تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۳۵
کد خبر : 61361

این ۵ ارز دیجیتال آینده ای روشن تر از شیبا اینو دارند

این ۵ ارز دیجیتال آینده ای روشن تر از شیبا اینو دارند

این ۵ ارز دیجیتال آینده ای روشن تر از شیبا اینو دارندآیا شیبا اینو بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری است؟ به نظر تحلیلگران ارزهای دیجیتال بهتری با آینده روشن تر از شیبا برای خرید وجود دارند.
بعد از..

آینده روشن شیبا اینواین ۵ ارز دیجیتال آینده ای روشن تر از شیبا اینو دارند

آیا شیبا اینو بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری است؟ به نظر تحلیلگران ارزهای دیجیتال بهتری با آینده روشن تر از شیبا برای خرید وجود دارند.

بعد از این که بیت کوین توانست طی دوازده سال از ۱ دلار به ۶۵ هزار دلار برسد، عده زیادی تصور کردند دیگر چنین فرصت سرمایه گذاری بی‌نظیری در بازار ارزهای دیجیتال به وجود نخواهد آمد، اما شیبا اینو عکس این موضوع را ثابت کرد؛ توکن SHIB از اول سال ۲۰۲۱، طی کمتر از ۱۰ ماه، بالای ۱۰۰ میلیون درصد رشد کرد و در زمانی کوتاه حتی نسبت به اولین خریداران بیت کوین سود بیشتری به جیب خریدارانش سرازیر کرد. اما آیا اکنون نیز این گزینه خوبی برای خرید است؟ به نظر ما ۵ ارز دیجیتال دیگر آینده ای روشن تر از شیبا اینو دارند.

بررسی وب سایت Etherscan نشان داد فردی که در تابستان سال ۱۳۹۹ طی ۹ مرحله و در مجموع ۳۴۰۰ دلار ارز دیجیتال شیبا اینو خرید کرد، اکنون سرمایه‌ای به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار دارد. او اکنون یکی از نهنگ های این ارز دیجیتال محسوب می‌شود. او فقط یکی از افرادی است که Shiba Inu زیر و رو شد!

قبل از معرفی چند ارز دیجیتال با آینده روشن تر از شیبا اینو بد نیست دلایل رشد فضایی آن را بررسی کنیم. آ‌ن‌ها نشان می‌دهند Shiba Inu تا کجا رشد خواهد کرد.

آیا برای یک میم کوین می‌توان آینده ای روشن متصور شد؟

میم کوین مفهومی بود که بعد از ظهور دوج کوین در سال ۲۰۱۳ متولد شد. آ‌ن‌ها با الهام از جک‌های تصویری اینترنتی و رویدادهای فعلی ساخته می‌شوند و به شدت متکی به جوامع آنلاین و اینفلوئنسرها هستند، چرا که ارزش ذاتی ندارد. دوج کوین نیز که به عنوان یک شوخی با رمز ارزها ساخته شد، دقیقا به خاطر کسب جامعه‌ای بزرگ از کاربران و سپس حمایت اینفلوئنسرها نظیر ایلان ماسک و اسنوپ داگ رشد کرد.

این دسته ارزهای دیجیتال مثل شیبا اینو از دیدگاه فاندامنتال آینده ای روشن ندارند، چرا که فاقد ارزش ذاتی هستند و هیچ کاربردی برایشان تعریف نشده است. در نظر داشته باشید ایلان ماسک چند ماه پیش در پاسخ به سوال یک کاربر درباره علت حمایت از دوج کوین گفت:

دوج سگ و میم دارد، بقیه ندارند.

