکس به عنوان اولین پلتفرم کالای لوکس ایران افتخار این را دارد که انواع صنایع دستی ایران را با قیمتی مناسب به دست دوست داران هنر اصیل ایرانی برساند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.