تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
کد خبر : 14753

این ۵ اشتباه بحران شیوع ویروس کرونا را تشدید می‌کنند

این ۵ اشتباه بحران شیوع ویروس کرونا را تشدید می‌کنند

این ۵ اشتباه بحران شیوع ویروس کرونا را تشدید می‌کنند ویروس کرونا به بیشتر کشورهای دنیا راه پیدا کرده است. بحران کرونا جدی بوده و باید فکری به حال آن کرد. در صورتی که به نکات زیر توجه نکنید، به جای کمک، به بحران شیوع ویروس کرونا دامن خواهید زد.
هر فرد باید نقش خودش را در جریان بحران کنونی که گریبان کل دنیا مخصوصا چین، ایران، ایتالیا و کره جنوبی را گرفته است، ایفا کند. نقش تک تک افراد مهم است، به همین دلیل نباید با تصور «رفتار من به تنهایی تاثیری ندارد» راهی سفر شد یا برای خرید به دل بازار زد! در بحبوحه تشدید شیوع ویروس کرونا انجام یک اشتباه به مشکل دامن می‌زند. به عنوان نمونه، مطلب «هشدار بسیار جدی: ویروس کرونا تا ۴.۵ متر در هوا منتقل شده و ۳۰ دقیقه معلق می‌ماند» نشان داد چطور یک مسافر بی‌دقت در اتوبوس، سیزده نفر دیگر را مبتلا کرد!
مشکل اصلی اینجاست که ممکن است شما در این میان آسیب نبینید، اما دیگران شامل عزیزان خود را مبتلا کرده و آ‌ن‌ها را به کام مرگ بکشانید. در این شرایط خودخواهی به قیمت جان چندین هزار نفر تمام خواهد شد. وقتی یک نفر قوانین و قواعد وضع شده توسط سازمان بهد..

این ۵ اشتباه بحران شیوع ویروس کرونا را تشدید می‌کنند

ویروس کرونا به بیشتر کشورهای دنیا راه پیدا کرده است. بحران کرونا جدی بوده و باید فکری به حال آن کرد. در صورتی که به نکات زیر توجه نکنید، به جای کمک، به بحران شیوع ویروس کرونا دامن خواهید زد.

هر فرد باید نقش خودش را در جریان بحران کنونی که گریبان کل دنیا مخصوصا چین، ایران، ایتالیا و کره جنوبی را گرفته است، ایفا کند. نقش تک تک افراد مهم است، به همین دلیل نباید با تصور «رفتار من به تنهایی تاثیری ندارد» راهی سفر شد یا برای خرید به دل بازار زد! در بحبوحه تشدید شیوع ویروس کرونا انجام یک اشتباه به مشکل دامن می‌زند. به عنوان نمونه، مطلب «هشدار بسیار جدی: ویروس کرونا تا ۴.۵ متر در هوا منتقل شده و ۳۰ دقیقه معلق می‌ماند» نشان داد چطور یک مسافر بی‌دقت در اتوبوس، سیزده نفر دیگر را مبتلا کرد!

مشکل اصلی اینجاست که ممکن است شما در این میان آسیب نبینید، اما دیگران شامل عزیزان خود را مبتلا کرده و آ‌ن‌ها را به کام مرگ بکشانید. در این شرایط خودخواهی به قیمت جان چندین هزار نفر تمام خواهد شد. وقتی یک نفر قوانین و قواعد وضع شده توسط سازمان بهداشت جهانی یا دیگر نهادهای داخلی کشورش، همچون عدم مسافرت، را رعایت نمی‌کند، زنجیره شیوع ویروس کرونا را تقویت خواهد کرد. هر فرد بیمار به طور متوسط قادر است ۲.۲ نفر دیگر را مبتلا کند. این نرخ به صورت تصاعدی بالا رفته و در نهایت رقمی وحشتناک می‌شود.

کمک به توقف شیوع ویروس کرونا

خودخواهی را کنار بگذارید! بیماری کووید ۱۹ (نام بیماری که کروناویروس جدید عامل آن است)، دوست‌دار پیدا کردن میزبان‌های بیشتر و گرفتن قربانی است، پس تا زمانی که بشر برای مهار آن تلاش نکند، همینطور به پیشروی ادامه خواهد داد. به نکات زیر دقت کرده و آن‌ها را به افرادی که از رعایتشان خودداری می‌کنند با جدید تمام گوش‌زد کنید.

شیوع ویروس کرونا

عدم قرنطینه خود در صورت احساس مریضی

اگر علائمی نظیر تب، گلو درد، سرفه و شبیه به آن دارید، حتما باید خود را در قرنطینه نگه دارید. در صورتی که با مراجعه به مراکز درمانی، تست ویروس کرونا شما مثبت اعلام شده اما به خاطر عدم جدی بودن علائم، به جای بستری شدن در بیمارستان راهی منزل شده‌اید، به ندای وجدانتان گوش داده و خود را تا زمان رفع کامل علائم قرنطینه کنید. گشت و گذار در شهر با وجود ابتلا به بیماری پهلوانی نیست! قهرمان واقعی تلاش می‌کند جامعه را از شر بیماری خلاص کند.