توئیت ایلان ماسک درباره حمایت دوج کوین

آیا این جواب قانع‌کننده‌ای است؟ این میم کوین یا شیبا اینو را باید با ارزهای دیجیتال آینده داری نظیر اتریوم و سولانا مقایسه کرد که با استفاده از فناوری خارق‌العاده بلاک چین سعی در حل مشکلات دنیای واقعی دارند. اما شیبا اینو چرا رشد کرد و آیا می‌توان رشد بیشتری و آینده ای روشن برای آن متصور شد؟

تصور حمایت ایلان ماسک

علاقه شدید ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد دنیا، به دوج کوین سبب شد عده‌ای تصور کنند او از شیبا اینو که خود را قاتل دوج کوین خطاب می‌کند و از لوگوی آن برای معرفی خود استفاده کرده است نیز حمایت خواهد کرد. تا زمانی که واقعیت مشخص شود، Shiba Inu به شکلی فضایی رشد کرد و تعداد هولدرهای آن به حدود ۱ میلیون نفر رسید.

واقعیت بود که ایلان ماسک حامی شیبا اینو نیست و آن را یک رمز ارز دارای آینده روشن تصور نمی‌کند. او ابتدای آبان ۱۴۰۰ در پاسخ به سوالی درباره این که چقدر Shiba Inu دارد پاسخ داد:

تنها ارزهای دیجیتال من بیت کوین، اتریوم و دوج کوین است.

او همچنین در ادامه گفت:

همانطور که قبلا گفتم، تمام سرمایه خود را وارد رمز ارز نکنید. ارزش واقعی در تولید محصولات و ارائه خدمات (ارزشمند) به انسان‌ها نهفته است، نه در پول به هر شکلی که باشد.

عدم حمایت ایلان ماسک از شیبا اینو

ارتباط شیبا اینو با دوج کوین

کسی تصور نمی‌کرد در بازاری مملو از ارزهای دیجیتال مربوط به پروژه‌های بلاک چینی قدرتمند، یک میم کوین بتواند روزی به فهرست ۵ گزینه دارای بالاترین سرمایه در گردش (مارکت کپ) برسد، اما این اتفاق افتاد. در نتیجه میم کوین‌های بیشتری متولد شدند که موفق‌ترین آن‌ها SHIB بود. آینده شیبا اینو روشن به نظر می‌رسید.

نماد ارز دیجیتال دوج کوین سگی از نژاد شیبا اینو است و توکن شیبا اینو دقیقا همین اسم را برای خود انتخاب کرده است. نماد آن نیز تصویر سگی از همین نژاد است که مجددا اولین میم کوین را در ذهن ما تداعی می‌کند. پس عده زیادی تصور کردند موفقیت DOGE ممکن است در یک پروژه بدون ارزش دیگر مثل SHIB نیز تکرار شود.

بسیار ارزان بودن شیبا اینو

توکن Shiba Inu زمانی عرضه شد که به خاطر ثبت سقف‌های تاریخی جدید برای قیمت بیت کوین و رشد نجومی Dogecoin بعد حمایت‌های ایلان ماسک، افراد زیادی به تازگی وارد بازار شده بودند و دانش کمی داشتند. از نظر این افراد هر چه یک ارز دیجیتال ارزان‌تر بود، پتانسیل رشد و سودآوری بالاتری داشت. هرد منتالیتی یا اصطلاحا تفکر گله‌ای سبب شد در بحبوحه ورود تازه‌واردان به بازار، با ارز دیجیتالی به نظر با آینده روشن به نام شیبا اینو آشنا شوند.

اما واقعیت این است که نباید از فاکتور ارزش کل بازار و تعداد توکن‌های موجود صرف نظر کرد. شیبا اینو ارزان است، اما ۱ کودآریلیون عدد (۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) از آن وجود دارد؛ اگرچه هر توکن Shiba Inu قیمت کمی دارد، اما در عوض تعداد زیادی از آن ایجاد شده است (البته ویتالیک بوترین خالق اتریوم تقریبا نصف آن‌ها را با توکن سوزی از بین برد).

در نتیجه قرار نیست ارزی که ۰.۰۰۰۰۵۲ دلار قیمت دارد، همینطور تا ۱ دلاری شد پیش برود. ۱ دلار با در نظر گرفتن قیمت ۶۵ هزار دلاری بیت کوین چیزی نیست! از طرفی اگر شیبا اینو ارز دیجیتالی با آینده روشن باشد و قیمتش ۱ دلار شود، تقریبا ۲ هزار برابر رشد کرده است! چنین چیزی از لحاظ ریاضی، اقتصادی، منطقی و هیچ معیار دیگری شدنی نیست!

