تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
کد خبر : 66398

این لپ تاپ هر ۵۸۴ میلیون سال، ۱ دلار از استخراج بیت کوین درآمد دارد!

این لپ تاپ هر ۵۸۴ میلیون سال، ۱ دلار از استخراج بیت کوین درآمد دارد!

این لپ تاپ هر ۵۸۴ میلیون سال، ۱ دلار از استخراج بیت کوین درآمد دارد! استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال فرآیندی‌ست که به سخت افزارهای پرقدرت و انرژی الکتریکی فراوان نیاز دارد؛ اما اگر با دست..

این لپ تاپ هر ۵۸۴ میلیون سال، ۱ دلار از استخراج بیت کوین درآمد دارد!

استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال فرآیندی‌ست که به سخت افزارهای پرقدرت و انرژی الکتریکی فراوان نیاز دارد؛ اما اگر با دستگاه‌های قدیمی این فرآیند انجام شود، چه مدت زمان می‌برد؟

استخراج ارزهای دیجیتال و علی الخصوص استخراج بیت کوین امروزه در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها انجام می‌شود، از بُرد رسپبری پای ۴ (Raspberry Pi 4) گرفته تا تجهیزات مرسوم استخراج؛ اما به ندرت شاهد تجهیزاتی به قدیمی این دستگاهی که قصد معرفی آن را داریم هستیم.

این لپ تاپ عتقیه توسط دیمیتری الیوسیف، که علاقه‌مند به نگهداری از کامپیوترهای قدیمی‌ست، معرفی شده است. وی اخیراً در یک پست وبلاگی که منتشر کرد توضیح داد چگونه از یک لپ‌تاپ قدیمی توشیبا T3200SX با پردازنده ۱۶ مگاهرتز اینتل ۳۸۶SX، دقت کنید حتی DX هم نیست، برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌کند. بر اساس محاسباتی که توسط خود الیوسیف انجام شد، ۵۸۴ میلیون سال طول می‌کشد تا این لپ تاپ توشیبا یک دلار از استخراج بیت کوین درآمد کسب کند.

الیوسیف قبل از اقدام به استخراج بیت کوین با استفاده از لپ تاپ توشیبا T3200SX، طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های کامپیوتری که برای این هدف پول سازی و درآمدزایی مورد استفاده قرار می‌گیرند را مورد بررسی قرار داد. در میان حجم انبوهی از دستگاه‌ها که برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شوند، مزارع بیت کوین قدرت گرفته از مدارهای مجتمع با کاربرد خاص یا ای‌ سیک (ASIC) قرار دارند و همچنین مدتی‌ست که از رایانه‌های شخصی و اجزای آن، هر چقدر قدرتمندتر بهتر، برای استخراج مستقیم بیت کوین استفاده می‌کنند. ضمناً، برخی از مردم فقط برای تفریح و سرگرمی عملیات استخراج بیت‌ کوین را روی دستگاه‌هایی با قدرت کم مانند گوشی‌های هوشمند یا اس‌بی‌اس‌هایی مانند رسپبری پای انجام می‌دهند.

لپ تاپ توشیبا T3200SX مربوط به سال ۱۹۸۹ است و با قیمت راه‌ اندازی ۶۲۹۹ دلاری (معادل ۱۳۸۹۶ دلار به پول امروز) آن را از دسترس بیشتر مردم دور می‌کرد. این لپ تاپ دارای یک پردازنده ۱۶ مگاهرتزی اینتل ۸۰۳۸۶SX بوده که در آن زمان بسیار پیشرفته بود، علی الخصوص برای یک دستگاهی که قابل حمل باشد.

فقدان وجود نرم افزارهای استخراج در دسترس، الیوسیف را بر آن داشت تا ابزار استخراج بیت کوین خود را بر اساس الگوریتم SHA256 کدنویسی کند. در طول این فرآیند، او مدام با محدودیت‌های پلتفرم ۱۶ بیتی DOS مواجه می‌شد، اما با سخت کوشی و حوصله موفق شد کد خود را ایجاد کند که از طریق GitHub در دسترس است.

این کد را می‌توان روی یک دستگاه با سیستم عامل ویندوز امروزی با استفاده از کامپایلرهای رایگان مانند Open Watcom قبل از اینکه دوباره روی یک دستگاه DOS قدیمی مانند توشیبا ۳۸۶SX اجرا شود، کامپایل کرد. همچنین به جای این کار، کاربران علاقه‌مند می‌توانند قبل از انتقال، کد را با استفاده از یک کامپایلر در سیستم عامل MS-DOS مانند بورلند سی پلاس پلاس، در شبیه‌ساز DOSBox، روی رایانه‌های شخصی امروزی کامپایل کنند.

همچنین بخوانید:

فقط ۱۰ درصد از بیت کوین برای استخراج باقی مانده است

حالا به جایی رسیدیم که باید پاسخ دهیم این لپ‌ تاپ قدیمی ۳۲ ساله با ریزپردازنده ۳۲ بیتی اینتل ۸۰۳۸۶ چقدر سریع می‌تواند فرآیند استخراج بیت کوین را انجام دهد. پاسخ این سوال واقعاً غافلگیر کننده است و برای کسب تنها یک دلار زمان زیادی لازم خواهد بود. طبق محاسبات الیوسیف، ۵۸۴ میلیون سال طول می‌کشد تا توشیبا یک دلار بیت کوین به دست آورد و این به لطف قدرت هش ۱۵ هش بر ثانیه است.

اجرای فرآیند استخراج بیت کوین در لپ تاپ‌های قدیمی نسبتاً برق زیادی مصرف نمی‌کند و در هنگام کار حدوداً ۳۹ وات مصرف می‌شود؛ با این حال، طبق محاسباتی که برای بدست آوردن سود این کار انجام شد، کاربران با اجرای این فرآیند ماهانه تقریباً ۳.۳۷ دلار ضرر می‌کنند؛ بنابراین با این وضعیت، چشم انداز درآمد یک دلاری در نزدیک به ششصد میلیون سال استخراج خیلی خنده دارتر است.

برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید.

الیوسیف خاطرنشان کرد، مقایسه لپ تاپی با ریزپردازنده ۳۲ بیتی اینتل ۸۰۳۸۶ و قدرت هش ۱۵ هش بر ثانیه با مدل‌هایی مانند توشیبا T1100 پلاس با پردازنده ۷.۱ مگاهرتز ۸۰۸۶ و قدرت هش ۳.۶ هش بر ثانیه قابل مقایسه است.

زمانی که استخراج بیت کوین با CPU در همه جا رایج بود، یعنی تا اواسط سال ۲۰۱۱، پردازنده‌هایی مانند i7-990X بیش از یک میلیون بار سریعتر از ۸۰۳۸۶SX بودند. امروزه، یک ماینر مدرن ای سیک مانند Bitmain Antminer S19 Pro می‌تواند به قدرت هش ۱۱۰ تریلیون هش بر ثانیه برسد که حدود هفت تریلیون برابر سریعتر از لپ تاپ قدیمی توشیبا است.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.