در صورتی که درجه حرارت بدنتان بیش از حد بالا رفت یا دچار تنگی نفس یا بدن درد بسیار شدید شدید، باید به مراکز درمانی مراجعه کنید. فراموش نکنید مراجعه بیهوده به بیمارستان‌ها خود عاملی آسیب‌زا است. وقتی تنها به خاطر یک خارش گلوی ساده یا بعد از دو مرتبه عطسه به بیمارستان رفته و درخواست تست کرونا می‌کنید، علاوه بر گرفتن تمرکز پرستاران و پزشکان، خود را نیز در معرض خطر قرار خواهید داد. در صورتی که عطسه به خاطر سرماخوردگی ساده بوده باشد، آن را تبدیل به کووید ۱۹ خواهید کرد! ۴۰ الی ۴۵ درصد موارد ابتلا به کروناویروس جدید داخل بیمارستان رخ می‌دهند.

شیوع ویروس کرونا

توجه به اهمیت قرنطینه خانگی حیاتی است. نکته مهم دیگر، محدود کردن فضای قرنطینه است. قرنطینه خانگی به معنی رفت و آمد آزادانه و بدون ماسک در کل خانه نیست، چرا که با این کار، همه اعضای خانواده‌تان را در معرض خطر قرار خواهید داد. با وجود عدم تایید رسمی امکان ابتلای حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه به کووید ۱۹، حتما آن‌ها را نیز از خود دور نگه دارید. در صورتی که مجبور به تعامل با حیوان خانگی‌تان هستید، همیشه ماسک روی صورت داشته و قبل از لمس آن، حتما دستتان را تمیز کنید.

از آن جایی که بعد از شیوع ویروس کرونا نزدیک به ۸۰ درصد مبتلایان علائمی معمولی، شبیه به آنفلوآنزا، بروز می‌دهند، بهتر است خوشبینی را کنار گذاشته و با خیال ابتلا به سرماخوردگی ساده، به این سو و آن سو نروید. حتی به خاطر داشتن ساده‌ترین علائم نیز ماسک روی صورت قرار داده و تعاملتان با بقیه را کم کنید. در صورت امکان، خود را تا زمان بهبودی کامل قرنطینه کنید.

اعتقاد به تئوری‌های توطئه به جای توصیه‌های متخصصان

شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام و حتی برخی وب سایت‌های غیر رسمی، به شدت به بحران شیوع ویروس کرونا دامن زده و اطلاعاتی غلط نظیر تئوری‌های توطئه را پراکنده می‌کنند. متاسفانه مدیر اغلب صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی، افرادی فاقد سواد رسانه‌ای و علمی بوده و هر صحبتی را بدون توجه به منبع و صحت آن نقل می‌کنند. با وجود تلاش یوتیوب، فیس بوک و توئیتر برای مقابله با انتشار اخبار ناصحیح درباره ویروس کرونا، همچنان اخبار غیر موثق و دروغین زیادی شنیده می‌شود.

مطالب منتشر شده توسط رسانه‌های غیر رسمی را باید به دو دسته تقسیم کرد. اطلاعات غلط آن‌ها، استرس را در حد مرگ به جان خواننده انداخته یا او را به خاطر عادی و غیر خطرناک جلوه دادن موضوع، نسبت به ماجرا بی‌خیال می‌کنند! استرس زیاد فرد را دچار بیماری‌های فیزیکی و روحی متعددی کرده و سیستم دفاعی بدنش را به شدت ضعیف می‌کند، اتفاقی که در بحبوحه شیوع ویروس کرونا خطرناک است. بی‌خیالی، سبب می‌شود فرد موضوع را جدی نگرفته و خود و اطرافیانش را در معرض خطر قرار بدهد.

فقط به توصیه‌های نهادهای رسمی توجه کنید. سازمان بهداشت جهانی به صورت مستمر، اطلاعات تایید شده و رسمی درباره کووید ۱۹ را منتشر می‌کند. مرجع را به درستی انتخاب کرده و اخبار مربوط به ویروس کرونا را از کانال‌ها و صفحه‌هایی که پیش از این مطالب خنده‌دار ارسال می‌کردند، دنبال نکنید!

جستجو برای یافتن درمان‌های جایگزین

افراد بیمار، در صورتی که به جای قرنطینه کردن خود در خیابان‌ها به دنبال دارو و درمان باشند و به هر داروخانه یا مخصوصا عطاری سر بزنند، جامعه و مخصوصا خودشان را با خطری جدی رو به رو خواهند کرد. متاسفانه برخی افراد به جای توجه به توصیه‌های پزشکی دارای پشتوانه علمی، به دنبال دور زدن کروناویروس و کشف دارویی برای آن هستند، به همین دلیل هر آنتی بیوتیک یا داروی گیاهی را خودسرانه مصرف می‌کنند.