۵ ارز دیجیتال با آینده روشن تر نسبت به شیبا اینو

واقعیت این است؛ اولین خریداران شیبا اینو به سودهای نجومی دست پیدا کردند و در این موضوع هیچ شکی وجود ندارد. کافی است نهنگی را در نظر بگیرید که توانست ۳۴۰۰ دلار را تبدیل به ۱.۵ میلیارد دلار (۴۴۰ هزار برابر) کند! اما این فرصت نصیب اولین سرمایه گذاران شیبا اینو شد که به نظر ارز دیجیتالی با آینده روشن انتخاب کرده بودند.

اما از اینجا به بعد، اکنون که توکن Shiba Inu به مارکت کپ چند ده میلیارد دلار رسیده است، کار کمی دشوار می‌شود. مقابل شیبا اینو اکنون چند ارز دیجیتال با آینده روشن قرار دارند که برخلاف یک میم کوین، کاملا کاربردی و هدف‌دار توسعه یافته‌اند.

اتریوم

اتریوم همان پلتفرمی است که شیبا اینو روی آن ساخته شده است. اتریوم به شما اجازه می‌دهد طی کمتر از یک ساعت توکنی شبیه Shiba Inu بسازید. تا کنون بالای ۲۰۰ هزار توکن بر بستر اتریوم ایجاد شده است و این تعداد روز به روز بیشتر می‌شود. برای ساخت یک ارز دیجیتال جدید با وجود بسترهای متعدد، اکنون به جرات بهترین، محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین پلتفرم اتریوم است.

اتریوم

تا قبل از ظهور اتریوم در سال ۲۰۱۵ تصور می‌کردیم بلاک چین، فناوری بنیادی بیت کوین یعنی اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده، صرفا یک پایگاه داده برای نگهداری تاریخچه تراکنش‌های یک سیستم مالی است. اما Ethereum ما را با کاربردهای باورنکردنی و خارق‌العاده فناوری بلاک چین آشنا کرد و آن را به شکلی کاربردی درآورد.

به زبان ساده اتریوم یک پلتفرم محاسباتی غیر متمرکز است. غیر متمرکز به این معنی است که یک سرور مرکزی وجود ندارد و پردازش‌ها به دست هزاران نود پراکنده در سراسر دنیا انجام می‌شوند. در اینجا می‌توانید اقدام به ساخت قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیر متمرکز (دی اپ) کنید. اپلیکیشن‌های غیر متمرکز به خاطر اجرا شدن در بستری غیر متمرکز از سانسور و هک شدن در امان هستند. یک اپلیکیشن غیر متمرکز در واقع رابط کاربری برای مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند است. اما قرارداد هوشمند چیست؟ با تکیه بر همین مفهوم و کاربرد اتریوم را دارای آینده ای روشن تر از شیبا اینو می‌دانیم.

در فضای کریپتوکارنسی تعریف ما از اسمارت کانترکت یا همان قرارداد هوشمند، برنامه‌ای اجرا شده روی یک بلاک چین است. آن‌ها به ما اجازه می‌دهند پروتکل‌های تراستلس ایجاد کنیم که درونشان افراد قادر خواهند بود بدون نیاز به شناخت هم و داشتن اعتماد به یکدیگر، تعهداتی را انجام دهند. در صورت برطرف شدن یک سری شرایط، یک سری اعمال انجام می‌شوند. به طور مثال اگر ۱۰۰ اتر (ارز دیجیتال اتریوم) به یک قرارداد هوشمند ارسال کنید، مالکیت ویلای مورد نظر به شما تعلق خواهد گرفت. هیچ راه تقلبی (برای واریز‌کننده یا دریافت‌کننده) وجود ندارد.

