تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
کد خبر : 592613

این مدل رابطه نامشروع مجازات ندارد

این مدل رابطه نامشروع مجازات ندارد

این مدل رابطه نامشروع مجازات ندارد به گزارش منیبان؛ این رابطه نامشروع مجازات ندارد!مجازات نداشتن رابطه نامشروع یک موضوعی است که شاید برای برخی افراد جالب باشد. امروزه یکی از پرونده‌هایی که در دادگاه‌ها بسیار به چشم می‌خورد، پرونده رابطه نامشروع یکی از زوجین است. جرم رابطه نامشروع جرم رابطه نامشروع تعزیری در ماده ۶۳۷

این مدل رابطه نامشروع مجازات ندارد

به گزارش منیبان؛ این رابطه نامشروع مجازات ندارد!مجازات نداشتن رابطه نامشروع یک موضوعی است که شاید برای برخی افراد جالب باشد. امروزه یکی از پرونده‌هایی که در دادگاه‌ها بسیار به چشم می‌خورد، پرونده رابطه نامشروع یکی از زوجین است.

جرم رابطه نامشروع

جرم رابطه نامشروع تعزیری در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. طبق این ماده: «هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا، از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد، فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.»

مجازات رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع می‌تواند دو حالت داشته باشد. این رابطه یا به رابطه جنسی منتهی می‌شود که زنا نام دارد یا رابطه جنسی در آن اتفاق نمی‌افتد که رابطه نامشروع دون زنا نام دارد. مجازات این دو جرم با یکدیگر متفاوت است.

مجازات رابطه نامشروع در موارد غیر از زنا تا ۹۹ ضربه شلاق تعزیری هست. مجازات زنا (مانند رابطه شخص متاهل) مجازات حدی است.

مجازات نداشتن، رابطه نامشروع

اگر شخص مرتکب رابطه نامشروع قبل از اثبات جرم، اقرار و سپس توبه نماید قاضی می‌تواند از ولی امر تقاضای عفو وی را نماید. در توضیح این بند باید گفت که توبه با توجه به نوع مجازات متفاوت است. بنابراین توبه در مجازات حدی با مجازات تعزیری تفاوت دارد.

توبه مجرم در جرایم حدی

طبق ماده ۱۱۴ قانون در جرایمی که شرایط مجازات حدی را داشته باشد به‌جز قذف و محاربه، زمانی‌که قبل از اثبات جرم، مجرم توبه کند و اصلاح و پشیمانی وی برای قاضی دادگاه محرز باشد مجازات حد از او ساقط خواهد شد.

طبق تبصره دو این ماده: در جرم زنا یا لواط و غیره اگر مرتکب قبل از اثبات جرم اقرار و سپس توبه کند، باعث از بین رفتن مجازات وی می‌شود. همچنین امکان دارد مجازات حدی وی به مجازات حبس یا شلاق تعزیری درجه ۶ یا هر دو مجازات کاهش پیدا کند. اگر به مطالبی پیرامون طلاق علاقه دارید، به مطلب این زنان حق طلاق گرفتن ندارند مراجعه کنید.

توبه مجرم در جرایم تعزیری

طبق ماده ۱۱۵ قانون مجازات اسلامی، در جرایم تعزیری درجه ۶، ۷ و ۸ اگر مجرم توبه کند و اصلاح و پشیمانی او برای قاضی محرز باشد مجازات او ساقط خواهد شد. در جرایم تعزیری دیگر براساس نظر دادگاه برای مجرم تخفیفی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین در رابطه نامشروع اگر فرد توبه کند امکان دارد برای وی تخفیفی در نظر بگیرند.

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.