در حال حاضر، هیچ واکسنی برای پیشگیری یا دارویی به منظور درمان کووید ۱۹ و کمک به کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا وجود ندارد. در برخی بیمارستان‌های چین، از داروهای مورد استفاده در درمان بیماران ایدز و ابولا بهره برده‌اند، اما آن‌ها هرگز داروی رسمی کووید ۱۹ شناخته نشده و فقط در حالت حاد بیماری، برای جلوگیری از مرگ بیمار، تجویز می‌شوند.

توصیه‌هایی نظیر خوردن فراوان سیر، قرص جوشان ویتامین C یا نظیر آن‌ها را فراموش کنید! البته سیر یا هر ماده طبیعی دیگر برای بدن لازم بوده و به تقویت آن کمک می‌کند، اما خوردن روزی چند حبه سیر هیچ تاثیری در جلوگیری از ابتلا یا درمان بیماری نخواهد داشت.

متاسفانه در کشور ایران، نسخه‌های خود ساخته بسیار خطرناکی گزارش شده است. به عنوان نمونه باید به خوردن الکل سفید با تصور به تاثیر آن در ضدعفونی کردن بدن اشاره کرد! با این کار خود را راهی بیمارستان کرده و در زمره مستعدترین افراد برای ابتلا به کووید ۱۹ (به خاطر رفتن به مراکز درمانی) قرار می‌گیرید! متاسفانه طی چند هفته اخیر این اتفاق برای تعدادی هموطن رخ داده و برخی از آن‌ها جانشان را از دست داده‌اند؛ مصرف الکل از مهم‌ترین عوامل مرگ افراد است!

عدم توجه به نکات بهداشتی حین شیوع ویروس کرونا

برخی رفتارهایی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بدیهی به نظر می‌رسند، توسط افراد کمی رعایت می‌شوند! تاکید فراوانی روی شستشوی مداوم دست و عدم لمس صورت قرار دارد، اما در مطلب «چرا ترک عادت لمس صورت به طور مستمر دشوار است؟» دریافتیم تمایل به لمس صورت یک عادت رایج بین انسان‌ها بوده و ممکن است به صورت ناخودآگاه، روزی چند ده مرتبه بدون توجه آن را انجام بدهید! به نکات زیر توجه کرده و آن‌ها را برای خود و دیگران تکرار کنید:

  • از نزدیک شدن به افراد دارای علائمی شبیه سرماخوردگی خودداری کنید. پیش از این فاصله ایمن بین یک الی دو متر اعلام شده بود،‌ اما مطالعه اخیر اپیدمیولوژیست‌های چینی نشان داد باید تا پنج متر از فرد بیمار فاصله بگیرید.
  • هرگز دست خود را به بینی، چشم و دهانتان نزنید. دلیل اصلی تاکید بر شستشوی دست، جلوگیری از انتقال ویروس در صورت لمس اعضای صورت است، وگرنه کروناویروس نمی‌تواند از طریق پوست وارد بدن شود.
  • اگر بیمار شدید، در خانه مانده و در صورت بیرون آمدن از اتاق حتما ماسک بزنید. ضرورت استفاده از ماسک برای بیماران در مقایسه با افراد سالم چند ده برابر بیشتر است.
  • حتما در زمان سرفه یا عطسه دستمالی جلوی صورت بگیرید. عطسه یا سرفه در هوا بدون پوشش، جزو زشت‌ترین و زننده‌ترین رفتارها است. اگر دستمال ندارید، صورتتان را زیر آستین لباس گرفته و سپس عطسه یا سرفه کنید.
  • لوازمی که بیشتر با آن‌ها سر و کار دارید را به صورت مرتب با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز کنید. به عنوان نمونه باید به میز کار و گوشی هوشمند اشاره کرد.

انبار کردن ماسک یا دیگر لوازم بهداشتی

منظورمان از انبار کردن، خرید بیش از اندازه است، وگرنه فردی که دست به احتکار زده، وجدانش با صحبت‌های ما بیدار نخواهد شد! در برخی کشورها مردم بیش از اندازه نیاز ماسک صورت و لوازم ضدعفونی‌‌کننده خریداری کرده و آن‌ها را در منزل انبار کرده‌اند. در نقاطی همچون استرالیا، حتی ویدیوهایی از مشاجره بین مردم در فروشگاه‌ها، بر سر خرید لوازم بهداشتی، دیده می‌شود!

شیوع ویروس کرونا

استفاده از ماسک‌های جراحی چندان توصیه نمی‌شود، اما تاثیر قابل توجه ماسک‌های N95 ثابت شده است. خرید تعدادی از آن‌ها برای استفاده طی روزها و شاید هفته‌های آتی منطقی است، اما نباید صدها ماسک خریداری کرده و آن‌ها را در منزل نگه دارید. این کار مصداق بارز خودخواهی است!

وقتی فروشگاه‌ها را از مواد شوینده خالی کرده و به دیگران اجازه خرید نمی‌دهید، آن‌ها فرصتی برای ضدعفونی‌ کردن منزل پیدا نخواهند کرد. دود این عدم توانایی برای مبارزه با آلودگی، در نهایت با طی کردن چرخه‌ای کوتاه یا طولانی، به چشم خودتان خواهد رفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.