در حال حاضر اتریوم پشت سر بیت کوین و با اختلاف بسیار زیاد از رقبا دومین ارز دیجیتال برتر بازاز از نظر ارزش کل یا همان مارکت کپ (حدود ۵۵۰ میلیارد دلار) است. به نظر بسیاری از تحلیلگران اتریوم نه تنها از شیبا اینو بلکه از تمام ارزهای دیجیتال آینده روشن تری دارد. عده زیادی بر این باور هستند که بعد از را‌ه‌اندازی ورژن دوم آن در سال ۲۰۲۲ تحت عنوان Ethereum 2.0، ارز ETH با رشدی فضایی حتی جایگاه BTC (بیت کوین) را نیز تصاحب خواهد کرد.

سولانا

پلتفر‌م‌های زیادی تا امروز برای ساخت قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیر متمرکز ایجاد شده‌اند، اما همه آن‌ها توانایی رقابت با اتریوم را ندارند، چرا که این بزرگترین بستر ساخت اسمارت کانترکت و دی اپ است. برترین پروژه‌های بلاک چینی قادر به رقابت با Ethereum را «قاتل اتریوم» خطاب می‌کنند. در بین این قاتل‌های انگشت‌شمار، اکنون خطرناک‌ترین گزینه سولانا است و در مقایسه با شیبا اینو آینده بسیار روشن تری دارد. چند روز پیش گفتیم بر اساس یک سیگنال بسیار مهم برای سولانا باید منتظر رشد نجومی قاتل اتریوم باشیم.

سولانا

از جمله دلایل رشد پروژه‌های نظیر آن و تهدید سیستم عظیمی همچون اتریوم، داشتن سرعت بالا است. متاسفانه اتریوم از مقیاس‌پذیری ضعیفی رنج می‌برد (قادر به پردازش تعداد کمی تراکنش در هر ثانیه است)، اما سولانا از جمله بلاک چین‌هایی است که این مشکل را به خوبی برطرف کرده است. این شبکه از یک روش خاص به نام اثبات تاریخچه (Proof of History) به منظور تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند که راهکاری کاملا متفاوت با اتریوم و بیت کوین است.

سولانا از یک الگوریتم اثبات سهام مبتنی بر مکانیزم تحمل خطای بیزانس (BFT) به نام اجماع تاور (Tower Consensus) یا به طور کلی Tower BFT استفاده می‌کند و همین موضوع باعث شده بزرگترین مشکل اتریوم یعنی مقیاس‌پذیری پایین را نداشته باشد. در نتیجه قادر به پردازش تعداد بسیار بیشتری تراکنش در هر ثانیه است. از پایین بودن کارمزدهای آن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

در سال ۲۰۲۱، ارز دیجیتال سولانا با نماد SOL بالای ۱۷ هزار درصد رشد کرد و اکنون از نظر مارکت کپ (بالای ۷۰ میلیارد دلار) در رتبه پنجم برترین ارزهای دیجیتال قرار دارد. سرعت بالای رشد اکوسیستم و ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز بیشتر روی آن نوید آینده روشن سولانا نسبت به شیبا اینو را می‌دهد. قیمت کنونی آن حدود ۲۴۰ دلار است اما طبق سیگنال مهمی که به تازگی به دست آمده، سولانا ۹۰۰ دلاری نزدیک است.

پولکادات

تنها مشکل پلتفرم‌های بلاک چینی نظیر اتریوم مقیاس‌پذیری ضعیف نیست. آن‌ها از دو چیز مهم رنج می‌برند؛ مقیاس‌پذیری ضعیف که به معنی سرعت پایین پردازش تراکنش‌ها و انزوا که به معنی کار کردن مستقل بلاک چین‌ها و دشواری برقراری ارتباط بین آن‌ها است. مشکل اول را سولانا به خوبی حل کرده است. پولکادات با هدف از بین بردن دومین مشکل پلتفرم‌های بلاک چینی یعنی برقراری اتصال بین آن‌ها توسعه یافته است و آینده بسیار روشن تری در مقایسه با یک میم کوین مثل شیبا اینو دارد.

پولکادات

نتورک‌های مبتنی بر فناوری بلاک چین متاسفانه گسسته و مستقل عمل می‌کنند. آن‌ها با یکدیگر فاقد ارتباط بوده و قابلیت همکاری میانشان میسر نیست. پولکادات با هدف رفع این مشکل ساخته شد. این پروژه به دست یکی از بنیان‌گذاران اتریوم یعنی آقای گاوین وود (Gavin Wood) توسعه یافته است. پولکادات روی چیزی دست گذاشته که نقطه ضعفی اساسی و ترمزی محکم برای رشد پلتفرم‌های بلاک چینی است، پس روشن بودن آینده‌اش قطعی است.

اکنون از نظر ارزش کل بازار (بالای ۴۵ میلیارد دلار)، ارز دیجیتال آن با نماد DOT هشتمین گزینه برتر است. قیمت کنونی آن حدود ۵۰ دلار است، اما پیش‌بینی‌ها دات ۲۵۰ دلاری در ابتدای سال ۲۰۲۲ را محتمل می‌دانند.

کاردانو

کاردانو نیز به دست یکی از بنیان‌گذاران اتریوم یعنی آقای چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) ایجاد شده است. او از ابتدا با سایر توسعه‌دهندگان اتریوم ساز مخالف می‌زد و انتقادات زیادی نسبت به پروژه داشت. در نهایت از این تیم جدا شد و کاردانو را خلق کرد که در مدتی کوتاه توانست به دومین قاتل خطرناک اتریوم تبدیل شود.

کاردانو

هدف سازنده آن، خلق پلتفرمی کاملا منطبق با تحقیقات پیر ریویو (Peer Review) بوده است. تحقیق و مطالعه بخشی جدانشدنی از فرآینده توسعه Cardano است و همین موضوع سبب شده به سرعت رقبا را پشت سر بگذارد. به عبارتی تحقیقات و مطالعات آکادمیک بخشی جدانشدنی از نقشه راه کاردانو است.

در مقایسه با بیت کوین و اتریوم مصرف انرژی این شبکه تا یک میلیون برابر کمتر شده که تفاوت فاحشی است. در اینجا از روش اثبات سهام (Proof Of Stake) برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌شود که با وجود سریع‌تر بودن، نیازی به دستگاه‌های ماینر پرمصرف ندارد. پلتفرم‌های زیادی تا کنون بر اساس اثبات سهام ساخته شده‌اند، اما در بین آن‌ها کاردانو بزرگترین و مهمترین بلاک چین است. برای پی بردن به اهمیت سیستم اثبات سهام کافی است بدانید هدف اتریوم از ارتقا و توسعه به اتریوم ۲.۰، تغییر ساختار به همین الگوریتم اثبات سهام است. یعنی آن چه اتریوم در حال برنامه‌ریزی برای دستیابی است، کاردانو اکنون در اختیار دارد.

ارز دیجیتال آن با نماد ADA اکنون ششمین گزینه دارای بالاترین مارکت کپ (بالای ۶۷ میلیارد دلار) است. با در نظر گرفتن نقشه راهی که آقای هاسکینسون برای توسعه آن در سال ۲۰۲۲ در نظر گرفته،‌ احتمالا در این سال شاهد رشد چند برابری قیمت ۲ دلاری کنونی کاردانو خواهیم بود.

وی چین

وی چین از جمله پروژه های دارای آینده روشن مخصوصا در مقایسه با شیبا اینو است که شما را متحیر می‌کند. با نگاهی به نحوه کار آن به معجزه‌ای به نام بلاک چین پی خواهید برد. وی چین در تلاش است با ادغام اینترنت اشیا و بلاکچین مدیریت زنجیره تامین را متحول کند و تا امروز در این امر موفق بوده است. به عنوان نمونه‌ای از شرکت‌های بزرگ استفاده‌کننده از وی چین باید به شرکت خودروسازی فرانوسوی رنو (Renault) اشاره کرد.

وی چین

بلاک چین آن وی چین تور نام دارد. تمامی تاریخچه تراکنش‌ها در اینجا ثبت می‌شوند. شبیه هر بلاک چین دیگر، اطلاعات در اینجا غیر قابل دست‌کاری و شفاف هستند. این شفافیت و عدم امکان تغییر دیتا بعد از به ثبت رسیدن سبب می‌شود از رسیدن مواد و کالاها به مقصد بدون دست‌کاری مطمئن شویم.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.